Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

N

nero94

Hej!
Vissa säger att det är bra då hästen tuggar på bettet och då de får fradga i munnen, varför är det bra?
Hästen "accepterar" bettet då eller?
Det känns som att, om den tuggar på bettet, borde inte det betyda att den inte gillar bettet? Och vill ha ut det?

Och sedan har jag länge stört mig på att man ska ha kontakt i tygeln hela tiden.(inte inom western) Varför då?
Det kan ju inte vara så bekvämt, och jag vet flera som istället för att ha "lite" kontakt med munnen har välldigt mycket och hästen försöker gapa men kan inte pga nosgrimman (som jag inte tycker är nödvändigt om man rider med en stadig hand, mm.)
Sluta dra hästarna i munnen!

Snälla hjälp mig för dessa frågor dyker konstant upp hos mig...
:confused:
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Långt i från expert i området, men skriver vad jag lärt mig, och egna erfarenheter. Det finns många olika åsikter, det beror helt enkelt på vem man frågar och vem denne har lärt sig från.

Vissa säger att det är bra då hästen tuggar på bettet och då de får fradga i munnen, varför är det bra?
Precis som du sa så brukar tuggandet på bettet vara ett tecken på ittitation från hästens sida.- Den ska inte tugga på bettet utam suga på det. Hästen brukar då säka sig till bettet och ta stöd på det.


Och sedan har jag länge stört mig på att man ska ha kontakt i tygeln hela tiden.(inte inom western) Varför då?
Om man har slapp tygel ("lite kontakt") så blir det lätt glapp och med glapp kommer ryck i munnen, hästen uppfattar ju minsta lilla mm. Genom att hela tiden ha ett jämnt stöd i tygel så utelämnar man rycken. Detta betyder inte att man ska hålla hårt i den eller dra. Utan hela tiden ha en stadig kontakt utan glapp.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag vill inte att min häst ska tugga på bettet direkt. Mer suga på bettet som Daredevil skriver. Men det är också skillnad på att tugga och tugga. Nån tuggning då och då är inget jag lägger mkt vikt på, taktmässiga tuggningar kan vara spändhet men också lösgjord häst, frenetiska tuggningar och gnisslingar är ofta missnöje.

Jag vill skilja på KONTAKT och STÖD. Jag eftersträvar en kontakt med munnen som är stadig men inte låst och statisk, en kontakt som hästen söker sig till självmant, man kan också kalla det sökning till handen.
Stöd är något jag kopplar ihop med stödben/stödhjul och ett sk. femte ben (tygeln) och inget jag eftersträvar. Jag vill ha en självbärig häst. :D
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Och jag rider med "glapp" (=slack) i tygeln. Kontakten med hästen via tygeln är endast i form av tygelns tyngd. Jag lär mina hästar att "söka eftergiften", där jag vill att hästen ska ha sitt huvud, där finns eftergiften. Jag rider/tränar med korta tyglar men med långa "gummiarmar". Den sortens "störande" glapp som Daredevil pratar om uppstår hos ryttare som har dålig balans och koordination. Detta tränas bäst utan tyglar.

Kontakt har jag via den kommunikation vi har byggt upp. Fysisk kontakt tar jag bara om jag behöver visa/förklara/förtydliga för hästen något. Mina hästar vet att "tryck" från tygeln betyder något och att eftergiften har förflyttats, varför dom genast aktivt söker ny eftergift.

På en mer välriden häst sker den fysiska kontakten med "fingerkänsla" och är knappt synbar för ögat, på en yngre och mer orutinerad häst är den mer tydlig (större rörelse). Hästarna lär sig "följa handens rörelse" utan att tygeln sträcks redan från marken. Ju bättre hästen blir på att tolka och koppla ihop min kroppsposition och min hands rörelse, desto snabbare hittar den eftergiften och desto mindre tydlig rörelse behövs. Till slut räcker det med fingerkänsla.

Jag tror att detta med "stöd i tygeln" är en stor missuppfattning, även många westernryttare rider med den uppfattningen, "Hästen behöver stöd i tygeln", medans jag vill hävda att det egentligen är ryttaren som behöver detta stöd...:angel:
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Knapra på bettet vill jag inte att hästen ska göra. Mjukt tuggande (inte på bettet) kan vara OK, men jag vill ha ett sug. Hästen söker kontakt med ryttarens hand.

Ett kg i varje hand ser jag som optimalt för att få schyssta dansförutsättningar mellan mig och hästen. Hästen måste vara "PÅ" hela tiden så vi kan göra roliga grejor, vara snabba i rycken och dansa på ett sätt som är roligt för oss bägge. Lite öppna, lite sluta, lite byten i serier, lite vändningar. Inte segt och tråkigt utan som att dansa på ett roligt, medryckande, superskojigt sätt där impulserna är små och samspelet optimalt.

Är inte hästen och ryttaren på hugget får man inte kvalité i ridningen. Sedan vilken väg man väljer för att komma dit är ju olika för vilken diciplin man väljer, men utan den där glödande känslan att arbete är roligt, mer, mer, mer och den snabba kontakten är det ju inget kul att rida. Och nu pratar jag inte om skritt-turerna - även tävlingsdansare på hög nivå tar då och då en promenad men det är ju inte samma sak som att träna för att det är roligt på dansgolvet!
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Hej hopp!

Jag rider dressyr, och har tävlat upp tom MSV, tränat tom st Georg. Jag rider oerhört mkt med sitsen, har hela tiden en mjuk, tydlig kontakt med munnen via tygeln, men framförallt vill jag kunna reglera hästens takt och form med mina egna sittben. Varje steg hästen tar känner jag av i sittbenen. På hästen jag rider nu är det otroligt tydligt när man rider på detta sätt att han slappnar av och jobbar med hela kroppen. När jag känner att han är helt lösgjord kan jag "släppa" den ledande tygeln i tex en öppna -och hästen går ändå avspänt på i samma form! Han "tuggar" mjukt på bettet när han är tillfreds, men inte alls på ett stressat sätt utan enbart för att han är med på noterna. På samma sätt får jag hästen att öka och minska tempot; vill jag minska tempot och öka intensiteten så liksom "kryper jag ihop" (i tanken) i sadeln och spänner benen lite grann, medan ökning = avslappning i min sits. Mkt lite med tyglarna. Viktigt är oxå att låta hästen vara ifred och njuta när jag är nöjd.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Min gammeltant tuggar mycket taktfast då jag rider dressyr, dock rider jag med Hackamore!:laugh:

Jag rider mer med sätet och vikthjälper än med tyglar, men det beror mer på vad min tant gillar, ju mer jag drar i tyglarna ju mer drar hon!;)
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

När jag läser det om skummet du skrivit så får jag en bild av en häst som springer runt och gapar.. Min häst kan skumma en massa ur munnen utan att han tuggar som en galning.

Kontakt vill jag alltid ha annars så får man ju glapp som jag själv skulle tycka vara otrevligt jag har ju heller om någon petar på mig håller kvar än att den petar fram och tillbaka. svårt att förklara hoppas ni fattar. Sen ska ju så klart inte kontakten vara hård.

Min häst kan skumma ibland ibland inte men dom gånger han skummar så har han inte visat obehag av bettet utan snarare tvärtom han är mjukare i munnen.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

:cool::grin::angel:
Hej!
Vissa säger att det är bra då hästen tuggar på bettet och då de får fradga i munnen, varför är det bra?
Hästen "accepterar" bettet då eller?
Det känns som att, om den tuggar på bettet, borde inte det betyda att den inte gillar bettet? Och vill ha ut det?

Och sedan har jag länge stört mig på att man ska ha kontakt i tygeln hela tiden.(inte inom western) Varför då?
Det kan ju inte vara så bekvämt, och jag vet flera som istället för att ha "lite" kontakt med munnen har välldigt mycket och hästen försöker gapa men kan inte pga nosgrimman (som jag inte tycker är nödvändigt om man rider med en stadig hand, mm.)
Sluta dra hästarna i munnen!

Snälla hjälp mig för dessa frågor dyker konstant upp hos mig...

hej hästen är bra framriden samt söker stöd på tyglarna samt trampar under sig bra med höjd rygg och bärighet för ryttaren att hjälperna går fram
att jag kan rida med ett gott stöd i dressyr och tänka klart sas .
hästen kommunicera med dig via bettet och gör ridningen bra i mark arbetet
inte slita ochdra hästen ska söka upp dig via lite för långa tyglar och du svarar med en mjuk bärande framförhållande som ger stöd för att kunna "ratta" hästen i ridningen visa vägen bromsa eller öka tempot genom att vara mjuk
lyssnande med tyglarna vara i inte så kort i tygeln att inte hästen kan röra¨
på hals och huvud låta hästen prata med dig ,prata med mig "mamma mia".
låt det bli ett samspel er emmellan . jag hoppas du för står kommunikationen.

:confused:
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag tror att de du hört säga så menar att hästen ska suga på bettet, inte liksom tugga som i bita. För många hästar bildas det då skum för att de är koncentrerade och jobbar. :)

Jag tycker inte att man ska rida med en tyngd i tygeln när hästen går korrekt, utan en lätt, mjuk kontakt bara.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Det är ju skillnad på tugga och tugga.. Man vill ju inte att hästen ska just tugga/bita i bettet -eller skramla och greja onormalt mycket (då är det nåt som inte är bekvämt), däremot att bettet ska vara rörligt och inte ligga helt stumt och torrt i munnen. Oftast börjar ju inte hästen skumma i munnen förrän den "kommit igång" och börjat jobba. Att den då pillar lite med bettet och ändrar läge brukar jag tolka som koncentration. När jag red min gamla ponny på hackamore ett tag så tuggade och skummade han nästan lika mycket i munnen som vid ridning med bett (men inte förrän han var uppvärmd och börjat jobba).

Om tyglarna då; Man är ju inte ute efter ett tryck i munnen. Däremot att det ska finnas en kontakt mellan hand och mun. Kontakten ska vara den samma hela tiden -alltså att man bestämmer sig för ett visst mått kontakt som både häst och ryttare är bekväma med, och denna kontakten behåller man oavsett vad man gör. Om hästen skulle ändra läge på huvudet (som kan behövas om man gör någon rörelse tex) så följer ryttaren med framåt/bakåt -eller dit det behövs för att behålla samma kontakt i munnen som vid utgångsläget.
Fördelen med en lätt kontakt är att du kan både lätta på handen och berömma, eller ta en förhållning. En för lös och "glappig" hand kan bara förhålla.
Nu menar jag inte att man bara gör förhållningarna med handen, men jag hoppas att det framgår vad jag menar.

Och när man pratar om stöd i handen menar man inte att hästen ska hålla i bettet och tappa balansen om man släpper, utan balansen sitter i kroppen och mellan hand och mun ska finnas en kontakt som vägledning. Vill jag länga och sänka formen flyttar jag bara kontakten framåt/nedåt och rider upp ryggen, och vill man korta formen gör man det med sitsen, drivningen och genom att förflytta handen lite. Kontakten i munnen är samma i vilken form man än har hästen. Och en liten koll för att se om det är kontakt eller balansstöd man har: Släpp kontakten helt en väldigt kort stund -faller hästen framåt är den inte lösgjord och i balans, ligger den kvar i samma form och bör sig själv -grattis, lösgjord häst som bär sig själv och din kontakt har varit just "kontakt och vägvisare" -inget att luta sig på.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Att en häst skummar behöver inte betyda bra ridning eller att hästen trivs.
Hästar kan skumma av att gå bakom hand och får då svårt att andas ordentligt vid ansträngning.
Den kan gå och skumma med avknäckt nacke för att komma undan bettet vid obehag.
En häst kan skumma på hackamore ochså.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

KL
Fler tankar från mig.

Enda vikten jag vill ha i handen är tygelns vikt. Men jag vill KÄNNA hästens mun och ha möjlighet att kommunicera med den utan att behöva korta tyglarna.

Om jag som mooi beskrev släpper kontakten en mkt kort stund men behåller hästens hållning i min kropp, vill jag att hästen ska gå kvar i samma form. Det är inget jag gör aktivt men man kan i praktiken göra det, som ett "test" om man vill se det så...

... Men om jag ändrar min hållning lite grann och talar om för hästen att den ska länga formen (det är mkt små signaler vi pratar om) samt länger tygeln vill jag att hästen, så att säga, följer handen och söker sig mer framåt-neråt.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

KL

... Men om jag ändrar min hållning lite grann och talar om för hästen att den ska länga formen (det är mkt små signaler vi pratar om) samt länger tygeln vill jag att hästen, så att säga, följer handen och söker sig mer framåt-neråt.

Precis det jag menade, men du beskrev mycket bättre. just det där med att hästen följer handen när man ändrar hållning.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

självklart är det så. allting har alltid två sidor.
Men erfarenheten från mina egna hästar är att först när de slappnat av och värmt upp sig ordentligt -då kommer skummandet.

Men det kan även som du säger -komma av obehag i någon form. En "oro" i munnen och ja -obehag helt enkelt.
-men en häst som går med avknäppt nacke, bakom hand -går inte i korrekt form heller. Då är det mer som behövs ordnas till.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Ok, jag tror att jag börjar förstå lite bättre...
Men något annat är varför har man kontakten överhuvud taget om man inte andvänder tygeln, eller bara andvänder den ibland, och det borde ju bli mera bekvämt för hästen utan. Och hästen ska ju kunna bära sig själv...(då menar jag ingen "glappig" kontakt, utan ingen alls bara vid behov.)?
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

För att om man har en kontakt är det lättare att snabbt inverka med en liten hjälp när man känner att det behövs. Om tygeln är lös tar det längre tid att ge en signal (måste första korta upp tygeln och sen ge signalen och då kanske det är "för sent" för just den signalen som man ville ge vid just det tillfället) och att dessutom ge den försiktigt; det blir lätt för ryckig rörelse.

För mig är det så att tränset och tyglarna sitter där av en anledning - jag vill kunna använda det. Men jag vill inte bli beroende av det för det!
Om jag skulle velat ha lös tygel och undvika all inverkan i munnen hade jag nog valt att ta bort tränset helt, för då förlorar det sin funktion. Så kan man rida med enbart vikthjälper. För det går! Men jag är inte där än... ;)
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Jag tycker inte hæller om att rida med ett stød i hæstens mun.
Føredrar en føljsam hæst som aldrig lægger vikt i handen.
Hæsten kænner ju av vad som kommer hænda med tygeln på resten av vår kontakt, sitsen førændras samtidigt så det blir ju knappast några ryck eller øveraskningar før hæsten.
Anser hæstens mun som något mycket skørt man ska vara ytterst førsiktig med.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Testa att hålla i en tygel, (du är bettet) och låt en kompis hålla i tygeln som om hon/han red. Sen bwer du din kompis att först hålla ett jämt, tryck (kontakt med hästens mun), ej hålla hårt! men hålla kontakt.. och sen provar ni att din kompis har slapp tygel och sen gör en förhållning. Vad känns bäst?
Har själv gjort den här övningen och provat att vara bett, när "ryttaren" har en jämn kontakt så känns det mycket bättre, och ryttaren kan ge mycket finare hjälper! man känner direkt när ryttaren krampar tygeln.
När ryttaren har slapp tygel och helt plötsligt tar en förhållning blir man överraksad och kan inte "svara" lika fort.. och känns heller inte lika trevligt.

Men sen är det en annan sak att ha bettet i munnen såklart! men det där med att man blir överraksad vid förhållningar eller ledande tygeltag ... så tror jag att hästen också känner.

En kontakt måste man nästan ha, hur ska hästen annars kunna söka sig till handen? Kontakt med bettet betyder inte att man ska rycka, blå hålla eller något sånt! utan man ska efftersträva en så mjuk och elastisk hand så möjligt.. men man ska kontakt.

När hästen "tuggar", egentligen suger så betyder det att hästen är eftergiven och söker sig efter ryttarens hand. Det betyder helt enkelt att hästen är tillfreds.
 
Sv: Varför ska hästen tugga på bettet?Och varför ska man ha konstant tryck i munnen?

Kan mest uttala mig om det där med trycket i munnen...

Nej, man ska ABSOLUT inte dra hästarna i munnen men det är MYCKET obehagligare för hästarna att man har en glappande hand än att ha en mjuk, fin, stadig hand med KONTAKT men inte nödvändigtvis tryck i munnen.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Träning Min snart 5 åring rids på sidepull. Han är mycket känslig så det fungerar alldeles utmärkt. Nu är det bara det att ibland kan det vara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 846
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 399
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp