Sv: Varför så ojämn fördelning av ston till våra svenska hingstar?
Så kommer mina bud på svaren..
Varit intressant o veta varför ni tror vi har så snefördelning på antalt ston per hingst i sverige?
Hingstägarens/hingsthållarens förmåga till att göra reklam för sin hingst, samt spännande nya blodslinjer, framgångsrik avkomma kan verka tyngre i valet och linjer som är beprövade på likannde stomaterial. Men jag tror även att det handlar om att man tror att en viss avkomma lämnar mer säljbar avkomma än annan. Vem är köparen och vad ska man räkna med att denna kan? Syns hingsten på tävlingsbanan? Kanske att jag kan tycka att det är en övertro till de nya hingstarna som vi inte vet så mycket om än.
I modern tid har jag gjort 2 betäckningar, den ena med hjärtat och den resulterade i en avkomma som jag blivit riktigt nöjd med.. so far, tur att hon inte är till salu med den stammen
. Den andra är gjord i år, med hjärnan, förhoppningsvis blir denna nästan lika bra, men troligen mer lättsåld, om det blir någon föling. (Stoet var nyköpt och jag hade inget hjärteval till henne i år)
Vad gör att stoäg väljer hingstar med goda nationella resultat ist för hingstar med internationell resultat?
Önskan om att kunna sälja till ett vettigt pris. Praktiskt att välja en hingst som syns på TV ibland. De internationella hingstarna syns på TV de med men kostar mer att använda sig av. Många skulle nog önska att de kunde/vågade satsa högre.. När det gäller de svenska hingstarna med internationella resultat så har jag inget bra svar, kanske att man inbillar sig att man vet att hingstarna inte passar till sitt sto, och det vet man ju inte om de som är stationerade utrikes. Vilka hingstar tänker du mer precist på här?
Varför väljer man en utlänskt hingst där man inte tar reda på hingstens exteriör, men är det en svensk hingst blir man petigare när det gäller exteriör?
Tror det är lättare för många att förhålla sig till de svenska poängen medan de utrikiskas stam kanske väger tyngre än poängen eftersom det är lättare att känna igen?
Varför ser många stoäg mer till hingstens fäderne än möderne?Är det bara så i Sverige eller är detsamma utomlands?
Jag inbillar mig faktiskt att de erfarna/intresserade uppfödarna bryr sig otroligt mycket om mödernet, men köparna (drar alla över en kam, så ofint av mig..
)är ofta mer intresserade av fädernet, och det ska vara något de känner igen.. Gärna från större tävlingar. Många som rider vet faktiskt inte ens vad de rider på, och bryr sig inte så mycket så länge allt går som det ska. Vissa namn känner de så klart igen.. om de heter Cardento, Robin Z eller Irco Mena, men en del hästägare kommer inte ihåg vem som är far till deras häst, ännu färre känner till morfar. När jag har frågat vad mödernet har lämnat så är det väldigt få som inte sett ut som ett frågetecken när jag frågat.
/U