Varför ser det ut såhär?

Sv: Varför ser det ut såhär?

Rufsan.. Jag vill bara säga till dig att efter ha läst ett antal av dina argument på olika trådar här och var, där jag både förfasats av dina kommentarer och lika många gånger gjort vågen för att du har SÅ rätt.. Men,, (det finns alltid ett men :smirk: ) kan du inte försöka vara lite mer ödmjuk och pedagogisk när du ska förklara saker? Jag fattar vad du menar när du sägar vad du tycker men varför du får dessa påhopp hela tiden e för att folk fattar verkligen inte..

Sen för att hålla mig till ämnet.. Jag e lite nyriken på hur det såg ut när denna Hella red på DD.. Ingen som tog något foto??? :)

Var det inte så att MJ arbetade i Tyskland i början av sin karriär? Jag arbetade oxå där och det var första gången jag faktiskt hörde talas om honom, när jag jobbade där...

jupp för anky och polarna.

han har tagit av sig hatten :) du som undrade.

lägger mig inte i ridningen men sååååå fin hingsten är!

pys1 skrev:
Säger bara suck! Suck! Åt dessa amatörmässiga kommentarer. Du svarade knappast på hennes fråga. :mad:

Ha men det gjorde ju inte du heller! :smirk:

Jag lägger mig inte i denna dressyr, eftersom den ligger på så hög nivå...Inte så kunnig inom det, håller hellre käft, å lyssnar på andra.

Jag tycker du ska läsa mitt inlägg igen, då hade du inte behövt skriva allt detta :smirk:

Jag skrev att hästen inte går kraftigt bakom lodplan som du sa. När hästen går bakom lodplan är det ju nosryggen som är i fel vinkel och jag kan inte se att det är kraftigt. Tittade precis på filmen igen och vad jag kan se där är formen inte helt korrekt men så hemskt fel som du säger att det är, tycker jag inte det är.
Men jag undar hur gammal hästen är, någon som säkert vet?

"Så jag får inte ha den åsikten då bara för att personen ifråga har mer priser än jag har?? Du menar att den åsikten är enbart reserverad för dom som oxå har ridit GP??"
Det sa jag väl inte :confused: och det är ju precis det jag inte menar, jag har som sagt inget emot att man kritiserar etablerade ryttare. Du får kritisera hur mycket du vill (speciellt då du sa att du hade kunskapen för att göra det). Det jag har svårt med är såkallade "läktarexperter" som kritiserar allt och alla utan att ha en susning om hästens förutsättningar, tidigare utbilding osv.
Kritik ska vara väl genomtänkt, det är iaf. endast då jag tar det på allvar.

Vad det gäller GP domare är det faktiskt flera som har egna tävlingsmeriter och har de inte det är de ändå utbildade under många år och har sett väldigt många hästar.

För övrigt har och hade jag i princip samma åsikt som du angående Don Dorn och hans ryttare (skrev i samma tråd som du) så varför du skriver som du gör om det i svaret till mig förstår jag inte :confused:

Jag förstår vad Rufsan menar och jag håller med.

Hästen dras ihop för mkt fram. Den är för kort fram för att bakdelen ska orka med.
Visserligen ser den lite svag ut också. Men förutsättningarna blir ju inte bättre av att huvud och hals hålls ihop sådär.

Hög form är inte detsamma som kort,kort form fram och längre bak. Det ska vara symetriskt. Bakdelen och framdelen är ju beroende av varann för att funka. Och sådär kort kan inte baken bli, som framdelen är i filmen ex i piaffen.
Visst har man sett värre. Men det var väl inte det som var frågan i denna tråd?

Vi kan ju alla bara gissa varför det såg ut som det gjorde vid just det här tillfället när videon filmades. Jag håller med om att halsen blir lite kort och han hamnar lite bakom lod. Men det behöver ju bara betyda att han för dagen kanske var lite tittig och därav så måste ryttaren ge honom lite mer stöd, vilket leder till att halsen blir lite kort. Däremot tycker jag att det stöd som ryttaren får ser alldeles utmärkt ut, fjädrande handleder, tillitsfull mun, en fin konstant kontakt helt enkelt. Dessutom kommer hingsten igenom med bakben på ett väldigt fint sätt, förutom bitvis i piaff/passage vilket han inte borde göra om han bara var ihop dragen. Så sammanfattingsvis, ja ryttaren borde kanske i det ideala, kunna lätta av lite mer i piaffen/passagen men om det inte ser ut så här varje gång, år efter år så tycker jag inte att det är något att bekymmra sig om.

Jag har jobbat där och vad jag minns har han en bra piaff och passage.

Jag kan inte se filmen för jag bor långt ut på landet där "de" tror att ingen vill ha bredband!!

Men jag tror nog att det bara är en miss..........antar att det är andreas som rider honom och det brukar se bra ut "även om han rider honom på gramman".

Men jag vet också att Don S är behandlad endel.........

Men iallafall så är han en underbart trevlig hingst som är lätt att ha med att göra!!

Och jag väntar på att se honom i OS!!!

Takc för alla svar! Hade nästan glömt bort att jag skapade den här tråden ;)

Såg Don S på den ritten de visade på teve från scandinavium och där ser man ju hans taktmissar tydligt, dessutom stog han ju och vinglade som 17 i piaffen, tyckte också man såg tydligare hur hårt hållen han var där än på filmen som jag la upp.

själva formen tycker jag är fin, dock kan vi alla få taktfel och sorgligt att det ska komma på en täving=(....

Lätt att sitta och hacka och säga vad hämskt det det ser ut.... ja men rid samma program med bättre poäng än denna ryttare gjorde på denna häst!

Jag kan hålla handen på hjärtat och säga jag skulle inte klara av det iaf. :smirk:

Det är en hingstuppvisning och inget program dvs ingen tävling därmed kan han lägga sina rörelser när det "känns bra" vilket inte hjälpte tyvärr :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

men eftersom han hade samma taktfel i scandinavium som på filmen var det knappast en tillfällighet........

och nej, man skulle säkert inte rida bättre själv.....men dessa ryttare som rider på den nivån ska ju kunna rida.......tycker man iaf...

Jag tycker att det ser ut som h*n inte rider in i passagen, utan lärt hästen att "göra en konst" istället (inte mogen för "uppvisningspassage" riktigt, så den är påskyndad?).

Passagen kan jag göra bättre på Hille, han är hur bra på passage som helst, piaff däremot har han inte lika naturligt och jag har inte heller haft någon anledning att lära honom det. känns inte så viktigt i ft -programmen :D

hingstvisning what ever... hästen kan som vi människor ha en dålig dah och de kan även komma fram på en hingstvisning vilket är tragiskt.
Man vill visa hingsten på bästa vis och man ligger alltid nästan på gränsen till att pressa hästen för hårt just för att visa stoägarna att titta vilken fin häst!

Hästen kasnke har gått hårt några dagar innan och är trött??
Hästen kasnke är trött för resan ja man vet inte bar om man frågar hästen ;)

Hästen är en unghäst och den går väldigt bra för sin ålder och givet går det inte gämföra denna häst med ex Briar eller tip top som är en aning äldre ;)

Kan nog slå vad om att denna häst i framtiden kommer ligga på toppen av sina tävlingar=)

Alla hästar har en dålig sida och denn ahäst kanske har svårt i piaf och passage och jo det KAN vara en tillfällighet att 2 tävlingar händer samma miss!

Hästen är en unghäst och har LÅNGT kvar i sin utbildning.. är hästen 6 år är det ca 6 år till innan han är helt klart utbildad och är i topp i sin karriär=)

En dressyrhäst i OS nivå är ca 12 år när den går som bäst vissa upp åt 15 år

Don Schufro är född 1993 och alltså 12 år i år (vad han var på filmen vet inte jag).
Man kommer aldrig att uppnå korrekt samling och därmed bibehållen takt i den formen, som uppvisas. Precis som Rufsan skriver: han är för ihopdragen, då kan han inte arbeta rätt.

Sedan alla dessa tusen möjliga ursäkter för dåligt utförd ritt: Detta är proffs, man har rätt att ställa vissa kvalitetskrav på dem. Om man ska matcha hästen för tävling på hög nivå, eller hingstvisning, så bör man nog veta hur man ska jobba den så den inte har träningsvärk just dagen D. Man bör nog veta hur hästen ska pressas för att bära sig bättre, istället för sämre. (Skriver BÖR, eftersom mycket verkar missuppfattat i dagens dressyr.)
Takt kommer faktiskt lååångt före samling på utbildningsskalan. Ett normalt pass går man igenom trappan, upp till sin aktuella nivå, varje gång. Missar man ett steg i utbildning eller uppvärmning blir alla försök att uppnå något ovanför det FEL, fuskformer, som att måla limpan brun istället för att baka den i ugn (var det Dadde som sa så?).
Tappar man takten är det enda raka att gå ner några steg och hämta upp den igen och skippa kraven på högre samling tills takten finns där igen. Precis som lösgjordhet, balans och rakriktning måste föregå samling. Allt annat blir FEL, och då spelar det ingen roll hur många tusen ursäkter man kan hitta på för att förklara felen.

Att DS är en mycket vacker häst med spektakulära rörelser är en helt annan fråga.

Hmmm proffs och proffs. Visst Andreas är en duktig ryttare men innan han kom till B H så var väl hans bästa resultat etta från slutet i Oslo horse show. På en halt häst, då fick han ändå ett erbjudande om att rida en annan svårklass häst men han valde att rida pappas häst ändå.

Jag tycker Andreas är en duktig ryttare men han har inte ridigt på hög nivå så länge, men jag ser framimot att se honom i os en dag.

Sen att han är en riktigt duktig hoppryttare ger honom ett extra plus. Jag tror att det är det han brinner mest för. Skulle vara kul om han kunde rida os i det med.

han är proffs, dvs han har som arbete (profession) att rida hästarna på blue hors
......sen om han är duktig eller inte det är en helt annan fråga, men proffs är han hur som helst

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 705
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka