Varför ser hästen ut så?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför ser hästen ut så?

Det var mitt sätt att reagera på bilderna, men som svar på frågan kan jag tilllägga att jag INTE sett ngt liknande.

Kanske därför, jag oxå hade kontaktat vet bums.

Jag skulle inte tolka det där som stelhet pga kyla. Jag tycker att du ska låta weterinärundersöka hästen, oawsett om det akuta släpper eller ej. Awmagringen tyder ju på en pågående process och eftersom det pågått en tid så bör hästen få adekwat hjälp.

En ET är bra om det är något i rörelseapparaten som spökar, men jag skulle i första hand kontrollera lindrig kolik aw något slag, njurar/urinwägar, höfter/ländrygg - ledinflammation, muskelsjukdom. Just sättet han pressar rumpan mot wäggen och lyfter bakbenen är klassiskt wid "magont" - som ju kan innebära wad skit som helst inuti hästen. Äwen problem i skapet är ju en teori som någon redan framfört, hade det suttit utwärtes borde det kanske ha soppat en del, men wem wet.

Weterinär!!
Men jag tycker att det är helt ok att du lägger ut bilder och ställer en fråga på nätet!

KL

Håller helt med Tant Ester!

summa summarum så är det så att hästen uppvisar ett EXTREMT otraditionellt beteende, orsakat av uppenbara fysiska besvär, och dessutom upprepade gånger. Det är inget ET problem, beteendet är EXTREMT. Det är klinik och utredning av VETERINÄR som gäller.

ts, sad to say.. känner igen det - säger inte att det är samma för vi är inte hundra på vad det var.. men ett sto här i stallet uppvisade samma beteende innan och efter fölning och det gick väldigt SNABBT utför. Teorierna gick isär från veterinärerna, grav nervskada alt. bäckenlossning. Som sagt, säger verkligen inte att det behövre vara samma...

står han och väger mellan benen? Alltså, lyfter han upp dom likadant? Ligger han ner något? Hur är hans framknän - alltså.. finns "låsreflexen" i framknäna?
Tempa honom!!! Och få ut veterinären så han kan ta blodprov omgående, muskelvärden och vita blodkroppar.

kan säga såhär; hade det varit min häst hade jag snarast möjligt fått ut en veterinär om jag så skulle behöva dra ut f*nskapet i håret....

Jag är inte så duktig på sånt här men är det inte så det blir om det är korsförlamning??

kl

Aldrig sett något liknande heller. Men ser ut som hästen har väldiga smärtor, och förstår då inte varför man inte åker in akut med den. Det är värt varenda krona om man kan låta hästen slippa ha ont i flera dagar till. Dessutom kan det var något annat som spökar, som skapar ett konstigt beteende och det är inte säkert att det blir lättare att göra något åt för att det går några dagar.

Min treåring här hemma var lite konstig här...Något vi relaterade till att han rullat fast och blivit stirrig pga det.
Låg ner nästan en hel dag i hagen, hade magrat av under tiden han var iväg för förberedelse för treårstest. På kvällen tar vi in dom, med tron att han nog har lite ont i ett ben (något en kiropraktor var här dagen innan för, och rättade till). Dagen efter hade han inte kissat och vi var ut till distriksvetstationen (utan häst) för att rådfråga. De sa att vi skulle avvakta. Att det inte var så jättekonstigt. På kvällen ringer vi igen, vill att de skulle komma. Vet säger att nej, det är inte så akut, har mkt annat att göra. De lovade att komma dagen efter. Vet ringer en timma senare o säger hon inte kan släppa det. Kommer och säger efter en snabb kik "åk till klinik, fortast möjliga".
Vår häst lämnade livet 1.5 dag senare.

Vi tyckte vi ringde o hade bra koll på det hela...Men när hästen beter sig på ett så konstigt sätt jämför med hur den är normalt så tycker jag det är riktigt styggt att inte ödlsa några kronor för att se att den inte mår alltför dåligt, och hitta en orsak till det konstiga beteendet.

kan säga såhär; hade det varit min häst hade jag snarast möjligt fått ut en veterinär om jag så skulle behöva dra ut f*nskapet i håret....

Håller med!

Hästen ser ut att ha väldigt ont och antingen ta ut vetten eller ännu hellre åka in till klinik. Förstår inte varför du inte gjort det tidigare om han nu har haft problemet en längre stund (om än inte lika akut).

Oh, stackars vännen!

Jag vet att många andra har sagt det samma, men jag säger det igen:
Åk till veterinär nu genast på momangen om du inte har gjort det tidigare! Det där ser inte särskilt trevligt ut.

Senast ändrad av en moderator:

jag har inte sett liknande på häst.
jag tycker det kanske skulle kunna vara nåt med urinvägar ändå? urinväginfektion? njurarna?

Ja tyvärr har jag sett det.
Googla på EPSM. En muskelsjukdom som påverkas av socker . Bla nu när gräset kommer. Tunga stora hästar och quarter får det.Som har mycket bakdelsmuskler.Kan visa sig som korsförlamning, shiver ,karprygg, uppdragen magen. Svårt att lyta bakfötter.
Ja googla lite så hittar du att läsa.

Behöver inte alls vara det men påminner mycket om det.

Min 4åring har det och har strikt diet men får skov och när fruktanet i gräset ändras ser man på han.

jag tycker det kanske skulle kunna vara nåt med urinvägar ändå? urinväginfektion? njurarna?

Ja... det är nåt jag funderat på. Han vägrar kissa inne på nätterna. Det första han gör på morgonen i hagen är att kissa... hur länge är det "vanligt" att dessa sk "rumsrena" hästar håller sig o blir de stela av att va extremt kissnödiga?

Mitt förr-förra sto var mycket kinkig med var hon kissade. Hon kissade inte borta om det inte gällde livet.

Dvs en lång klinikdag, med först 2 h resa, och sen X h utredning, och så resa hem, så kunde hon ha hållit sig mååånga timmar, och vara så kissnödig att hon knappt kom av släpet härhemma innan det började skvala.

Aldrig någonsin några 'yttre symptom' på detta, mer än lätt humörsvängning ;)

Inte ens när hon var superkissnödig, som när vi ULade dräktighet och vet konstaterade att 'riktigt, riktigt kissnödig är hon också', och det var 7 h tills hon kom hem efter det. Då fick hon inte ens av alla hovar av rampen på släpet innan hon kissade. Men stod normalt, rörde sig normalt etc.

I övrigt håller jag med de i tråden som sagt veterinär nu, kör hästen till klinik, eller se till att vet kommer ut och ser hästen imorgon bitti (dvs när han är sådär igen)

Sådana symptom får man inte aw att inte pinka på 12 h. Du ska nog ta detta på allwar om du är rädd om din häst. Äwen om det wisar sig att det är något "enkelt" så går det ändå inte i dagsläget att bortse från att symptomen öwerensstämmer med många allwarliga åkommor.

Jag bortser inte från saker, hade jag gjort det hade jag inte ställt frågan här! Men det är inte så enkelt med den här herren, han kan ju inget o att lasta o åka till klinik i dagens läge är mindre lyckat. Han kunde ju knappt gå i grimma för 2 månader sen när jag köpte honom så att utsätta en till kroppen vuxen men i utbildningen så eftersatt häst för ett djursjukhus ser inte varken jag eller vet som en vettig o säker lösning.

står han och väger mellan benen? Alltså, lyfter han upp dom likadant? Ligger han ner något? Hur är hans framknän - alltså.. finns "låsreflexen" i framknäna?

Nej, han väger inte mellan benen, men när du säger det så kom jag att tänka på att han sällan vilar på ett bakben. Han står oftast på alla 4 så att säga... han slappnar dock av o vilar när jag masserar m.m.

Han lyfter benen ungefär lika, han är lite stelare höger bak. Men han är mjuk o jämn när han är varm i musklerna.

Han ligger ner en del i hagen. I stallet verkar han inte göra det, han är aldrig spånig...

Hur kollar man låsreflexen i framknäna?

Ja tyvärr har jag sett det.
Googla på EPSM. En muskelsjukdom som påverkas av socker . Bla nu när gräset kommer. Tunga stora hästar och quarter får det.Som har mycket bakdelsmuskler.Kan visa sig som korsförlamning, shiver ,karprygg, uppdragen magen. Svårt att lyta bakfötter.
Ja googla lite så hittar du att läsa.

Behöver inte alls vara det men påminner mycket om det.

Min 4åring har det och har strikt diet men får skov och när fruktanet i gräset ändras ser man på han.

Nyfiken här. Jag får bikta mig o erkänna att engelska inte är min starka sida:crazy: det jag läst på svenska stämmer ju hyfsat på en del punkter vad det gäller rörligheten o hans historia.

Frågan är nu, vad har du för specialdiet på din häst?

Han har ju gått själv utan att ens se andra hästar i 9 år o har inte gjort nånting. Vi fick klippa upp ett hål i hagen för att få ut honom när jag köpte o skulle lasta honom. Han kunde inget mer än att hyfsat gå i grimma för 2 månader sen. När han kom hit kom han till en gård med 3 andra hästar o massa andra djur att titta på. MÅNGA mil har det blivit sen han kom hit så han har ju förvandlats från en julegris till en bodybilder:crazy:

Så du låter hellre hästen stå sådär (Måste vara väldigt smärtsamt om hästen står så.) än tar hästen till veterinären? :crazy:
Även om du har en bra hemma (häst!!)veterinär så är det ju inte säkert den kan hitta felet.

Min häst stod sådär En gång (lämpligt nog var vet här, men på annan del av anläggnignen så hon såg aldrig) när hon kissade. Hon hade då ett lättare "fånganfall", samt en kraftig hälta i bakkärran (vet ej vad).
Hon fick metacam (ej för det) och det försvann väl av sig självt kan man säga. Var lite spänd ngn dag efter, men sen var hon okej.
Hade inte vet. varit där hade jag ringt det som akut. Såg fruktansvärt ut IRL.

Med tanke på att din häst varit spänd, och att den nu är så pass allvarlig så skulle jag rekomendera att ta ut vet asap, precis som de flesta övriga i tråden.

Hur ser kalkbrist ut på häst?

Spruckna hovar kanske?

Där har vi ännu en grej men det kan ju bero på eftersatt hovvård. Han har inga jättesprickor men han har sprickor... han har fått havre en rejäl skopa eller två/dag jag fattade inte riktigt hos förra ägaren. Mineraler fick jag med en hink men vad det var för enna o om han fått dem varje dag vet jag inte o kalk... ingen aning om han fått extra. Han stod mitt i småland så där lär det väl va kalkfattigt i markerna?

Sånt bör ju märkas massa mer när de plötsligt börjar röra mer på sig? Nån som vet nåt om det? Kalk har jag nämligen oxå funderat på, lika magnesium o så. Kan man ta nåt blodprov som visar status på mineraler i hästens kropp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 127
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 814
Senast: Pannica
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 541
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Namnförslag till gråhunds hane?