Varför ratas fuxarna av köparna?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför ratas fuxarna av köparna?

Måste "go with the flow" o säga att jag aldrig ens tittar på fuxar när jag skall köpa häst. varken ston, hingstar eller valacker. Sån e min åsikt :angel::love::bow:

P.S. Små svarta sura ston skall det vara ;):devil::cool:

Gillar både små svarta ston med humör men älskar fuxar:love:. Hoppas på två fuxbäbisar i år. Ena stoet är betäck med fux och andra stoet är fux. Så drömmen är att lilla svarta tuffa får en stor tuff fux:love:

Måste "go with the flow" o säga att jag aldrig ens tittar på fuxar när jag skall köpa häst. varken ston, hingstar eller valacker. Sån e min åsikt :angel::love::bow:

P.S. Små svarta sura ston skall det vara ;):devil::cool:

Ge mig 100 000 så får du ta min lilla svarta märr :cool: ( Dock inte sur......än )

åh photo nowa ahr jag haft hand om. så fin! :) vad är hon betäckt med?

Har en Fux märr hemma och hon e dräktig och en travare..
Hon e min lilla bebis och jag upplever henne som en trevlig häst eftersom att hon känner sig trygg när jag hanterar henne...
Men kommer det någon som hon känner att hon kan styra och ställa över så kan hon få för sig rätt udda grejer som att till exempel springa rakt över en person bara för att hon inte gillar den, detta hände på sommarbete i en hage på X antal henktar då valde hon att iställe för att springa brevid eller runt så mejde hon över min kompis bara för att hon kunde ( hästen va dessutom helt lös så det va inte så att personen i fråga höll i henne)

Jag rider ju henne och när jag rider går hon genom eld och vatten.

Hade en kompis som ville rida ut en sväng på min häst..
Visst tänkte ja hon e ju snäll..

kompisen red iväg och kom tillbaka efter ca 20 minuter då hade hon skrittat bort 50 meter från stallet och kom inte längre än så då mitt sto betsämt sig för att inte gå då någon hade lagt en pizza kartong på vägen..
Jag skrattade och sa men du får väl va lite bestämd och skänkla på lite..
Då sa hon vad tror du jag gjorde ,men efter att hon ställt sig på bakbenen 3 gånger och försökt bocka av mig några gånger då gav jag upp...
Så ja fuxar e väl lite skumma .. Dock brukar inte hon bete sig så med mig men hon har ju sina dumma i´der

åh photo nowa ahr jag haft hand om. så fin! :) vad är hon betäckt med?

Photo Nowa semineras med Eldfågeln. (åssodefö) Oiseux du feux..äsch kan inte stava sånt krångligt namn.
Den fransmannen som kommer upp till Elitloppet och har röd färg. :D

AM

Fuxston har jag hört, men inte hingstar o valacker....ston kan ju vara väldigt "annars"..som Queen L t ex som inte tålde drivning utan att sura ihop.
Jag ÄLSKAR fuxar

Som sagt Queen L va just fux och kanske ett av dom bästa fuxstron världen skådat. Att hon hade den lilla egenheten att svara med galopp så snart Mäster petade på henne med pisken visar väl bara att hon inte gillade när andra la sig i hennes arbete utan antingen bestämde hon och då vann hon eller så la ngn annan sig i hennes löpning och då blev det direkt "gunga".

Den tjejen va smart,, jävligt smart och man önskar att flera travare skulle vara lika smarta. Att t.o.m. till slut få Mästere att förstå att detta lilla rödhåriga sto ska man inte tala om för vad hon ska göra utan hon vet själv exakt vad som ska göras och vill göra det själv.

Ingen har mig veterligt varesig tidigare eller senare vunnit ett av väldens största travlopp helt utan spödrivning.

Rent generellt % sett så är fuxar bättre tävlings individer i alla fall inom ridsporten, och tydligen även inom travet med.

Som sagt Queen L va just fux och kanske ett av dom bästa fuxstron världen skådat. Att hon hade den lilla egenheten att svara med galopp så snart Mäster petade på henne med pisken visar väl bara att hon inte gillade när andra la sig i hennes arbete utan antingen bestämde hon och då vann hon eller så la ngn annan sig i hennes löpning och då blev det direkt "gunga".

Den tjejen va smart,, jävligt smart och man önskar att flera travare skulle vara lika smarta. Att t.o.m. till slut få Mästere att förstå att detta lilla rödhåriga sto ska man inte tala om för vad hon ska göra utan hon vet själv exakt vad som ska göras och vill göra det själv.

Ingen har mig veterligt varesig tidigare eller senare vunnit ett av väldens största travlopp helt utan spödrivning.

Rent generellt % sett så är fuxar bättre tävlings individer i alla fall inom ridsporten, och tydligen även inom travet med.

Skulle tippa att alla större lopp i Norge vinns helt utan spödrivning.. :angel:

Det finns många hästar som inte har blivit drivna av spö när de har vunnit stora lopp, men Mack Lobell är ett bra exempel när han vann Hambot.

Senast ändrad:

Photo Nowa semineras med Eldfågeln. (åssodefö) Oiseux du feux..äsch kan inte stava sånt krångligt namn.
Den fransmannen som kommer upp till Elitloppet och har röd färg. :D

AM

Tossiga ägare "Nowa" hava säga jag :p

-kl-

Jag har haft en röd märra e. Tap In ue.Pershing.. inte alla indianer i kanoten där inte.

En kokkosnöt fux valack, Chinas AS... kom på en till, Fierce Adulator.

Fux plus fux kan bara bli fux, om det är det du undrar.

Delvis Kl
Vad jag tycker om fuxar har jag sagt tidigare i tråden.
Men...
Jag som lät betäcka mitt svarta sto med en svart hingst fick ju i helgen en knallröd liten hingst....:eek:

Det är nästan komiskt men han är ju bara för söt. Än ska jag väl kanske tillägga.:rofl:

Fux plus fux kan bara bli fux, om det är det du undrar.

Ahh..nu är experten här på tråden!

Passar på att fråga en sak om det är ok.

En i samma bransch som oss, alltså stuteriarbete frågade mig en sak härom dagen.

Kan en svartbrun Turbo Thrust märr lämna en fux med Varenne??

Frågade då om det fanns nån Tibur eller nåt sånt i moderstammen.
Nä sa hon.

Så jag passar frågan till dig. Kan hon ha fått en fux efter just Varenne?

Har du koll på sånt?

I övrigt så har ägarna till Nowa bestämt att det skall bli ett fuxföl :D
AM

Om det finns någon fux efter Varenne, så kan han lämna fuxar. Samma gäller stoet. Fuxanlaget kan ligga dolt i massor med generationer. Om hästen lämnat en fux, vet man att den har anlaget. Annars får man göra ett DNA test för att veta om den aktuella hästen bär på fuxanlag.

Ett annat sätt att veta att hästen bär på ett fuxanlag är om ena föräldern är fux. Då måste färganlaget som kommer från den föräldern vara fuxanlag, eftrsom en fux inte har något/kan inte lämna något annat.
Är avkomman till en fux brun, vet man att den avkomman har ett anlag för fuxfärg och ett för brun. Hade den haft två fuxanlag hade det synts, för då hade den varit fux.

Vet man att båda föräldradjuren är homozygota för brunt (=saknar fuxanlag) vet man att avkomman kommer att bli brun/svart.

Alltså: Avkomman ärver ett färganlag från respektive förälder. För att det ska kunna bli en fux måste båda färganlagen (det från mamman och det från pappan) vara fuxanlag. Har avkomman ärvt anlag för brunt från båda sina föräldrar, och därmed inte har något fuxanlag, kan den aldrig lämna en fux, hur många fuxar den än paras med.
Har avkomman ärvt fuxanlag från den ena föräldern och anlag för brunt från den andra, har den ett anlag av varje. Kom ihåg att det krävs två anlag för att det ska bli en fux. Den här avkomman är alltså brun, men kan föra sitt fuxanlag vidare till 50% av sina avkommor (statistiskt sett).

Hoppas att det blev begripligt.

Tillägg: Huruvida märren är svartbrun, ljusbrun, rödbrun osv har inte med det hela att göra. Brun som brun.

Ett tillägg till apropå att det inte fanns Tibur eller nåt sånt i moderstammen:D
Fuxanlaget kan ju som sagt vandra med dolt i en massa generationer.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 660
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag har aldrig sökt ett jobb på det normala sättet (alltså med ansökan, CV, personligt brev, intervju och sånt) utan de anställningar...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar