Varför snuttar hunden på vår katt?

_linsved_

Trådstartare
Heej!
Behöver lite hjälp med en grej..
Har en golden retriver som snuttar och tvättar våran katt hela tiden och lägger tassen på henne och "myser" med henne och när hon har fått nog och går iväg och gömmer sig så piper han tills hon kommer fram. Varför gör han så här och finns det något man kan göra för att få honom att sluta?
Väldigt tacksam för svar! :)

Sv: Varför snuttar hunden på vår katt?

I värsta fall ett stereotypt beteende, annars nåt märkligt vårdbeteende. Måste nästan ses för att kunan svara på vilket.

okeej, jag tror det är mer ett vårdbeteende för det känns nästan som att han tror att hon är hans lilla bebis.. Men finns det något man kan göra för att få honom att sluta.. Pratade om kastrering med vet men hon trodde att det inte spelade nån roll.

För mig är det alltid viktigare med ett "varför". Vi ponerar att din hund lider av prenatal stress, din hunds sätt att hantera detta är att slicka på en katt.

Försvinner då stressen om du hindrar honom att slicka på katten? Nej.
Det skulle bli som att sätta i kork i röven på en med diarre.

Sen finns det hanar som helt enkelt gillar valpar, men det borde inte drabba katten.
Så du får börja med att ställa dig själv ett par frågor, som besvarar vem gör vad och när. För att komma till ett "varför".

Är det ofta? Eller är det när grannes tik löper? Är det maniskt, är kisse sjöblöt efter behandligen? Upplever du att hunden går upp i stress när den håller på med katten, att den tex gnäller.

Skulle du ändå komma fram till att "de bara har trevligt tillsammans", då skulle jag erbjuda hunden en annan aktivitet än att ta hand om kisse, helst nån roligare. Det kan ju också vara ett inlärt beteende för uppmärksamhet.

Åt det mer maniska hållet, då skulle jag kontakta en hundpsykolog för att jobba med ev. prenatal stress.

Men att bara se åt symptomen hjälper sällan.

Han gör det hela tiden.. Han får sina promenader som vanligt men dock har vi varit lite sämre på den psykiska träning då jag har varit sjuk ett tag.. Kan det bero på det? Att han blir stressad över att han bara får göra av med sin fysiska energi och inte den psykiska eller är jag helt ute och cyklar?..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 227
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka