Sv: Varför tror du att just din ridning är (mest) korrekt?
Det är så tråkigt med ridskolor.
Man är duktig på en ridskola om man kan få hästen att böja på nacken utan att det syns att man är grym mot den. Om man är taskig eller sågar tycker dom andra ungarna eller ridläraren inte om en. Om man däremot är taskig fast det inte syns (tex stenhård yttertygel med riktigt hårda "ledande" tygletag på volt) så betraktas man som duktig. Om man kan "lirka" ner hästen är man också rätt duktig.
När man har kommit till en duktig grupp och ändå inte får hästen att böja på nacken sätter man på en gummisnodd
, snodden är ju rätt bra och "mjuk", och kan hjälpa ryttare som har ostadig hand
.
Det är iaf min erfarenhet. Jag har aldrig sett en duktig ridlärare på en ridskola.
Har ju inte vart runt så mycket men ändå... Det jag sett har inte varit bra. Och hästarna går ju därefter
.
Jag har hört talas om bra ridlärare. Det har jag.
Folk säger att det gamla gardet ska vara bra. Så är det säkert. Men hittils har jag inte sett någon sån
.
Om man har privathäst så har man ju lite större möjlighet att hitta nån bra. Men som t_b sa, det finns inte tillräckligt med supertränare för alla lättklassryttare.
Jag tror det finns guldkorn överallt. Finns nog C-tränare som kan sina saker.
Man får LETA helt enkelt.
Grejen är att man inte får några kriterier från ridskolan efter vad man ska leta efter.
Många människor sstruntar ju i om hästen protesterar, tränaren säger ju att det är bra och tränaren tränar ju för en tränare som är MSVdomare så hon borde ju kunna sina saker
. Skit samma om man måste slå hästen och samtigt dra i tyglnarna för att få den där perfekta (fyrtaktiga och markbundna) samlade galoppen. Tränaren skriker
-SITT ner i sadeln, han måste JOBBA, få honom att sätta UNDER sig, det ska vara JOBBIGT att rida osv....
Och hästen orkar inte kämpa utan blir lydigare och lydigare
. Och man gör mer avancerade övningar, man börjar vinna lite klasser...
Nej det är så fel. Så motbjudande.