Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett annat sätt att veta att hästen bär på ett fuxanlag är om ena föräldern är fux. Då måste färganlaget som kommer från den föräldern vara fuxanlag, eftrsom en fux inte har något/kan inte lämna något annat.
Är avkomman till en fux brun, vet man att den avkomman har ett anlag för fuxfärg och ett för brun. Hade den haft två fuxanlag hade det synts, för då hade den varit fux.
Vet man att båda föräldradjuren är homozygota för brunt (=saknar fuxanlag) vet man att avkomman kommer att bli brun/svart.
Precis. Jag försöker att förklara så enkelt det går.
Fux plus fux kan bara bli fux, om det är det du undrar.
Fast det är definitivt inte bara inom travet man har åsikter om fuxmärrar. Det är ett vedertaget begrepp inom hela hästvärlden.
Första gången jag hörde något om chestnut mares var 1989 när jag jobbade hos Rolf-Göran Bengtsson och uttrycket myntades knappast då.
Stämmer bra in på min fuxiga nordis märr.Men de erfarenheter jag har av fuxar är att de brukar vara väldigt lättstressiga och en del ganska heta. Lite speciella hästar.