Varför raka ben och "bonka" med hela benen?

S

Sasse_

Jag kommer från engelsk traditionell ridning och är rätt ny på det här med western...

Var på en western träning nyligen där det instruerades att benen skulle vara raka med svikt i fotleden, hela benet (engelskt tänkt både över och underskänkel) skulle användas att "bonka" på hästen för framåtdrivning.

Så här i efterhand, funderar jag på vad som egentligen är syftet med detta? (Vad vill man åtstadkomma i jämförelse med att som i engelsk ridning använda underskänkeln)...

Mycket tacksam för ett motiverat svar! :)

Sv: Varför raka ben och "bonka" med hela benen?

Du är svagare än hästen. Sitter du på en istadig, eller skänkeldöv eller en olärd unghäst t.ex så kommer du vara söndersvettad och blå i ansiktet efter 15 min om du ska sitta och krama med skänkeln, medans den hästen inte ens gått ett steg framåt.
Iallafall så jag har lärt mig. På en mer utbildad westernhäst syns knappt dina hjälper, det är dit man vill komma.

F.ö så sitter vi westernryttare likadant i sadeln som dressyrryttare:D

Du ska inte ha raka ben och banka med skänkeln!

Inte om du ska rida någon westerngren där din ridstil bedöms i alla fall.

Kommer du till en pleasure, eller horsemanshipklass och rider så, så kan du nog räkna med en ganska så blygsam placering.

En helt rak skänkel kanske man kan ha om man rider tex cutting och det ska synas att man inte använder benen. Skall du rida en gren där du behöver påverka hästen behöver benen vara lite böjda för att hamna i rätt vinkel.

Man får skilja på cowboyridning och westernridning.

Jag har lärt mig att man får överväga allt som sägs i den här branchen. Det finns alldeles för många självutnämnda experter som dessutom tar på sig ansvaret att föra sin "skattkamare" vidare.

Dessutom skulle nog en och annan westerntränare behöva åka över till USA och se hur tävlingsryttarna rider sina hästar i dag, jämfört med för tjugo år sedan.
:devil:
Ursäkta om jag är lite synisk. Lycka till i fortsättningen!

Ja jag förstår att du blir förvirrad, det blev jag också när jag läste vad du skrev. Det var ingenting som jag kände igen överhuvudtaget.
Precis som i engelsk ridning så är det lodrät sits som gäller. (För de som rider cutting och andra boskapsgrenar så fungerar det förstås lite annorlunda).

Men annars är det ingen större skillnad. Det stora skillnaden är i stället att man lär hästen att bära sig själv, alltså gå samlad på långa tyglar. Vi rider inte heller hästarna lika samlade som en dressyrryttare, vi nöjer oss med "remontsamling", dvs att ryttaren kliver under sig så att den bär ryttaren på ett bra sätt. Det räcker för våra moment.

En dressyrhäst som ska utföra ex.vis. piaff och passage behöver ju en mycket högre grad av samling för att klara av det.

Sen är "tänket" lite annorlunda, man försöker undvika "dubbla hjälper" och är hela tiden väldigt noga med att försöka få hästen att förstå vad man vill.

Vet inte om du blev något klokare av mina rader, men det var ett försök...

Den träning du var och tittade på, låter i mina öron som något du bara ska glömma.... var nog ingen "riktig" tränare dessvärre...

Att rida med helt raka ben är fel, då kan du inte påverka hästen något med dom.
Det här med att bonka har jag varit med om hos tränare och jag ifrågasatte det direkt. Jag red inte själv utan tittade på en träning.
Jag kunde inte förstå varför man skulle göra det utan att resultatet blev en skänkeldöd häst så smånigom, voila..det är just vad det blev nästan.

Grunden i western och engelsk är i stort sett likadan.

Att rida med helt raka ben är fel, då kan du inte påverka hästen något med dom.
Det här med att bonka har jag varit med om hos tränare och jag ifrågasatte det direkt. Jag red inte själv utan tittade på en träning.
Jag kunde inte förstå varför man skulle göra det utan att resultatet blev en skänkeldöd häst så smånigom
, voila..det är just vad det blev nästan.

Grunden i western och engelsk är i stort sett likadan.

*delvis kl*

Det här med att bonka gör jag själv, och gör man det på rätt sätt och förstår varför man gör det så får man inte en skänkeldöv häst.
Orsaken till att jag bonkar med mina ben när jag rider är för att få min häst att lättare kunna jobba bättre. iom att jag bonkar spänner hästen sin mage och får då upp sin rygg, när hästen får upp ryggen kan den då lättare sätta bakbenen längre under sig och man får då en häst som jobbar bättre. Men man får absolut inte hela tiden sitta och bonka med benen på hästen, utan när den gör rätt så slutar man, precis som vilken annan övning man gör med sin häst.
Tyävrr så är det inte många som förklarar för sina ryttare (och åhörare) VARFÖR man bonkar, utan bara säger att man ska göra det... Men jag hoppas i alla fall att ni har fått en förklaring på detta med bonkande nu!

även westernhästen (även kohästen i träning) ska "dressyr"ridas. den fullärda hästen ska klara att bära sig utan att jag behöver göra halvhalter hela tiden. därför kan jag rida på lång tygel och behöver inte "påminna" hästen med underskänkeln. förhållningar etc görs mycket med sits och vikt.

Ordet "bonka" låter inte bra, tycker jag. Om/när jag måste påminna hästen att bära sig, så räcker det med en mycket liten påminnelse (lägger an mot sidan) med sporren (eller underskänkeln om jag rider utan sporre)

En unghäst kanske man måste "bonka", (fråga snällt först, och om den skiter i dig, efter att du är SÄKER PÅ att den har fattat vad den ska göra) men def. inte med raka ben. Hade nog bett tränaren förklara det lite bättre...

*delvis kl*

Det här med att bonka gör jag själv, och gör man det på rätt sätt och förstår varför man gör det så får man inte en skänkeldöv häst.
Orsaken till att jag bonkar med mina ben när jag rider är för att få min häst att lättare kunna jobba bättre. iom att jag bonkar spänner hästen sin mage och får då upp sin rygg, när hästen får upp ryggen kan den då lättare sätta bakbenen längre under sig och man får då en häst som jobbar bättre. Men man får absolut inte hela tiden sitta och bonka med benen på hästen, utan när den gör rätt så slutar man, precis som vilken annan övning man gör med sin häst.
Tyävrr så är det inte många som förklarar för sina ryttare (och åhörare) VARFÖR man bonkar, utan bara säger att man ska göra det... Men jag hoppas i alla fall att ni har fått en förklaring på detta med bonkande nu!

De är de jag lärt mig oxå. Mkt vettigt förklarat.:bow:

*knapplån*

Var har ni fått det ifrån att man har raka ben i Cutting??
På QL är det korta läder, lodrät sits som gäller. Hur i hela friden ska man kunna påverka hästen med sätet om man sitter som en hösäck/ i en soffa?

Jag har ridit för flera tränare och jag har inte fått lära mig att bonka med skänkeln vid normal ridning. Om däremot hästan av någon anledning inte lyssnar på min skänkel, alltså när jag trycker med den, kan jag behöva bonka till ett par gånger för att "väcka upp" den (hästen alltså).

För att få hästen att gå framåt har jag fått lära mig att inte använda skänkel alls utan sitsen. Sitsen talar om vad hästen ska gör, gå framåt, bakåt, svänga, stanna. Handen används för att tala om för hästen i vilken form hästen ska gå. Hand, skänkel och röst (smackning t.ex.) kan användas som "hjälper" för att förtydliga för hästen vad det är jag vill att den ska göra.

Senast ändrad:

Jag har ridit för flera tränare och jag har inte fått lära mig att bonka med skänkeln vid normal ridning. Om däremot hästan av någon anledning inte lyssnar på min skänkel, alltså när jag trycker med den, kan jag behöva bonka till ett par gånger för att "väcka upp" den (hästen alltså).

För att få hästen att gå framåt har jag fått lära mig att inte använda skänkel alls utan sitsen. Sitsen talar om vad hästen ska gör, gå framåt, bakåt, svänga, stanna. Handen används för att tala om för hästen i vilken form hästen ska gå. Hand, skänkel och röst (smackning t.ex.) kan användas som "hjälper" för att förtydliga för hästen vad det är jag vill att den ska göra.

"bonkandet" har inget med att få hästen att gå frammåt, utan enbart för att kunna få den att sätta under sig bättre...

Jag kommer från engelsk traditionell ridning och är rätt ny på det här med western...

Var på en western träning nyligen där det instruerades att benen skulle vara raka med svikt i fotleden, hela benet (engelskt tänkt både över och underskänkel) skulle användas att "bonka" på hästen för framåtdrivning.

Så här i efterhand, funderar jag på vad som egentligen är syftet med detta? (Vad vill man åtstadkomma i jämförelse med att som i engelsk ridning använda underskänkeln)...

Mycket tacksam för ett motiverat svar! :)

Varför inte ringa/maila tränaren om du har frågor??

"bonkandet" har inget med att få hästen att gå frammåt, utan enbart för att kunna få den att sätta under sig bättre...

Tack tack för alla svar!

Blev lite klokare i "bonkandet" ;) Att syftet var att lyfta upp ryggen och sätta under sig bakdelen bättre, låter om inte vettigt så logiskt i alla fall ;)

Men blev ändock lite förvånad över skänkelns användande, för som vissa skriver ovan, måste jag ju instämma att i westernriding eller pleasure (som jag är mest intresserad av) så borde ju inte själva sitsen skilja sig så enormt från vanlig engelsk ridning?!?! Men vad vet jag... ???

sitsen ska som sakt vara precis som i den engelska dressyren, LODRÄT... så där har du helt rätt! :)

Varför inte ringa/maila tränaren om du har frågor??

Som någon skrev ovan så verkar det vara väldigt många självutnämnda experter inom western och det gör mig lite skeptisk till nya tränare och deras metoder, av den anledningen vill jag kolla upp med er mer erfarna ryttare inom just western om det jag upplevt på träningen varit ett vedertaget och accepterat faktum eller bara något som en "självutnämnd expert" hittat på...

Hoppas det var ett vettigt svar! Ärligt i alla fall... :)

Blir mycket förbryllad över att man förordar att ryttarens skänkel ska vara så rörlig hela tiden. Precis som i den klassiska ridningen så strävar man efter så mjuka, osynliga hjälper som möjligt. Om sedan tanken med det hela är att hästen ska spänna upp magen så fattar jag ingenting! En häst som går och spänner sig kan aldrig bli lösgjord och därmed inte heller gå i rätt form.

Satsa i stället på att få loss hästen i sidorna genom ställande, böjande övningar, ökningar och minskningar av tempot så tror jag att din häst lyfter ryggen alldeles av sig själv.

Raka ben!!!????? :confused:Då har man ju skänkeln framför sadelgjorden. Där finns inget skänkelläge! Möjligen om du ska öppna upp för din häst under en övning men inte framåtdrivande.

Blir mycket förbryllad över att man förordar att ryttarens skänkel ska vara så rörlig hela tiden. Precis som i den klassiska ridningen så strävar man efter så mjuka, osynliga hjälper som möjligt. Om sedan tanken med det hela är att hästen ska spänna upp magen så fattar jag ingenting! En häst som går och spänner sig kan aldrig bli lösgjord och därmed inte heller gå i rätt form.

Satsa i stället på att få loss hästen i sidorna genom ställande, böjande övningar, ökningar och minskningar av tempot så tror jag att din häst lyfter ryggen alldeles av sig själv.

Raka ben!!!????? :confused:Då har man ju skänkeln framför sadelgjorden. Där finns inget skänkelläge! Möjligen om du ska öppna upp för din häst under en övning men inte framåtdrivande.

Instämmer med dig, bra skrivet enligt min uppfattning! Men det nedersta om raka ben, så läs mitt andra inlägg där jag förklarar sitsen i helhet "loop"... så förstår du att benen inte hamnar framför sadelgjorden i alla fall... ;) (Det var ju mer som en slags lätt sits)...

Meningen är inte att hästen ska spänna sig hela tiden, utan just få den att få upp ryggen och under sig med bakbenen, när hästen har lättare för att samla/sätta under sig kan hästen slappna av även när den är under jobb. Det är även en väldigt stor skillnad på att spänna magen - upp med ryggen - under med bakbenen och att vara lösgjord. När du själv är ute och springer/tränar så spänner du din mage för att inte "rasa ihop" samma sak gäller för hästarna... Är helt logiskt för mig i alla fall

Jag har lärt mig att skänkeln egentligen inte är särskilt framåtdrivande utan det är sätet som gör jobbet. Skänkeln "sparar" man till att samla hästen. MEN om det är en fd. engelskriden häst, eller en häst vilken som helst, som ska skolas om eller "skolas till" så kan det hända att man behöver använda skänklarna i ett övergångsskede - tillsammans med tydliga säteshjälper- Att "bonka" kan vara ett sätt - om hästen behöver det. Det kan åxå vara ett sätt att lära ryttaren att släppa med benen när man "sitter nöjd" dvs. hästen gör det man ber, i stället för att hela tiden sitta och krama och nöta med skänkeln. Bonka är inget bra ord som nån annan skrev - låter hårt. Det handlar mer om att lyfta ut benen en aning och låta dom falla in mot hästens sidor - en eller flera gånger, mer eller mindre snabbt, alltefter behov. Jag brukar använda uttryck som "fladdra" som en fågelvinge - ibland en liten mes ;-), ibland stora örnen ;-) Principen är "så lite som möjligt men så mycket som behövs". Den korrekta sitsen i western är lodrät och precis som i all annan ridning är målet att hjälperna ska bli osynliga. Men kan behöva överdrivas mer eller mindre under utbildning. Det som tyvärr ofta sker är att man glömmer att minska på hjälperna när hästen har förstått.

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 620
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30