Varför ser hästen ut så?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Svanhild

Hittade min ena häst såhär i morse:crazy: han har varit stel ett tag men nu börjar jag bli seriöst orolig. Nån som har sett nåt liknande?

Varför denna karprygg?

Står på tå o karpar... varför?

Krampar o darrar när bakbenen lyfts, värst med höger bak.

Står BRETT isär, främst bak men även fram...

Hästen har sprungit hemskt mycket i hagen senaste tiden. Har även rasat i vikt... detta tänkte jag mest berodde på att han inte hann äta men nu vet jag inte längre.

Han har varit rädd om bakbenen när man ska kratsa hovar o så (trodde jag) jag trodde det handlade om träning o tillit att han lyfter högt bak men han verkar ha fått så ONT! vad kan det va som pågår?!

Sv: Varför ser hästen ut så?

Såhär står han i vanliga fall...

Din häst verkar må tillräckligt dåligt för att jag tycker du ska ta ut en distriktare (idag) eller åka in på klinik (idag).. En häst som så tydligt visar smärta finns det ingen annledning till att änns lägga ut här på nätet. Ring en veterinär fortast möjligt. Det är mitt råd!

Stelkramp?
Åk iväg med hästen och få den undersökt snarast.

Senast ändrad av en moderator:

det verkar vara något i skapet, han spänner sig sådär för att minska trycket från låren på skapets insida, ta på plasthandskar och en liten ny ren mjuk svamp, ljummet vatten och tvätta försiktigt rent runt öppningen och in en bit..

ring även ut veterinären som kan ge lugnande så detta gör att penis hängs ut, då kan man kontrollera hela huden runt penis om den är skadad eller så..

om inte annat så kan vet bedöma bättre än vi vad det är, men påtala att det kan vara något i skapet, så inte vet missar att ens kolla skapet..

Ja för 17, ring veterinären! Har han kunnat kissa? Kan det vara urinsten eller liknande?

jag hoppas du har ringt vet?? :crazy:

det där ser inte bra ut... är betydligt mer än stelhet.

Snälla nån.. på den tid du lagt ner på att ta kort och lägga upp dem här hade du kunnat få ut en veterinär!

Man fotograferar inte en häst med akuta smärtkramper, man ser till att den får hjälp. Meddela gärna vad felet var när en vet tittat på honom.

Bara att du tagit dig tid att fota ens!! Jag hade kastat mig över telefonen och ringt vet på stubinen!

Svarar bara in till alla er som sitter och gapar om att hon ska ringa vet, har ni tänkt på att hon kanske är på väg till klinik med hästen nu och ger fullstädigt blanka f-n i att logga in på buke och berätta vad hon gör?

det räcker med att 3 st har sagt "ring vet".. läste hon det så vet hon.. hon läser inte bättre för att det upprepas 20 ggr..

Hon frågade på ett forum....vi svarade

"Ring veterinär!!!" är ett ganska märkligt svar på frågan "Har någon sett något liknande?"

Givetvis håller jag med om att TS borde ringt vet först och sedan -om tid fanns- skapa denna tråden.

(Som någon skrev ovan, det räcker väl med att ett par påpekar vikten av veterinär. Andra kan ju svara på frågan istället). Tycker jag iaf! :)

Jag har kontakt med både vet. o ET. Båda är lite undrande men eftersom han redan varit småstel ett tag ansåg vet att vi skulle prova med värme o massage till att börja med. Han blir stelare kalla dagar o igår var det ISKALLT här så detta var väl resultatet:(

Vet tyckte inte han hade anledning att åka ut akut vi skulle prova med värme o massage över helgen. Hästen är ju "normal" så fort han har rört på sig lite i hagen o är varm i musklerna. Det han inte verkar palla med är att bli stilla tex över natten.

ET kommer så fort hon har tid.

O varför jag har tid att ta kort? Jo, han har varit stel mer eller mindre olika dagar på morgnarna. Jag har pratat med många här om saken, visat hästen för dem o så men ingen kommer på nåt så därför beväpnade jag mig med kamera idag o dokumenterade honom när han hade en riktig skitdag efter gårdagens isväder.

Nån här på ett forum kanske har andra yttre ideer än de här hemma, DÄRFÖR skapade jag tråden...

det verkar vara något i skapet, han spänner sig sådär för att minska trycket från låren på skapets insida, ta på plasthandskar och en liten ny ren mjuk svamp, ljummet vatten och tvätta försiktigt rent runt öppningen och in en bit..

Tack för det tipset! Där har du en poäng! Han hade sår på snoppen för ett tag sedan! Ska kolla honom där igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 813
Senast: Pannica
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 541
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka