Varför sånt tjat från hundrädda.

kossankaj

Trådstartare
Jag är ute med mina småhundar, lösa, kommer folk, barn och mamma, dom börjar direkt skrika koppla hunden håll i hunden, jag ska liksom in i dörren där dom står, mina hundar skiter i dom, vill bara in, så står dom kvar och tjatar om att jag ska koppla dom, jag står med hundarna id min sida och säger att jag håller i dom, kan ni gå , vi ska in där nu står, och om du pratar med hundar så är det stor risk att dom kommer till dig bara så du vet.

HOn står kvar och frågar 3 ggr till håller du i dom, jag svarar ja, blir så irriterad.

Hade barn med, varför lära barn att vara rädd för hundarn, finns så mycket hundar i landet, så sjukt jobbigt att vara hundrädd, till och med för små chihuaor!!!

Och ÄNNU jobbigare är att som hundägare behöva stå ut med deras orimliga krav på att hålla våra hundar ivägen för dom.

Sv: Varför sånt tjat från hundrädda.

Visst är det tråkigt när vuxna överför sina rädslor på barn! Men med det sagt så kopplar jag alltid min hund om vi stöter på okända människor när vi är ute. Min åsikt är att min hund aldrig ska vara i vägen för andra. (Precis som jag inte själv vill vara i vägen eller att jag försöker hålla dottern ur vägen för andra. Hänsyn helt enkelt.)

Visst är det tråkigt när vuxna överför sina rädslor på barn! Men med det sagt så kopplar jag alltid min hund om vi stöter på okända människor när vi är ute. Min åsikt är att min hund aldrig ska vara i vägen för andra. (Precis som jag inte själv vill vara i vägen eller att jag försöker hålla dottern ur vägen för andra. Hänsyn helt enkelt.)

Ja det är så tråkigt, barn ska inte behöva vara rädda för snälla småhundar.

Jo jag försöker också att hålla mig ur vägen, och inte störa, men det är som att man ska lyda deras minsta vink bara för dom är rädda, sen står dom dessutom mitt i min egen uppfart till dörren, orkade inte hålla på och trassla fram koppel för att gå in till mig själv, hade massa att bära på också.

Jag har alltid mina hundar nära mig när jag träffar någon (ca max en meter ifrån). Men ser jag att någon är nervös eller kanske frågar om jag kan koppla hunden så gör jag det. Det är en ganska liten ansträngning från min sida och om någon är rädd och känner trygghet i att hunden är kopplad så bjuder jag på det.

Men i 90% av fallen så bryr sig inte människan som jag möter om jag har hunden kopplad eller inte så länge inte hunden går fram till människan i fråga.

Däremot tycker jag det är väldigt synd att man överför sina rädslor i onödan till barnen. Att lära sina barn att inte gå fram till hundar utan ägarens tillåtelse räcker väldigt långt.

Jag själv är extremt rädd för sjukhus, läkare, tandläkare osv. Jag gör mitt bästa för att inte överföra mina rädslor till mina barn. Det är jobbigt och leva med en så pass stor rädsla och dessutom onödigt.

Hur kan det vara för mycket begärt att koppla sin hund?

Att det "bara är chihuahuor" är inte heller något hållbart argument. Jag har vid flertalet tillfällen haft chihuahuor mellan benen på mina hundar för "oj, den smet visst".

Även vid hundmöten är det en mycket god idé att koppla hunden, framförallt om någon ber om det, ÄVEN om den går fot och hittills aldrig avvikit från det.
Som exempel kan nämnas att min första hund reagerade starkt på hundar i flexikoppel och hundar som var lösa, men inte alls lika mycket på hundar som gick i vanligt koppel. Gick de fot i flexikoppel var det också lugnare. Hon såg direkt om en hund hade möjlighet att komma fram till henne eller inte och agerade därefter. Alltså blev våra hundmöten mycket lugnare om den fotgående hunden var kopplad, men nog fick jag MÅNGA fula ord kastade efter mig när jag bad folk koppla deras hundar vid nära möten.

Det bästa sättet att få folk att sluta vara rädda är att möta dem med respekt. Några i min morsas port gallskrek och flydde förut när de fick syn på min då 9 veckor gamla valp (som var i koppel). Idag åker vi hiss tillsammans.
Vad jag gjort är att hålla undan mina hundar så gott som möjligt, sagt att hundarna är snälla men att jag kan vänta med att åka hiss om de är rädda osv. När de märkt att jag är vänlig och att hundarna alltid är tysta, kopplade och lugna, då har de vågat sig närmare.

Likadant har det varit utomhus, men där har jag stannat folk och gett dem tips på hur de ska bete sig när de är rädda för att inte väcka hundens uppmärksamhet. Senare har jag mött barn med hundrädda föräldrar och då har barnet sagt "Men mamma, DEN hunden är snäll, jag har pratat med den!".

Men ja, koppel på bland folk och prata lugnt samt förklara för de som vill lyssna. Det vinner man mycket på.

Om jag står och väntar vid min egen uppfart/ingång och hundarna sitter vid min sida lugnt, jag då skulle jag bli irriterad på människan som står kvar och tjatar istället för att gå. Det tycker jag är respekt att stå och vänta med hunden lugnt bredvid sig. Tycker det var löjligt av denna människa och hon kanske bör jobba med sin rädsla istället.

Möter jag någon som jag ser är rädd går jag åt sidan och tar in hunden bredvid mig, ser ingen anledning att behöva koppla då om jag vet att jag har 100% koll. Och tycker det är orimligt av den människan att tvinga mig. Folk har rädslor, och samhället ska inte behöva ändra sig efter överdrivan rädslor, utan då får människan faktiskt jobba med det. Men jag respekt ska man absolut visa, men det behöver inte gå till överdrift.

Problemet med rädslor/fobier ÄR ju att de går till överdrift. De hinner inte tänka logiskt.
Däremot kan man hjälpa dem så de klarar av just min hund.
Jag har oxå hundrädda i mitt område. Inte så konstigt eftersom det är praxis att skrämma sina barn i Afrika att "annars kommer vildhundarna och tar dig" som vi skrämmer barn med polisen typ...eller så är det religöst. men man kommer långt med Red Chilis sätt.
Sedan finns det ytterligheter överallt. Som min väninna med 2 stora grönlandshundar och en papillon som mer eller mindre fick gå in i en buske för att 3 föräldrar med 3 barnvagnar prompt skulle gå i bredd. Sånt gör mig sur. Gemensam respekt ska det vara!

Är man livrädd för hundar spelar storleken eller hur bra pli du har på dem ingen roll.

Rädsla är svårt att kontrollera.

Förstår att du blir irriterad men varför inte bara koppla hundarna och sen låta det vara överstökat?

Menar inte med detta att du gjorde något fel men som sagt när det kommer till rädsla så hjälper inte logik och sunt förnuft :D

Fast nu är det ju koppeltvång på hundar så.. (väl..?:o)

Är man rädd så är man. Det finns de som vart rädda för min chihuahua med. Inget konstigt.
Tyckte det var väldigt respektlöst av dig att inte koppla hunden, och att det är orimliga krav att hålla hunden borta från hundrädda människor?

Och hurvida hon lär sina barn eller inte att bli rädda för hundar är inte din ensak, och inte heller ett faktum.
Jag vet många hund/häst/ko människor vars föräldrar avskyr / är rädda för / aldrig sett dessa djur.

Senast ändrad:

Självklart är man artig och trevlig och går åt sidan och tar in sin hund. Och förklarar att man har koll. Men har jag det tycker jag att det räcker. Inte ska jag behöva om jag står med massa kassor i handen slänga ned allt och rota fram koppel, eller springa ut i skogen. Jag blir väldigt irriterad på folk som behandlar en dåligt för att man har hund som att det vore okej. Folk kan börja skrika åt en för att man inte plockar upp bajspåsen samma sekund som hunden sätter sig, eller för att man har den lös längs en skogsstig, cykelväg lugnt och tight bredvid sig vid möte. Där snäser jag tillbaka om någon är orimlig eller otrevlig. Säger någon dock vänligt att jag är rädd/osäker skulle jag kunna få passera , ja då kan jag lägga ned handen och hålla i halsbandet och kliva åt sidan eller lägga fast halsbandet.. Det ska som tidigare nämnt gå båda håll.

Fast nu är det ju koppeltvång på hundar så.. (väl..?:o)

Är man rädd så är man. Det finns de som vart rädda för min chihuahua med. Inget konstigt.
Tyckte det var väldigt respektlöst av dig att inte koppla hunden, och att det är orimliga krav att hålla hunden borta från hundrädda människor?

Och hurvida hon lär sina barn eller inte att bli rädda för hundar är inte din ensak, och inte heller ett faktum.
Jag vet många hund/häst/ko människor vars föräldrar avskyr / är rädda för / aldrig sett dessa djur.

Strikt ansvar är det väl? Vissa områden är det koppeltvång. Och hon höll väll undan hundarna och väntade på dem?

KL

Jag har aldrig riktigt förstått mig på hundrädsla, men givetvis visat respekt för dom som har det ändå.
Jag kanske är lite efter men jag fick en aha-upplevelse häromdagen när jag tittade på ett klipp på fb. Det var ett klipp på ett gäng ungdomar som satt i ett vanligt vardagsrum och spelade tv-spel eller så, och bland ungdomarna så gick det omkring en tiger. Tigern verkade vänlig och ville smaka lite på någons mat, bli klappad av en annan, hoppa upp i soffan osv, kunde lika gärna varit en hund som dom filmade. Men jag tyckte det var otäckt, jag skulle inte vilja sitta i den soffan och få den tigern i knät även om ägaren skulle intyga att den var jättesnäll och aldrig bitit någon.

Om man tänker så, att för den hundrädda så är det som att man har en tiger/varg/björn/lejon. Om jag mötte en tiger på promenad så skulle jag också vilja att ägarna kopplade den, inte bara sa att den är så snäll och lydig och inte kommer komma fram.

Nu har jag aldrig skrikit åt någon att koppla sin hund men jag har varit nära många gånger under den period min son var hysteriskt rädd för hundar. Han är uppvuxen med en orimligt snäll hund och vad vi har sett har det aldrig hänt något men det kan har inträffat något som han upplevde som otäckt som vi andra inte förstod.
Men hur som helst, han blev helt stel och försökte springa från alla eventuella hundar och kunde då istället springa ut i trafiken, hundar i koppel kunde han se att de inte kunde komma fram till honom men lösa hundar var i hans värld lika med livsfarliga. Att då ha en hundägare som står och jiddrar om att dennes hund var hur snäll som helst hjälpte inte ett dugg, allra värst var de som skulle bota honom genom att släppa fram sina hundar till honom.
Jag hade aldrig fått ut honom genom en dörr om det stod en lös hund utanför oavsett hur mycket du hade sagt att den var snäll...

Men å andra sidan så skulle mina barn aldrig gå fram till hundar, inte ens såna de känner...
Min son är numera betydligt mer sansad i sin hundrädsla, vi har ju hund hemma och han har lärt sig läsa hundar men han stelnar hellre till och står still så hunden får passera än försöka gå förbi en lös hund.

fast jag tycker personligen inte det var en rimlig jämförelse. Jag förstår vad du menar med det. Men hunden är vardag för alla, du kommer aldrig kunna vara någonstans i Sverige utan att möta en hund, och jag som hundägare ska se till att det inte händer något och visa respekt, men det ska ej behöva gå till överdrift. Sen är det två olika djur som funkar helt olika, finns en anledning till att tigern inte är ett vanligt sällskapsdjur. Har men en oberäknelig hund, jag då ser man till att koppla den. Men har man en hund som sitter lugnt vid din sida och du kliver åt sidan lägger ned en hand eller säger att det är okej, jag då tycker jag hemskt nog att mötande får torka sig i pannan och passera. :) Tyvärr är det de som inte har koll och ändå släpper sina hundar som skapar dessa osäkerheter..

Möter jag någon som jag ser är rädd går jag åt sidan och tar in hunden bredvid mig, ser ingen anledning att behöva koppla då om jag vet att jag har 100% koll. Och tycker det är orimligt av den människan att tvinga mig. Folk har rädslor, och samhället ska inte behöva ändra sig efter överdrivan rädslor, utan då får människan faktiskt jobba med det. Men jag respekt ska man absolut visa, men det behöver inte gå till överdrift.

Men den du möter vet inte att du har 100% koll. Svårare än så är det inte. Det är ingen rättighet att ha sin hund lös, det är ett jäkla privilegium att vi har den möjligheten. Att koppla bland rädda människor, eller möjligt rädda är ingen överdrift, det är lägsta möjliga hänsyn man bör visa, enligt mig.

Jag tycker faktiskt du var respektlös som inte kopplade. Att du har mycket att bära på är ditt problem och du får lösa det.
Vi ska vara rädda om den frihet vi ändå har med våra hundar.

Ja och det tycker jag är himla tråkigt, men jag tänker inte börja springa ut i skogen och överdiva för att andra människor ej har koll på sina hundar, men jag blir jävligt irriterad på människor som släpper sina hundar och skrämmer andra ja. Jag håller med om att man ska visa respekt för det som är rädda, jag kliver gärna åt sidan och sätter hunden bredvid mig, lägger ned handen eller kopplar om människan ber mig vänligt. Men det finns tillfällen där man står med händerna fulla, glömt koppel osv då blir jag irriterad om den andra människan ej har förståelse för det, och vid sådana tillfällen snäser jag tillbaka för jag tycker personligen det är fel. Det är min åsikt i det hela då jag mött sjukt mycket av den otrevliga sorten.

fast jag tycker personligen inte det var en rimlig jämförelse. Jag förstår vad du menar med det. Men hunden är vardag för alla, du kommer aldrig kunna vara någonstans i Sverige utan att möta en hund, och jag som hundägare ska se till att det inte händer något och visa respekt, men det ska ej behöva gå till överdrift. Sen är det två olika djur som funkar helt olika, finns en anledning till att tigern inte är ett vanligt sällskapsdjur. Har men en oberäknelig hund, jag då ser man till att koppla den. Men har man en hund som sitter lugnt vid din sida och du kliver åt sidan lägger ned en hand eller säger att det är okej, jag då tycker jag hemskt nog att mötande får torka sig i pannan och passera. :) Tyvärr är det de som inte har koll och ändå släpper sina hundar som skapar dessa osäkerheter..

Ja givetvis är det helt olika djur, och jag räknar med att jag aldrig kommer stöta på en tiger på promenad, tack och lov :D Det jag mer ville ha fram var att det var lättare för mig att förstå känslan hos hundrädda om jag föreställde mig själv i samma situation men bytte ut hund mot tiger.
Som du säger finns det ju ändå folk som inte har koll vars hundar springer fram och skräms, hur ska den mötande veta att just min hund inte är en sån? Bara för att jag säger det?
Missförstå mig rätt, jag kan även tycka att vi hundägare ofta ska visa respekt in i absurdum. Men just att koppla min hund om någon ber mig (nu brukar jag ju koppla vid nära möten i vilket fall) tycker jag verkligen inte är ett problem, det tar mig max 10 sekunder att ta fram kopplet ur fickan och koppla, jag kan gärna bjuda på det!

märk väl att huden då ska sitta pallad bredvid mig och jag kliver åt sidan. för det finns aldrig en ursäkt för en hund som går fram, utan då är det ägaren som inte bedömt situationen rätt eller inte har tillräckligt koll på sin hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 009
Senast: Milosari
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2