Sv: Varför så häftigt med rädda/busiga/bråkiga hästar?
jag är nog en sån människa som köper alla "galna" hästar??!!
vet inte varför men jag gilla utmaningen med att få rätsida på dom ! iaf så att jag kan hantera/tävla dom...men det är INTE roligt att försöka att sälja en sådan häst !!
har just nu en kuse ute på annons (har dock ågrat mej så han blir kvar hemma) som har mycket jävlar anamma i sej men hyan är dock inte "farlig", men och nu kommer vi till men! det han har gjort här hemma skulle nog skrämma slag på vem som helst som vill köpa han (och det har det nog gjort med för dom har inte hört av sej igen??!!)
jag har 6 barn vara av en som är 11 år som har hanterat/ägt egen häst sen hon var nyfödd (tävlade hoppning som 4 åring o sen tävlade hon hingsten(som inte var lätt att rida, som 7 åring). o hon brukar fodr ensilage i hagen på kvällarna, men så har hon blivit mer o mer ovillig att göra detta, och jag har trott att hon vart lat?! men hon har berättat att denna kille skulle vara sur??!! när hon fodrade, s en kväll så gick hon in o fodrade och jag råkar gå förbi och ser hästen stå på bakbenen och slå med framhovarna åt henne med öronen helt liggandes efter manen!!!
han har ju alltid vart lite kaxig mot barnen, men detta???
även när jag rider kan han slåbakut och sparka med bakbenen som en tokig..
ändå så är jag ALDRIG rädd att han verkligen skulle skada något barn i hagen när han står på 2 ben o hotar(jag kanske ÄR tokig), men däremot så tror jag att om någon skulle köpa denna kille och han skulle göra detta mot någon så skulle han leva lika länge som det tog för dom att ta ut nödslakten!!!
dock är jag orolig när jag rider han o han sparkar bakut att någon ska vara för nära hans bak så att det händer en olycka med en häst eller människa.
nu hör det till berättelsen att jag har alltid dragits till dessa hästar och har fullt förtroende för att dom aldrig skulle skada någon med sina beteenden! kanske just därför dom fungerar såå bra här hos mej?? och sen har dom ju oftast det där lilla extra som avgör att dom verkligen vill (tex komma över hindret, springa lite snabbare fast dom egentligen inte kan/orkar)(allstå dessa tävlingshästar som vill lite mer än andra hästar)...
Jag har dock inte skrytit om detta (vad jag vet iaf?) men folk kanske tycker att jag är lite knäpp ?? som bara ÄLSKAR dessa hästar.
för att när du väl vunnit deras förtroende så kan dom gå i döden för det du vill/säjer till dom att göra...
men offta så kommer folk till mej och ber om hjälp, med en det andra än det ena, och jag (på något vis ) vet hur jag ska få hästen till att göra si eller så??
men har ju naturligt vis även sj behöft hjälp av andra ibland och tagit emot den med tacksamhet..
men åter till ämnet så undrar jag hur jag inte skulle kunna berätta om hans egenheter, framför allt för att han ska kunna få bo kvar hos nya ägaren( han har just pga detta vandrat runt mycket)..
ja tror inte att jag skulle vara tuffare eller bättre än någon annan, jag bara trivs med att få lösa problem
och är så ärlig att jag berättar om hästens egenheter på gott och ont så att hästen och ägaren kan fungera ihp i mååånga år framåt..
tycker dock att dom som lärt sin häst lite udda saker är mycket duktigare än mej som bara försöker att få hästen att låta bli att göra udda saker!! (vilket jag tycker är mycket lättare)
PS har dock en egen uppfödning som går som tåget(och har alltid gjort) DS