Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Och sedan har jag länge stört mig på att man ska ha kontakt i tygeln hela tiden.(inte inom western) Varför då?

Att westernryttare inte har kontakt med hästens mun är bara en fördom. När jag tränar i paddock har jag lagom kontakt med hästens mun och får hästen dit jag vill, dock har jag inte samma mål och krav som dig hur jag vill att min häst ska gå. Observera att TRYCK och KONTAKT inte är samma sak. Kontakt är kontakt och tryck är ett sätt att medla signaler på. Konstant tryck i munnen är inget att sträva efter, däremot något som verkar vara ett mål i dressyren. Jag red EN lektion för en dressyrtränare och det enda man gjorde var att dra ihop hästen med hjälp av bettet, sån ridning är ingen ridning jag är intresserad av så det blir inga fler lektioner för den tränaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Ett KG:eek: Nu överdrev du lite va?:crazy:
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Ett KG:eek: Nu överdrev du lite va?:crazy:

måste bara hoppa in här och säga att det har jag hört av flera personer, att man ska ha ett kilo i vardera tygeln. vansinne enligt mig :crazy: men men, alla har vi olika åsikter :)

//Skogstokig, som rider mest med sitsen/rösten och på helt långa tyglar, och som när hon bytte till hackamore märkte hur lite hon egenligen behövde tyglarna..
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Har ni använt en sådan där mätsak så man kan mäta hur mycket man har i handen?

Jag har inte använt det, men jag har bekanta som har. Och då är 1 kg inte alls mycket (även om det låter mycket.)

Kanske inte ska förkasta något helt om man inte ens har provat :angel:
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag pratar inte om tyngd, jag pratar om stöd.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

1 kg som 1 kg? Det är väl en tyngd det. ;o
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag ska uppriktigt säga att jag inte tror att ni förstår vad jag menar, att ni inte känt känslan av ett kg i gummiband. Då hade det inte varit någon diskussion och inte hade tråden existerat heller.

Mitt sätt är inte det enda rätta, men om man har uppnått det, vet man i alla fall vad som diskuteras
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag ska uppriktigt säga att jag inte tror att ni förstår vad jag menar, att ni inte känt känslan av ett kg i gummiband. Då hade det inte varit någon diskussion och inte hade tråden existerat heller.

Mitt sätt är inte det enda rätta, men om man har uppnått det, vet man i alla fall vad som diskuteras

Jo jag vet exakt vad det innebär och det är inte det sättet jag vill rida på och vill inte att min häst skall ridas på det viset. Mitt sätt är inte automatiskt rätt sätt men jag tycker "kom tillbaka när du vet vad du pratar om lille vän" attityden är onödig ändå.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Nu var mitt senaste svar inte till dig, och det är ju jättebra att du har bestämt hur du vill rida. Men det sätter ju inte punkt för diskussionen eller ens möjligheten att det faktiskt 1) finns människor som föredrar denna lära 2) finns människor som inte känt hur det känns när det faktiskt fungerar som det ska.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag trodde att du med uttrycket "ni" menade fler av oss och inte bara den du svarade. Ber om ursäkt för missuppfattningen:cool:
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

JAg har ju både ridit msv hopp och dressyr, ridit galopphästar och kört travhästar och gemensamt är att jag vill ha en kontakt, en känsla från hästens mun utan att det blir ett tryck nånstans. sen visst trav och galopphästar är heta emellanåt men de jag fostrat själv har aldrig legat på i den bemärkelsen utan de har varit pigga men med ett lätt tag i tömmen har de saktat av, och när jag rider använder jag sitsen för att bromsa. Sen finns det olika orsaker till varför hästar skummar och gnirpar de med bettet är det av fel orsak, och en del skummar helt enkelt inte alls utan att det är ngt fel med det.
Det finns många läror och man får helt enkelt använda den som passar en själv och hästen utan att döma vad andra använder.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag förstår nu varför man vill ha kontakten, men det betyder ju inte att man MÅSTE ha kontekt... Man kan styra, göra halt, samla, rygga osv. UTAN kontakt :) Då blir det inga plötsliga ryck och hästen får bra muskler då den bär upp sig samt den får lite mer frihet och då anser jag att hästen lär sig lyssna bättre osv.Man vill väl sträva efter ett så naturlig ridning som det går? Man får jobba och kommunicera mera med sig själv och man får en lättare häst som följer dina rörelser inte tyglarnas.
Sen så vet jag att på vissa hästar så kan detta vara svårt men då har an ngt att jobba med! :D
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag förstår nu varför man vill ha kontakten, men det betyder ju inte att man MÅSTE ha kontekt... Man kan styra, göra halt, samla, rygga osv. UTAN kontakt :) Då blir det inga plötsliga ryck och hästen får bra muskler då den bär upp sig samt den får lite mer frihet och då anser jag att hästen lär sig lyssna bättre osv.Man vill väl sträva efter ett så naturlig ridning som det går? Man får jobba och kommunicera mera med sig själv och man får en lättare häst som följer dina rörelser inte tyglarnas.
Sen så vet jag att på vissa hästar så kan detta vara svårt men då har an ngt att jobba med! :D

*Med "utan kontakt" menar jag inte en glappig hand (det är ju inge bra) utan lösa tyglar så hästen visar viljan att samarbeta :laugh:
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

*Med "utan kontakt" menar jag inte en glappig hand (det är ju inge bra) utan lösa tyglar så hästen visar viljan att samarbeta :laugh:


Fast hästen visar vilja att samarbeta oavsett - det handlar bara om att den backar/flyttar för andra kommandon.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag förstår nu varför man vill ha kontakten, men det betyder ju inte att man MÅSTE ha kontekt...

Nej. Det bestämmer du själv, utifrån hur du vill rida, och vad du vill uppnå. : )


Man kan styra, göra halt, samla, rygga osv. UTAN kontakt :) Då blir det inga plötsliga ryck och hästen får bra muskler då den bär upp sig samt den får lite mer frihet och då anser jag att hästen lär sig lyssna bättre osv.

Fast du styr inte med tyglarna, du styr med sits och skänklar. Och visst kan du göra halt, rygga osv utan kontakt om du vill.

Men kontakten i sig gör ju att du har (säger sig självt :D) kontakt med hästens mun - det är ytterligare ett sätt att kommunicera. Tar du bort kontakten med bettet tar du också bort det kommunikationsmedlet. Antingen kan du då rida utan huvudlag/m bettlöst huvudlag, eller rida med hängande tygel. Problemet med hängande tygel kan bli att du måste göra större rörelser om du vill använda bettet, du blir inte lika känslig. Dessutom gungar det i hängande tyglar, bettet rör sig hela tiden i takt med tygeln - vilket kan störa en känslig häst.


Man vill väl sträva efter ett så naturlig ridning som det går? Man får jobba och kommunicera mera med sig själv och man får en lättare häst som följer dina rörelser inte tyglarnas.

Nej. Man ska sträva efter en ridning som gynnar hästen så mycket som möjligt. Ridning är inte naturligt.

Hästen lyssnar alltid på dina rörelser, oavsett om det är igenom din hand till bettet, igenom din vikt i sadeln, eller dina skänklar till dess sidor. Den blir lätt om ryttaren är tydlig, konsekvent, och välbalanserad. Den blir inte lätt per automatik för att ryttaren tar bort bettet.


Sen så vet jag att på vissa hästar så kan detta vara svårt men då har an ngt att jobba med! :D

Det beror ju helt på vad du vill göra. Jag rider utan träns ibland - det är inte särskilt svårt. Hästis traskar snällt runt i alla gångarter, flyttar för skänkel etc. Däremot behöver jag bettet, kommunikationsmedlet, om jag vill be om lite mer komplicerade grejer.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Fast du styr inte med tyglarna, du styr med sits och skänklar.
Det finns massa folk som tyvärr styr med tyglarna, det är ofta det man får lära sig på ridskolor också :/
Själv tycker jag att man ska kunna rida utan tyglar :)
Nej. Man ska sträva efter en ridning som gynnar hästen så mycket som möjligt. Ridning är inte naturligt.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

forts. - Med "så naturlig ridning som möjligt" menade jag precis det - att det ska gynna hästen så mkt som möjligt alltså :) Jag vet att ridning inte är naturligt, men det betyder inte att man kan göra det så bra som möjligt för hästen
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Det beror helt o hållet på hur mkt ryttaren kan hjälpa eller stjälpa för hästen.

att den travar o galopperar i framvikt eller lång som ett tåpg främjar inte hästens rygg som ska bära upp klumpen därpå.

Den behöver komprimera sig för att göra så o det kan bara göras genom att hästen inte får ramla iväg.

Ett mjukt stöd o att man med miljoner övergångar samt finstämmer av o behåller en ram som hästen får hjälp av.

När man kan rida bra har man hästen på sätet o behåller formen med ramen men mest med magen. Då kan man både lätta ut helt o hästen går kvar eller så länger man ut o ner halsen. Ridteknik.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Hos de flesta galopptränare jag varit hos har det handlat om att skritta ut och trava med lösa tyglar. Styrt har man gjort med sits och vikt. Och min uppfattning är att de flesta westernryttare rider på samma sätt. Det är först när man börjar gå snabbjobb med hästarna som man har den kontakt med munnen på hästen som många talar om i tråden. Men en galopphäst får man ju å andra sidan att gå fortare mycket med hjälp av tygeln. Att ta kontakt med tyglarna på en galopphäst brukar leda till en dragkamp med ett allt snabbare tempo till följd. Att i det läget korta upp tyglarna gör oftast att det går riktigt fort. Men med lösa tyglar får man hästen oftast att gå lugnt i det tempot man önskar. Att rida pullare som hela tiden "drar" är inte kul. Sen är frågan var gränsen går mellan kontakt och lösa tyglar. Alla har inte samma definition och känsla för detta. Och i mångt och mycket beror det ju på vilka hästar man rider och ridit...
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

självklart är det så. allting har alltid två sidor.
Men erfarenheten från mina egna hästar är att först när de slappnat av och värmt upp sig ordentligt -då kommer skummandet.

Men det kan även som du säger -komma av obehag i någon form. En "oro" i munnen och ja -obehag helt enkelt.
-men en häst som går med avknäppt nacke, bakom hand -går inte i korrekt form heller. Då är det mer som behövs ordnas till.
KL

Jag har funderat på det där med skummande. Min häst blev väldigt fradgig förr, men nu blir hon inte det längre. Största förändringen är att hela hästen är betydligt mera lösgjord, både mentalt och fysiskt. Nån som sett något liknande?
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 846
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 399
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp