Varför skummar hästen i munnen?

Sv: Varför skummar hästen i munnen?

När hästen är lösgjord/avspänd och loss i ryggen så ger den efter i nacken. Ryttaren kommer till drivning vilket ger hästen en impuls att börjar "tugga" på bettet. Halsmusklerna blir avspända vilket gör att spottkörteln vid ganascherna friläggs och hästen skummar runt munnen.

Ja, klart att det är olika, vissa hästar skummar andra inte. Men då är dom som inte skummar inte heller lösgjorda. Men sen att den skummar är inte någon garanti att den är lösgjord. Som jag sa tidigare finns det hästar som alltid skummar, trots att den är jättespänd och absolut inte lösgjord, eller när den står i stallgången.
Är den lösgjord ska den skumma lika mycket på båda sidorna och hålla munnen stängd. Tuggar den frenetiskt med öppen mun då är den inte lösgjord utan mer spänd och stressad. En lösgjord häst litar på ryttarens hand och vågar ta stöd och suga bettet, när den gör det skummar den i munnen.

Det här var det första vettiga inlägget i tråden - men ärligt talat, varför skulle spottet produceras så häftigt ifall spottkörteln vid ganashen blev "frilagd"? (det borde vara tvärtom)

Man hör så mycket konstigt och det här med skum runt munnen, det är jag mycket skeptisk till att det skulle vara positivt överhuvudtaget.
Jag har fått lära mej att skum i munnen är ett svar på smärta - något gör ont, skummet innehåller endorfiner (kroppens eget smärtstillande). Ju mer skum desto mer ont. Det finns annars ingen anledning för hästen att ha igång en sådan salivutsöndring (?).

Sedan är det förstås lite olika med olika bett. "Sweet Iron"-bett är ganska "läbbiga" att suga på (prova själva) och retar igång en jäkla salivutsöndring medan andra bett är trevligare.

Att hästen skummar för att den "suger" på bettet förstår jag inte riktigt. Varför skulle hästen suga på bettet? Visst, när hästen är nöjd med bettet så "lyfter" den bettet med tungan och "håller i" bettet på lämpligt ställe - men varför det skulle producera en massa saliv, njae, logiken är inte slående i mina ögon i alla fall....

Skulle dock vara intressant med några vettiga logiska förklaringar! Finns det ingen kunnig som faktiskt vet hur det ligger till?

Min häst skummar alltid... Även om jag bara är ute och skrittar lugnt och stillsamt. Hennes mor gick mycket på hackamore och skummade lika mycket då som vid "bettridning".
Det enda vettiga jag kan komma fram till är att det inte har med bettet att göra och jag tror inte det har med att göra hur lösgjord hästen är heller...

Jag upplever det som att hästen skummar när den Trivs. Både med ryttare, utrustning och känner sig bra i kroppen. Upptäckt att min storhäst skummar mer sen vi skaffade ny sadel :) ! De ena sadeln låg inte så bra och den andra låg bra, men jag klarade inte av att sitta i :angel: . Nu ligger den nya bra och jag kan sitta ner :D . Och hon har även börjat sänka sig riktigt bra! hon är en häst som gärna står som en giraff - med huvudet mkt högt, även vid ridning. Men nu, när hon även skummar mer, så går hon riktigt bra!
Sprite, som jag red tidigare, skummade som allra mest under vårat sista år, då han oxå gick som allra bäst!

Tror absolut att det är en positiv reaktion från hästen! Sen är det säkert individuellt om hur mkt det skummar och när de gör det.

Senast ändrad:

Jag uttryckte mig lite för slarvigt. Antagligen produceras alltid spott om hästen suger/"tuggar" på bettet men när halsmusklerna blir loss så öppnas "kanaler" eller "gångar" till spottkörtlen (det var det jag menade med att den friläggs). Jag antar att spottet rinner ner till munnen bättre då? :confused:

De flesta eftersträvar ju en "lugn men aktiv" mun där häsen kommunicerar med ryttaren genom bettet. Begreppet "tuggar" är ju egentligen missvisande (men vedertaget) så därför satte jag det inom citattecken. Det hajade ju du :D och "suger" är ju en bättre beskrivning.

Varför? Har ingen aning. Men jag gissar lite. Tungan är ju en muskel. Lösgjordhet innebär en ständig anspänning och avslappning av de använda musklerna. Alltså bör en lösgjord häst som "tar tag" i bettet och "lyfter upp" det även i munnen växla mellan anspänning och avslappning i tungans/munnens/käkarnas muskler (vilka som då behövs för detta). Annars får man ju en statisk spänning i munnen och det kan väl inte vara bra? Om saliven då rinner ner till munnen/läpparna och det där finns en liten rörelse/friktion så bildas väl skum. Det blir väl som att vispa grädde ungefär. Kanske är det därför man säger att skummet ska vara ungefär som ett läppstift - för man vill ju inte att hästens mun ska vara som en elvisp! ;)

Det är väl en kombination av saker.

Om betet kbara är" i munnen så händer säkert ingenting.

Men om man inverlar med bettet så uppstår tryck på tungan som ger signaler till hästen att svälja.

Även så finns ju reflexer att om något kommer in i munnen så trycker vi gärna upp det mot gommen och börjar suga på det.

Ungefär som en karamell och då blir det "läppstift"

Ett kraftigare tryck på tungan 8 kraftigare tygelinverkan) borde generera mer saliv - liksom en överstimulerad spottkörtel när hästen rids med 3:e nackkotan högst.

Lägger man därtill en åtdragen nosgrimma som hindrar hästen att svälja så blir det dräggel i mängd som på TV.

(När hästen sänker huvudet så åker underkäken fram så nosgrimman blir då ytterligare trängre)

Jag tycker oftast hästarna skummar när de har kul. Red en häst som älskade hoppning. Varje gång man hoppade (speciellt om man hoppade lite högre) sprutade skummet ur munnen på henne :p

Jag ger banan innan jag ska in på banan pga. samma anledning...haha

Som någon annan skrev, vitt läppstift men inte värsta salivutsöndringen. Det tyder på en överaktiv mun och det är aldrig bra. Däremot tycker jag en helt torr mun inte heller är ett bra tecken. Och att det ska ha med bettet att göra är inte heller helt sant, många hästar blir ju dreggliga trots att de går på hackamore/sidepull.

Man hör så mycket konstigt och det här med skum runt munnen, det är jag mycket skeptisk till att det skulle vara positivt överhuvudtaget.
Jag har fått lära mej att skum i munnen är ett svar på smärta - något gör ont, skummet innehåller endorfiner (kroppens eget smärtstillande). Ju mer skum desto mer ont. Det finns annars ingen anledning för hästen att ha igång en sådan salivutsöndring (?).

Varför skulle kroppen utsöndra smärtstillande när den reagerar på smärta? Det finns en anledning att hästen reagerar på smärta :smirk: Är du med?

Jag är inte med. Hästen känner smärte- endorfiner kommer- lindring.
Förklara....

(ju mer ont desto mer försöker kroppen göra något åt det - visserligen kan jag förstå varför endorfiner ifrågasätts då det ju är "coola ner"-hormoner - om hästen har rejält ont borde det egentligen handla om andra hormoner - stress-hormoner, som är aktiva vid påslag i sympatiska NS)

För övrigt är det bara en lekmannaförklaring jag har hört och inget vetenskapligt - jag kan mycket väl revidera den förklaringen.

- Tack till Susan för något som ser vettigt ut i mina ögon. Det existerar så mycket "gissning" i såna här frågor och när någon tycker det är positivt när deras häst är alldeles vitlöddrig på bringan av skum från munnen efter ett ridpass, så ser jag nästan rött.....

Fast endorfiner kommer väl vid smärta? Jag kan ingenting om din teori, jag ifrågasätter bara EBs resonemang.

PrinceFair skrev:
jag vet dressyrfolk som ger hästen äpple el liknande innan de går in på banan för att hästen ska skumma fint i munnen....:smirk:

Massa sockerbitar sa vår lärare på skolan :D

Endorfiner kommer vid akut smärta, men det lindrar inte helt, de hjärper hästen att stå emot smärtan. Om endorfinerna skulle ha lindrat smärtan helt hade det inte varit någon mening med att hästen känner smäta från första början.

Men frigörs endorfinerna genom salivet? Frigörs det inte i blodomloppet?

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte riktigt varför hästen skummar. Min häst brukar skumma när jag har rört på bettet mycket i ridningen. Det behöver ju inte betyda att hon är lösgjord dock.

*lånar*

Om skummet, även "läppstiftsskum", skulle vara smärtlindring, varför går hästen oftast som bäst när den skummar? Om den skulle ha ont skulle det väl visa sej på nått annat sätt också, och inte genom att hästen är avslappnad, framåt och lösgjord? :smirk:

Twist skrev:
Enligt mig skummar de för att nosgrimman är för hårt spänd och kan inte sväja!:smirk: Logiskt eller inte??Välj själv!;)
Jag rider utan nosgrimma, men när man träna och jobba hästen/hästen jobbar, så skumma den så gott som alltid;)

precis såhär har jag fått lära mig, när hästen blir lösgjord öppnas "något" (jag visste inte vad det var men håller med majola nu när jag läst det inlägget) så att salivproduktionen ökar.
men jag tror också att det handlar om det vita "läppstiftet" i det här fallet. mängder med skum tyder inte på lösgjordhet.

vet en häst som definitivt INTE är lösgjord och INTE trivs med bettet, lik förbaskat skummar han, men där pratar vi ett par deciliter skum per ridtur, han efterlämnar stora pölar i princip vart han än går, så fort bettet kommer i munnen. han rids på ganska skarpt bett och tuggar mycket, och i det fallet är ju skummet inte ett bra tecken enl. mig... jag tippar på "nosgrimmeteorin" i den här hästens fall...
så visst är det olika, men man får nog ta det från individ till individ.

och vad gäller godsaker för att hästen ska skumma mer så har jag fått lära mig sockerbitar av mina "dressyrvänner", morötter ger färgat skumoch äpplen var inte heller bra av någon anledning.. :D

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 612
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka