Varför sover jag så mycket?

Saeta

Trådstartare
Tex. i natt. Somnade hyfsat tidigt (runt 12-01) och sov jätte bra hela natten. Vaknade en gång på morgonen för toabesök. Sen vaknade jag 11.30 (!!) och gick upp för att äta frukost och sitta ute ett tag samt svara på några miljarder mail. Sen slocknade mina ögon och jag somnade om. Sov i FEM timmar.

Hur kan jag sova så här mycket? Jag är konstant trött. Sitter och gäspar för fullt. Jag känner mig liksom aldrig utvilad.

Mina motionsvanor är helt annorlunda nu mot förr. Nu går jag en bra hundpromenad varje dag, ibland mer. Jag äter bättre också.

Har under tiden jag skriver det här inlägget gäspat typ 12 gånger.

Vad händer? :confused:
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Kolla dina blodvärden, är nog en av de vanligaste anledningarna till abnorm trötthet.. Sambon har dåliga blodvärden i perioder (kronisk brist på b12, järn, folsyra) och då blodvärdena sjunker ser man klara paralleller till hans sömnbehov och hur trött han är.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jag blir så av att inte motionera och aktivera mig tillräckligt. Då fastnar jag vid tv/dator och somnar.

Men hur länge sen var det du la om vanorna?

Blodvärdet kan ju vara värt om det är bestående också som sagt.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Försök även vända rätt dygnet. Om tolv - ett är tidigt för dig kan det mycket väl vara en orsak. De gånger jag haft dygnet felvänt så har jag också varit konstant trött under dagen, oavsett hur länge jag sovit och hur sent jag gått upp. Och det är jag inte ensam om, oftast blir man piggare och fungerar bättre om man går och lägger sig runt 22-23 t.ex. Samt går upp på morgonen runt 7-8, man kan bli trött av att sova för mycket också.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Kolla dina blodvärden, är nog en av de vanligaste anledningarna till abnorm trötthet.. Sambon har dåliga blodvärden i perioder (kronisk brist på b12, järn, folsyra) och då blodvärdena sjunker ser man klara paralleller till hans sömnbehov och hur trött han är.

Jag äter medicin mot B12 och folsyra, så det är det nog inte. Proverna visade bra på det. Men kanske är någon annan brist?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Som redan påpekat: 12-01 är sent. Sen tror jag att du sover för mycket och rör dig för lite. Man blir trött då. En hundpromenad om dagen är bättre än inget, men det är alldeles för lite. Tror du behöver ställa om helt, bli aktivare: det kommer vara jobbigt, det kommer göra ont, du kommer vara trött men du kommer bli piggare.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Som redan påpekat: 12-01 är sent. Sen tror jag att du sover för mycket och rör dig för lite. Man blir trött då. En hundpromenad om dagen är bättre än inget, men det är alldeles för lite. Tror du behöver ställa om helt, bli aktivare: det kommer vara jobbigt, det kommer göra ont, du kommer vara trött men du kommer bli piggare.

Nja så sent är det ju inte :)

Hur ska jag klara att hålla ögonen vakna om jag är så trött att jag kan somna stående (typ) och får sprängande huvudvärk?

Aktivare har jag absolut blivit. En hundpromenad = en timmes promenad + träning/lek. Sen gör jag ju övningar hemma som situps å grejer.

Men liksom, oavsett om jag är mer aktiv några dagar eller mindre så är jag alltid lika trött.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Sköldkörteln? Kan ställa till med en hel drös besvär, särskilt trötthet.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Att göra en förändring till det aktivare gör en ju tröttare i början, skillnaden kommer snarare på sikt.

Och att du ska vara aktivare behöver ju inte betyda att du ska träna en massa, men sitt inte hemma och ge dig själv chans att sova.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Att göra en förändring till det aktivare gör en ju tröttare i början, skillnaden kommer snarare på sikt.

Och att du ska vara aktivare behöver ju inte betyda att du ska träna en massa, men sitt inte hemma och ge dig själv chans att sova.

Sant, hehe. Vad ska man göra om man inte ska sitta hemma?
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Ut och gå, ut och fota - var inte stilla helt enkelt. DÅ somnar man lättast.

Det är så svårt att fota varje dag, liksom, inspirationen finns inte hela tiden :p
Ut och gå gör jag ju, kan ju inte vandra hela tiden :p
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

När jag lade om kost- och motionsvanor tog det ungefär ett halvår innan jag märkte rejäl effekt genom att jag fick mer kvalitativ sömn och en högre energinivå.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jo, 12-01 ÄR sent. Jag lägger mig senast kl 22-22.30 varje kväll (ofta redan 21.30) och går upp igen kl 5 (eller möjligtvis så "sent" som kl 6.30-7 på helgerna). Sedan är jag uppe hela dagen. Ibland på helgerna kan jag lägga mig i soffan en timme eller så på eftermiddagen, men på vardagarna är jag ju tvungen att hålla mig vaken. Tror inte att det skulle bli populärt om jag somnade på jobbet... Jag har heltidsjobb, hus och hästar. Hitta mer att göra och bli aktivare, som många redan har sagt, så hinner du heller inte sova så mycket.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Nja så sent är det ju inte :)

Jo, om man ska upp sju. Och om det är tidigt för dig att lägga dig runt ett så antar jag att du i normala fall är uppe i alla fall till 2-3? Det är sent. Och dygnsrytmen påverkar fruktansvärt mycket mer än man tror. De där få timmarna före midnatt gör fruktansvärt mycket.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Kanske är läge att se över Levaxindosen då? Hypotyreos för ju med sig just ökat sömnbehov och lider du av det så kanske en korrigering är på plats.

Hur länge har du haft dessa nya vanorna? Det tar ju lite tid för kroppen att vänja sig, som Tassetass säger. Jag var lite som du när jag gick arbetslös - försökte aktivera mig, vara ute mycket och träna några gånger i veckan, men hade ändå detta abnorma sömnbehov. Det rättade inte riktigt till sig förrän jag fick riktigt ordentliga rutiner i vardagen och det tog ganska lång tid, närmare åtta månader.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Jo, om man ska upp sju. Och om det är tidigt för dig att lägga dig runt ett så antar jag att du i normala fall är uppe i alla fall till 2-3? Det är sent. Och dygnsrytmen påverkar fruktansvärt mycket mer än man tror. De där få timmarna före midnatt gör fruktansvärt mycket.

Hehe ja allt är ju relativt. Om man ska upp 7 så är det ju väldigt sent. Men om man, som jag, inte har någon tid att passa så vill jag inte direkt gå och lägga mig kl 21 :p
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Kanske är läge att se över Levaxindosen då? Hypotyreos för ju med sig just ökat sömnbehov och lider du av det så kanske en korrigering är på plats.

Hur länge har du haft dessa nya vanorna? Det tar ju lite tid för kroppen att vänja sig, som Tassetass säger. Jag var lite som du när jag gick arbetslös - försökte aktivera mig, vara ute mycket och träna några gånger i veckan, men hade ändå detta abnorma sömnbehov. Det rättade inte riktigt till sig förrän jag fick riktigt ordentliga rutiner i vardagen och det tog ganska lång tid, närmare åtta månader.

Jag tar prover regelbundet var 6-8 vecka och just nu står jag på en jämn dos enligt läkare. Dock TROR jag att det är det som spökar då dom oftast har fel när jag lämnar prover.

Ska förbi min vårdcentral imorgon och boka en ny tid för nya prover samt ett läkarsamtal. Kanske behöver jag höja dosen ännu mer. Hoppas det är det.

Jo du har rätt att det ju tar lite tid för kroppen att ställa om. Jag har väl liksom ökat på med promenader och sånt så några veckor. Det är ju inte så länge. Innan det kunde jag inte gå mer än 20m innan jag fick kramper i benen av smärta. Nu är den borta så nu orkar jag en timme utan problem.
 
Sv: Varför sover jag så mycket?

Det är så svårt att fota varje dag, liksom, inspirationen finns inte hela tiden :p
Ut och gå gör jag ju, kan ju inte vandra hela tiden :p

Men det jag ville få fram är väl kanske inte att sitta framför tvn eller datorn. Speciellt om du känner att du är jättetrött och kommer somna. Aktivera dig med något som inte innebär stillasittande. Typ hoppa jämnfota genom vardagsrummet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 602
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp