Varför ser hästen ut så?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför ser hästen ut så?

Men vad gör du om han blir ännu sämre då?
Han kan ju inte stå så och ha ont. Hade jag två onda ting att välja på så hade jag valt det minst onda.
Alltså lastat och kört iväg till klinik för en ordentlig utredning.

Ser det inte ut att kunna vara shivering? Fast på min häst märks det bara när man lyfter bakbenen på henne, vet inte hur hästar som fått värre symptom ser ut.

hmmm... bredbent och på tå får mig faktiskt att tänka på fång... min pålla här hemma funkar tydligen så, att hon "värmer ur" fångsmärtorna vid rörelse, givetvis så får hon inte röra sig, men detta gjorde att jag inte uppfattade att hon hade fångsymptom, eftersom hon var mycket stel och usslig om hon hade stått stilla, men efter tio femton steg så knallade hon på bra... hon gick och stod bredbent och på tå, och karpryggen får dom av spänningar och smärta.. värt att kolla upp. och jag hade nog åtminstone tagit ut distriktaren med en gång, för att inte göra saken värre med tiden så att säga.. sprickor tror jag inte på... visst, dom kan göra ont, men dom blir ju inte bättre av att han rör sig.. kolla pulsen och värmen i hovarna, och kolla hur han vänder sig..

VARFÖR vill du inte åka in till klinik alt ta ut en vet...????

Fattar du inte att din häst mår jävl..t dåligt...??

Det gör ont i mitt hjärta att se ett djur lida på detta vis utan att ägaren gör det bästa för sitt djur...

Du säger att det blir stressigt för ditt djur på klinik, HERREGUD tror du att det är bättre för honom att plågas halvt till döds på detta sättet då..????

Jag brukar aldrig skriva något personligt så här på ett forum men nu kunde jag inte hålla igen munnen längre, detta är ju skrämmande...

Hoppas verkligen att du gör det rätta som djurägare !!!

Kalkbrist ger i akuta skeden pareser och hjärtrytmrubbningar. Howarna är inte direkt uppbyggda aw kalk.

Jag tycker werkligen att det är skitdåligt aw dig att sitta och spekulera istället för att lyfta luren och kontakta en weterinär som kan hjälpa hästen. Kalkbrist, magnesiumbrist, kissnödig, frusen... dina teorier är tywärr ganska widlyftiga och hjälper inte hästen ett dyft.

Hur fick du hästen från Småland om det inte går att köra den i transport? Söwd eller?

Snyt dig och kontakta weterinär.

Dessutom tycker jag att har man en häst man ANSER inte kan åka transport, så transporttränar man den, så den kan köras när det behövs!
Man hinner med mycket träning på 2 månader.

Det kan vara korsförlamning och det kan vara fång. Båda sakerna är väldigt plågsamma för hästen. Ring åtminstone och prata med veterinären!

*KL*

Jag skulle inte lasta min häst om hon knappt kunde stå i sin box, det är otroligt vingligt och skumpigt i en transport och har hästen inte redan ont så lär den ha skitont när den kommer fram.
Enligt lag får man inte ens transportera sjuka eller skadade hästar själv.

En häst som är så stel i bakkärran ska åka hästambulans och få hjälp med en hängmatta!!

Har inte sett något liknande, men det är ju konstigt att han ser ut så på morgonen och sen blir bra så fort han får röra sig.

Jag har sett liknade två ggr förut på två olika hästar som i slutändan fick olika diagnos oxå. Den ena hadde fång med rotation på alla fyra och den andra hadde fraktur på bäckenet. sistnämda gick inte att rädda.(även korsförlamning har jag sett med liknade symtom som din häst.)

Kontakta vet omgående och få dem att komma ut NU!.Hästen ska ha vård omgående. Om det är något av de som jag själv varit med om är det inget man avaktar med öht hästen har då enorma smärtor och behöver smärtlindring och vård.

Hästen, oavsett vad den varit med om innan, bryter inte ihop av att få åka transport till vetrinären om den har så ont som den ser ut att ha.

ÅK GENAST TILL VETRINÄR FÖR DIN HÄSTS SKULL!
Be om en ordentlig utredning av allt tänkbart som bla räknats upp här,
fång m rotationer, korsförlamning etc etc

Det gör ju ont i hjärtat att se hästen stå sådär! :(

Om du tror att du är shysst mot hästen för att du undviker den stress det är att åka transport, träffa vetrinär etc så tänker du helt bakvänt, du måste ju hitta orsaken till symptomet NU och börja behandla NU!

Har hästen dessutom magrat en tid så borde det ytterligare spä på skälen till att åka in till klinik akut!!

Glömde skriva att det är ju jättebra att söka hjälp på forum på internet, googla sig till saker när man har funderingar, men i första hand ska du ju absolut åka in när din häst visar så allvarliga symptom som den ju faktiskt gör!

TS,transportera hästen med Djurambulans!
Den här i mina krokar har flera bilar bl a en låg för hästar som ej kan stiga upp så högt.
Tror de står ca 20 cm ovan mark bara.
Kan försäkra dej att dessa människor är de bästa du kan få hjälp av när det kniper!
Om du har försäkring som täcker djurambulans ska du troligen ha blivit rekommenderad av veterinär att åka till klinik (denna bör ha undersökt hästen).
De skickar faktura efter nån dag.
Vi betalade ca 3.000 i fjol.Betalar från att du ringer dem tills de är hemma och spolat ur bilen.
Oavsett vad det är för fel på hästen tycker jag du behöver ordna vettig veterinär vård omgående.
Det blir sällan bättre av att avvakta - tvärtom!
Och han ser ut att ha ont.
Förvisso helgdag i dag,men det här kan inte vänta längre.Eller hur?

Jag är väl inte världens bästa hästägare så jag borde väl inte yttre mig för fem öre om någonting, men, som så många sagt tidigare; ring veterinär. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite. Om du inte kan ta dig någonstans (jag har själv dålig tillgång till bil osv så vet hur det kan vara) så får du ringa och överdriva som tusan eller något ifall de påstår att det inte är tillräckligt akut, då kan de inte neka dig.

håller helt med, fattar inte hur man kan sitta här och spåna när hästen har så ont. :confused:

ts; jag undrar vad du sa till vet. om han inte bedömde det som värd att åka ut. om jag skulle beskriva det jag ser på dina bilder så skulle vet komma på studs!!!!!!!!!!!!!!!!!

om jag skulle beskriva det jag ser på dina bilder så skulle vet komma på studs!!!!!!!!!!!!!!!!!

Inte säkert alls. I vintras tog jag in stallägarens ponny som hade varit på rymmen. Han hade ett 11 cm långt och minst 3 cm brett och 2 cm djupt sår som blödde. Det behöves sys akut. Vet tyckte det var bättre att vänta tills morgonen eftersom det var söndagkväll... Tyvärr så höll ägaren med (på telefon) så vet kom inte ut förrän på morgonen men då var det ju försent o sy... Så nu har han ett gigantiskt ärr på bakbenet istället för ett relativt litet.

Det jag menar är att vetten ser ju inte hästen. Och hellre att h*n kommer ut en gång för mycket än en gång för lite.

Håller med. Tjata ut veterinären tycker jag. Lasta en häst som inte är åkvan som dessutom har ont är idioti!!! Vad ska man göra åt dessa symptom på en klinik som man inte kan göra hemma i inledningsskedet??? Smärtstillande kan ges på gården. Därefter kan man åka till kliniken om veterinären anser att man bör röntga eller så.

Så till TS: Tjata ut veterinären om anfallet fortsätter. Därefter borde du kolla upp varför hästen magrar av. Det är ju inte otroligt att det har med saken att göra. Kolla med veterinär först och foderexpertis sedan ni fått diagnos. Värme verkar onekligen som en god idé så länge med tanke på att symptomen visar sig i samband med kyla.

Det skulle kunna vara EPSM (equine polysacharid storage myopathy) som någon redan sagt vilket kan ge korsförlamning, vilket din häst ser ut att kunna ha på bilderna. Detta är samma som shivering, vad jag har förståttm, och just denna typ drabbar bara kallblod, medans PSSM (polysacharid storage myopathy) främst drabbar QH.

Om din häst har fått en episod av korsförlmaning MÅSTE du ta ut veterinären, och jag kan av egen erfarenhet säga att det är inte alla veterinärer som vet så mycket om det (mitt halvblod har haft det, men bara den sporadiska formen, EPSM är kronisk). Så jag hade tagit ut en veterinär och tjatat så det verkligen blir något av det, inte bara att någon kommer ut o inte verkar veta särskilt mycket, då hade jag tagit ut nästa....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 127
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 814
Senast: Pannica
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 541
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka