Varför skicka hästen till tränare???

Sv: Varför skicka hästen till tränare???

KL
Det känns som en lite märklig diskussion det här... Alla är vi olika och har olika mål och mening med vår ridning. Vill man ta hand om all träningen själv så är det ju helt okej. Vill man ta hjälp av en tränare någon månad eller fler så är det ju också helt okej. Ingendera är fel. Det är ju helt upp till var och en.

Själv har jag ridit in flera hästar under årens lopp. Men den sista lämnade jag faktiskt bort på inridning då jag numera har en kropp som jag får vara lite rädd om.
Jag har också senare lämnat iväg honom ett par månader för att se hans möjligheter vad gäller kossor. Något som jag inte hade möjlighet att göra själv då jag inte har några kor + att jag antagligen mest hade fått tugga grus. :rofl:

Vissa vill kanske lämna bort hästen för finslipning inför tävlingssäsongen, jag kan inte se några fel i det. Vissa tycker det är roligare att göra allt jobb själv. Alla är vi olika och alla gör vi precis som vi vill!

Jo, självklart kommer jag att längta ihjäl mig, men som jag sagt, så jobbar jag för tillfället alldeles för mycket, 7 dagar i veckan 10 timmar om dag, så det finns inte tid.
Jag har själv fött upp honom och då för fyra år sedan hade jag inte en tanke på starta eget företag, men jag tänkte i alla fall låta någon annan hjälpa mig med med utbildningen. (Helt enkelt för att jag inte har kunskapen)
För oss blir detta bästa lösningen, just nu har jag mest dåligt samvete för att jag håller på alldeles för lite med honom, tömkör eller skrittar en gång i veckan och resten av tiden är det bara att springa över honom med borste och kolla att han mår bra.
Men gud så hästsjuk jag kommer att bli.

kl
Mycket bra fråga, borde vi alla fundera över, VARFÖR vi anlitar tränare, och välja rätt tränare därefter...

Har själv lämnat ridhäst kortare perioder, för "finslipning" till tränare som jag tränar regelbundet för. Skulle aldrig lämna till någon för mig okänd tränare.
Har också besökt tränare och sett hur dom gör med andras hästar, och tänkt, vill jag ha min häst här?

Kommer att skicka unghästarna till tränare, när jag nått mitt "tak", därför att det är bra marknadsföring (vill ju sälja hästarna så småningom, med RÄTT kunskaper)

Har också jobb att sköta...

Har samma uppfattning som du;). Rider in mina själv för att jag vill det. Har hästarna för min egen skull och tycker det är kul att stämma av var vi ligger och hur vi utvecklas på tävlingarna. Har inte något mål att tävla internationellt eller jaga poäng hit och dit. Rider endast på WRAS-tävlingar alt. någon enstaka All Breed på någon annan förenings tävling.

Så här resonerade jag:
Vi har ett gäng hästar som jag ridit in och utbildat själv och som gör bra ifrån sig på tävlingar (WRAS, SRHA, SCHA, SRCHA och AQUA). Nu har det sista fyndet visat sig vara en top-top reiner prospekt. Då tänkte jag som så att jag lämnar totton till en top tränare för att hästens kapacitet skall komma fram. Där är hon i perioder då även jag är där och tränar tillsammans med henne, och så kommer hon hem och jag befäster det hon gått igenom hos tränaren. Summan av kardemumman för oss är att hästen får bästa tänkbara träning, jag får massor av mer kunskap och tips, och slutresultatet är förhoppningsvis att jag själv kan rida hästen till ett betydligt mycket bättre resultat än om jag suttit ensam hemma och åkt på en och annan clinic eller träningstillfälle.

Och tro det eller ej, även om jag tyckte att jag hade hyfsad koll på hur man rider, så kan man lära sig hur mycket mer som helst, som man inte ens visste att man inte visste något om...så att säga.

Så här resonerade jag:
Vi har ett gäng hästar som jag ridit in och utbildat själv och som gör bra ifrån sig på tävlingar (WRAS, SRHA, SCHA, SRCHA och AQUA). Nu har det sista fyndet visat sig vara en top-top reiner prospekt. Då tänkte jag som så att jag lämnar totton till en top tränare för att hästens kapacitet skall komma fram. Där är hon i perioder då även jag är där och tränar tillsammans med henne, och så kommer hon hem och jag befäster det hon gått igenom hos tränaren. Summan av kardemumman för oss är att hästen får bästa tänkbara träning, jag får massor av mer kunskap och tips, och slutresultatet är förhoppningsvis att jag själv kan rida hästen till ett betydligt mycket bättre resultat än om jag suttit ensam hemma och åkt på en och annan clinic eller träningstillfälle.

Och tro det eller ej, även om jag tyckte att jag hade hyfsad koll på hur man rider, så kan man lära sig hur mycket mer som helst, som man inte ens visste att man inte visste något om...så att säga.

Den tankegången förstår jag helt klart!!! :) Något jag funderat på själv... (För måste erkänna att skicka iväg hästen själv, inte skulle kännas helt bra för min del)... Mycket kan hända och mycket kan gå fel hur duktig än tränaren påstår sig vara, jag skulle ha svårt att lita på att allt gick rätt till...

Liten fråga bara, vad kostar ett sådant "kalas"?

Så här resonerade jag:

Var kanske lite otydlig i mitt inlägg...under hela inridningen, samt hela vägen i utbildning och utveckling rider jag för BRA tränare...så jag är inte ren "hemmapulare";)

Fast egentligen, är det något FEL i att vara hemmapulare? Jag menar om man nu bara rider för sitt eget höga nöjes skull???

Alla måste inte vilja vara bäst och nå högst, likväl som att en del vill det!

I mina ögon är inget bättre eller finare, huvudsaken att man gör det för sin egen skull och garanterar en god djurhållning....

Precis! De som hittills skrivit i denna tråd verkar ha helt olika utgångspunkt. En vill ha hästen för eget "hemma"bruk, en vill kunna sälja hästen och behöver för det få den så duktig som möjligt, någon vill kunna tävla på högre nivå, någon vill bara ha kul och tävla för att få kvitto på sin egen träning. Jag tillhör den sistnämnda. Rider in och tränar min häst själv (med regelbunden hjälp av tränare) Har inge högre ambitioner, mer ett tävlande på hobbynivå och för mitt eget nöjes skull, och då tycker jag att det jag kan ge hästen, med hjälp av tränare, är fullt tillräckligt.

KL
Det känns som en lite märklig diskussion det här... Alla är vi olika och har olika mål och mening med vår ridning. Vill man ta hand om all träningen själv så är det ju helt okej. Vill man ta hjälp av en tränare någon månad eller fler så är det ju också helt okej. Ingendera är fel. Det är ju helt upp till var och en.

Själv har jag ridit in flera hästar under årens lopp. Men den sista lämnade jag faktiskt bort på inridning då jag numera har en kropp som jag får vara lite rädd om.
Jag har också senare lämnat iväg honom ett par månader för att se hans möjligheter vad gäller kossor. Något som jag inte hade möjlighet att göra själv då jag inte har några kor + att jag antagligen mest hade fått tugga grus. :rofl:

Vissa vill kanske lämna bort hästen för finslipning inför tävlingssäsongen, jag kan inte se några fel i det. Vissa tycker det är roligare att göra allt jobb själv. Alla är vi olika och alla gör vi precis som vi vill!

Håller med, jag förstår inte riktigt heller vari "problemet" ligger om det föreligger något sådant. En del verkar tycka att det är fel av folk att lämna ifrån sig hästen på träning. Känns nästan som att det skulle vara slarvigt och oseriöst i vissas tycke...

Vad spelar det för roll om en del vill göra jobbet själva, och en del vill att någon annan gör det av vilken anledning det nu må vara, tidsbrist, brist på kunskap, rädsla, för att höja värdet eller vad som?
Det finns ju massor av anledningar till att man vill lämna ifrån sig ett visst arbete på en häst.

men det jag svarade på tidigare var mest frågeställningen som gällde att det var fler quarterhästägare (?) som lämnade hästen på träning. Nu tycker jag mer det handlar om om det är rätt eller fel?

Givetvis får man ju förutsätta att folk lämnar in häst till en tränare som de har förtroende för och som har referenser eller på annat sätt bevisat för hästägaren att dom vet vad dom gör.

Fast egentligen, är det något FEL i att vara hemmapulare? Jag menar om man nu bara rider för sitt eget höga nöjes skull???

Alla måste inte vilja vara bäst och nå högst, likväl som att en del vill det!

I mina ögon är inget bättre eller finare, huvudsaken att man gör det för sin egen skull och garanterar en god djurhållning....
Det är lika lite fel, att vara hemmapulare, som att lämna bort hästen på träning hos någon annan. Så länge man är människa nog att inse sina begränsningar och vågar ta hjälp när man kör fast;)

Ja någon diskussion om vad som är rätt eller fel var då inte vad jag var ute efter, ville bara höra varför folk lämnar bort hästarna.
Tycker mig ha fått många bra svar och det gör att förståelsen ökar, jag VILL ju gärna lära mig westernvärlden, och gör det genom att fråga!!!

Jag tog hjälp med min första häst! Försökte rida in honom utan att ha tillräckligt "på fötter", det höll på att ta en ände med förskräckelse. Han var ingen quarter... och jag har ingen quarter nu heller, även om han liknar en sån!

Det finns många bra anledningar till att skicka sin häst till tränare tycker jag. Liksom det finns många anledningar att vara hemma-pulare. Visst måste det vara ok att ha olika mål med och förutsättningar för sitt "hästeri"?

Så känner jag också, nog finns det väl utrymme för alla sorters hästmänniskor???

Är ju det som tilltalat mig mycket med western, den enorma blandning av människor, med olika mål och ambitioner, som ändå kan mötas i ett gemensamt intresse!!!

Ja, det är just detta med ens egna kunskapsnivå. Jag är över fyrtio år och har hållit på sedan barnsben, men en sak har jag märkt. Alla mina hästar genom åren har haft ungefär samma begränsningar och jag är rätt säker på att det är mitt fel. :bow:Därför tänkte jag att någon annan som jag känner förtroende för skulle få hjälpa mig att utbilda både häst och mig. Se om vi kan komma till rätta med det jag gör fel.
Sedan tror jag att en välutbildad häst har ett roligare liv en de som jag haft förr, där det fightas om samma problem. Det är klart att det skulle vara alra roligast om jag hade haft tid att göra det själv med hjälp av någon duktig instruktör, det är säkert en riktig kick att lyckas med det. Men man kan inte få allt, och det här känns som halvvägs i alla fall.
Sedan måste jag också säga att ni som klarar detta själv har min fulla respekt.
Undrar bara hur jag lyckades fixa till en bedjande gubbe i texten, skumt ser det ut i alla fall:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka