Varför så ojämn fördelning av ston till våra svenska hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
L

Laahra

Varit intressant o veta varför ni tror vi har så snefördelning på antalt ston per hingst i sverige?Vad gör att stoäg väljer hingstar med goda nationella resultat ist för hingstar med internationell resultat?Varför väljer man en utlänskt hingst där man inte tar reda på hingstens exteriör, men är det en svensk hingst blir man petigare när det gäller exteriör?Varför ser många stoäg mer till hingstens fäderne än möderne?Är det bara så i Sverige eller är detsamma utomlands?Många frågor o jag e intr av vad ni tycker...:cool:

Sv: Varför så ojämn fördelning av ston till våra svenska hingstar?

Varit intressant o veta varför ni tror vi har så snefördelning på antalt ston per hingst i sverige?
Okunnighet som leder till att man väljer samma som grannen.

Vad gör att stoäg väljer hingstar med goda nationella resultat ist för hingstar med internationell resultat?
Okunnighet igen, plus att många gärna vill se hingsten själv. Okunnigheten beror på att den vanliga uppfödaren inte vet någonting om hur det ser ut i resten av Europa, vilka blod som används, unga hingstars resultat osv. En hingst som tävlar i Sverige "har alltid nån man känner" sett, och då känns det säkert.

Varför väljer man en utlänskt hingst där man inte tar reda på hingstens exteriör, men är det en svensk hingst blir man petigare när det gäller exteriör?

Även här okunnighet samt dålig info från hingsthållare/spermaimportörer. (Sen ska tilläggas att inte alla länder bedömer exteriör på samma sätt, men några siffror från andra länder går alltid att luska fram.) Stoägarna måste våga ställa krav och orka göra sig besväret med att ta reda på hingstarnas resultat på bruksprov utomlands. Jag tror det är smidigt att använda hingst som gjort svenskt bruksprov för där finns det siffror på allt lättillgängligt och det är enkelt och bra. Det är många som har svårt att förstå att det faktiskt krävs lite jobb för att hitta rätt hingst till rätt sto...

Varför ser många stoäg mer till hingstens fäderne än möderne?
Än en gång - okunnighet. De flesta ryttare köper häst efter pappa - morfar. Samma sak med de flesta uppfödare. Sen vill de ta lika mycket betalt för deras föl som de som kommer från riktigt prestationsstarka möderne. Fel fel fel!

Är det bara så i Sverige eller är detsamma utomlands? Utomlands ligger stort fokus på mödernet. Vid hästköp rabblar säljande uppfödare vad mödernet presterat generation efter generation. Här vet uppfödaren inte vad det ligger i tredjeled... Tittar man på hannoveranerförbundets auktionskataloger finns det väldigt genomgående beskrivningar av vad mödernet lämnat osv.

Kanske lite hårt, men sant på många håll!

Man fokuserar väl på de individer som utmärkt sig både på fädernet och mödernet. Normalt har hingstarna presterat betydligt mer än stona avelsmässigt såväl som tävlingsmässigt och blir därför oftast, men inte alltid, intressantare i en stam.

Man fokuserar väl på de individer som utmärkt sig både på fädernet och mödernet. Normalt har hingstarna presterat betydligt mer än stona avelsmässigt såväl som tävlingsmässigt och blir därför oftast, men inte alltid, intressantare i en stam.

förtsår ditt resonemang , men jag tror som cyllene säger orkar folk inte gräva.Ist för att hitta en hingst med riktigt bra möderne så väljer man ett namn man känner igen på fädernet o morfädernet.jag har sj reagerat på att en av vårt lands största stuterier presenterar mk litet eller inget alls om hingstarnas möderne.Hingstar som används mkt i svensk avel!!!Hur ska man komma åt ett sådan problematik?

Varit intressant o veta varför ni tror vi har så snefördelning på antalt ston per hingst i sverige?
Okunnighet som leder till att man väljer samma som grannen.

Vad gör att stoäg väljer hingstar med goda nationella resultat ist för hingstar med internationell resultat?
Okunnighet igen, plus att många gärna vill se hingsten själv. Okunnigheten beror på att den vanliga uppfödaren inte vet någonting om hur det ser ut i resten av Europa, vilka blod som används, unga hingstars resultat osv. En hingst som tävlar i Sverige "har alltid nån man känner" sett, och då känns det säkert.

Varför väljer man en utlänskt hingst där man inte tar reda på hingstens exteriör, men är det en svensk hingst blir man petigare när det gäller exteriör?

Även här okunnighet samt dålig info från hingsthållare/spermaimportörer. (Sen ska tilläggas att inte alla länder bedömer exteriör på samma sätt, men några siffror från andra länder går alltid att luska fram.) Stoägarna måste våga ställa krav och orka göra sig besväret med att ta reda på hingstarnas resultat på bruksprov utomlands. Jag tror det är smidigt att använda hingst som gjort svenskt bruksprov för där finns det siffror på allt lättillgängligt och det är enkelt och bra. Det är många som har svårt att förstå att det faktiskt krävs lite jobb för att hitta rätt hingst till rätt sto...

Än en gång - okunnighet. De flesta ryttare köper häst efter pappa - morfar. Samma sak med de flesta uppfödare. Sen vill de ta lika mycket betalt för deras föl som de som kommer från riktigt prestationsstarka möderne. Fel fel fel!

Är det bara så i Sverige eller är detsamma utomlands? Utomlands ligger stort fokus på mödernet. Vid hästköp rabblar säljande uppfödare vad mödernet presterat generation efter generation. Här vet uppfödaren inte vad det ligger i tredjeled... Tittar man på hannoveranerförbundets auktionskataloger finns det väldigt genomgående beskrivningar av vad mödernet lämnat osv.

Kanske lite hårt, men sant på många håll!

tack för intressnata inlägg...sj kollar jag o kollar jag innan jag bestämmer mig...men hur tror du vi får landets uppf mer petiga o ser mer till mödernet?

tack för intressnata inlägg...sj kollar jag o kollar jag innan jag bestämmer mig...men hur tror du vi får landets uppf mer petiga o ser mer till mödernet?

Det får vi inte förrän hästköparna blir mer petiga och ser mer till mödernet... tyvärr.

Det får vi inte förrän hästköparna blir mer petiga och ser mer till mödernet... tyvärr.

men om inte ufödarna som har avel o härstamning som intresse hur ska vi då få hästköparna att lära sig mer om härstamningar o bli kräsna.Dessutom är många hästförsäljare att vinkla.O sen en tanke jag tänkt många gånger är att jag hat tex två systar o vi är mkt olikaDå kan man undra hur mkt rent generna spelar roll.Hur ska man då få folk att förstå att moderns prägligt o mångt o mkt är viktigt!

men om inte ufödarna som har avel o härstamning som intresse hur ska vi då få hästköparna att lära sig mer om härstamningar o bli kräsna.Dessutom är många hästförsäljare att vinkla.O sen en tanke jag tänkt många gånger är att jag hat tex två systar o vi är mkt olikaDå kan man undra hur mkt rent generna spelar roll.Hur ska man då få folk att förstå att moderns prägligt o mångt o mkt är viktigt!
De seriösa och framgångsrika uppfödarna har nog både intresse, kunskap och bra ston ur förärvningssäkra mödernelinjer.
Problemet är väl snarare i så fall de småuppfödare som inte har kunskapen och kanske inte heller intresset för varken blodslinjer eller att lära sig mer om det. Dessa kommer sannolikt aldrig bli framgångsrika eller anses seriösa.

Sen är det nog i många fall så att även om uppfödaren är nog så seriös och kunnig och försöker upplysa den köpande ryttaren om den fantastiska mödernelinjen, så är det inte särskilt ofta som ryttaren ens försöker lyssna på det. :grin:

...och ryttaren köper då hellre hästen från hobbyuppfödaren, som kostar 20 000:- mindre eftersom hobbyuppfödaren gör detta "bara för att det är kul", och inte behöver gå plus :grin:.

Flyinge brukar väl ta med alla framstående individer såväl på mödernet som fädernet tycker jag.

Och morfadern blir ju på mödernet. Standard är väl att ange tre led och då är man nere på sextondelar också för mödernet.

Jag tror många stoägare bara ser till hingstens meriter "på pappret" och hur populär den är för tillfället. Dvs ju fler ston en hingst har ju fler får den.

Det är bara dom kunnigaste uppfödarna som noga väljer just den hingsten som passar bäst till deras sto. Dvs hingstens och stoets egenskaper ska komplettera varandra så väl att man hoppas på att få ett föl som är bättre än föräldrarna.

Det behöver alltså inte vara den på pappret bäst meriterade hingsten som ger de bästa fölen i kombination med ett visst sto.

/KT

Så kommer mina bud på svaren..
Hingstägarens/hingsthållarens förmåga till att göra reklam för sin hingst, samt spännande nya blodslinjer, framgångsrik avkomma kan verka tyngre i valet och linjer som är beprövade på likannde stomaterial. Men jag tror även att det handlar om att man tror att en viss avkomma lämnar mer säljbar avkomma än annan. Vem är köparen och vad ska man räkna med att denna kan? Syns hingsten på tävlingsbanan? Kanske att jag kan tycka att det är en övertro till de nya hingstarna som vi inte vet så mycket om än.
I modern tid har jag gjort 2 betäckningar, den ena med hjärtat och den resulterade i en avkomma som jag blivit riktigt nöjd med.. so far, tur att hon inte är till salu med den stammen ;). Den andra är gjord i år, med hjärnan, förhoppningsvis blir denna nästan lika bra, men troligen mer lättsåld, om det blir någon föling. (Stoet var nyköpt och jag hade inget hjärteval till henne i år)
Önskan om att kunna sälja till ett vettigt pris. Praktiskt att välja en hingst som syns på TV ibland. De internationella hingstarna syns på TV de med men kostar mer att använda sig av. Många skulle nog önska att de kunde/vågade satsa högre.. När det gäller de svenska hingstarna med internationella resultat så har jag inget bra svar, kanske att man inbillar sig att man vet att hingstarna inte passar till sitt sto, och det vet man ju inte om de som är stationerade utrikes. Vilka hingstar tänker du mer precist på här?
Tror det är lättare för många att förhålla sig till de svenska poängen medan de utrikiskas stam kanske väger tyngre än poängen eftersom det är lättare att känna igen?
Varför ser många stoäg mer till hingstens fäderne än möderne?Är det bara så i Sverige eller är detsamma utomlands?
Jag inbillar mig faktiskt att de erfarna/intresserade uppfödarna bryr sig otroligt mycket om mödernet, men köparna (drar alla över en kam, så ofint av mig.. ;))är ofta mer intresserade av fädernet, och det ska vara något de känner igen.. Gärna från större tävlingar. Många som rider vet faktiskt inte ens vad de rider på, och bryr sig inte så mycket så länge allt går som det ska. Vissa namn känner de så klart igen.. om de heter Cardento, Robin Z eller Irco Mena, men en del hästägare kommer inte ihåg vem som är far till deras häst, ännu färre känner till morfar. När jag har frågat vad mödernet har lämnat så är det väldigt få som inte sett ut som ett frågetecken när jag frågat.
/U

Flyinge brukar väl ta med alla framstående individer såväl på mödernet som fädernet tycker jag.

Och morfadern blir ju på mödernet. Standard är väl att ange tre led och då är man nere på sextondelar också för mödernet.

Det jag avser med möderne är stona i stammen.

Åsikterna är många............................mkt intressanta vinklingar.

Jag tror att många avelsmänniskor inte har egna mål, med sin avel. Och avlar fram den typen utav ridhäst som man själv vill ha och sälja.
Att sätta en egen prägel på sin avel.

Det är på något sätt svårt att följa sin egen linje, utan det är lättare att följa strömmen och använda sig utav en populär hingst, sedan om det passar eller inte, verkar inte spela någon större roll.

Jag vet vad jag vill ha fram, och då faller valet på en hingst till mitt sto som inte tillhör populär hingstarna, men jag får fram det jag tror på. Och kan med det matrialet gå vidare in i nästa generation.

Sedan kan valet utav en sk populär hingst även vara avgörande, om man kommer att sälja avkomman eller inte. Det verkar vara lättare att sälja en sådan avkomma än en avkomma med en genomtänkt och planerad avel, där hingsten är framtagen för att matcha stofamiljen.

Att ha en egen åsikt, med ett eget avelsmål, är inte lätt, man måste tro på sig själv och våga, ta steget. Men hur många gör det?

Varit intressant o veta varför ni tror vi har så snefördelning på antal ston per hingst i Sverige?
Som Cyllene skriver "Okunnighet som leder till att man väljer samma som grannen." med ett tillägg på priset på hingsten. Vissa väljer efter plånboken om hingsten är lite billigare och andra tror fullt och fast att en dyrare hingst är bättre än en billig.

Vad gör att stoägare väljer hingstar med goda nationella resultat istället för hingstar med internationell resultat?
Okunnighet igen och det faktum att många numera helt lutar sig på blup.se. Där finns ju inte de internationella resultaten med på samma sätt.

Varför väljer man en utländskt hingst där man inte tar reda på hingstens exteriör, men är det en svensk hingst blir man petigare när det gäller exteriör?
För att gräset är grönare på andra sidan för vissa ;) gäller både köpare och uppfödare att de finns en stark övertro på utländska hingstar. Behöver inte gå längre än till vissa trådar här på forumet där man klart skriver att ska du sälja så ska det vara tyskhingst.

Varför ser många stoägare mer till hingstens fäderne än möderne?
Okunnighet inom den svenska halvblodsaveln. Titta på travaveln där redovisas naturligt även stoet när du talar om stammen på en häst.

Är det bara så i Sverige eller är detsamma utomlands?
Utomlands precis som inom travet ligger fokus mycket mer på mödernet än på hingsten. En hingst får ju många avkommor och det är helt enkelt tvunget att det blir en del som blir bra och andra mindre bra. Men sto som kommer från en stolinje som presterar om och om igen är mer säker en hingstar. Så svaret blir väl ja på den frågan det är "bara" i Sverige.

Det ligger något i det du skriver, jag anser mig faktiskt ha rätt så goda kunskaper i min hästs möderne men så har jag också lagt ner lite arbete i att luska runt där jag kunnat. Jag tycker också att man inte enbart skall skylla på de okuniga stoägarna, jag har många gånger försökt informera köpare om just mitt stos möderne,inte för att det är så fantastiskt på något sätt kanske,det finns både ris och rosor där. Folk har inte varit intresserade, de vill mest ha reda på far,morfar,om fölet är visat och om modern presterat något och om eventuella syskon har presterat något, vad som finns där bakom är tyderligen inte så intressant. Jag blir glatt förvånad när någon faktiskt undrar.

Jag är just en sådan hobbyuppfödare du talar om,jag anser att jag har bra koll på mitt stos möderne. Men du har helt rätt att många av oss faktiskt håller på för att vi tycker att det är roligt och eftersom vi inte har det som verksamhet så händer det kanske att man säljer till underpris någon gång men så behöver ju inte vi tänka på att vår verksamhet skall gå med vinst eller i vart fall gå runt.

Just så upplever jag att det är, många köpare är ute efter just en avkomma till just den eller den hingsten. I praktiken kan man ju tolka saken som så att man köper vilken häst som helst bara den har t ex Cardento som far-nu var detta exempel bara. Dessa köpare är inte intresserade vad stoet är för något eller vad hon har lämnat och ännu mindre vad sorts möderne hon har. Jag vet, för jag har träffat på dom.

Visst är det så att det grundar sig på okunnighet,det är lätt att glömma bort att det finns ett möderne att titta på också. Men det finns ett sorts ointresse också så känner jag det som ibland i allafall.

Jag tror att i många lägen så spelar fertiliteten en storr roll.
Ju senare på säsongen desto fler ston till hingstar med dokumenterat bra fertilitet.
Dessutom så så går väl en hel del av de riktigt bra internationella hingstarna mest på fryst - och endel vill inte använda fryst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 392
F
Islandshäst Sista numret av Islandshästen är det en artikel som heter "I huvudet på en avlare". Där framgår en i mina ögon gammal kritik om att man...
2
Svar
28
· Visningar
4 509
Senast: Mósi
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 284
Senast: Derring-Do
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka