Varför så häftigt med rädda/busiga/bråkiga hästar?

Sv: Varför så häftigt med rädda/busiga/bråkiga hästar?

innan jag köpte min häst tog jag hand om henne ett år ca, första gången jag skulle rida henne frågade jag om hon hade ngr olater men det hade hon inte, jag red ut en sväng och det gick jättebra, efteråt fick jag höra att det inte gick att rida över broar med henne men eftersom jag inte visste det hade jag redan gjort det och det var inga problem alls, samma sak med allt annat som de sa att det inte gick att göra med henne funkade alldeles ypperligt, bla hatade hon hundar sa förra ägaren, skumt då att min hund kunde dra hö ur munnen på henne när hon åt. Det jag menar är att man kan skapa problem om man vill ha dom och vice versa.

Jag brukar jämföra med gamla krigsveteraner som "skryter" om sina ärr, skador och skavanker.

Tror som många andra här att syftet mer är att framhålla hur modig och duktig och framåt man själv är än att direkt "skryta" om att hästen har problem.

Sedan kan det nog vara en sorts psykologisk skyddsmekanism för en del också. Istället för att erkänna för sig själv att man ligger risigt till så försöker man förringa problemet och skratta åt eländet istället?

Men visst - när jag var liten och gick på ridskolan tyckte jag att de tjejerna som satt på stora hästar som bara sprang omkring och rullade med vitögonen och inte kunde stå stilla en sekund var JÄTTEBALLA och ASDUKTIGA! Det var liksom målet - att själv bli en så'n tuffing en vacker dag. :D

Men inte vart det nå'n tuffing av mig inte... :rofl:

"Jag förstår inte varför han ska takta såhär hela tiden! hahaha han är så rolig!" sagt samtidigt som ryttaren sparkar (!) på hästen med sporrar, klatschar med spöet OCH stenhåller i munnen med hårt bett.

Nä jag vet inte vad det beror på men det är inte roligt att se på när sådana personer hanterar eller rider. De som tycker det är asfräckt med störiga hästar som näst intill är farliga för sin omgivning. Jag upplever ofta sådana personer som stressade, inte pålästa och utan möjlighet att tänka längre än näsan räcker.

Ovan nämnda person har förbrukat ett tiotal (dyra och duktiga) hästar på ca 3 år. Alla är förstörda på ett eller annat sätt numera; de blev bråkhästar helt enkelt.

Hej! Jo jag har oxå märkt att det är väldigt roligt att skryta om att sin häst gör en massa dumheter.. Jag tror att vissa vill ha lite "motstånd" och tycker att dom är häftiga om dom klarar av detta..

Min foderhäst är super snäll och kan typ ridas av alla och detta är jag väldigt glad för.. Men visst har även han sina dagar då han bara vill bråka och låtsas vara rädd för saker som han annars inte bryr sig om..
Hästar är levande varelser och har humör.

"Jag förstår inte varför han ska takta såhär hela tiden! hahaha han är så rolig!" sagt samtidigt som ryttaren sparkar (!) på hästen med sporrar, klatschar med spöet OCH stenhåller i munnen med hårt bett.

Nä jag vet inte vad det beror på men det är inte roligt att se på när sådana personer hanterar eller rider. De som tycker det är asfräckt med störiga hästar som näst intill är farliga för sin omgivning. Jag upplever ofta sådana personer som stressade, inte pålästa och utan möjlighet att tänka längre än näsan räcker.

Ovan nämnda person har förbrukat ett tiotal (dyra och duktiga) hästar på ca 3 år. Alla är förstörda på ett eller annat sätt numera; de blev bråkhästar helt enkelt.

Riktigt så illa är det inte i min hästkrets som tur är :eek: Men just ditt första citat är så klokrent.

I min värld så är bråkiga, trotsiga och "svåra" hästar definitivt inget positivt. När jag sökte fodervärd hade jag ett stort krav - hästen skulle vara SNÄLL. Alla hästar kan bli rädda, men är de bara lugna och snälla i grunden så blir allt så mycket enklare.

Till saken hör att jag inte är någon van ryttare och förmodligen skulle få känna på markkontakt lite oftare än vad jag skulle önska om jag skulle ha en häst som bockar och stegrar sig ;) :D

Barndomsdrömmen om att vara den ENDA som kan hantera sin häst :D

Jag föredrar lugna kusar. De behöver inte alltid göra som jag vill, lite motsträvighet piggar upp. Men vild och galen? Nej tack.

Min tvååring är ett under av skötsamhet och lugn :love:

Jag har också funderat på det där.
Själv är jag väldigt jordnära när det gäller häst. Och skiträdd! :crazy:
Jag vill inte hantera knasiga hästar som går på bakbenen och bär sej åt. För att inte tala om att jag inte vill rida dom! :eek:

Min häst är urgosig. Riktigt hygglig och en kär vän jag kan lita på.

Lite av anledningen till det är att vi har spenderat snart 17 år ihop och vi känner varandra väldigt bra. Jag vet vad och när hon kommer att bråka för. Hur hon kommer att bråka och hur jag ska få henne att sluta.

Min häst är bussig! Väldigt bussig! :love:

Är det bara jag som förundras? Ständigt rabblar folk om vad deras hästar gjort för knasigt/vägrat göra, mycket oftare hör man det än att hästarna är okomplicerade och saker fungerat över förväntan. Varför är det så? Borde man inte vilja framhäva hur bra/fin/duktig ens häst är? Är det här typiskt hästfolk? Jag förstår inte...

Samma om man som jag har unghäst. Hur okomplicerade han än är så låter det alltid: "Vänta du tills han bli x eller x,x år gammal, då ska du se att det inte är lika lätt, då har de alltid en jäkla trotsperiod". ALLTID! Och jag blir lika sur varenda gång :mad:

Det verkar som att folk VILL att hästar ska vara stökiga, jobbiga och svåra. I de allra flesta fall på deras storstilade beskrivningar låter det dessutom som att det är de själva som medvetet eller omedvetet plockar fram beteendet hos hästen. Varför??

Detta har jag funderat över så länge nu så jag måste fråga er :confused:

Jag upplever det som att folk skriver här när de vill ha hjälp med ett beteende. Fungerar allt frid och fröjd och man vet precis hur, så svarar man väl snarare på förfrågningar. Jag ser istället många osäkra och okunnig, som vill ha hjälp.

För mig är denna typ av beteende hos hästar = smärta, rädsla hos hästen. Inte något att eftersträva eller köpa på sig. Det förundras jag över att folk köper på sig problem och sedan skriver hit i förtvivlan.

Fast jag kanske inte läst de trådar ni pratar om där folk skryter om sina galna hästar.

Hälsning Maja

Jag har en sån där häst.
och det finns inget som är häftig med det tycker jag.
Anledningen till att jag berättar hurdan han kan vara är för att helt enkelt varna andra.Knas kan vara väldigt nyckfull och oberäkenelig och jag anser att det är min skyldighet som hästägare att berätta hur han är så han i minsta mån kan få möjlighet att skada andra.

Som det är nu så är det bara jag och min man som hanterar min häst och det funkar bra.

Jag ser inte alls det roliga i att ha en häst som bockar stegrar skenar och har annat otyg för sig.Och jag blir så otroligt less när jag får höra sånt snack där där det ska vara coolt att ha en stökig häst.För det är allt annat än roligt.

Jag önskar för min egen del att min häst i slutändan ska bli en stadig trevlig och trygg individ.men vi är inte där ännu.Dock har han blivit betydlig mycket bättre.:love:
Jag är en av dem som vänt mig till buke faktiskt för att få bolla mina tankar och funderingar med hästkunnigt folk.för jag bor själv mitt i skogen och har inte så mycket häsfolk runt mig dagligen.Och då är buke skönt att ha.

Jag tror att mycket det du beskriver bottnar i okunskap hos de som häver ur sig det. låter väldigt mycket som fjortissnack "jag kan allt och vet bäst och behöver hävda mig"

Merparten av de hästar som beskrivs som jobbiga och svåra är igentligen inte det utan understimulerade missförstådda och dåligt hanterade och ridna.Sånna hästar säger väldigt mycket om människan som har hand om hästen.det är ju bara att sucka och beklaga och hjälpa till i den mån det är möjligt om man kan.Om de vill ha hjälp förståss.

Livet är för kort för farliga hästar och man skall kunna njuta av att äga häst för problem finns i livet ändå så därför vill jag att mina hästar hänger med på det jag vill göra oavset om det handlar om att rida dressyr träna på ft hinder eller bara rida ut på en långtur med eller utan vänner på hästar med bra skalle.

Kram

Senast ändrad:

Av enkelhet så gillar folk att säga så för att framställas som jättebra ryttare som klarar av en sån "bråkig" häst.
:grin:

Jag upplever det som att folk skriver här när de vill ha hjälp med ett beteende. Fungerar allt frid och fröjd och man vet precis hur, så svarar man väl snarare på förfrågningar. Jag ser istället många osäkra och okunnig, som vill ha hjälp.

För mig är denna typ av beteende hos hästar = smärta, rädsla hos hästen. Inte något att eftersträva eller köpa på sig. Det förundras jag över att folk köper på sig problem och sedan skriver hit i förtvivlan.

Fast jag kanske inte läst de trådar ni pratar om där folk skryter om sina galna hästar.

Hälsning Maja

Mitt inlägg handlade mest om IRL som jag skrev längre ned i tråden ;)

Merparten av de hästar som beskrivs som jobbiga och svåra är igentligen inte det utan understimulerade missförstådda och dåligt hanterade och ridna.Sånna hästar säger väldigt mycket om människan som har hand om hästen.det är ju bara att sucka och beklaga och hjälpa till i den mån det är möjligt om man kan.Om de vill ha hjälp förståss.

Det håller jag helt med om!

Jo, men är det inte lite såhär att se på mig vad jag är duktig som kan hantera en så besvärlig häst. Att ha en snäll o duktig häst kan ju alla:crazy:

Jag tycker snarare tvärt om att de som har väluppfostrade duktiga hästar är de som är duktiga!! De har ju bevisat att de kan... bråka o tjafsa är ingen konst att skryta o skylta med!:devil:

Hmmm...kan det vara så att om man inte har en komplicerad häst kan man ju inte starta en massa trådar här:confused:

Inte så kul att läsa en tråd med rubriken: Idag gick min häst lugnt till hagen.....som han alltid gör:D

Mycket bra svar tycker jag!

Mycket bra svar tycker jag!

För tredje gången: Jag menade mest IRL, syftade iaf inte regelsrätt på bukes skapade trådar, min hästvärld är lite större :eek:

Jag ska formulera första inlägget bättre nästa gång, trodde inte alla var så insnöade på buke som "alla i hästvärlden" :angel:

Hmmm...kan det vara så att om man inte har en komplicerad häst kan man ju inte starta en massa trådar här:confused:

Inte så kul att läsa en tråd med rubriken: Idag gick min häst lugnt till hagen.....som han alltid gör:D

:rofl::rofl:

En tränare sa en gång att det är alldeles för mycket problem med att bara ha häst, skötsel, avmaskning, fång så att man ska inte leta efter mer problem. Vill man ha mer fart är det väl bara tillräckligt mycket havre och muskler så kan man nog få fart på de flesta hästar.

Jag tyckte det var ganska bra sagt och brukar tänka så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka