Sv: Varför skummar hästen i munnen?
Det här var det första vettiga inlägget i tråden - men ärligt talat, varför skulle spottet produceras så häftigt ifall spottkörteln vid ganashen blev "frilagd"? (det borde vara tvärtom)
Man hör så mycket konstigt och det här med skum runt munnen, det är jag mycket skeptisk till att det skulle vara positivt överhuvudtaget.
Jag har fått lära mej att skum i munnen är ett svar på smärta - något gör ont, skummet innehåller endorfiner (kroppens eget smärtstillande). Ju mer skum desto mer ont. Det finns annars ingen anledning för hästen att ha igång en sådan salivutsöndring (?).
Sedan är det förstås lite olika med olika bett. "Sweet Iron"-bett är ganska "läbbiga" att suga på (prova själva) och retar igång en jäkla salivutsöndring medan andra bett är trevligare.
Att hästen skummar för att den "suger" på bettet förstår jag inte riktigt. Varför skulle hästen suga på bettet? Visst, när hästen är nöjd med bettet så "lyfter" den bettet med tungan och "håller i" bettet på lämpligt ställe - men varför det skulle producera en massa saliv, njae, logiken är inte slående i mina ögon i alla fall....
Skulle dock vara intressant med några vettiga logiska förklaringar! Finns det ingen kunnig som faktiskt vet hur det ligger till?