Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På mitt jobb äter folk i stort sett alltid något på fikarasterna, en frukt, en smörgås eller finkrisp. Enligt dietisterna är det ju så man ska äta med tre större mål och minst två mellanmål.Hade ingen aning om att fika alltid inkludera något ätbart för vissa. På mitt jobb kallar alla kaffet på eftermiddagen för eftermiddagsfika och i 4 fall av 5 är bara kaffe eller te. Däremot fredagsfika, det är heligt, det ska vara sötsaker annars är besvikelsen stor.
På mitt jobb äter folk i stort sett alltid något på fikarasterna, en frukt, en smörgås eller finkrisp. Enligt dietisterna är det ju så man ska äta med tre större mål och minst två mellanmål.
Vi har alltid frukt på plats sedan säljs det smörgåsar, kesella med bär, smoothies, nötter samt diverse kakor i vår cafeteria. Många har också med sig egna mackor hemifrån som de äter på förmiddagsfikat. På eftermiddagen är det nog många som bara tar en frukt typ.Här också... inte så att du med tvång blir pådyvlad kakor, men oftast finns det något ätbart (mer eller mindre nyttigt) på bordet som nån tagit med och delar med sig av.
På mitt jobb äter folk i stort sett alltid något på fikarasterna, en frukt, en smörgås eller finkrisp. Enligt dietisterna är det ju så man ska äta med tre större mål och minst två mellanmål.
Fast dietister grundar ju också sina råd på vetenskapliga studier. Mellanmål är bra, men de ska ju inte göra att det totala energiintaget drar i höjden.Då kan man konstatera att de flesta av mina kollegor inte lyder dieternas råd då . Å andra visar vetenskapliga studier att det gynnar hälsan att hålla ett lågt kaloriintag istället för småätande i tid och otid. Men båda detta känns ganska mycket sidospår, poängen var väl mest att fika inte nödvändigtvis inkluderar något ätbart för alla.
Skrev väl i och för sig inte att dietisternas råd inte gjorde det. Uppenbarligen finns det studier som pekar åt olika håll.Fast dietister grundar ju också sina råd på vetenskapliga studier. Mellanmål är bra, men de ska ju inte göra att det totala energiintaget drar i höjden.
Det tror jag inte dom gör, det totala kaloriintaget behöver inte gå upp för att man fördelar det på fler tillfällen. Småätande är inte detsamma som att äta mellanmål kan tilläggas.Skrev väl i och för sig inte att dietisternas råd inte gjorde det. Uppenbarligen finns det studier som pekar åt olika håll.
Jag har bara lite svårt att förstå hur "dietisternas råd" kom in i bilden. Jag resonerade mest kring ordet fika och att många inte nödvändigtvis ser det som att man måste tugga på något.
Det tror jag inte dom gör, det totala kaloriintaget behöver inte gå upp för att man fördelar det på fler tillfällen. Småätande är inte detsamma som att äta mellanmål kan tilläggas.
Studierna behöver inte peka åt olika håll. Det totala energiintaget över dygnet är ju det som är viktigt, planerar man det så att mellanmålen ingår så är det inget problem.Skrev väl i och för sig inte att dietisternas råd inte gjorde det. Uppenbarligen finns det studier som pekar åt olika håll.
Jag har bara lite svårt att förstå hur "dietisternas råd" kom in i bilden. Jag resonerade mest kring ordet fika och att många inte nödvändigtvis ser det som att man måste tugga på något.
Ja visst men blir du hembjuden till någon på fika så får du nog räkna med att det bjuds på mer än kaffe och att det kan verka oartigt att tacka nej när någon gjort sig besväret att iordningställa fikat. Jag dricker tillexempel inte kaffe då är det ju godton att tala om det så behöver folk inte brygga kaffe åt mig när jag kommer.Och det går utmärkt att dricka eftermiddagskaffe utan äta också, om man nu vill det. Man kan t.o.m. kalla det att fika.
Men visst gör den? Liten och trind.
Ja. Och god.Sjukt gullig liten kuk!
Ja visst men blir du hembjuden till någon på fika så får du nog räkna med att det bjuds på mer än kaffe och att det kan verka oartigt att tacka nej när någon gjort sig besväret att iordningställa fikat. Jag dricker tillexempel inte kaffe då är det ju godton att tala om det så behöver folk inte brygga kaffe åt mig när jag kommer.
Vi kallar det bara kaffedags. Den som är mest kaffesugen börjar gå i korridoren mot fikarummet och ropar glatt "Kaffedags!" Eller bara "Nu är det kaffe!" och då ansluter de flesta. (JA, det brukar vara jag som går där och ropar)Hade ingen aning om att fika alltid inkludera något ätbart för vissa. På mitt jobb kallar alla kaffet på eftermiddagen för eftermiddagsfika och i 4 fall av 5 är bara kaffe eller te. Däremot fredagsfika, det är heligt, det ska vara sötsaker annars är besvikelsen stor.
Ja. Och god.
Men det är ändå fikarummet trots bara kaffe dåVi kallar det bara kaffedags. Den som är mest kaffesugen börjar gå i korridoren mot fikarummet och ropar glatt "Kaffedags!" Eller bara "Nu är det kaffe!" och då ansluter de flesta. (JA, det brukar vara jag som går där och ropar)
Men det är ändå fikarummet trots bara kaffe då
Hos oss ropas det "Fikadags!" i korridoren.
Jag funderar mest över hur ert sociala umgänge ser ut egentligen.. Hänger ni på cafe med vänner hur ofta som helst? Blir hembjudna på tårta var och varannan dag?
Har lite svårt att förstå hur detta kan bli ett så stort problem även om man försöker tappa vikt. Så ofta kan det knappast vara att det blir ett reellt problem?
Men så tänker jag ett varv till och inser att det förmodligen är ett problem eftersom många människor försöker gå ner i vikt genom att minska kaloriintaget på ett orimligt sätt = det finns inte utrymme för en enda extra kalori. Och där återkopplar jag till min första post i den här tråden, detta är anledningen till att det stör mig så mkt om folk inte ens fixar att tugga på något (valfritt) till kaffet..
Vi har alltid frukt på plats sedan säljs det smörgåsar, kesella med bär, smoothies, nötter samt diverse kakor i vår cafeteria. Många har också med sig egna mackor hemifrån som de äter på förmiddagsfikat. På eftermiddagen är det nog många som bara tar en frukt typ.