Varför skummar hästen i munnen?

Sv: Varför skummar hästen i munnen?

tindraskog.jpg

Min häst skummar.."läppstift" vid ridning. Hon är alltid glad och positiv till arbete. Arbetar väl och verkar inte ett dugg missnöjd.

rocki skrev:
Jag rider utan nosgrimma, men när man träna och jobba hästen/hästen jobbar, så skumma den så gott som alltid;)

OK, hur förklarar du att vårt fullblod kunde ridas utan något eller med rem runt halsen och skumma när han var lösgjord?

minimi skrev:
OK, hur förklarar du att vårt fullblod kunde ridas utan något eller med rem runt halsen och skumma när han var lösgjord?

Jag vet att nosremmen inte har någon som helst betydelse, det var det jag svarade på....I ditt fall vet jag ej....men det var intressant!;)
Föresten grattis, tro inte det är många som kan träna sin häst utan träns, du måste vara väldigt unik......grattis....

Senast ändrad av en moderator:

adnamA skrev:
Konstigt då att min häst skummar även när man rider utan nosgrimma. :smirk:

Precis, min häst går ibland med hackamore, och känns fin på det. Han skummar även på det.

rocki skrev:
Jag vet att nosremmen inte har någon som helst betydelse, det var det jag svarade på....I ditt fall vet jag ej....men det var intressant!;)
Föresten grattis, tro inte det är många som kan träna sin häst utan träns, du måste vara väldigt unik......grattis....

Nåja, tränar och tränar. Dels lever inte den hästen, dog förra året. Men ja, det fungerade faktiskt på honom. Jag började för många år sen i ridhuset (ensam:smirk: ) och första gången för att jag hade slagit vad med en kompis att min fina kille skulle klara det lika väl som den hingsten som brukade vara med i Globen:smirk: . Och det fungerade! Sen kunde jag då och då rida dressyr i ridhuset eller på volten på honom med rem runt halsen. Utan något var det lite svårare men det gick också, OCh han skummade alltså, vilket gjorde mej ganska förvånad i början.Nu är det här inget jag gjort på någon annan häst så att jag inte ger fel intryck här. (Jo, en ponny när jag var liten en new forest, men den tröttnade och stack iväg och hoppade ett av hindren som stod framme, inte riktigt vad jag hade tänkt)

Att hästen skummar i munnen kan bero på att den jobbar eller att suger på bettet. En häst kan visst vara lösgjord utan att den skummar , vissa hästar skummar mer än andra , en del skummar inte alls, Att en häst skummar mycket är inte ett dåligt tecken, , herregud, alla är väl olika

Susan skrev:
Och vad innebär "går bäst"....

Som jag skrev, framåt, lösgjord, avslappnad, arbetar genom hela kroppen osv. En bra känsla helt enkelt! :)

Tråkigt att höra, det är alltid extra ledsamt när sin bästa vän dör/avlivas, verkade vara väldigt speciell...;)

vissa skummar massor andra inte .. låt dem skumma som dom vill :idea:

Det finns en körtel i hästens nacke som bara kan producera det här skummet när hästen är lösgjord i nacken.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 613
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka