Varför skicka hästen till tränare???

Sv: Varför skicka hästen till tränare???

*kl*

Samtidigt känner jag att många verkar tycka att man "förstör" hästen om man inte lyckas utbilda den till hög nivå, men gör man verkligen det?
Handlar det inte om att rida hästen i en för den bra form, att ge den förutsättningar att hålla sig frisk och fräsch? Är inte det grunden i all utbildning av häst?
Och visst, min häst kommer säkerligen inte att klättra snabbt i klasserna men mig kvittar det! Jag vill ha en frisk och glad häst, som jag kan samarbeta med i många år.

Risken med att lämna iväg är att jag förlorar kontrollen över min häst och även den grundläggande kontakten.
Enligt mitt synsätt så är det under denna utbildning som vi bygger band som förenar oss och då vi lär oss att "läsa" varandra...

Tänker jag helt fel, eller??

Nej, jag tycker inte att du tänker fel.

Jag tycker heller inte att man förstör hästen för att man inte utbildar den till högre klasserna. Hästen skiter nog fullständigt i hur högt den kommer, det är ju bara vi ägare som vill nå högt. Visst, det kan ju kännas som lite "slöseri" om man inte använder en riktigt fin hästs potential till fullo, men återigen är det ju vi ägare och hästmänniskor som vill det, inte hästarna. Kan ju kännas lite likadant för t.ex. en baskettränare som ser en basketspelare med stor potential lägga av.

Jag skulle inte heller vilja skicka iväg min häst till tränare, jag skulle vilja göra allt jobb själv. Men tyvärr har jag inte den kunskapen, och får jag då välja mellan att skicka hästen till en duktig tränare, eller att försöka mig på det själv och misslyckas, då väljer jag det förstnämnda.

Men det här handlar ju inte egentligen om att vissa tycker att man förstör hästen genom att inte få upp den högt i klasserna, utan att man förstör hästen genom att t.ex. få den osamarbetsvillig och ge den ett dåligt första intryck till ridning, och då inte få en bra ridhäst öht! Inte ens hobbyhäst. Sen kommer de på efteråt att "oj, vi har nog lite problem", och skickar iväg den till en tränare som då får hur mycket "onödigt" extrajobb som helst.

Ja fast jag ser det som så att hur ska man kunna lära sig om man aldrig får försöka? Hur skaffa sig kunskapen?

Jag lär mig nya saker hela tiden när jag jobbar mina hästar, antar att det är ett livslångt lärande...Fast visst, det kanske tar onödigt lång tid men jag resonerar som så att jag ju borde bli allt bättre på det jag gör...
Vet med mig att jag går väldigt långsamt fram, kanske onödigt långsamt i mångas ögon, men då hinner både jag OCH hästen smälta det hela:D!!

Nu är ju inte min ambition att tävla höga klasser utan nöjer mig med att roa mig på lägre nivå, antar att läget skulle vara ett annat om jag siktade högre....

Jag skulle gärna lämna bort Allie OM det gällde till någon mkt kvalificerad tränare. Än så länge finns det ingen här i Sverige som jag skulle kunna tänka mig att låta honom gå hos för vidareutbildning, men om det t.ex skulle dyka upp någon pleasureguru som ska vara här i en månad o träna hästar så skulle jag slå till direkt.
Jag vill att min häst ska utvecklas, enligt mig och fler så har han en sån otrolig kapacitet, och jag vill få ut så mkt som möjligt utav honom. MEN på ett bra sätt som inte är stressamt eller pressar hästen för hårt.

Visst ska man få försöka på grejer för att lära sig. Men det kanske inte är så bra att ge sig på inridning och utbildning av en unghäst (eller äldre häst för den delen) om man inte har rätt kunskap, då det krävs väldigt mycket och ett misstag kan vara för många?

Vår kärring fick åka till tränare eftersom vi köpte henne som 7-åring och då hade hon knappt ridits nånting sedan hon reds in som 2-3 åring.
Så vi insåg att vi inte hade kunskaperna att lära en äldre knappt riden häst det hon behövde lära sig på ett för hennes del bra sätt.
Fast tränaren fanns ju i närheten så det var ju lätt för syrran åtminstone att åka dit i stort sett varje dag. :D

Det är ju självklart mycket funderingar på detta, gör jag rätt som skickar honom. Om han stannar med mig så vet jag vad som händer och har kontrollen, men åter igen så är jag säker på att min egen tid och kunskap inte räcker. Ett lätt beslut är det inte.
Men det gäller ju också för mig att ta reda på om jag och eventuell tränare har samma syn på hur saker och ting skall skötas, så att jag som du säger inte får hem en "trasig" häst. Men helt säker kan man ju inte vara. Det gäller väll att ofta besöka och kolla om utveckligen går som det var tänkt. Kommunikation tror jag är superviktig.

Jag tänker ungefär som du. Min häst har inte kommit så himla långt som en del andra i samma ålder, men jag gör jobbet själv, med hjälp av tränare. Jag tänker att det spelar inte så stor roll om det tar lite tid, då får han ju tid på sig att växa också. Men jag vet andra som skickar sina hästar för att de inte har tillräckliga kunskaper, för att de fastnat i något problem eller för att de vill få hem en häst som kan sin sak!

Ja, det är just detta med ens egna kunskapsnivå. Jag är över fyrtio år och har hållit på sedan barnsben, men en sak har jag märkt. Alla mina hästar genom åren har haft ungefär samma begränsningar och jag är rätt säker på att det är mitt fel. :bow:Därför tänkte jag att någon annan som jag känner förtroende för skulle få hjälpa mig att utbilda både häst och mig. Se om vi kan komma till rätta med det jag gör fel.
Sedan tror jag att en välutbildad häst har ett roligare liv en de som jag haft förr, där det fightas om samma problem. Det är klart att det skulle vara alra roligast om jag hade haft tid att göra det själv med hjälp av någon duktig instruktör, det är säkert en riktig kick att lyckas med det. Men man kan inte få allt, och det här känns som halvvägs i alla fall.
Sedan måste jag också säga att ni som klarar detta själv har min fulla respekt.

Det här är bara en fundering, inte direkt svar på ditt inlägg :).

Men en sak som jag inte riktigt förstår är, att om man nu inte vill rida in en unghäst eller vidareutbilda en väldigt grön häst, varför köper man då en? Är det inte bättre att lägga pengarna för unghästträning på en häst som redan kan? Då får man ju provrida hästen innan man köper den och får reda på direkt om man kommer att trivas tillsammans, i stället för att betala en massa pengar för träning och dessutom riskera att få hem en häst som man inte ens vet om man gillar att rida? (Jag menar då inte att träningen missyckats, utan att häst och ryttare helt enkelt inte kommer överrens)

Jag har funderat lite över tankegången inom western, verkar vara väldigt "fint" att skicka hästen till tränare för inridning/utbildning, varför gör man helt enkelt jobbet själv?

Undrar eftersom jag själv tycker att det är roligaste biten i ridningen, att utbilda unghästar. Kan förstå om man är väldigt oerfaren att det kan kännas bra att få hästen inriden, men till min förvåning verkar även väldigt duktiga ryttare lämna iväg sina hästar...:confused:

Är det så att quarterhästar är svårare att utbilda än andra raser eller vad???
Hoppas att någon kan förklara det hela för mig...

Kunskapen kanske inte finns för utbildning. Det finns duktiga ryttare som kanske är bra på rida men inte har den "pedagogiska" biten till att utbilda dom.

*kl*

Samtidigt känner jag att många verkar tycka att man "förstör" hästen om man inte lyckas utbilda den till hög nivå, men gör man verkligen det?
Handlar det inte om att rida hästen i en för den bra form, att ge den förutsättningar att hålla sig frisk och fräsch? Är inte det grunden i all utbildning av häst?
Och visst, min häst kommer säkerligen inte att klättra snabbt i klasserna men mig kvittar det! Jag vill ha en frisk och glad häst, som jag kan samarbeta med i många år.

Risken med att lämna iväg är att jag förlorar kontrollen över min häst och även den grundläggande kontakten.
Enligt mitt synsätt så är det under denna utbildning som vi bygger band som förenar oss och då vi lär oss att "läsa" varandra...

Tänker jag helt fel, eller??

Själv anser jag att den största risken till att få en förstörd häst, är att sätta sig att rida in/utbilda en grön häst om man inte vet vad man gör! Med detta inte sagt att alla tränare faktiskt vet vad dom gör - tyvärr!!

Min egen situation just nu ger mig en hel del huvudbry. Jag har äntligen fått tag i en kanonhäst med hur mycket möjligheter som helst. Hur ska jag göra då? Visst är det mycket lockande att göra hela jobbet själv och se hur långt vi kommer tillsammans, bara han och jag. Men samtidigt känner jag lite som du beskriver det: kanske "förstör" jag våra möjligheter att faktiskt gå riktigt långt.
Just nu lutar det åt att jag gör jobbet själv, men nästa månad kanske jag har ändrat mig - vem vet :crazy:
Och tyvärr hänger det ju även på hur det skramlar eller prasslar i plånboken. Hade jag haft dessa pengar "över", så hade jag nog definitivt lämnat bort honom. Men samtidigt anser jag mig vara så pass duktig att jag vet vad jag gör till en viss gräns, och känner inte att jag håller på med saker jag inte klarar av - och att göra "jobbet själv" gör att du samtidigt lär dig otroligt mycket under vägen.

Vem som helst kan bli tränare i det här landet. Det krävs absolut ingenting för att kalla sig tränare. Risken finns att man skickar iväg sin häst till någon som är sämre kvalificerad än du själv att utbilda hästar. Det enda som krävs av en tränare för att lyckas är ett bra munväder. Så länge det finns kunder som tror på vad dom hör istället för vad dom ser så ser framtiden ljus ut för våra inhemska tränarexperter. Naturligtvis finns det duktiga tränare också, men frågan är, kan du avgöra skillnaden?

Bra poäng här.
Vi har en Quarter som nu är 5 år, köptes in som 6 mån föl, tävlas av vår 16 åriga dotter . Hästen reds in av mig o utbildades av de kunskaper jag har hafft med mig genom årens lopp i hästvärden, dottern har också tränat henne fr det att hästen var 3 år, givetvis har vi även hafft en kunnig erfaren tränare på marken som det har tränats för regelbundet. Han är nog den tränare i Sverige som har längst o mest erfarenhet av utbildning av westernhästar . Nu i sommar kommer 5 åringen att lämnas till honom på utbildning för reining då vi känner att han kan slipa stoppen o spinnen bättre med sin erfarenhet av att utbilda reininghästar, vi har inte den stora kunnande i det o vill att allt ska gå rätt till från början, hästen har nu goda grunder i sig, är tävlad i AQHA Pleasure, Hunter,Trail, W Horsemanshipp med bra placeringar men ännu inte reining då vi vill att hon ska vara helt färdig att gå in i den klassen och här får tränaren ta vid med slipningen o sitt stora kunnande i dem momenten. Okey det kostar pengar för 4 veckor men är väl värt alla kronor då hästen nu förhoppningsvis kommer att bli en hyffsad reiner som kan gå in i alla klasser i framtiden, en bra Allroundhäst:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jo men det låter ju vettigt! Ni har ju ett solklart syfte med att skicka hästen, det jag reagerar mot är att så många verkar skicka hästen bara för att man "ska"......
Jag kanske är helt ute och cyklar, men det är ju därför jag ställer frågan här!

Ta till exempel inridningen, nog borde väl alla människor som har så pass mycket kunskap att man kan ha häst kunna sitta in sin häst INNAN den skickas på utbildning???
Kan man förstöra en häst genom att lära den stå still vid upp- och avsittning, att gå framåt med ryttare på ryggen, svänga och stanna???
Det är ju så grundläggande saker och att lära hästen det kräver i mitt tycke bara sunt förnuft.....

Vi får väl hoppas att tränarlistan som westernsverige håller på att ta fram kan vara en hjälp på vägen...:idea:

Många rider ju också sin häst tillsammans med den som tränat hästen. Men som i mitt eget fall så vill jag ha hjälp med grundutbildning och skolning, min "Foxen" kommer att vara borta längre än ett år. QUOTE]

Jag håller med om alla argument om att ta hjälp av en erfaren tränare när ens egna kunskaper/tid inte räcker till.
Men saknar man inte vardagslivet med hästen när den är borta så länge? Känns det som MIN häst? Har haft häst borta en månad och det var ju ok men ett helt år och mer? Eller har du så nära till att du kan rida den själv också?
Drömmen vore ju att kunna rida hästen tillsammans med tränaren. Tänk att ha den hos en tränare så nära att man ändå kunde sköta den eller att tränaren kontinuerligt/ofta kom hem till mig och jobbade med hästen. Utopier både av ekonomiska och brist på lokala tränare skäl.

Jo men det låter ju vettigt! Ni har ju ett solklart syfte med att skicka hästen, det jag reagerar mot är att så många verkar skicka hästen bara för att man "ska"......
Jag kanske är helt ute och cyklar, men det är ju därför jag ställer frågan här!

Ta till exempel inridningen, nog borde väl alla människor som har så pass mycket kunskap att man kan ha häst kunna sitta in sin häst INNAN den skickas på utbildning???
Kan man förstöra en häst genom att lära den stå still vid upp- och avsittning, att gå framåt med ryttare på ryggen, svänga och stanna???
Det är ju så grundläggande saker och att lära hästen det kräver i mitt tycke bara sunt förnuft.....
de kanske inte kan rida?? SKOJJAR BARA , tycker att man ändå borde ha hyffsade grunder i sig innan man köper på sig en egen häst för att kunna ta hand om den på ett bra sätt. De kanske skönmålar sig en bild av att bara tränaren utbildar den kommer vi att vinna mkt på banan, det funkar ju inte så ..i slutändan är de ju ändå vi som sitter i sadeln o kan man inte rida så kommer det att synas...även om hästen är tränad flera månader borta. Själv har jag faktiskt lite ångest av att lämna bort vår häst bara i 4 veckor, tänk om hon inte trivs, och tänk om..men har blivit lugnad av andra hästägare, han e' bra med hästar, är shysst mot dem, puchar inte för hårt, lyssnar av hästarna...skulle alldrig kunna lämna bort henne i ex 6 mån..vafasiken köpte vi en häst för..

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl inte så stor skillnad på att rida in en sjuåring som en treåring? Jag har haft två oinridna "äldre" hästar, den ena är numera dressyrhäst och den andra är precis lika tjock som innan :p
Min ponny var sju år när han reds in, av mig som aldrig hade haft unghäst innan bara en seg ridskoleponny, kanske 4-5 års ridvana. Jag har inga tävlingsplaner, så någon karriär har han inte gjort direkt, men han kom trea i bruksridningsDM för två år sen (helt misslyckad kan han inte vara :D) och trea i lokal Pleasuretävling nu i april. Jag har tränat för tränare en gång sen jag köpte honom, oniriden, för sex år sen.
Den andra hästen föddes här på gården, men ägaren började aldrig rida henne. När hon var sex började jag greja lite med henne, PNH och inridning. Sålde henne senare den hösten till en tjej som nu rider dressyr med henne och är supernöjd. De har lite problem med ledarskapet, men det beror inte på inridningen (och det problemet hade inte jag och hon..).

Det är på sina misstag man lär sig, och om man aldrig försöker hur ska man då kunna lära sig?
Klart att det kan gå väldigt fel, men det kan det väl göra oavsett om man kallar sig hobbyryttare eller proffs?

Om man känner att man verkligen inte har en aning om vad man pysslar med, då är det en sak. Men man måste ju inte bli "rädd" för att ta hand om utbildningen bara för att hästen är ovan? Alla är ju nybörjare i början, inte sant?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 868
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka