Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

Sv: Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

axel skrev:
Skulle inte tro det!:angel:

Men jag tror det. :p
Bara du drog för kung och fosterland och hade en "beskedlig" häst. :devil:

Lord Owen skrev:
Men jag tror det. :p
Bara du drog för kung och fosterland och hade en "beskedlig" häst. :devil:

Jag som rider mina i lite för fri form,inte ens på tygeln:devil: därav senaste kritken:Härligt spänstig häst men du red dåligt varav poängen( hon hade problem med tänderna, så jag rörde knappt tygeln)
Vi har ju ältat det där!
Man tappar ju bakbenen och gålusten om man rider framifrån.

axel skrev:
Man tappar ju bakbenen och gålusten om man rider framifrån.

Vem bryr sig?
Hästen kröker ju på nacken! :)

Precis!
Du har inte ridit så länge va? :angel: :p

Ursäkta att jag flummar iväg tråden, jag är trött. :o

bigganl skrev:
och just den omtalade rollkuren (som man för övrigt tydligen inte får kalla den längre) är ganska vanlig bland hoppryttare. Det var på hopptävling jag själv såg det från början. Hela framhoppningen kryllade av det. (detta var ca 15 år sedan) Konstigt att diskussionen inte finns bland hoppryttarna också.
"Rid den som en tysk hopphäst" så lossnar den nog snart var det "en" som sa till mig under ett ridpass.....

axel skrev:
Gramantygeln är oftast missbrukad. Men ingen kritiserar hoppryttarna som har hästar som ser ut som julgranar.

jag tror inte att det är lätt att få hästen att gå som Ankys utan att vara mjuk på handen o ödmjuk.?

Är det nå´t som borde förbjudas eller ha körkort för, så är det Gramantygeln.
Väck med skiten:mad: :mad:
Det är bara en dålig genväg med uselt resultat.

Man får aldrig en ärlig eftergift med en graman.
Inga körkort i världen kommer att göra gramanen till något hjälpmedel, endast stjälpmedel...

Faktum är att det är ganska lätt att rida en häst i rollkur utan graman eller stångbett. Det är bara att hålla emot och ge efter när hästen krullar ihop sig åt rätt håll, och göra om den övningen tills hästen "hittar en fristad" med nosen mot bringan. Tro mig, jag har gjort det, och det funkar.

Jag jag kan tänka mig är svårt, är att rida så otroligt fort och i övertempo som de gör det i Holland, för, ja ni vet ju, hur en galopphäst använder sin hals.

Men har man då så kandar med stångbett, så tror jag itne att det är någon konst heller. Men det har jag faktiskt inte provat själv. Jag är alldeles för rädd att hästen ska gå omkull.

Tessan

Clinic i Linköping!
Var får man tag på biljetter till det?
Hur länge pågår det?
Har nån av er barn? Hur pigg och rask är man om man har fött i juli och vill sitta på clinic i oktober? Vore väldigt spännande att se lajv och på Engelska. Jag har ju varit på clinics i Holland men min hollänska har väl lite brister...

Tessan

Det är superenkelt när man "kommer på knepet".... Det som är svårt att sen få hästen att gå korrekt "på tygeln" så att man har bakbenen och hela hästen med sig.

Jag anser INTE att rollkur löser det problemet. Vissa elitryttare håller inte med mig :rofl: .....utan rullar vidare :rofl: och får medaljer.

Tycker dock att det man ser med blotta ögat är tillräckligt för att se felen - när man ser filmer och bilder blir det så uppenbart. Hästarna går med stora grundfel.

Alltså, det beror ju på. Det löser ju uppenbarligen problemet med att vinna. Om det är det överskuggande målet så kan jag förstå att folk tycker att dålig ryggverksamhet, oförmåga till äkta samling och att hästen har orena gångarter en bisak.

För oss som sitter hemma och rider med enda belöning att det känns så ja*la bra när allt stämmer, är det ju en annan sak. Problemet är tävlingmomentet, och vilka som dras till vinnarkretsen.

Samma som med politik. Många politiker är intresserade av att ha makt och visa upp sig. De är säkerligen inte de bäst lämpade, men däremot de som är neurotiskt drivna till att göra vad som helst för bekräftelse.

De kallar Anky "världens bästa ryttare". I beg to differ!! Världens bästa ryttare kanske inte ens så många har sett rida, vad vet vi?

Tessan

Noir3 skrev:
De kallar Anky "världens bästa ryttare". I beg to differ!! Världens bästa ryttare kanske inte ens så många har sett rida, vad vet vi?

Tessan

Håller med!

Jag tror inte ens världens bästa ryttare är så himla intresserad av att tävla, eller visa upp sig och bli bedömd. Världens bästa ryttare är ju enligt mig den som rider för hästens och "konstens" (=ridningens) skull.

Appropå clinicen med Anky så är jag himla nyfiken på det! :)
Jag vill också gå!
Mer info: http://www.linkopinghorseshow.se
Man kan beställa biljetter via ticnet. Länk finns på hemsidan.

Och såhär står det i nya Hästmagazinet:

Onsdag 4 Oktober, 19.00-22.00
Galakväll m. Anky van Grunsven

"Onsdagen bjuder på AvG's enda framträdande i Sverige 2006.
En galakväll där dressyrens under kommer belysas."

true_blue skrev:
Hittar inte Anky på hemsidan - bara Pether Markne.. ??

De kanske inte updaterat den. :confused:

Gå direkt in på ticnet annars, om du vill kolla pris och så.

Jag hittar inget på ticnet heller? :confused:

Biljetter är inte släppta än eller?

emma-vsm skrev:
Jag hittar inget på ticnet heller? :confused:

Biljetter är inte släppta än eller?

Det kanske dom inte är! :idea:
*kollar i Hästmagazinet*

Aha! From 15 mars kan man köpa biljetter om jag fattat det rätt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka