Varför ratas fuxarna av köparna?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför ratas fuxarna av köparna?

och jag som rider en 9-årig fux-valack efter Electro....

kan ju bli spännande hör jag (:rofl:) är lite känslig i munnen och kräver känslig och stadig hand men vi har inga problem i ridningen

jag har annars hört att man ska akta sig för fuxar med vit på alla 4 benen...
(min gubbe har bara tre vita ben)

har iof än så länge inte sett några större problem (måste ju bero på att det är en valack;)....eller hanteringen under uppväxten kanske....:p)
enda "problemet" (vilket inte är ett problem så länge man är konsekvent) är att han tjafsar lite vid hantering i boxen:
-snurrar gärna runt några varv i boxen innan man får tränsa honom
(löses bäst genom att låta honom snurra sina varv eftersom han sen glatt tar bettet, vi är förövrigt nere på ett varvs snurrande nu och ibland glömmer han bort sig så det snurras inget alls)
-rycker åt sig benen när hovarna ska kratsas
(händer numer enstaka gånger -löstes genom att lyfta och hålla benen som hovis gör och att vara envis och ta upp benet och sen att jag visade att det var ok att ställa ner benet igen)
-tjafsas lite vid borstning vilket beror på kittlig häst
(borstas varje dag ska han men det blir bara lång-sessioner med rykt om han inte fäller eller visar irritaion)

Ett annat sätt att veta att hästen bär på ett fuxanlag är om ena föräldern är fux. Då måste färganlaget som kommer från den föräldern vara fuxanlag, eftrsom en fux inte har något/kan inte lämna något annat.
Är avkomman till en fux brun, vet man att den avkomman har ett anlag för fuxfärg och ett för brun. Hade den haft två fuxanlag hade det synts, för då hade den varit fux.

Vet man att båda föräldradjuren är homozygota för brunt (=saknar fuxanlag) vet man att avkomman kommer att bli brun/svart.

Nu hänger jag inte med alls..
Kan du förklara med hjälp av locus?
Inte finns väl fux som något eget locus? Eller har jag missat något?
Man har ju eumelanin på E, som ger svart. och sen agouti på A, som begränsar svart till man, svans, ben m.m. Så långt är jag med.
Men fuxanlag? det borde ju vara "bristen på E" (dvs e) som är "fuxanlaget" då?

Precis. Jag försöker att förklara så enkelt det går.

Äsch, det är jättelätt när man väl kommit in i det.
Speciellt om man håller sig till att bara avla på fux, brun och svart - då har man fyra bokstäver att hålla koll på.

Två a/A och två e/E
Ett stort E ger svart, ett stort A begränsar svart till man, svans, ben, öronbräm (resten blir brunt). Om hästen inte har anlag för svart så ger A ingen effekt alls.
Fölet ärver ett a/A och ett e/E från mamman och självklart även ett av varje från hingsten.

aaee, Aaee, AAee = fux
aaEe, aaEE = svart
AaEe, AAEe, AaEE, AAEE = brun

inte så svårt som det verkar ;)
det svåra är i så fall att lista ut vilken kombination just DET stoet/hingsten har

Fux plus fux kan bara bli fux, om det är det du undrar.

Här har vi en anledning till att de inte är populära inom aveln

för som du säger fux och fux kan bara få fux och om hingsten man parar med bär på fuxanlag så är det 75 % chans att man får fux, med för mycket fuxar i aveln så har de snart motat bort andra färger

Annars håller jag med allt du skrev

Jag har också hört detta med fuxmärrar inom travet. Varje fux man träffar som man tycker passar in skäller man för fuxmärr, om den är svart säger man ingenting

Blev också glad av det du skrev om ston och att de kanske fått men av de som inte passar ihopmed ston

För ston har ju också "rykte". Jag frågade min tränare och hon sa - Vem är det som säger det där om ston - jo oftast kvinnor. och alla vet ju att kvinnor inte har så lätt att umgås alla gånger :D

Min fuxmärr har stark personlighet hon tar inte för givet att alla människor har bättre koll än henne. Hon behöver att man är tydlig och visar vad man vill

Men det är aldrig något tjaffs - hon säger bara okey. till skillnad mot en lågrang hingst som kan ha kampbeteende innan den blir vuxen
det som är svårt med henne är att hon är grymt intelligent och vaken.

Hon är med på samma sätt som en hund i det som sker med henne. Hon ligger också och gnager av sig bandage tex.

Hon är mer som en ridgeback - en speciell självständig hundras som man inte kan härja med, men som behöver en fast men mjuk hand.

Båda är också känsliga så det räcker med små signaler

Ärligt om jag skall spinna vidare på det du skrev så fint - så tror jag att orsaken till problem är att många människor inte talar alls - eller med alldeles för stora BOKSTÄVER

Det funkar inte med min fuxmärr - och inte med mig heller, och absolut inte på hunden :D

Hundrasen ridgeback säger man vara "signalkänslig" kanske kan man säga det om fuxston?

Om man jämför med araber som också har "dåligt rykte" så kan det lätt bli fel för att de är så intelligenta - i rätt händer så är de också väldigt trevliga

nordsvenskar ett annat exempel - kan vara exemplarisk - eller ett ånglok beroende på vem som har den. De liksom ridgebacken är avlade för att lösa problem självständigt - de tänker själva.

Deras ägare måste ligga två steg före i tänkandet, om det skall bli bra

Senast ändrad:

Det låter som man skulle behöva ett visst intresse för färgavel för att hålla på och försöka förutse.

Vi har ju fullt upp med att försöka få resten att passa ihop utan att ta hänsyn till färg också...

Fast jag gick ju på pumpen, kollade låååång bak i stammen på min märr och missade en rödhåring på 30-talet... :D
Ja jag ville inte ha fux. :rofl::rofl:

*kl*

Den här fuxen ratades inte av köparna i alla fall. 550.000 kostade han.

Vasterbo-Dayoflife.jpg

Mitt föl blir fux sto som Mamma sin de andra fölen är rädda för henne i hagen för att hon e så extremt kaxig trots att hon är yngst av alla.. tror mammas anlag går i arv eller är fux föl så allämnt att de e mer självständiga redan som små..
Dom säger ju at hästen blir det man gör den till men mitt föl är ju inte ens 1 månad gammal och har redans mycket atityd.

Jag har hört att fuxarna är mer eldiga och envisa. Har även hört detta om människor! Har även hört att om du har en häst som är fux och sto så är det kört. Kan till viss del hålla med för i mitt stall har vi en efter Little Q - Caracas. Hon är en eld loppa men hela mammans sida är iof fullblod så det kan spela in med. Jag vet inte! Men jag tror att detta påstående är precis som att om hästen har två virvlar i pannan så är den galen. Har en med fem och han är en prins!

Kan inget om trav. råkade bara få syn på tråden, men blev nyfiken.
Varför skulle fuxar inom travet betyda något speciellt när det inte gör det bland andra raser? Det låter underligt i mina öron. Ska läsa hela tråden nu. (och kanske jag hittar svar):)

Jag älskar fuxen till färgen och att de verkligen sticker ut när de kommer till en travbana. De är verkligen vackra att se på.

Men de erfarenheter jag har av fuxar är att de brukar vara väldigt lättstressiga och en del ganska heta. Lite speciella hästar.

Fast jag har oxå erfarenhet att det är de hästar som är väldigt speciella i sig och har ett jädra anamma i sig som även lyckas på travbarnorna :) Vare sig vad de har för färg!! :)

//Sandra

Fast det är definitivt inte bara inom travet man har åsikter om fuxmärrar. Det är ett vedertaget begrepp inom hela hästvärlden.
Första gången jag hörde något om chestnut mares var 1989 när jag jobbade hos Rolf-Göran Bengtsson och uttrycket myntades knappast då.

Fast det är definitivt inte bara inom travet man har åsikter om fuxmärrar. Det är ett vedertaget begrepp inom hela hästvärlden.
Första gången jag hörde något om chestnut mares var 1989 när jag jobbade hos Rolf-Göran Bengtsson och uttrycket myntades knappast då.

Vedertaget begrepp inom hela hästvärlden? Nej, det skriver jag inte under på. Sedan 70 talet har jag varit aktiv och det enda jag hört i den vägen är någon som skrivit här på buke som hade en fördom om fuxar. (som jag för övrigt skrattade gott åt:laugh:) Jag har inte märkt av minsta skillnad på fuxar jämfört med övriga färger på 35 år. Det finns tuffare, skarpare hästar men de är av alla skiftande färger. Det talar sitt tydliga språk för mig. Om det finns människor som håller fördomar/skrock vid liv så kanske de skulle intressera sig mera för att ta reda på fakta istället. Det finns ju människor som vägrar gå under stegar också eftersom de är övertygade om att det medför otur, men det betyder ju inte att det är så.
Sen skojar man i och för sig om rödhåriga både när det gäller människor och andra djur, men det är ju på skoj. Inget allvar i det och då är det en helt annan sak.

Jag håller med dig om att det till största delen är en fördom. Men att den fördomen florerar i samtliga grenar och i många länder är ett faktum, även om du inte har hört det.

Men de erfarenheter jag har av fuxar är att de brukar vara väldigt lättstressiga och en del ganska heta. Lite speciella hästar.
Stämmer bra in på min fuxiga nordis märr.
28497322.jpg

Finns mkt fart i henne, när hon håller nerverna i styr.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 660
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag har aldrig sökt ett jobb på det normala sättet (alltså med ansökan, CV, personligt brev, intervju och sånt) utan de anställningar...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar