Sv: Varför rida laghoppning?
Vi är en liten klubb och har brist på tävlande ryttare inom respektive svårighetsgrad (=division) för att få ihop lag för både ponny och häst, men för första gången på länge har vi både ett häst - och ponnylag i Div III i vår. Lite för att vi sparat några ekipage som hade kunnat starta Div II i höstas, men avstått så det blivit tillräckligt många till Div III (får ju inte starta en division lägre inom ett år).
Vår klubb tillhör Halland och det är ju ett förhållandevis litet distrikt, dvs tävlingsplatserna ligger inte alltför spridda.
I Västernorrland (liksom i t ex Småland) misstänker jag att distriktet är så stort att man kan få resa rejält långt för att tävla och är man då på Div III-nivå kanske man inte är beredd att göra de resorna?
Det känner jag är lite av akilleshälen hos oss och ponnyekipagen som hade kunnat vara med från ridskoletrupperna, där är inte föräldrarna beredda på de uppoffringar det innebär att köra häst och barn, även om ekipagen är nog så kvalificerade (äger man häst själv är det mer ok att resa verkar det).
Ju högre nivå, desto färre ekipage finns att plocka från hos mindre klubbar. Med tanke på kostnaden är det inte "värt" att anmäla ett lag om man bara har t ex fyra ekipage då risken är stor att en eller två faller bort från det att laganmälningen ska vara inne och hoppningarna faktiskt startar.
Kanske är det också lite mindre individuell tävlingsinstinkt hos ryttare på Lokal nivå än de som är uppe i MSv, dvs mer intresserade av lag?
Jag tror inte placeringspriser o dyl påverkar deltagandet , däremot är det superviktigt med en engagerad och drivande lagledare som ser till att pusha för att få ihop lagen!!!
Kan tillägga att hos oss går Div III i år i 90 - 95 - 100 för häst (höjs efter varje omgång), motsvarande för ponny.
Div II i fjol gick i 100/110 - 100/110 - 105/115 (höjdes sista omgången alltså, två ekipage på respektive höjd). Tror ponny låg likadant/motsvarande, men är osäker då vi inte hade något lag.