Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Hästar som "tänker," tuggar också. När jag tränar min häst från marken med något nytt, gör jag små "steg" och vilar mellan, då brukar hon börja gäspa och tugga, detta har jag fått lära mig att hästen "tänker", tar in informationen.

Sen brukar min häst rulla ihop nacken och sänka sig ordentligt och börja tugga på bettet när jag rider, då försöker hon komma undan bettet, men d¨å räcker det med lite pådrivning så lyfter hon huvudet igen. Så som många säger, det finns nog många olika sorters tuggande. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 846
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 399
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp