Varför rida laghoppning?

Lady_S

Trådstartare
I vårt distrikt är det få klubbar som anmäler lag till hoppserierna på häst. Så få att det förra året inte blev någon serie i varken division två eller tre. På ponny ser det bättre ut och det har fått mig att fundera...

Vad är det som gör att hästryttare väljer att rida lag?

Vad är det som gör att de väljer att INTE rida lag?

Vad kan distriktet göra för att fler ska vilja rida lag?

Vad kan arrangörsklubbarna göra?

Jag vill rida lag, men det ser inte ut att bli av i år heller...

/Lady_S

Sv: Varför rida laghoppning?

Detta har vi diskuterat lite kring i min klubb också, samma syndrom här; ponnyryttarna rider mer än gärna i lag och slåss om platserna, men på hästsidan är intresset svalt och en del säger att de "offrar" sig när de rider för laget.

Jag tycker att det är jättetråkigt, att rida i lag var ju bland det roligaste jag visste!
Nu vill jag understryka att jag har jättedålig koll på vilka höjder lagtävlingarna för häst går, men min känsla när vi diskuterade detta var att det kanske ligger lite för "högt"? Jag och mina stallkamrater som hobbytävlade kring 10 m-1.10 var mer än villiga att rida i lag, men de som tävlade högre var inte intresserade.

I våran klubb har vi lite tvärt om; vi har nästan inga ponnylag i år men får anmäla två lag till hästarnas div III hoppning.

Jag tycker att det är så fruktansvärt kul att rida i lag! Jag har aldrig tävlat ponny och tar igen det lite nu med lagtävlingarna :)
Klubbkänslan blir helt annan, man har sitt gäng och man håller ihop, hjälper och hejar på varandra. Vi är ett gäng runt 20-30 års ålder där några rider privathäst och andra ridskolehäst, och vi har superkul på våra tävlingar!

Jag kan inte tänka mig varför man inte skulle vilja hoppa i lag, men jag vet att någon en gång sa att det tog så lång tid och det var så tråkigt för hon var alltid felfri men de andra i laget var mycket sämre, så hon kände mest irritation över det...
Så om man kanske tycker det är viktigast att vinna med laget och själv anser sig vara viktigast och bättre än andra kanske man inte vill rida i lag?

För att få fler att rida i lag kanske man kan försöka göra det lite mer.. prestigefullt? På något sätt? Om inte lagkänslan och samhörigheten med andra i klubben räcker som dragplåster kanske man ska börja med något i stil med "ridsportstäcket" som delas ut under Ridsport Ponny Cup? Alltså något som ger hela cupen en lyxigare och flådigare känsla och som förknippas med att rida just i lag?

Nu vill jag understryka att jag har jättedålig koll på vilka höjder lagtävlingarna för häst går, men min känsla när vi diskuterade detta var att det kanske ligger lite för "högt"? Jag och mina stallkamrater som hobbytävlade kring 10 m-1.10 var mer än villiga att rida i lag, men de som tävlade högre var inte intresserade.
För oss är div 3 100+100+105 och div 2 110+110+115. Men vi får som sagt inte ihop en serie i någon av de divisionerna...

För att få fler att rida i lag kanske man kan försöka göra det lite mer.. prestigefullt? På något sätt? Om inte lagkänslan och samhörigheten med andra i klubben räcker som dragplåster kanske man ska börja med något i stil med "ridsportstäcket" som delas ut under Ridsport Ponny Cup? Alltså något som ger hela cupen en lyxigare och flådigare känsla och som förknippas med att rida just i lag?
Skulle det göra ryttare med intresserade? Om de kunde rida omkring med ett snyggt täcke sedan där det stod: "Mitt lag vann division 2!" Att fixa segertäcken är ju ändå relativt enkelt... "Allt" som behövs är ju en bra sponsor...

/Lady_S

Ok, tack :) Då borde det ju vara samma överallt tycker man? Hade fått för mig att våra låg på 1,20 och uppåt.

Våran div III går i 0,95 alla omgångar.
Sen har vi div II som går i både 1m och 1,10. Det är i de divisionerna våran klubb har lag.

Ja.. jag vet inte exakt vad man ska göra, men många tycker nog att det är "ponny"-aktigt att rida i lag och på något sätt kan man kanske göra det mer vuxet och prestigefyllt?
Sen tror jag mycket handlar om vad klubben har för gemenskap också.

Vi är en liten klubb och har brist på tävlande ryttare inom respektive svårighetsgrad (=division) för att få ihop lag för både ponny och häst, men för första gången på länge har vi både ett häst - och ponnylag i Div III i vår. Lite för att vi sparat några ekipage som hade kunnat starta Div II i höstas, men avstått så det blivit tillräckligt många till Div III (får ju inte starta en division lägre inom ett år).

Vår klubb tillhör Halland och det är ju ett förhållandevis litet distrikt, dvs tävlingsplatserna ligger inte alltför spridda.
I Västernorrland (liksom i t ex Småland) misstänker jag att distriktet är så stort att man kan få resa rejält långt för att tävla och är man då på Div III-nivå kanske man inte är beredd att göra de resorna?
Det känner jag är lite av akilleshälen hos oss och ponnyekipagen som hade kunnat vara med från ridskoletrupperna, där är inte föräldrarna beredda på de uppoffringar det innebär att köra häst och barn, även om ekipagen är nog så kvalificerade (äger man häst själv är det mer ok att resa verkar det).

Ju högre nivå, desto färre ekipage finns att plocka från hos mindre klubbar. Med tanke på kostnaden är det inte "värt" att anmäla ett lag om man bara har t ex fyra ekipage då risken är stor att en eller två faller bort från det att laganmälningen ska vara inne och hoppningarna faktiskt startar.

Kanske är det också lite mindre individuell tävlingsinstinkt hos ryttare på Lokal nivå än de som är uppe i MSv, dvs mer intresserade av lag?

Jag tror inte placeringspriser o dyl påverkar deltagandet , däremot är det superviktigt med en engagerad och drivande lagledare som ser till att pusha för att få ihop lagen!!! :bow:

Kan tillägga att hos oss går Div III i år i 90 - 95 - 100 för häst (höjs efter varje omgång), motsvarande för ponny.
Div II i fjol gick i 100/110 - 100/110 - 105/115 (höjdes sista omgången alltså, två ekipage på respektive höjd). Tror ponny låg likadant/motsvarande, men är osäker då vi inte hade något lag.

Senast ändrad:

Visst kan det bli långa resor hos oss. Mellan två av lagen som är anmälda till div 3 i år är det 30 mil, så får de varsin omgång så kan jag gissa att båda klubbarna kommer att protestera. Nu brukar omgångarna inte läggas i ytterkanterna av distriktet, men en 15-20 mil får man nog räkna med att det kan bli, beroende på var man bor. Det brukar inte vara brist på arrangörer av lagomgångarna, får man en lagomgång så vet man ju att man får starter!

Däremot verkar det inte vara ett problem på ponny, utan endast på häst. Det är många ponnylag anmälda, vilket är jättepositivt!
/Lady_S

Jag har märkt samma sak men på ett annat sätt. I klubben jag rider för vill alla vara med när det börjar pratas om lag och när laget är anmält och det är dags då kan ingen. I bland beror det på olyckliga omständigheter men inte alltid, det har hänt att det har funnits en "roligare" tävling hos en annan klubb än den som arrangerar laghoppningen.

Det är ju också olyckligt. Det är ju sånt som gör att klubbarna tar fram lagkontrakt som ryttarna får skriva på och om man då inte åker på tävlingarna så kan man förlora diverse förmåner... Sådana kontrakt kanske gör att de som anmäler att de vill vara med i lag faktiskt också är med hela vägen, men jag tror också att de kan göra att fler drar sig för att anmäla sitt intresse för att rida lag.

Jag tycker det är svårt att veta hur det egentligen är bäst att göra. Det är ju skittrist för de klubbar som har lag genom hela serien, om de andra klubbarna försvinner en efter en. För något år sedan här i vårt distrikt så åkte ett lag ca 20 mil för att på tävlingsplatsen inse att de var det enda laget som dök upp! Självklart gjorde de sina individuella starter, men det var för laghoppningen som de hade åkt på tävlingen.
/Lady_S

I vår klubb tror jag det beror på olika orsaker. Dels att en del inte vill rida lag för att de vill inte 'sabba' för andra i laget om deras häst river eller stannar, dvs de som inte är säkra på att de ens kommer runt banan. De rider hellre själva då, så ingen annan behöver 'drabbas' av deras eventuella fel.
Några andra har ridit i laget i flera år och vill nu rida individuellt. Vissa känner att division III är under deras nivå och skulle isf kunna tänka sig division II istället, men där finns det förmodligen inte heller tillräckligt många för att få ihop ett lag, det är en mindre klubb.
En del har unghästar och då är det ju heller inte aktuellt.

Däremot har vår klubb varit med i flera år tidigare och vann även hela serien för 3 år sedan (när jag var med sist :D) så det är nog först i år vi inte har något lag.

Jag tror att många väljer bort att rida i lag eftersom man inte får räkna reslutaten som kval. Om du tex jagar kval till 130, och får en nolla i 120 under en lagomgång så får du inte räkna den som kval. Bara en tanke.. Själv tycker jag det är kul med lag ;)

Vad har du fått det ifrån? (Inte spydigt menat, utan nyfiket.)
/Lady_S

Vad är det som gör att hästryttare väljer att rida lag?

Vad är det som gör att de väljer att INTE rida lag?

/Lady_S

Nu är det inte akutellt för mig men jag skulle tycka att det var superkul att rida i lag under förutsättning att övriga laget har samma tänk som mig.

Problemet med lag, oavsett sport eller gren tycker jag att ofta tänker man så otroligt olika.
Ska jag tävla så gör jag det för att vinna, jag satsar precis allt jag har både hemma, på träning och tävling.
Jag lägger ned enorma summor, tid och energi för att kunna prestera det absolut bästa jag och hästen kan.

Medan ngn annan i laget är mer avslappnad och tar det lite som det kommer.
Tränar på som vanligt och ger inte det lilla extra som skulle kunna resultera i seger.
Då blir jag jättetjurig, det känns inte alls kul då. Varför ska jag anstränga mig om ngn lagkamrat ändå kommer att sinka oss?

Däremot om hela laget satsar helhjärtat och det ändå skiter sig ja då är det ju som det är, men då har alla gjort sitt allra bästa och det är det jag vill.

När vi diskuterade om ett div 1 lag på häst i vintras så var det flera som nämnde detta, tex nån som ville hoppa 140, och om denne då nollade en 130 i tex sista lagomgången så fick detta inte räknas som kval, vilket gjorde att man hellre tävlade individuellt. Nu vet jag inte om vi anmälde ett lag ändå, har inte så bra koll på det (a)

På div 2-3 nivå kanske det kan vara att många har unga/orutinerade hästar och inte vill "förstöra" för laget om de får mycket fel. Återigen bara en tanke.. Har ingen aning om hur folk tänker ;) Kanske det skulle vara mer lockande priser eller något, eller någon slags cred till klubbarna som har lag?

När vi diskuterade om ett div 1 lag på häst i vintras så var det flera som nämnde detta, tex nån som ville hoppa 140, och om denne då nollade en 130 i tex sista lagomgången så fick detta inte räknas som kval, vilket gjorde att man hellre tävlade individuellt. Nu vet jag inte om vi anmälde ett lag ändå, har inte så bra koll på det (a)
Jag hävdar att din klubbkamrat har fel och att en nolla i laghoppningen räknas som kval.
/Lady_S

Jag red lag på ponny en del, tyckte det var jättekul. Valde dock bort det på stor häst för att stämningen inte var den samma på stor häst som på ponny. Skiftar nog lite från klubb till klubb, men generellt var det inte lika mycket "på kul" och hade man inte en stensäker häst så var man liksom inte vatten värd. Dessutom låg våra div-omgångar helt fel geografiskt, en omgång låg kanske bra till, men så var de andra långt bort med andra tävlingar samma helg som låg närmare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 192
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar