Varför tror du att just din ridning är (mest) korrekt?

Sv: Varför tror du att just din ridning är (mest) korrekt?

Detta har jag oroat mig för och funderat mycket på. Jag har kommit fram till att en mellanväg kanske är bäst. Den som jag lyssnar mest på är hästen o logiken, sedan mig själv o ev. tränare. Ju mer viss man blir, desto mer inser man att man inte kan. Jag vet inte vilket väg som är rätt, men jag måste ge mig ut och leta, annars kommer jag med säkerhet aldrig hitta den.

tyst skrev:
visst har en sådan häst andra "markörer", men det gäller att veta och känna det. Har träffat många som tycker att de är på rätt väg eftersom deras häst är lätt i handen när den "bara" går bakom. Min poäng var att det är svårt att isolera vissa egenskaper/detaljer och säga att har man det är det rätt/på rätt väg.
Precis. Dom som tycker dom är på rätt väg därför att hästen är lätt i handen genom att inte gå fram till handen har inte förstått ridningen alls. Hästen och ryttaren är en helhet som måste fungera tillsammans om det överhuvudtaget ska kunna kallas ridning. Visst kan man arbeta på detaljer, men man får aldrig glömma helheten.

Håller med om Summer Sans lista - men vilka tränare finns i Sverige som uppfyller kraven?

Vi har enligt ridsportförbundets webbsida 19 A-tränare.

http://www2.ridsport.se/files/{9F5834B1-7739-4873-804B-36696CDD3B74}.htm

De räcker inte till på långa vägar till alla som vill rida.......

De tränarna räcker knappast till alla :)
Oerfarna elever som inte vet vad dom ska leta efter hos en tränare (vilket ju är helt naturligt) dras oftast till de mest populära, vare sig dom är bra eller ej. Har tränaren många elever så är den per automatik en bra tränare. Eller?

Och där saknar jag ridfrämjandet (hette det va?). Min erfarenhet av ridskolor är att de tappat utbildningsplanerna för eleverna. Fick vantarna på ridfrämjandets häften där utbildningsgången beskrivs och mycket ser inte alls ut så idag på de stora ridskolorna i Stockholm. Ingen utbildningsplan, för stora grupper, för outbildade ridlärare, ingen teori för eleverna och jag har hört om en hel del teori där eleverna tycker det är så tråkigt så de kommer inte på de lektionerna.

De jag känner som ridit på ridskola som nybörjare har definitivt inte lärt sig rida efter en plan, mer hålla sig kvar i tre gångarnter, få stopp genom att dra i tygeln, få fart genom att skänkla tills hästen rör sig i önskad gångart. Sedan när de kämpat sig upp till en lite högre nivå så måste de helt plötsligt lära om, för det mesta som de lärt sig stämmer inte. Näe, tillbaka med ridfrämjandet och mer kontroll över ridutbildningen på ridskolorna. Tror vi skulle få mycket högre kvalitet på alla sorters ryttare om ridskolorna fick en högre kvalitet.

Det är så tråkigt med ridskolor.
Man är duktig på en ridskola om man kan få hästen att böja på nacken utan att det syns att man är grym mot den. Om man är taskig eller sågar tycker dom andra ungarna eller ridläraren inte om en. Om man däremot är taskig fast det inte syns (tex stenhård yttertygel med riktigt hårda "ledande" tygletag på volt) så betraktas man som duktig. Om man kan "lirka" ner hästen är man också rätt duktig.

När man har kommit till en duktig grupp och ändå inte får hästen att böja på nacken sätter man på en gummisnodd :devil:, snodden är ju rätt bra och "mjuk", och kan hjälpa ryttare som har ostadig hand :devil:.

Det är iaf min erfarenhet. Jag har aldrig sett en duktig ridlärare på en ridskola.
Har ju inte vart runt så mycket men ändå... Det jag sett har inte varit bra. Och hästarna går ju därefter :crazy:.
Jag har hört talas om bra ridlärare. Det har jag.
Folk säger att det gamla gardet ska vara bra. Så är det säkert. Men hittils har jag inte sett någon sån :(.
Om man har privathäst så har man ju lite större möjlighet att hitta nån bra. Men som t_b sa, det finns inte tillräckligt med supertränare för alla lättklassryttare.
Jag tror det finns guldkorn överallt. Finns nog C-tränare som kan sina saker.
Man får LETA helt enkelt.
Grejen är att man inte får några kriterier från ridskolan efter vad man ska leta efter.
Många människor sstruntar ju i om hästen protesterar, tränaren säger ju att det är bra och tränaren tränar ju för en tränare som är MSVdomare så hon borde ju kunna sina saker :angel:. Skit samma om man måste slå hästen och samtigt dra i tyglnarna för att få den där perfekta (fyrtaktiga och markbundna) samlade galoppen. Tränaren skriker
-SITT ner i sadeln, han måste JOBBA, få honom att sätta UNDER sig, det ska vara JOBBIGT att rida osv....
Och hästen orkar inte kämpa utan blir lydigare och lydigare :crazy:. Och man gör mer avancerade övningar, man börjar vinna lite klasser...

Nej det är så fel. Så motbjudande.

Och på något sätt så är det lite halvt tabu att kritisera ridskolorna i Sverige. Då jag gör det och då jag ser och hör andra göra det så får de (och jag) mothugg, att det är fel. Att de dåliga är några få undantag. Men varför att det då så många som kritiserar?

Och har man lärt sig rida som du beskriver, hur 17 ska man då veta vilken tränare man ska leta efter. Jag har själv lärt mig rida exakt som du beskriver, ner med huvudet, till varje pris. När huvudet var nere så gick hästen i form/på tygeln. Och om man inte var svettig och helt slut efter ridlektionen så hade man ridit dåligt, inte presterat något. Och det här var på en ridskola med ett då mycket gott rykte om bra undervisning. Har ingen aning om hur det är idag.

Pratade med arbetskolleger om träningsvärk efter styrketräningspasset. Men du rider ju sa det, det är väl jättejobbigt. För det ser ut och verkar jättejobbigt. Och det är inte mig de har sett rida kanske jag ska tillägga. :)

Jag håller med om att det inte är lätt att få tag i bra tränare och att de som finns inte räcker till alla ryttare. Men det gäller också att hålla sig framme och se till att visa intresse för att delta i träningar för bra tränare! När min dotter var liten red hon på ridskola, men så fort hon fått egen ponny och bestämt sig för att satsa på fälttävlan kontaktade jag en A-tränare och anmälde hennes intresse för att träna för denna. Det tog ett par år innan hon fick en fast plats i en grupp men hon hoppade in som reserv emellanåt fram till dess. Hon har alltså tränat för A-tränare sedan hon var 10 år. Att jag var snabb med att skaffa en bra tränare berodde på att jag av erfarenhet vet hur lätt det är att lägga sig till med ovanor som sedan är jättesvåra att arbeta bort hos hästen och ryttaren. Att lära sig rätt från början sparar massor av tid. Av samma anledning håller inte jag en massa ridlektioner för andras barn, trots att jag ofta får förfrågningar, jag är för medveten om att mina kunskaper är begränsade...

Mmm - det är ingen som tvingar på en träning precis... - Gäller verkligen att vara aktiv och hålla sig framme. Hoppas på en bra träning denna helg - men ska inte säga något om det nu. Skriver en rapport efter helgen, med, hoppas jag, bra saker från en bra tränare. :)

Vi hade en mycket trevlig träning denna helg, markarbete och lite studsar som uppvärmning på lördan och sen bana på söndagen. Klokt byggt och lagom ökande svårighetsgrad - funkade jättebra. Hörde inte alla kommentarer till de andra, men det gick bättre för dem efter hjälp, och jag fick "rätt" kommentar som fixade vår lilla snedhet- ja, jag kommer att få jobba ett slag till för att det ska bli 100%.... Himla kul var det och hästen hoppade som aldrig förr. Ulrika Bidegård är en lugn och bra tränare! Men det kändes väldigt skönt att ha en häst som svarar på små hjälper när banan var lång och med många svängar.....extra skönt för mig som varit skadad och sen inte kunnat träna hopp efter att "vårt" ridhus rasat, att allt ändå fungerade nu. Men hoppkondis är helt klart inte samma som dressyrkondis!!! Funkade trots allt, men jag fick gå hem och sova några timmar för att återhämta mig...tur att hästen har bättre kondis!

jag har ridit på många ridskolor och de bra lärarna finns också - men man får leta lite.

min erfarenhet är att de ridlärare som är nogranna och och inte kompromissar inte blir så populära på ridskolorna. det "händer" ju inte så mycket på deras lektioner. men dom finns och dom jobbar på envetet....en av dom blev sen min tränare när jag köpte egen häst. däremellal hade jag provat på olika tränare men återvände till min ridlärare för att hon var den enda som inte gav sig - det var just bakbenen som var viktiga och inte nacken för att spetsa till det.

men annars när jag läst den här tråden som var så bra för att det inte blev så svartvitt så tänker jag att det är ju även olika hästar vi rider på och just så svårt är det att det inte finns någon sanning - det hade varit mycket lättare då :smirk:

värst ridlärareupplevelsen var en som tvingade oss att rida på kandar, och sen när inget fungerade kastade grus PÅ RYTTAREN när hästen inte fattade galopp. känn på denn...

lena

Uch, det där med kandaret lät inte alls kul! Vilken pedagog :crazy:.
Jo jag berättade bara om det jag sett, och jag har ju inte sett allt.
Turatt du har hittat en som är bra :D.

Instämmer! Sedan tror jag också att det finns flera vägar som kan vara korrekta, det viktigaste är att man verkligen följer den utvalda vägen och anpassar sin ridning efter den häst man sitter på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 849
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar