Varför ser hästen ut så?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför ser hästen ut så?

hästen kanske går på bete? eller står den inne på natten :eek:??

Det är en gummimatta i boxen, antagligen därför det är klent med strö.

Jag är inte förtjust i det ändå, vissa hästar är kinkiga mot om det stänker när de kissar och så, men ganska vanligt t ex i England med gummimatta och bara ett tunt lager strö för att suga upp det värsta. Dock brukar de ha dränerade mattor.

Reagerade på att det var rätt mycket bajs, så tror nog inte ha bara stått där en timme.

såg inte att det var gummitmatta, kollade väl inte så noga.

*kl*

Även om man har gummimatta måste man ha nog med strö för suga upp pisset så att det dels inte stänker upp, dels blir det mer samlat och inte blött i hela boxen.

För övrigt anser jag att en häst som ser så klart besvärad ut självklart ska ha vetrinärvård å det snaraste!

Oj jag hade blivit väldigt förskräckt om jag hittade min häst på det sättet. Hur har det gått?

Trist att bukefalister ska vara så tråkiga ibland här på vårdforumet. Det var samma sak när jag skrev en hovtråd för ett par år sen och det slutade med att jag fick hot-pm av en bukefalist. :crazy: Trots att jag ringt ett flertal kliniker och rådgjort med dem kring min hästs åkomma. Jag följde mitt hjärta och hästen vart bra. Veterinärer är inga helgon och det finns ingen anledning att tracka en person som har rådgjort med en veterinär även om man tar oväntade vägar.

Håller tummarna för dig.

Det är jättebra att skapa trådar här när man har funderingar och söka svar, men det kan inte ersätta en riktig veterinärundersökning. Så oavsätt utbildningsnivå (vad det nu har med saken att göra) på din häst så tycker jag att det är av högsta prioritet att du åker in på kliniken med honom.
Det är helt normalt att hästar kan bli stessade av nya miljöer, men det finns inga bortförklaringar till att inte åka in genast, i annat fall får veterinären komma till er.

Vi kan alla spekulera i vad det kan vara och inte vara, men bryr du dig om din häst så låt veterinärerna ta en närmare titt på din häst.

Lycka till.

kl

Jag tycker som en del andra redan har sagt, kör till klinik. Går inte det, som i ditt fall, se till att vet kommer ut. Även om vet redan är bekant med fallet och har sagt att ni ska avvakta några dagar, tjata ut honom så att han kollar på hästen ändå. Det kan hända att han upptäcker något helt annat när han får se hästen med egna ögon. Man kan aldrig förklara lika bra över telefon...

För tre veckor sedan var min häst hyfsat halt på ena bak efter en skoning två dagar tidigare. Ringde min hovis och bad honom komma ut och kolla hur det såg ut, men han hade "inte tid" och sa att vi skulle avvakta till efter helgen (= att avvakta i 5 dagar). En av mina stallkompisar och min tränare (som var i stallet när detta hände) accepterade inte det utan såg till att jag ringde runt till varenda hovis i stan tills vi fick tag på någon som kom ut och kollade. Det visade sig till slut att hästen var sömstucken i inte mindre än 32 hål och fick tack vare detta inflammation i sulorna (alla fyra).
Veckan som följde var inte den roligaste i varken mitt eller min hästs liv kan jag lova, men hade jag lyssnat på min (föredetta) hovis och avvaktat till efter helgen så hade förmodligen inte hästen kunnat ta sig in ifrån sjukhagen ens.

Så, mitt råd, se till att få ut en vet å kolla på hästen. Bättre en gång för mycket än en gång för lite...

kl

Jag tycker som en del andra redan har sagt, kör till klinik. Går inte det, som i ditt fall, se till att vet kommer ut. Även om vet redan är bekant med fallet och har sagt att ni ska avvakta några dagar, tjata ut honom så att han kollar på hästen ändå. Det kan hända att han upptäcker något helt annat när han får se hästen med egna ögon. Man kan aldrig förklara lika bra över telefon...

KL
men ett litet tillägg till detta citat ovan:
som hästägare är det HÄSTÄGAREN som bedömer om veterinär ska komma ut eller ej. Veterinär kan RÅDA över telefon utefter det denne "tycker" eller "hör" utifrån det hästägaren säger. Men säger hästägaren att fallet är akut och jag vill att du ska komma ut NU - snarast: ja då kommer vetrinären ett fall som detta, det är HELT klart.
Många distriktsveterinärer blir ringda om ditten och datten från försiktiga hästägare som vill fråga om råd eller är allmänt panikslagna, och det är naturligt och även klokt, att de kan "bromsa" om inte hästägaren själv insisterar. Men i ett fall som detta visar hästen AKUTA symptom på att ngt HELT klart inte är ok, och dessutom sker det upprepade gånger. Då är det HÄSTÄGAREN som står på sig och ber veterinären komma ut. Det gör de nämligen isåfall.

Hon menade kört in till kliniken !?
Hej från Hambo

:rofl: Jag förstod inte att det var ett knapplån eftersom inlägget var adresserat till mig och JAG har ingen sjuk häst. Jag har däremot en åring som ska köra in....:D

Jag tror att budskapet gått fram, kontakta veterinär eller åk till klinik. TS får helt enkelt skapa en ny tråd när något nytt händer eller har hänt så därför strängs den här tråden.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 813
Senast: Pannica
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 541
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka