Varför raka ben och "bonka" med hela benen?

Sv: Varför raka ben och "bonka" med hela benen?

Vad är målet med det här förresten?
Har inte riktigt hajat det.

Men nu blev jag ännu mer nyfiken och förvirrad!

Man ska alltså stå upp lite lätt, med raka ben (rakt neråt?) och då kunna banka hästen?

Hmm, får fram en bild av sån där repbrogrejs som finns i lustiga hus och klätterställningar...

Det här måste jag testa!

Hahaha... :rofl:

Lika förvirrad som jag?!? :D

Ändå fixa jag det på träningen, kändes dock omotiverat och lite märkligt:crazy: Men det går... (till vilken nytta?)

Jag är nyfiken i en strut, så jag ska ge tränaren en chans till... Få se om det blir någon klarhet i det hela?!?

Om inte annat kommer jag ifråga sätta metoden... ;) Förmodligen är jag väl dum nog och inte kan hålla käft och kommer även argumentera emot.. hehe... Då får jag nog bli varse om hur usel jag är, har jag en svag känsla av ;)

Efter 25 år i sadeln och diverse militanta tränare (bla. på Strömsholm) är man rätt härdad, så känns som om det kvittar... :smirk:

Vad är målet med det här förresten?

Målet är att (återigen, som jag uppfattat tränarens vilja!!) få hästens rygg fri, man ska inte sitta på hästen utan stå ovanför den med 50% vikt i varje stigbygel i alla tillfällen och få hästen att följa med en när man flyttar sin kroppsvikt, framåt, bakåt, åt sidorna...
Litegranns om om man vände ett glas uppoch ner och ska flytta på en kula som ligger på bordet. Utan att glaset nuddar bordet. ;)

Poängen? Ja... det har jag nog missat/förträngt.

Det här hysteriska ståendet är iallafall "fas I". När man plågats med detta några ridpass så får man "sätta" sig ner, eller åtminstonde komma med arslet närmare sadeln utan att egentligen sitta tungt. Då tror jag man fick böja knät men det skulle nog hållas stilla i alla lägen och fotleden ska ta all svikt. Rida lätt skulle man nog göra med fotleden oxå... Typ tåhävningar. :crazy:

Var rätt länge sedan jag red för honom så jag har "tyvärr" glömt rätt mycket.

För att inte bara klanka ner på honom så tycker jag att han har en hel del bra ideér om tygelförning. ;)

Målet är att (återigen, som jag uppfattat tränarens vilja!!) få hästens rygg fri, man ska inte sitta på hästen utan stå ovanför den med 50% vikt i varje stigbygel i alla tillfällen och få hästen att följa med en när man flyttar sin kroppsvikt, framåt, bakåt, åt sidorna...
Litegranns om om man vände ett glas uppoch ner och ska flytta på en kula som ligger på bordet. Utan att glaset nuddar bordet. ;)

Det här hysteriska ståendet är iallafall "fas I". När man plågats med detta några ridpass så får man "sätta" sig ner, eller åtminstonde komma med arslet närmare sadeln utan att egentligen sitta tungt. Då tror jag man fick böja knät men det skulle nog hållas stilla i alla lägen och fotleden ska ta all svikt. Rida lätt skulle man nog göra med fotleden oxå... Typ tåhävningar. :crazy:

För att inte bara klanka ner på honom så tycker jag att han har en hel del bra ideér om tygelförning. ;)

Jo, instämmer med dig! Han var duktig och kunskapen var det inget fel på, bra saker fanns det defenitivt att plocka upp! ;) Men just detta med sitsen var ju en lite annorlunda idé, som i vissa fall strider mot vad man tidigare lärt sig! :)

Hmmm... Jag är själv med flera ridbara hästar i helgen...
Kanske ska passa på att testa när ingen ser?

*smider planer*

Åååå berätta gärna hur det gick och hur det kändes...:banana:

Du ska ha jämnt stöd i båda stigbyglarna vid alla tillfällen (enligt tränaren!) och eftersom att du aldrig har rumpan i sadeln så ska sitsen inte påverkas...

Va? inte rumpan i sadeln heller???:eek:

Låter som någon sorts gympastik för ryttaren ju...:smirk:
ben träning

Det karln vill ha ut med den säregna sitsen är att man ska, som jag förståt det, ha svikten enbart i fotleden och inte i knät som man "brukar", man ska ha arslet ovanför hästen, händerna i höftbredd en bit framför sig och styra hästen enbart med vikten eftersom tygeln ska vara ganska lång.
Han hävdar att hästen har ett "rörelsecentra" som all rörelse utgår ifrån. Detta skall vara beläget strax bakom manken.
När man står på detta vis stör man inte hästens rygg eller sidor, man låter den vara helt ifred.
För att "gasa" ska man flytta sin egen tyngdpunkt frammåt så den hamnar framför hästens rörelsecentra, för att svänga flyttar man tyngdpunkten åt det håll man vill svänga. Om hästen inte svarar för den egna kroppsförflyttningen vill han att man skänklar med hela benet för att inte böja knät och därigenom tappa den egna balansen.

Kort sammanfattat, det jag kommer ihåg/kommer på på rak arm.

Vissa grejjer han sagt har jag bojkottat omgående efter hans clinicar men vissa delar hänger kvar så det är väl som alla andra tränare. Alla passar inte alla men de flesta har någonting som passar.

När jag läser det här som du beskrivit, vilket du gjorde väldigt bra ;), så slår det mig att denna "sits/övning" är något han använder sig av i en inlärningsfas, både för ryttare och häst. Kan det stämma?

Av det du skrev så låter det som teoretiskt sett att det hjälper både häst och ryttare att förstå vissa hjälper, de är tydliga och klara.
Sen hur det fungerar vet jag inte....kanske skulle prova :D.

Nja..det här med "bonka" är nog inte min grej, har ju sett det dåliga av det. Jag för min del väljer nog att förstärka i så fall allteftersom vid behov. Tror det ger en känsligare häst i längden.

Har nog läst igenom för lite i tråden, men jag själv blev VÄLDIGT skeptisk när det kändes som att en tränare jag testade rida för ville att man skulle lösa "allt" med skänklarna. Typ. Och att lösningen till att hästen ignorerade skänklarna var att skänkla mer eller dra på sporrar :crazy: Gillar själv inte "skänkelridning" öht, inklusive det lilla petandet i varje steg med sporrarna som man ser en del dressyrekipage ha för sig, tycker att en skänkelhjälp snarare är en förstärkning när det är något man inte får till enbart med hjälp av sitsen och att man aldrig ska tjata med skänklarna eller fortsätta skänkla trots att hästen inte svarar, utan att man då hellre lägger ett rapp/en dutt med spöt.

Det var NÄSTAN så jag förstod varför man måste rida mer med skänklarna än sitsen iom att westernsadeln sätter ryttaren väldigt stadigt och är svår att inverka genom känns det som (man blir bortskämd av bomlöst :angel: ) men fortfarande - vad vinner man på att skänkla hårdare och mer om hästen inte förstår eller lyssnar?
Har alltid gillat konceptet med westernridning - att det ska vara lugnt, avslappnat och balanserat, och att man löser mycket med övningar. Men just den där "skänkelridningen" är jag helst utan.

När jag läser det här som du beskrivit, vilket du gjorde väldigt bra ;), så slår det mig att denna "sits/övning" är något han använder sig av i en inlärningsfas, både för ryttare och häst. Kan det stämma? Ja, det stämmer nog väldigt bra!

Av det du skrev så låter det som teoretiskt sett att det hjälper både häst och ryttare att förstå vissa hjälper, de är tydliga och klara.
Sen hur det fungerar vet jag inte....kanske skulle prova :D. Alltså, det fungerar ju ganska bra till viss del, hästarna lär sig ganska fort att föja med ryttarens tyngdpunkt. Jag minns att vi red en hel del volter/början på spinn med enbart vikthjälper, vände och vred på hästarna utan att störa dem det minsta. Och det är ju aldrig fel!

Nja..det här med "bonka" är nog inte min grej, har ju sett det dåliga av det. Jag för min del väljer nog att förstärka i så fall allteftersom vid behov. Tror det ger en känsligare häst i längden.

Just "bonkandet" är ju inget han förspråkar rakt på. Det är ju meningen att hästen ska ta den lilla hjälp som kommer när man flyttar sin tyngdpunkt framför hästens "rörelsecentra". Om hästen däremot inte svarar på detta använde man skänkeln och istället för att böja på knät och därigenom mista balansen man har i fotlederna/stigbyglarna så "lyfter man hela benet från höften" och lägger på hästen. Det är ungefär lika underligt som det verkar men egentligen inte alls "brutalt". Man ger hästen en ärlig chans att svara på en snäll fråga innan man säger till på skarpen.

Som reaktion på ditt inlägg så kan jag svara enbart för mig själv.
Jag rider hellre med sporrar än med spö. Tycker spöt ger hjälpen på fel ställe.
Om hästen inte förstår skänkelhjälpen finns såklart ingen anledning att göra den hårdare, då får man istället försöka förklara. MEN om hästen ignorerar en hjälp som den förstår så använder jag skänkeln/sporren. En westernsporre med trissa är, rätt använd, mildare än en "vanlig" sporre och när man rullar den mot hästen så får man mycket reaktion utan att trycka hårt. När hästen svarat för skänkeln så slutar den "existera". Så länge hästen gör riktigt låter jag den vara ifred. Glömmer den bort mig så påminner jag den.

För att flytta hästen åt rätt håll så använder jag mig av "trycka" bort den, ska jag åt höger så lägger jag vikten till vänster och lägger an vänster skänkel..trycker bort med hjälp av höft, vikt och skänkel.
Nu är min nya häst väldigt lättlärd men han förstod detta bättre än om jag la vikten åt det håll jag skulle samt ytterskänkel.

Men inlärningsmässigt så tycker inte jag det låter helt tokigt med rörelsecentrat, så här skriftligt i alla fall, men hur det fungerar praktiskt har jag inte erfarenhet av :D.

Fast jag är fortfarande skeptisk. Din metod kan säkert funka, men känns inte som den mest logiska. Kanske lite beroende på hur konsekvent man faktiskt är, hur bra timad man är i hjälperna och hur väl man lärde in skänkelhjälpen från början. Med tanke på hur snabbt man kan "avlära" skänkelhjälperna genom att inte få effekt av dom. Vet att westernsporrar inte är så skarpa som de ser ut, men det är själva grejen - att förstärka skänkeln med skänkeln istället för något mer naturligt (hästar HAR ingen gaspedal i magen, tro´t eller ej! ;) och även om de hade det så skulle man ju vilja att det betydde faktiskt gasa - inte behålla engagemang eller tempo som det lätt blir om man fortsätter skänkla trots att hästen inte lyssnar, alt att man måste börja ge större signaler för att få reaktion) sen kan jag också förstå att spöt kan ge fel effekt, men det beror väl på hur man använder det?

Nåväl, mitt resonemang är; om jag "måste" bli skänkelryttare för att jag skulle få för mig att börja rida western lite mer seriöst (och inte bara som "kul grej" någon gång ibland) vilket det nästan lutar mot om man knappt kan använda sitsen, då får det vara. Men det "måste" man ju såklart inte, bara om man rider för en tränare med den filosofin.

Det beror nog väldigt mycket på hur man är upplärd.
Jag är väldigt konsekvent och har fått beröm för min timingförmåga av flera tränare. Jag har ridit in min häst själv och hela tiden haft samma tänk, även om jag provat på andra metoder när man provat ny tränare, Det fungerar för oss, mig och hästen jag har nu.
Det kanske inte alls fungerar på en annan häst, men det har fungerat på de jag suttit på.

Jag tillåter inte hästen att igonerar mina skänkelhjälper. Gör den det så får den, brutalt sagt, lära sig att inte göra det. När hästen lyssnat är allt frid och fröjd och man får börja om med inställningen att hästen kommer lyssna när man lägger på skänkeln.

Sen vet jag inte vad du suttit i för sadel om du inte kan använda sätet? Jag rider enormt mycket med sätet, all grundgas kommer från sätet och i princip all bromsverkan?

Jag förstår inte hur hästens rygg kan vara "fri" bara för att man inte sitter i sadeln? OK, om det hade varit i en bomlös sadel, men westernsadeln är ju byggd så att den fördelar tyngden från ryttaren, och då kan det väl inte spela nån roll om tyngden sitter i sadeln eller i stigbyglarna? Det är ju samma tyngd!

Jag förstår inte hur hästens rygg kan vara "fri" bara för att man inte sitter i sadeln? OK, om det hade varit i en bomlös sadel, men westernsadeln är ju byggd så att den fördelar tyngden från ryttaren, och då kan det väl inte spela nån roll om tyngden sitter i sadeln eller i stigbyglarna? Det är ju samma tyngd!

Det spelar väl ingen roll vad det är för sadel? Alla sadlar är väl gjorda för att fördela ryttarens vikt! Ryttaren har lämnat marken och då är vikten ovanpå hästen oavsett. "Friheten" i ryggen lär väl komma på samma sätt som man inom engelskridningen anser att den gör när man står i fältsits, för det är ju egentligen bara det man gör.

Observera återigen att det är tränarens åsikter, jag rider själv inte efter dessa principer.
*don't kill the messenger*

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 620
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025