Varför slutar aldrig dom att flåsa?

S

sobrina

:confused:hej jag undrar varför ishästen aldrig slutar att flåsa trots mke o lång avvärmning? jag vet att det självklart kan bero på bättre el sämre kondition, men jag ser detta hos alla islandshästar?? har alla dålig kondition då el? detta är så både på sommar och vinter. Så här är det inte på varmblodiga hästar halv o full blod?
HJÄLP!! vill veta.

Sv: Varför slutar aldrig dom att flåsa?

Hur många islandshästar har du sett då och i vilken kondition var dessa?

Finns många halvblod och fullblod som flåser de med rätt så bra ;)

Alla har inte flås-problem... Det beror säkert på konditionen hos de hästar du sett. Vad är det för hästar och i vilka situationer?

Min kusin har helt vanliga familjehästar, som går riktigt hårda fartfyllda ritter 2-3timmar utan att knappt ens bli svettiga och utan att flåsa. Men själv har man ju pållar som flåsar eftersom de har så dålig kondis :smirk:

Kan ju tillägga oxå att min gamla sköthäst var extremt flåsig ett tag, det visade sig bero på järnbrist som ledde till sämre syreupptagning. Han blev bättre med järntillskott.

Konstigt att du sett detta hos så många islänningar, men antagligen beror det på kondisen som du säger. Vi människor flåsar ju av inte mycket ansträngning alls vi med :D MEN dom ska såklart sluta flåsa efter ett tag.

Gauti slutade aldrig att flåsa ett tag, han flåsade till och med när man tog han ifrån hagen, men detta visade sig vara en sjukdom och det berodde inte på kondisen. Så slutar dom inte, så ska det kollas upp!!

Min flåsar /ässjar/ bara när vinterpälsen kommer i augusti och han måste bli av med överskottsvärmen.

Skulle jag galoppera nån kilometer så skulle han flåsa.

Min isis slutade flåsa när jag klippte henne (Då endast lite fram på halsen). Så jag antar att det oftast är pälsen det beror på ;) Precis som när man själv har på sej jättet tjocka kläder!

På sommaren har dem ju inte lika tjock päls, men mina hästar flåsar inte så mycket mer på sommaren heller! Möjligen om det är väldigt varmt och stekande sol, men då rider man ju antagligen inte ...

Men något jag tycker är att måga som håller på med islandshästar tränar oftast väldigt intensivt! I jämförelse till såna som rider varmblodiga raser. Islandshästar är oftast mkt fram, fort, medan andra ryttare ofta tränar mer lugnt. sakata trav, mycket halter och dressyr övningar t.e.x...

(Förståss inte alla dock, men ett par exempel finns ju)

Senast ändrad av en moderator:

Min pålle är också lite mer flåsig än kanske "medelhästen" med OK kondition. Han har kronisk bronkit och när han har vilat nån vecka så tar det ett tag att få honom tillbaka till grundkonditionen, han tappar rätt mkt kondis medan han vilar (har ej tillgång till jättestora hagar) så därför håller jag honom uppe i kondition istället.

Men som sagt, jag tror inte islandshästarna flåsar mer än andra hästar. Innan jag klippte min när det var runt 10+ grader ute så flåsade han rätt mkt, sen slutade han. Det är väl som om vi skulle springa omkring i vinterkläder när det är varmt ute.

:confused:hej jag undrar varför ishästen aldrig slutar att flåsa trots mke o lång avvärmning? jag vet att det självklart kan bero på bättre el sämre kondition, men jag ser detta hos alla islandshästar?? har alla dålig kondition då el? detta är så både på sommar och vinter. Så här är det inte på varmblodiga hästar halv o full blod?
HJÄLP!! vill veta.

Jomen visst, jag håller med.. Jag tycker de flåsar mer trots god kondition. Jag vet inte varför ...

Om hästen är klippt och det inte beror på en enorm päls och den ändå flåsar mkt eller rättare sagt har en lång återhämtningstid efter arbete för att gå ner i puls och andning då har den INTE bra kondition! Att sedan hästen ändå klarar att springa långa sträckor på tex en uteritt behöver inte alls betyda att konditionen är bra! Ofta går dom på ren vilja. Flåsar hästen länge efter arbete = inte bra kondition.

Min pojke flåsar inte, och då har han nästan ett ton päls, orakad och relativt dålig kondis. :crazy:
Så nej, alla islandshästar flåsar inte. :crazy:

Såtillvida hästen är frisk och inte har urusel kondis så är det faktiskt så att flåsandet bara beror på att de ersätter syreskulden som uppstår i blodet vid träning. Flåsandet har funktionen att syresätta blodet helt enkelt, hur mycket och ofta en häst flåsar kan vara individuellt och har generellt inte med konditionen att göra. Se bara till att låta hästen flåsa av sig det värsta innan den dricker kallt vatten och äter igen.

HEJ tack för alla svar,, ja ja e lite förvirrad som sagt,, det som jag märk är att visst dom kan springa på ren j,,,a vilja hur länge o fort som helst.. men när det kommer till arbete där det krävs styrka så pallar dom inte (dressyr avbrott igångsättn skolor osv o samtidigt behålla sin form) men ja undersöker detta, o visst kan det ibland bero på tex bronkit osv o kanske päls i vissa fall men?? Jag ska sätta min häst i kondition till fullo ge mig ett par månader så ska ja se igen, han e dock 18år men frisk. o så ska ja se med min unghäst- hans kondis ska så klart bättras på. (det med syresättninga av blodet va intressant o börjar likna ngt i stil med det jag söker!! tack!!

...flåsandet bara beror på att de ersätter syreskulden som uppstår i blodet vid träning...
Hästen kan också flåsa för att bli av med överskottsvärme. Den viktigaste sättet att bli av med överskottsvärmen är via huden (vid behov med hjälp av svettning). När hästen inte blir av med tillräckligt värme den vägen tar den andningen till hjälp.

Detta märks bra på (islands)hästar på senhösten när de satt tjock och varm päls och det ännu är förhållandevist varmt och fuktigt ute. På grund av (förhållandevis) hög temperatur och för att svetten avdunstar dåligt (det är avdunstningen som kyler, rinnande svett gör just ingen nytta...) så blir inte hästen av med så mycket värme den skulle behöva och tar till "reservmetoden": att flämta.

...dom kan springa på ren j,,,a vilja hur länge o fort som helst.. men när det kommer till arbete där det krävs styrka så pallar dom inte (dressyr avbrott igångsättn skolor osv o samtidigt behålla sin form)...
Tänk också på att samlande arbete utnyttjar lite andra muskler och i synnerhet på annat sätt än att "bara springa". Så har inte hästen behövt göra så'nt tidigare klarar den inte mycket. Troligen behöver hästen även öva upp koordinationen. Kom ihåg, att det tar flera år att träna upp en häst så den klarar dressyrövningar i högre klass (och samling).

Antagligen dålig kondition, vissa hävdar att speciellt islandshästar kan lägga till med en sorts hyperventilerande andning/flåsning som inte andra hästar gör men jag tycker det är lite att bortförklara problemet, jag rider aldrig mina hästar så de flåsar varje pass, man får anpassa träningen efter konditionen & bygga upp konditionen, kan inte vara bra att rida hästarna så pass hårt varje dag.
Vbl & Fbl flåsar ju oxå när de utsatts för hård ansträngning, kolla bara travare & galoppörer, skillnaden är ju dock att de faktiskt just utsätts för hårdare ansträngning än islandshästar.

Håller inte med. Min häst har varit två månader på träning och har byggt upp både kondition och styrka. Hon har lärt sig att tölta och därmed att vara samlad till det yttersta. Vi tränar mycket tölt och ökad tölt. Min häst flåsade rejält efter ett ridpass. Okej vi lullar inte bara i skogen, vi är i träning, men hon får långa återhämntningsmöjligheter emellan kraven. Har inget att vinna på att köra slut på henne. Däremot har jag nu klippt henne lite och jag märkte direkt skillnad på just flåset. När vi kom hem efter vårt vanliga pass så var hon svettig men inte anfådd överhuvudtaget.
Det gäller att hitta precis rätt, min häst gillar att vara duktig och älskar att gå i sin nyfunna gångart.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 511
Senast: Murphy
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 438
Senast: Motacilla
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 387
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka