Varför skummar hästen i munnen?

Elisha

Trådstartare
Min häst skummar alltid i munnen efter dressyrpass, hon skummar så mkt att det brukar komma på bogen, benen osv. Jag har hört att dom skummar för att dom jobbar bra, men är det "rätt" eller varför skummar dom? Nyfiken:)

Sv: Varför skummar hästen i munnen?

vrf svarar ingen eftersom d e så många som kollar:mad:

En lösgjord häst skummar i munnen. Sen finns det hästar som skummar i alla fall, i stallgången t.ex. Men en häst kan inte vara lösgjord om den inte skummar.
Detta är jag inte säker på, men att den skummar innebär väl att hästen litar på ryttarens hand/bettet och vågar ta stöd och "suga" på bettet.

jag tror definitivt INTE att skummet har något att göra med att hästen "går bra" eller ej. Vissa hästar skummar aldrig andra hästar skummar. Det är ju individuellt.

En tanke kan ju också vara att det är dåligt att hästen skummar eftersom den kanske inte trivs med bettet om den bara gnager och håller på.

En häst som trivs med sitt bett kanske bara låter det vara och lyssnar på ryttarens signaler med det utan att hålla på och suga/tugga/gapa osv..

Men det behöver ju inte heller vara sant.

;)

jag tror inte att det finns någon större koppling mellan att hästarna är lösgjorda och därför skummar! Finns en häst som jag brukar rida och hon skummar jätte mycket, slänger hon med huvudet så får man dreggel över sig :eek: och denna häst är sällan riktigt lösgjord, hon är väldigt stel och det är svårt att få henne gå bra...

min häst skummar också jätte mycket då hon äter havre och när man rider... så att det ska ha med lösgjothet att göra tror jag är en myt, men självklart kan hästen vara lösgjord fast den skummar...

Jag har hört att hästen skummar när den suger tag i bettet. Och den kan ju suga tag i bettet antingen för att den är lösgjord, avslappnad och koncentrerad. Men också om den "ligger på" och drar.
Min häst skummar iaf bara när han är lösgjord och jobbar bra.

Okej men jag tror det är för hon är lösgjord, hon skummar aldrig i stallet eller tex när jag rider ut. Hon börjar att skumma efter uppvärmningen.:) Och hon ÄR alltid lösgjord när hon skummar, hon går i form och tar stöd på bettet utan att "hänga/dra" :banana:

Ojuste, många hästar som man ser på Tv när de är på internationell nivå så skummar många!:banana:

ja, visst gör de. Men åter igen; majoriteten har fel. :smirk:

Det är mycket eliten gör som inte är korrekt. :idea:

Jag ser det som såhär att ifall hästen bara har som ett vitt läppstift runt munnen så har den varit lösgjord och sugit på bettet och varit allmännt tillfreds. Om hästen skummar mycket, tex så mycket som en del (de flesta?) av elitens hästar gör så skummar den av andra anledningar.

Lite skum, som vitt läppstift = bra
Mycket skum, som dreggel som flyger hit och dit = dåligt eller sämre om man så vill...

Enligt mig skummar de för att nosgrimman är för hårt spänd och kan inte sväja!:smirk: Logiskt eller inte??Välj själv!;)

okej, d här va en konstig tråd, vissa säger att hästen skummar pga lösgjordhet, andra säger att nosgrimman e hård, andra säger att d e dålig mm. NÅLA TRÅDEN!

Elisha skrev:
Ojuste, många hästar som man ser på Tv när de är på internationell nivå så skummar många!:banana:
jag vet dressyrfolk som ger hästen äpple el liknande innan de går in på banan för att hästen ska skumma fint i munnen....:smirk:

PrinceFair skrev:
jag vet dressyrfolk som ger hästen äpple el liknande innan de går in på banan för att hästen ska skumma fint i munnen....:smirk:

Japp, många gör så, gärna sura gröna äpplen, Jag har sett några som ger pärlsocker tom. :smirk:

Twist skrev:
Enligt mig skummar de för att nosgrimman är för hårt spänd och kan inte sväja!:smirk: Logiskt eller inte??Välj själv!;)

Ja, precis, för nosgrimmor är ju djurplågeri, varför inte ta av hästen tränset och låta springa fritt istället??? :smirk: :smirk: :smirk:

Min häst "skummar" i munnen när hon är framme vid bettet. Tänk dig själv när du suger på ngt, det bildas saliv. Det blir en vit läppstiftsrand. Ibland kan det ramla skum. Min nosgrimma är absolut inte hårt åtspänd, snarare tvärt om.

Min B-ponny däremot, har aldrig skummat speciellt mycket. Hans nosgrimma sitter hårdare än hästen som jag har beskrivit ovan.
Han får läppstift runt munnen, när han är framme vid bettet.

Jag tycker man kan bilda sig en egen uppfattning om hästen är tillfreds eller ej, inte bara genom att kolla på skummet. Skummet kan ju bero på olika saker. Hästen kanske tuggar onormalt mycket, vilket kan bero på olika mindre bra saker, men den kan åxå vara framme vid bettet=bra. Jag tycker man måste bedöma detta med tanke på situationen och hästen...

Twist skrev:

Konstigt då att min häst skummar även när man rider utan nosgrimma. :smirk:

Tuggar hon på bettet? Kanske du kan prova ett annat bett om hon är orolig med det hon har. Jag känner som så att om hästen är lösgjord o nöjd så ligger bettet still i munnen.

Nu vet jag ju inte hur alla hästar är, men de hästar jag ser som skummar är de som stressar, skramlar med bettet eller inte kan svälja. Frust o skum, jobbigt liksom.

Fast eftersom du skrev att hon är lösgjord o så, kanske mitt inlägg var onödigt.:smirk:

Det kan vara så, men om det bara rinner "skum" eller saliv, är det positivt, enligt mig..

själv tycker jag att det är lite både och.

hästen kan skumma för den inte trivs med bettet.

Hästen kan skumma för den jobbar rätt.

även om den rids med bettlöst (fråga natalie:p )

Hästen kan skumma för den inte trivs med nosgrimman.

Min häst skummar oftast när hon är lösgjord och jobbar med hela kroppen. Eftersom hon inte skummade i början (när vi lärde känna varandra) och jag inte har ändrat på större grejor plus att hon går super fint nu så drar jag den här slutsattsen.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 612
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 575
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka