Varför ser hästen ut så?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför ser hästen ut så?

Tycker inte det är fel att lägga ut bilder tvärtom kan det vara lärorikt för oss många undrande som följer och hoppas att din häst kommer få hjälp och friskna till.

Men

Sen följs åtskilliga nya inlägg med vilda spekuleringar och det får mig att undra om du försöker ställa egen diagnos samt följande behandling?

Och det får mig att rynka på näsan!
Vore det inte en lättnad lufta på luren och få ett besök av en veterinär som ställer rätt diagnos?

Jag kanske är fel ute och då ber jag om ursäkt!

FP

Ingen skada skedd:)
Det är hopplöst att försöka skriva som man pratar....
(tänkte lite som man frågar ett litet barn, vaar ee lampan??)

Hälsningar Nadira (som måste lära sig att inte försöka skriva som det låter i huvudet...):D

Hon frågade på ett forum....vi svarade
men man måste inte spela dum för det :grin: har andra svarat fattar de flesta att det är sagt, men vill man gasta ut en upprepning bara för att synas själv och få fler inlägg så visst.. det är bara trist för dem som är intresserade av tråden att behöva bläddra 4 sidor för att hittat vettiga svar som inte är upprepningar..

M

Så lite snabbt sammanfattat..

Hästen har stått i en hage utan kontakt med andra hästar i 9 år ända fram tills för 2 månader sedan när du köpte honom.
Du ger honom 3 hästkompisar, 1-2 rejäla skopor havre per dag, kör in honom, hanterar honom, ställer honom på box hela nätterna.
Hästen springer mycket i hagen på dagarna och kissar inte inne.

Det jag tror skulle hjälpa är om du räknade ut en foderstat åt honom, det är inte säkert att han behöver all den där havren, att han springer kan vara ett sätt att göra av med energi.
Att han inte kissar inne verkar bero på att han inte trivs inne, han ligger heller aldrig ner inne berättar du. Har du möjlighet att bygga en lösdrift åt dina hästar? just nu är det ju betetstillväxt och du får ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall (vindskydd behövs dock). En sak som förbryllar mig är att han på en av boxbilderna har snoppen delvis ute, var han på väg att kissa inne eller tog du ut honom direkt och han kissade ute?
Han har haft ett sår på snoppen säger du, kolla upp det nästa gång han hänger ut den.
jag tror att en blandning av för mycket energi, oro i boxen och att han inte kissar inne kan göra att han spänner sig väldigt mycket och ansamlar energi i korset som gör att hästen står sådär..

De flesta här bara gapar och skriker om veterinär men du berättar att hästen efter några minuters motion blir helt normal, hästen ser heller inte ut att vara svettig på bilderna, och du nämner inget om onormal puls, hög andningsfrekvens, feber eller annat som tyder på rubbat allmäntillstånd..

prova att ha hästarna ute inatt, om hästen verkar må bättre då så kan det vara så att det har blivit lite mycket nytt på en gång..

uppdatera gärna här på buke trots alla motiga uttalanden.. :)

Lycka till!
M

Ibland kanske det räcker med att lägga ihop 1+1 :)

*kl*

Håll oss uppdaterade! Jag är nyfiken på vad det kan vara

prova att ha hästarna ute inatt, om hästen verkar må bättre då så kan det vara så att det har blivit lite mycket nytt på en gång..

Hur gammal är du? Är du veterinär?

seriöst.....det är bra att vara positiv, men man kanske ska ha lite vetenskapliga belägg först? uppenbarligen står allt inte rätt till med hästen och en natt ute lär knappast hjälpa, du har ju tillochmed veterinär kunniga som svarat i tråden.

Givetvis tar man ut en veterinär, men frågan är om någon läser de tidigare inläggen?

Ang att inte kissa inne, min förra valack kissade inte heller inne. Men direkt när han kom ut. Betyder det att han inte trivs inne? Konstigt nog var han först vid grinden varje dag.

TS: Hur går det för din häst?

Men en häst som det "bara" blivit lite mycket på en gång för brukar inte ha sådana extrema symptom. Förstår din tanke men tycker nog det ser lite allvarligare ut än så.

Det ska bli intressant att se vad det var med hästen sen, hoppas man får reda på det.

..något man lärt sig genom åren... lugn brukar gå hand i hand med kunnande och en hel del erfarenhet, hysteri brukar gå hand i hand med lite eftarenhet.

De flesta, tror jag, som har en del kött på benen håller sig sansade (möjligen darriga på rösten) men redogör lungt och tydligt för symptom, skador, åtgärder och frågar nog i första hand "har vi glömt något, vad mer kan vi göra just nu?"

Rent allmänt och inte riktat till dig personligen;
Man tar inte ut vet i onödan.. men TS häst ser ut som om den har MKT ont och därför skulle behöva smärtlindring. Sen.. är det något vajs i höften/bäckenet är det på håret att bedömma om den är transportbar eller ej.

TS:
Svårt att beskriva i skrift eftersom det handlar lite om bedömning med.. men ett lätt "tappande" på baksidan av framknäet kan skvallra om det - man ser det dock MKT tydligt om det är riktigt illa, då kan hästen nämligen inte stå och sova längre stunder utan att "trilla frammåt". Som tur är slipper de flesta hästar leva så länge att deras framknän helt eger upp.

det första ja tänkte på var fång när jag såg bilderna..
vad det en är så kan ingen här säkert svara på det, jag hoppas du har tagit ut vet. vid de här laget?
hur går de för er?

Då ber jag om ursäckt för att jag irriterade mej på något som inte va ett " å de är så ballt å skriva så" sätt. 2 m i himla kan nog bero på att jag inte är så satans duktig på å stava rätt alla gånger. å,e,d är enbart förkortningar å de vet du me.

bara så du vet så tycker jag med att det är himla jobbigt att läsa. hoppas TantEster fixar sitt v snart för att jag får hoppa över hennes kloka ord sålänge för att jag blir snurrig av alla dessa w. Känns som att läsa en text från 1700-talet. :rofl: :angel:

Akta bara så di inte droppar ner på tangentbordet! Då kan du drabbas aw Kaffe-effekten med stympat språk och nätmobbing till följd..!!:D

Jag la också märke till det igår, men tänkte inte så mycket på det.
Hoppas hästen inte ligger på det, för en så tung häst kan nog bli ordentligt stel då :/

Nu vet jag inte om bilderna är tagna i hästens box.
Det ser ut att vara väldigt lite strö därinne i alla fall, speciellt när man tittar på dom två bilderna längst ner.

Min häst hade inte heller velat kissa eller ligga ner där.
Min häst kissar inte när hon går i sin grushage, om det inte är jätte akut. Hon väntar tills hon kommer in i sin box.
Står hon i gräshage så kissar hon.
Jag tror att hon helst kissar inne eller i högt gräs pga att det inte skvätter på benen då.

Har hästen inte så mycket strö så lär det skvätta och det är nog inte så bekvämt att ligga på hårt underlag heller. Jag tror inte att det är så skönt i alla fall :p
OM nu läget är så alltså, det vet ju inte jag..

Oavsett så hade jag ringt eller åkt med hästen till vet om jag hittade den i ett sånt tillstånd, det hade varit ganska självklart för mig..
Jag tycker inte som att det är läge att prova massa saker, som att ha hästen ute en natt, innan en veterinär undersökt hästen.

Hoppas i alla fall att det går bra med hästen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 813
Senast: Pannica
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 541
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka