Varför så häftigt med rädda/busiga/bråkiga hästar?

the_connemara

Trådstartare
Är det bara jag som förundras? Ständigt rabblar folk om vad deras hästar gjort för knasigt/vägrat göra, mycket oftare hör man det än att hästarna är okomplicerade och saker fungerat över förväntan. Varför är det så? Borde man inte vilja framhäva hur bra/fin/duktig ens häst är? Är det här typiskt hästfolk? Jag förstår inte...

Samma om man som jag har unghäst. Hur okomplicerade han än är så låter det alltid: "Vänta du tills han bli x eller x,x år gammal, då ska du se att det inte är lika lätt, då har de alltid en jäkla trotsperiod". ALLTID! Och jag blir lika sur varenda gång :mad:

Det verkar som att folk VILL att hästar ska vara stökiga, jobbiga och svåra. I de allra flesta fall på deras storstilade beskrivningar låter det dessutom som att det är de själva som medvetet eller omedvetet plockar fram beteendet hos hästen. Varför??

Detta har jag funderat över så länge nu så jag måste fråga er :confused:

Sv: Varför så häftigt med rädda/busiga/bråkiga hästar?

Jag känner samma sak. Kanske är det lite sagohästdrömmar som lever kvar hos vissa "Att ha en häst som BARA älskar mig som bara JAG kan rida och sköta"

Efter att ha varit ägare till en sådan och jobbat STENHÅRT med att få det att gå över vet jag att det inte är roligt att ha det så. Problem om man var sjuk då ingen ville/kunde rida hästen, problem i kollektivstallet där många inte ens fick tag på hästen i boxen,inte vågade gå in och fodra,blev attackerade i hagen mm

Det är såååå fruktansvärt mycket jobb lagt bakom att hon skall funka både socialt och i ridningen med andra.

Jag förstår inte varför man inte försöker att jobba bort det istället för att vara stolt och lycklig över att hästen är oridbar och ohanterbar för andra.

Men som sagt det känns som att det är lite rosa "hästboksdröm" över det hela...Ingen annan i hela världen får rida/peta på/borsta min häst för han gillar BARA mig.

Jag håller med och det är alltid hästens fel att den står på bakbenen, sparkar och lever om.
Frågorna är många vad man ska göra åt symptomen, men att själva grundproblemen skulle ligga i ryttaren/ägarens betende tas sällan upp. Det är bara hästen som jäklas.

Hästar kan inte tänka logiskt, men många Buke-hästar verkar stå i stallet på nätterna och tänka ut alla jäkelskap de ska utsätta sin ägaren för dagen därpå.

Hästar kan inte tänka logiskt, men många Buke-hästar verkar stå i stallet på nätterna och tänka ut alla jäkelskap de ska utsätta sin ägaren för dagen därpå.

Väldigt många var väl med på att hästen medvetet kunde tänka ut sätt att jävla när den tråden var uppe?

Själv köper jag inte det resonemanget.

hade en sån typisk enmanshäst förut som kastade av alla ándra som försökte rida och som var tjafsig för folk att leda mm. Det var bara extremt jobbigt!!:crazy: Bor på internat och vill kunna åka hem då o då över en helg och någon annan kan ta hand om hästen, detta gick inte för att ingen ville ha hand om han. Kunde dock vara supersnäll när jag var med men så snabbt man vände ryggen till så skicka han av.:devil:
Är väldigt tacksam för min hypersnälla arab som jag har nu som alla kan hantera och rida utan risk att bli skadade, så himla skönt med en okomplicerad häst:D:love:

hehe, ja, så är det säkert *himlar-med-ögonen*

Ja detta fenomen har förbryllat mej länge med:confused:

Jag har en kompis som skryter om att hennes ettåring stegrar och slår över varenda gång hon leder den:confused: hade jag haft en sådan häst så hade jag aldrig tillåtit hästen att göra så, men hon tycker att det är något att skryta om?!
Jag hade varit livrädd att hästen skulle skada sig.

Sen är det ju givetvis så att hästar går olika beroende på vem ryttaren är, min dotters häst är ett utmärkt exempel, han stegrar sig när han blir rädd när jag rider men skulle aldrig ens tänka tanken när min dotter rider;)

usch nä de e inte kul med busiga tuffa hästar. Speciellt inte när dom är ett år och står konvalicenta på box som min gör.

Mycket viktigt att hon lär sig att inte bestämma över mig när vi ska ta promenader. Har ett helsike. Men idag skötte hon sig exemplariskt på fösta turen efter att han bråkat som bara den igår. När hon börja trixa igår tog jag in henne direkt. Sen prova jag en stund senare igen o då var hon oxå lugn.

Hmmm...kan det vara så att om man inte har en komplicerad häst kan man ju inte starta en massa trådar här:confused:

Inte så kul att läsa en tråd med rubriken: Idag gick min häst lugnt till hagen.....som han alltid gör:D

Är det bara jag som förundras? Ständigt rabblar folk om vad deras hästar gjort för knasigt/vägrat göra, mycket oftare hör man det än att hästarna är okomplicerade och saker fungerat över förväntan. Varför är det så? Borde man inte vilja framhäva hur bra/fin/duktig ens häst är? Är det här typiskt hästfolk? Jag förstår inte...

de är väl inte ofta man startar trådar om hur okomplicerade hästarna är, man startar väl oftast tråden för att få tips på vad man ska göra åt problemen.

sen tycker faktikst jag de är lite skönt att veta att alla inte har felfria perfekta hästar som aldrig gör någonting annat än vad man ber dom om.
hade alla bara startat trådar om hur okomplicerade hästar dom har och om hur bra allt går hade jag blivit lite förtvivlad..min häst är näst intill helt felfri att hantera och rida men de är väldigt mycket jobb med att hålla honom sån också..han har mycket konstiga ideer för sej ibland..då är de skönt att läsa om hur andra också kämpar med sina hästar och att inte allting med hästarna är problemfritt.

de är sällan ja uppfattar de i trådar som att folk skryter om de.

Senast ändrad av en moderator:

Till några:

Jag snackar mest om IRL. Jag har ett större liv utanför buke faktisk :angel: På buke upplever jag det mer som att folk ber om hjälp, kanske för att de blir så hårt granskade. Vet många i min närhet som hade blivit totalt idiotförklarade om de haft så öppen käft på buke om sina hästar.

Förresten, är jag ensam om att tänka "tänk om hon skrivit det här på buke" om sådana korttänkta människor :o ? Tex folk som hävdar att deras häst inte går att lasta, så ser man hur de försöker lasta och tänker att "klart som fan hästen inte går på när du gör så". Men sedan låter de hästarna vara olastbara och snackar vitt och brett om det. Schyst den dagen du hade behövt åka in akut för en buköppning o dyl :crazy:

Senast ändrad:

Visst är det märkligt? Själv skryter jag just nu en del eftersom den tidigare hyperstressade hästen jag rider, med medföljande mysko beteende numer är lugn och rar och samarbetsvillig!

Det är väl något att berätta om! Hans tidigare beteende ville man ju helst tiga ihjäl liksom...

Det är inte min häst och vi är tre stycken som rider honom. Jag tror att han hade varit lika jobbig fortfarande om hans ägare hade resonerat som så många andra verkar göra, att bara h*n kan rida hästen eftersom den är så speciell. Istället är ägaren ödmjuk nog att ta hjälp av en duktig tränare och av mig (som inte är någon stjärnryttare men lugn och mjuk och det behövde nog hästen ännu mer än ett dressyrproffs i sadeln).

Stor eloge till alla hästägare som hjälper sina hästar bort från negativa beteenden!

Jag tror inte att det är hästen man vill "skryta" om, utan vad man själv klarar av.. "åh, titta jag kan rida min häst även fast den stegrar och bockar"

Håller med dig helt och hållet. När andra "skryter" om sina bråkiga och superheta hästar så får det oftast ryttarna ett låta bättre eller de osm hanterar hästarna. Tex idag så bara skenade min ponny/häst iväg med mig flera gånger, jisses jag trodde jag skulle dö men nej då tillslut fick jag årdning på henne/honom." Typiskt för nu värjkar dom ju dukltiga näör dom suttit kvar och allt samt fått ordning på hästen.

Dock de personer som förstör helt fina ponnyr/hästar för att värka duktiga, tex en bekant till mig har förstört ca.7-8st hästasr och ändå fattar ingen för hon 'är duktig på att förklara sig, 'gör jag inte så så kastar ju hästen av mig' kommer hon med och nästan alla tror på henne, sedan hyr, lånar hon mer och mer och mer hästar och gör dom förstör dem s¨mycket så vissa går itne och hjälpa, de har ryggproblem, problem i psyket mm.

Fast om man återgår till ämmnet, min häst var ett närvvrak när jag käöpte henne rädd för allt och speciellt den som rider, men från amrken är hon lugn och snäll. Tex när hon skenade med mig för ett tag sedan berättade jag för många av mina vänner och släkt, varför? Vet inte ritkigt jag vill inte skryta men gör det ändå. :grin:

Jotack, folk verkar tycka det är jättehäftigt.
Jag har och tar hand om många "svåra" eller rent av krångliga hästar. Men det är mycket jobb, absolut.
Någon gång ska jag köpa mig en cool häst att bara njuta av och skryta om :D

Jag ar en häst som har mkt i bagaget och jag tycker personligen att det inte är något häftigt när man har en häst som beter sig på ett sätt som gör den farlig. Snarare tycker jag det är pinsamt när min häst börjar härja osv. Kan riktigt höra komentarerna som fälls bakom min rygg om hur illa min häst beter sig osv. :crazy:

Nu för tiden så sköter han sig exemplariskt för det mesta (ibland dyker hans hjärnspöken upp och ställer till det..) och det är ngt jag vill skryta om istället. :banana:

Tycker ofta att de som stoltserar om hur mkt deras häst stegrar sig,bockar, bits och sparkar i själva verket överdriver en hel del och att det ofta är okunnigt folk som ska visa vad tuffa och duktiga de är inför folk som har mer erfarenhet och vet va de pratar om.

Skulle deras häst bete sig så illa som de målar upp det så kan jag slå vad om att de flesta skulle skrika rätt ut av rädsla. :D

Ärligt talat känner jag inte alls igen det du säger, har aldrig stött på någon som "skryter" med hur jobbig ens häst är. Däremot hör man ofta folk prata om hur jävligt hästen betett sig osv, men jag har aldrig uppfattat det som skryt. Och jag tycker egentligen inte att det är något konstigt att man pratar mer om dessa tillfällen. Jag menar, inte går jag och pratar med någon om hur snäll Lillie var att leda från hagen, utan jag pratar om den gången då hon slängde sig runt som en apa. Men det betyder självklart inte att jag ser positivt på hennes beteende, jag tar självfallet alltid tag i problemet och försöker lösa det så gott jag kan. Jag kan bara säga så att jag pratar om de tillfällen min häst apat sig pga att det är mer intressant än att prata om när hon är som "vanligt". Nu är jag inte en person som är särskilt observant när det gäller andra människor, så kanske är det bara så att jag missat att folk skryter om deras hästs dåliga beteende, men jag vet bara att jag inte gör det.

Jag tror det i många fall hänger ihop med ålder och erfarenhet. När jag red på ridskola var det coolt att tänka sig att man en dag skulle ha en häst som var lite "vild". Alla skulle vara imponerade av en och ens häst. Efter några år som hästägare inser man fördelarna med en snäll och väluppfostrad häst - problem kommer ändå.
Det jag framförallt förfasas över är att det mest verkar vara oerfarna (unga??) människor som skaffar sig problematiska hästar. Åtminstånde om man ser till det som skrivs här på Buke...

Hmmm...kan det vara så att om man inte har en komplicerad häst kan man ju inte starta en massa trådar här:confused:

Inte så kul att läsa en tråd med rubriken: Idag gick min häst lugnt till hagen.....som han alltid gör:D

jo men det är väl intressant läsning:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka