Varför ratas fuxarna av köparna?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
P

Popfinger

Genom hela travlivet har man ju fått med sig att man ska undvika fuxar, och jag har aldrig fått någon bra anledning till detta. Senast igår läste jag en intervju med tränaren till favoriten i Dexter Cup, Keystone Acitvator. Han berättade att hästen kostade $10.000 att köpa, hade han inte varit fux hade han inte haft råd att köpa honom, då hade han kostat $40.000.

Så berätta nu vad ni har hört, vad ni tror och vad ni vet!

Sv: Varför ratas fuxarna av köparna?

Fuxston har jag hört, men inte hingstar o valacker....ston kan ju vara väldigt "annars"..som Queen L t ex som inte tålde drivning utan att sura ihop.
Jag ÄLSKAR fuxar ( men bara hingstar o valacker) och har en högsta önskan att få tag i en fuxhingst E Viking Kronos/Mack Lobell......hade nästen en på G nu men det visade sig att den var brun ( mamman hade lämnat 2 fuxston med Vikingen innan) Men hästen tål att kollas om några år ..Bruce Boko heter han....

Det namnet och den härstammingen- jag får börja spela lotto tror jag :d.

T om så Lines fick tag i en smiley :D

Hmm, jag fick in 19 kr på V7:an igår...600 begär dom för honom...

kl

Jag kan enbart skriva om hur fölmärrar och unghästarna är som bär den röda räv-färgen :D

Ganska många har det blivit genom åren och enbart 2 har varit "som vanligt"
Övriga har varit lite udda med konstiga idéer och skaffat oss en del extrajobb.

Bland dom två som har varit vettiga är det bland annat Ghost hingstunge Diego Star.
Vi har en fölmärr, Photo Nowa som är det snällaste man kan tänka sig.

Annars har det varit lite udda individer :D

Via kan säkert svara på frågan då hon är mer insatt i sånt med färger och genetik.

HOHO!! Via!!!!

AM

Hoho! :D
Vet jag väl inte om jag är precis.
Att "chestnut mares" är lite eljest är ju något som man inte bara pratar om i travvärlden. Att det skulle gälla hingstar eller valacker har jag dock aldrig hört förut.
Själv har jag fått en fuxmärr över mig en gång, hon reste sig och slog över. I övrigt kan jag nog inte påstå att jag tycker att det har legat speciellt mycket i påståendet. Jag bör nog ha träffat några hundra fuxmärrar iallafall vid det här laget. Jag tycker inte att de har varit svårare än ston i allmänhet. Missförstå mig inte. Jag älskar att jobba med ston, men de har ofta mycket i bagaget från de som kanske egentligen skulle hålla sig till valacker.
Själva har vi tre fuxar i stallet just nu. "Snyggot" som martha kallar honom, har väl möjligtvis lite för mycket will to please. Åringshingsten far runt i hagen som en liten terrier men blir superlugn så fort man gör något med honom: "ÄNTLIGEN får jag jobba, säger han".
Det tre veckor gamla stoet kanske blir något att bita i, för hon verkar ha fått ett självförtroende stort som ett höghus. Å andra sidan lunkar hon redan fint i hängande grimskaft när man leder henne och är allmänt vettig.

Undrar hur mycket i sådana här påståenden som blir självuppfyllande profetior?

Å andra sidan KAN ju olika anlag vara sammankopplade, som tex färg och temperament, eller som hos paint och deras letalanlag. Jag tror dock att det i så fall blir betydligt tydligare hos arter/raser med mycket mindre avelsunderlag än hos våra hästar/travare.
Tex har jag hört att black and tan färgade amerikanska cockrar ska vara aggresiva. Det har stämt hos de jag har träffat, men stämmer säkerligen inte hos alla.

Jag tänker som dig: Att fuxarna syns i mängden och därför borde vara lättsälda.

Just det. Jag glömde min egen teori om fuxmärrar:
Att ston i allmänhet kräver lite mer fingertoppskänsla än hingsta och valacker är nog de flesta överens om.

Enligt tandläkaren Torbjörn Lundström har fuxar färre och sämre pigmenterade slemhinnor, vilka därigenom blir friktionskänsligare än slemhinnorna hos tex bruna hästar. Detta kan ses som sk "red spots" i munnen på fuxar, alltså röda prickar. TL rekommenderar därför att om man har en häst med red spots, kan man smörja bettet med vaselin, för att underlätta friktionen. Personligen tycker jag att det är bättre att låta bli att dra hästen i truten, men det är en annan diskussion... Han säger också att man ska undvika bett av gummi eller syntetmaterial, eftersom dessa ger mer friktion.
Faktum är att alla fuxar jag har kollat i truten sedan jag hörde detta ( och det är nog ca 15 år sedan nu) har haft red spots.

Om man då tar ett sto med extra känsliga slemhinnor, kanske man tycker att märren är tjafsig att ha att göra med?

Jag har sett red spots hos en brun häst. Det var halvblodshingsten Electro, som hade omvittnat svår mun och även nedärvde det till sina avkommor. Svår mun alltså. Huruvida även de hade red spots vet jag ej.

Just my 5 cents.

Senast ändrad:

Vias inlägg om red spots stämmer in på min fux i alla fall. Hon är hur trevlig som helst annars, men hon lider ruggigt mycket av att det gör ont i munnen när man kör. Jag har varit väldigt nära att ge upp 1000 gånger för inget verkar ha gjort det bättre (har provat alla bett som finns ungefär), men efter ett par år har jag kommit på vad som fungerar på henne i alla fall: novabett, xylofoniagrimma och köra i rygg på någon i jobben. Hon är avslappnad och snäll som ett lamm då. Visserligen är novabettet av silicon, men jag tycker inte att det stör min fux i alla fall.

Wilma1.JPG

*kl*
Lite lustigt det här med att fux har så dåligt ryckte. Jag gick en utbildning på SLU i vintras och fick lära mig att genetiskt så har hästen två ursprungsfärger och alla andra är kombinationer mellan dessa gener.
Ursprunget är det svarta och det röda anlaget. Med andra ord en svart eller fux är mer ursprungliga genetiskt än andra färger. Så för att få någon annan än de två färgerna så hästen mer eller mindre mängd fuxanlag i sina gener då blandat med anlaget för svart.

Njae.
Brunt är ju samma anlag som svart, men med mindre utbredning av det svarta. Det behövs inget fuxanlag för att göra en brun häst.
Olika blekanlag har ju heller inte med fux att göra, utan ligger utanpå den andra färgen sas, oavsett om grundfärgen är svart, brun eller fux. (Vilket är de tre grundfärgerna som finns, och svart och brunt då är samma anlag, med olika utbredning av det svarta).

Fast enligt vad fick lära mig så inte brunt en grundfärg utan det är svart och rött som är det. Brunt var i princip rött anlag med lite svart som gav mörka ben och man/svans?
Lär de ut fel eller har jag missuppfattat helt vad de sa där?

Man kan säga att svart och brunt är samma färg, fast det bruna är blekare. De kommer från samma anlag. Det svarta har inte samma utbredning på en brun häst. Men brunt har inget med fuxfärg att göra. Det är inte så att med lite fuxanlag blir det en brun. Fuxanlag är ett annat anlag än vad svart och brunt är.

Får väl även jag då dela med mig av mina erfarenheter vad gäller travare som är fuxar. Har försökt att undvika dem genom åren så det har inte blivit så jättemånga jag haft riktigt nära kontakt med, men som hovslagare och hästterapeut har det ändå blivit ett ganska stort antal...
För få hästar för att bilda ett säkert underlag men med tanke på hur många andra hästar av andra färger som jag fått jobba med så kan jag rakt av säga att fuxar, i synnerhet ston, är något iaf jag undviker. Det är enligt min mening oftast snälla hästar men som kan reagera vansinnigt korkat vid stressiga situationer.

Fö tycker jag inte att det bara är fuxar som utmärker sig. Svarta hästar tycker jag ofta har ett lite tuffare temperament. Men som jag märkt så är de hårdare i psyket och på det sättet tuffare. Fuxar verkar istället ha lätt för att stressa upp sig och överreagera.

Som Via var inne på, så kan ju stressen kanske komma av att de helt enkelt är känsligare? (även om jag nog gärna också vill säga att de är mer korkade).

Vill man ha en okomplicerad häst - köp en brun :idea:
Så, nu har jag generaliserat nog...;)

Jag har nog råkat ut för fler problemhästar/omstarthästar som är bruna, än fuxar... Då räknar jag alla raser, och inom andra raser duggar ju inte de bruna lika tätt som hos travarna.

Naffa: Jag träffade ju bara lsz:s snygge fux som gick bort i förtid en gång men var inte han rätt trevlig också?

Visserligen var han rätt PÅ när jag träffade honom men han verkade inte speciellt egen?

Min är definitivt inte känsligare än de bruna, snarare är han den som mycket väl vet vad han inte får men ändå inte kan låta bli att testa. Fast han ÄR envis som en röd gris, men det vad hans bruna morsa också. :p

Svarta tanten har betydligt lättare för att bli orolig och försvarar sig gärna innan hon testar om saker är ofarliga eller ej. Hon är lite tonåring i sättet hela hon, ser betydligt tuffare ut än vad hon egentligen är...

Kl:
Vi har nog alla oddsen mot oss på våran ena. Hon är e. WSB och fux och sto... Jätte trevlig och snäll

Tydligen i detta fallet iaf. Nu blev hon ingen kanon, men hon är en mycket trevlig häst.

Personligen så älskar jag fuxar och äger själv ett rödhårigt sto som väl har sina idéer men på det stora hela är en underbart kul häst att ha att göra med.
Fast hon är ju inte av travarras, så jag vet inte om det gör någon skillnad... ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 625
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 660
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag har aldrig sökt ett jobb på det normala sättet (alltså med ansökan, CV, personligt brev, intervju och sånt) utan de anställningar...
2
Svar
25
· Visningar
2 848
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar