Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men nu blev jag ännu mer nyfiken och förvirrad!
Man ska alltså stå upp lite lätt, med raka ben (rakt neråt?) och då kunna banka hästen?
Hmm, får fram en bild av sån där repbrogrejs som finns i lustiga hus och klätterställningar...
Det här måste jag testa!
Vad är målet med det här förresten?
Har inte riktigt hajat det.
Vad är målet med det här förresten?
Målet är att (återigen, som jag uppfattat tränarens vilja!!) få hästens rygg fri, man ska inte sitta på hästen utan stå ovanför den med 50% vikt i varje stigbygel i alla tillfällen och få hästen att följa med en när man flyttar sin kroppsvikt, framåt, bakåt, åt sidorna...
Litegranns om om man vände ett glas uppoch ner och ska flytta på en kula som ligger på bordet. Utan att glaset nuddar bordet.
Poängen? Ja... det har jag nog missat/förträngt.
Det här hysteriska ståendet är iallafall "fas I". När man plågats med detta några ridpass så får man "sätta" sig ner, eller åtminstonde komma med arslet närmare sadeln utan att egentligen sitta tungt. Då tror jag man fick böja knät men det skulle nog hållas stilla i alla lägen och fotleden ska ta all svikt. Rida lätt skulle man nog göra med fotleden oxå... Typ tåhävningar.
Var rätt länge sedan jag red för honom så jag har "tyvärr" glömt rätt mycket.
För att inte bara klanka ner på honom så tycker jag att han har en hel del bra ideér om tygelförning.
aa just det ja,,, skit oxå..Men hon har ju bra balans ju!
Näe, nån med lite sämre balans får testa, tycker jag!
Hmmm... Jag är själv med flera ridbara hästar i helgen...
Kanske ska passa på att testa när ingen ser?
*smider planer*
Du ska ha jämnt stöd i båda stigbyglarna vid alla tillfällen (enligt tränaren!) och eftersom att du aldrig har rumpan i sadeln så ska sitsen inte påverkas...
Målet är att (återigen, som jag uppfattat tränarens vilja!!) få hästens rygg fri, man ska inte sitta på hästen utan stå ovanför den med 50% vikt i varje stigbygel i alla tillfällen och få hästen att följa med en när man flyttar sin kroppsvikt, framåt, bakåt, åt sidorna...
Litegranns om om man vände ett glas uppoch ner och ska flytta på en kula som ligger på bordet. Utan att glaset nuddar bordet.
Poängen? Ja... det har jag nog missat/förträngt.
Det här hysteriska ståendet är iallafall "fas I". När man plågats med detta några ridpass så får man "sätta" sig ner, eller åtminstonde komma med arslet närmare sadeln utan att egentligen sitta tungt. Då tror jag man fick böja knät men det skulle nog hållas stilla i alla lägen och fotleden ska ta all svikt. Rida lätt skulle man nog göra med fotleden oxå... Typ tåhävningar.
Var rätt länge sedan jag red för honom så jag har "tyvärr" glömt rätt mycket.
För att inte bara klanka ner på honom så tycker jag att han har en hel del bra ideér om tygelförning.
Det karln vill ha ut med den säregna sitsen är att man ska, som jag förståt det, ha svikten enbart i fotleden och inte i knät som man "brukar", man ska ha arslet ovanför hästen, händerna i höftbredd en bit framför sig och styra hästen enbart med vikten eftersom tygeln ska vara ganska lång.
Han hävdar att hästen har ett "rörelsecentra" som all rörelse utgår ifrån. Detta skall vara beläget strax bakom manken.
När man står på detta vis stör man inte hästens rygg eller sidor, man låter den vara helt ifred.
För att "gasa" ska man flytta sin egen tyngdpunkt frammåt så den hamnar framför hästens rörelsecentra, för att svänga flyttar man tyngdpunkten åt det håll man vill svänga. Om hästen inte svarar för den egna kroppsförflyttningen vill han att man skänklar med hela benet för att inte böja knät och därigenom tappa den egna balansen.
Kort sammanfattat, det jag kommer ihåg/kommer på på rak arm.
Vissa grejjer han sagt har jag bojkottat omgående efter hans clinicar men vissa delar hänger kvar så det är väl som alla andra tränare. Alla passar inte alla men de flesta har någonting som passar.
Va? inte rumpan i sadeln heller???
När jag läser det här som du beskrivit, vilket du gjorde väldigt bra , så slår det mig att denna "sits/övning" är något han använder sig av i en inlärningsfas, både för ryttare och häst. Kan det stämma? Ja, det stämmer nog väldigt bra!
Av det du skrev så låter det som teoretiskt sett att det hjälper både häst och ryttare att förstå vissa hjälper, de är tydliga och klara.
Sen hur det fungerar vet jag inte....kanske skulle prova . Alltså, det fungerar ju ganska bra till viss del, hästarna lär sig ganska fort att föja med ryttarens tyngdpunkt. Jag minns att vi red en hel del volter/början på spinn med enbart vikthjälper, vände och vred på hästarna utan att störa dem det minsta. Och det är ju aldrig fel!
Nja..det här med "bonka" är nog inte min grej, har ju sett det dåliga av det. Jag för min del väljer nog att förstärka i så fall allteftersom vid behov. Tror det ger en känsligare häst i längden.
Jag förstår inte hur hästens rygg kan vara "fri" bara för att man inte sitter i sadeln? OK, om det hade varit i en bomlös sadel, men westernsadeln är ju byggd så att den fördelar tyngden från ryttaren, och då kan det väl inte spela nån roll om tyngden sitter i sadeln eller i stigbyglarna? Det är ju samma tyngd!