Varför raka ben och "bonka" med hela benen?

Sv: Varför raka ben och "bonka" med hela benen?

... Det finns alldeles för många självutnämnda experter som dessutom tar på sig ansvaret att föra sin "skattkamare" vidare.

Dessutom skulle nog en och annan westerntränare behöva åka över till USA...

Har ridit för denna tränare och jag är relativt säker på att han varit i just usa hos någon där erkänd tränare...
Det säger inte att jag tycker om sättet han arbetar på, men jag vet några som gör det.

Du är svagare än hästen. Sitter du på en istadig, eller skänkeldöv eller en olärd unghäst t.ex så kommer du vara söndersvettad och blå i ansiktet efter 15 min om du ska sitta och krama med skänkeln, medans den hästen inte ens gått ett steg framåt.
Iallafall så jag har lärt mig. På en mer utbildad westernhäst syns knappt dina hjälper, det är dit man vill komma.

F.ö så sitter vi westernryttare likadant i sadeln som dressyrryttare:D

Ja... krama med skänkeln bör man ju aldrig göra om man inte vill ha en skänkel död häst, det är ju ett ialf. för mig allmänt känt faktum även inom engelsk ridning.

Men man kan ju istället använda underskänkeln med lätta snabba effektiva "kickar", i styrka utefter hur mycket som behövs pga. hästens utbildningsståndpunkt (eller "skänkeldöd het"). Med målet att det inte ens ska synas...

Men varför använda hela benet rakt sträckt och "bonka" på, istället för det jag med min erfarenhet kallar för skänkel?

(Känns lite som nybörjar ridning, när man var i 5-6 års åldern och sparka med hela benen för att få feta shettisen framåt då man inte hade tillräcklig kontroll över sin kropp för att separera över och under skänkeln från varandra... Fick ofta höra av min syrra -Jag vill inte se hela jordklotet mellan dina ben och hästen! när jag var 6 år... Känns lite trisst att bli uppmanad att gå tillbaka till det stadiet?!? :D )

Jag vet en annan lösning på detta med att få hästen att dra upp magen och trampa under sig.
Istället för att bonka kand du rulla spooren mot sidan.
Du får samma effekt och det ser snyggare ut.

Jag bonkar med vaderna vid ett tillfälle och det är om jag har en ung häst som låser sig i bogen när jag ska rygga. Det gör jag bara tills den förstår. Sen slutar jag bonka.

Självklart att jag använder sporren när jag endast behöver en liten hjälp, det hoppades jag att ni redan hade förstått... jag sitter inte och "bonkar" i hästen så fort jag vill få honom mer allert, Jag börjar ju ALLTID med fråga honom (lite med sporren) lyssnar han inte går jag ju på mer och mer.... men när jag började träna honom fick man ju "bonka" mer än vad man gör nu... målet är ju att kunna använda så små och osynliga hjälper som möjligt. Men eftersom det var just ordet "bonka" som användes förstå så fortsatte jag med att förklara med just det ordet... men men ska ALLTID börja med att "fråga" hästen först innan man säger åt den...

Jag vet inte hur många som skrivit samma sak; men jag har aldrig lärt mig att "bonka" utan att "knacka" lite granna, och sen sluta. Målet är ju att hjälperna ska synas så lite som möjligt.

Kan man inte förklara det så att man "bumpar" med underskänkeln ist för "Bonkar". "Bonkar" låter så...
-Ja ta nu och Bonka till den där dörren ordentligt annars stängs den inte...

Jag fick lära mig att "bumpandet" är lite av både en drivande och samlande hjälp.

Bumpar lite så driver det hästen frammåt.. Hästen går ur form- man bumpar lite och ev tra lite i tygeln....?? Typ driver den in i handen?
Det kan ju vara fel det med.... Men så fick jag lära mig hos den jag skolad om mig hos.

Ursäkta mig usla sätt att förklara, hoppas ni förstår iaf....:crazy:

det är svårt att hitta ett ord som låter bra när man skriver det, men jag tror alla vi här förstår innebörden med det hela...

Bumpar låter bättre än bonkar..:) Det är vad vi brukar kalla det i alla fall...
Sen bumpar jag oxå både som drivande och som samlande, men det kan ju bero på att vi säkert har tränat för samma tränare...;)

Kan man inte förklara det så att man "bumpar" med underskänkeln ist för "Bonkar". "Bonkar" låter så...
-Ja ta nu och Bonka till den där dörren ordentligt annars stängs den inte...

Jag fick lära mig att "bumpandet" är lite av både en drivande och samlande hjälp.

Bumpar lite så driver det hästen frammåt.. Hästen går ur form- man bumpar lite och ev tra lite i tygeln....?? Typ driver den in i handen?
Det kan ju vara fel det med.... Men så fick jag lära mig hos den jag skolad om mig hos.

Ursäkta mig usla sätt att förklara, hoppas ni förstår iaf....:crazy:
Citerat från ovan:
"Kan man inte förklara det så att man "bumpar" med underskänkeln ist för "Bonkar"."

Här är jag helt med... "Bumpar" med underskänkeln är inget nytt för mig heller, det är jag införstådd med sen tidigare tränare (det lilla jag tränat för westerntränare).

Men det jag reagerade mest på var faktiskt att benen skulle vara raka och man liksom skulle "bonka" (citat tränaren) med hela benet?!?! (Inte enbart underskänkeln)

Någon som är bekant med detta?

Kan man inte förklara det så att man "bumpar" med underskänkeln ist för "Bonkar".

Här är jag helt med... "Bumpar" med underskänkeln är inget nytt för mig heller, det är jag införstådd med sen tidigare tränare (det lilla jag tränat för westerntränare).

Men det jag reagerade mest på var faktiskt att benen skulle vara raka och man liksom skulle "bonka" (citat tränaren) med hela benet?!?! (Inte enbart underskänkeln)

Det karln vill ha ut med den säregna sitsen är att man ska, som jag förståt det, ha svikten enbart i fotleden och inte i knät som man "brukar", man ska ha arslet ovanför hästen, händerna i höftbredd en bit framför sig och styra hästen enbart med vikten eftersom tygeln ska vara ganska lång.
Han hävdar att hästen har ett "rörelsecentra" som all rörelse utgår ifrån. Detta skall vara beläget strax bakom manken.
När man står på detta vis stör man inte hästens rygg eller sidor, man låter den vara helt ifred.
För att "gasa" ska man flytta sin egen tyngdpunkt frammåt så den hamnar framför hästens rörelsecentra, för att svänga flyttar man tyngdpunkten åt det håll man vill svänga. Om hästen inte svarar för den egna kroppsförflyttningen vill han att man skänklar med hela benet för att inte böja knät och därigenom tappa den egna balansen.

Kort sammanfattat, det jag kommer ihåg/kommer på på rak arm.

Vissa grejjer han sagt har jag bojkottat omgående efter hans clinicar men vissa delar hänger kvar så det är väl som alla andra tränare. Alla passar inte alla men de flesta har någonting som passar.

"Vissa grejjer han sagt har jag bojkottat omgående efter hans clinicar men vissa delar hänger kvar så det är väl som alla andra tränare. Alla passar inte alla men de flesta har någonting som passar."

Kanonbra, filosofi... ;) Brukar köra på den jag med! ;)

Min mor säger: "Träna för så många som möjligt och plocka upp det som passar dig bäst från alla"...
Kan bli en soppa om inte omdömet och sunt förnuft är med bara... :rofl:

Men hon sa även detta när en nybörjare på western för ett 15 tal år sedan ringde och rådfrågade henne om hjälp med skolning av en häst hon köpt av oss! Och för vederbörande verkade det ju funka kanon... Hon och flera ur den familjen blev landslagsryttare inom western sååå...:bow:

Bumpar låter bättre än bonkar..:) Det är vad vi brukar kalla det i alla fall...
Sen bumpar jag oxå både som drivande och som samlande, men det kan ju bero på att vi säkert har tränat för samma tränare...;)

;) aaa juts de ja...

Citerat från ovan:
"Kan man inte förklara det så att man "bumpar" med underskänkeln ist för "Bonkar"."

Kan man inte förklara det så att man "bumpar" med underskänkeln ist för "Bonkar".

humm? Bonka med hela benet? neeee det låter inte som något jag skulle införa i min ridning.
Låter som att man skule bli väldigt stel och låst i sin sits och ridning om man skall sitta med raka men och bonka.,,,:crazy:

Framför allt så fattar jag inte hur man ska sitta kvar på hästen. Vad händer med sätet, liksom? HJÄLP!

Framför allt så fattar jag inte hur man ska sitta kvar på hästen. Vad händer med sätet, liksom? HJÄLP!

Det är väl en överaskning..
Ska vi prova? Wrangler får vara test pilot!!!:rofl:

Men hon har ju bra balans ju!

Näe, nån med lite sämre balans får testa, tycker jag! :D

Hmmm... Jag är själv med flera ridbara hästar i helgen...
Kanske ska passa på att testa när ingen ser?

*smider planer*

Du ska ha jämnt stöd i båda stigbyglarna vid alla tillfällen (enligt tränaren!) och eftersom att du aldrig har rumpan i sadeln så ska sitsen inte påverkas...

Men nu blev jag ännu mer nyfiken och förvirrad!

Man ska alltså stå upp lite lätt, med raka ben (rakt neråt?) och då kunna banka hästen?

Hmm, får fram en bild av sån där repbrogrejs som finns i lustiga hus och klätterställningar...

Det här måste jag testa!

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 620
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025