Varför säger man "missförstå mig rätt"...

Takire

Trådstartare
... och inte "förstå mig rätt"?

Hur missförstår man rätt?
Tror frågan diskuterats tidigare men jag minns inte vilken tråd det var.
 
Senast ändrad:
det är mer logiskt. Kanske det helt enkelt är felskrivningar?

Nejdå, "missförstå mig rätt" är ett uttryck.

Jag skulle säga att det används när man säger något man vet att det kommer missförstås, men ber mottagaren tolka det på ett välvilligt sätt.

Exempel: "Missförstå mig rätt, men det är faktiskt rätt skönt nu när hästen är halt."
Tolkning: "Jag vill såklart inte att hästen ska ha ont, men det är väldigt skönt att inte känna pressen att behöva rida" eller liknande.
 
... och inte "förstå mig rätt"?

Hur missförstår man rätt?
Tror frågan diskuterats tidigare men jag minns inte vilken tråd det var.
Personen som säger "missförstå mig rätt" säger någonting som är lite fel men där andemeningen ändå borde framgå. Dvs ta inte det jag säger exakt så som jag säger det (för jag använder kanske fel ordspråk el dyl) utan så som jag menar det.

Dvs missförstå mina exakta ord på ett sätt som blir rätt för hur jag menar det.

Det sägs lite lustigt, haha, eller lätta upp stämningen, eller lite slarvigt.

"förstå mig rätt" skulle ju istället vara lite, skriv på näsan, skarpt, prudentligt.

"missförstå mig inte" är ju snarare ursäktande, allvarligt.
 
Nejdå, "missförstå mig rätt" är ett uttryck.

Jag skulle säga att det används när man säger något man vet att det kommer missförstås, men ber mottagaren tolka det på ett välvilligt sätt.

Exempel: "Missförstå mig rätt, men det är faktiskt rätt skönt nu när hästen är halt."
Tolkning: "Jag vill såklart inte att hästen ska ha ont, men det är väldigt skönt att inte känna pressen att behöva rida" eller liknande.
Ännu bättre förklaring!
 
Nejdå, "missförstå mig rätt" är ett uttryck.

Jag skulle säga att det används när man säger något man vet att det kommer missförstås, men ber mottagaren tolka det på ett välvilligt sätt.

Exempel: "Missförstå mig rätt, men det är faktiskt rätt skönt nu när hästen är halt."
Tolkning: "Jag vill såklart inte att hästen ska ha ont, men det är väldigt skönt att inte känna pressen att behöva rida" eller liknande.

Håller med.
 
Nejdå, "missförstå mig rätt" är ett uttryck.

Jag skulle säga att det används när man säger något man vet att det kommer missförstås, men ber mottagaren tolka det på ett välvilligt sätt.

Exempel: "Missförstå mig rätt, men det är faktiskt rätt skönt nu när hästen är halt."
Tolkning: "Jag vill såklart inte att hästen ska ha ont, men det är väldigt skönt att inte känna pressen att behöva rida" eller liknande.
Väldigt bra exempel. Jag tänker att det också ofta finns en dubbelhet i det man säger, och man försöker guida mottagaren in i en av tolkningarna.
 
Jag tycker det används rätt ofta, och jag har alltid tänkt att det varit en blandning av "missförstå mig inte" och "förstå mig rätt nu",(lite som "ana ugglor som får kläder" :D ) och används ofta i lite lättsammare sammanhang, där de två första känns för tunga.
 
Nejdå, "missförstå mig rätt" är ett uttryck.

Jag skulle säga att det används när man säger något man vet att det kommer missförstås, men ber mottagaren tolka det på ett välvilligt sätt.

Exempel: "Missförstå mig rätt, men det är faktiskt rätt skönt nu när hästen är halt."
Tolkning: "Jag vill såklart inte att hästen ska ha ont, men det är väldigt skönt att inte känna pressen att behöva rida" eller liknande.

Exact sa!

Wikipedia säger (som jag misstänkte) att det kommer från en TV-serie från 90-talets början.

Mängder av uttryck kommer från TV-serier. filmer eller litteraturen

Vi flyttade ut ur Sverige i borjan/mitten pa 80-talet och Svenska spraket har inte utvecklats mycket sedan dess , vi har dock hort det uttrycket medan vi bodde i Sverige, sa jag tror att uttrycket ar betydligt aldre an sa ...
 

Liknande trådar

Kultur Någonting som mitt minne säger inkluderar en Peugeot och ett lik i dess bagage, svenska. Kan inte garantera att mitt minne stämmer...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Sryoqwe
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 135
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Rosett
·
Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
803
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp