Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

Sv: Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

axel skrev:
Gramantygeln är oftast missbrukad. Men ingen kritiserar hoppryttarna som har hästar som ser ut som julgranar.

Jodå jämt och ständigt;)

*knapplån*

Andrew McLean - från FEI-workshop

Negative reinforcement underpins all equitation. It relies on the immediate release of pressure as
an instantaneous reward and, in the best cases, is very subtle. Failure to release pressure can
cause conflict and learned helplessness. Confusion and conflict have behavioural and physiological
manifestations that shorten the horse’s working life.
Over-bending as a learned response may be as acceptable as other forms of negatively reinforced
postural responses, such as lateral bending. However, cervical flexion as a result of sustained bit
pressure has a lot more to do with compliance and pain avoidance than suppleness. Therefore,
some forms of Rollkur may be extreme, dangerous and capable of compromising welfare. It may
be dangerous for riders since it can "deaden the brakes" and that can lead to bolting as a
manifestation of habituation, and other unwelcome behaviours. It can compromise welfare since
horses can learn that there is nothing they can do to remove the pressure. If the horse’s head is
on its chest it has nowhere else to go and may be in a state of "learned helplessness".
The immediate incorporation of transient tests for self-carriage in all gaits and movements and at
all levels would effectively reward riders who apply learning theory correctly. Additionally, research
can remove emotiveness from the Rollkur debate by establishing, for the range of equine athletes,
how much contact is neutral; how much rein tension is too much; how can contact be measured;
how can discomfort be measured; how can pain be measured and how learned helplessness
manifests in horses?

Vad sägs om att mäta sdrenalin när hästarna rids på detta sätt?

Cortisolhalten är väl bättre i så fall. Det fungerar bra att ta salivprov och analysera, supersmidigt...

Lord Owen skrev:
Håller med!

Jag tror inte ens världens bästa ryttare är så himla intresserad av att tävla, eller visa upp sig och bli bedömd. Världens bästa ryttare är ju enligt mig den som rider för hästens och "konstens" (=ridningens) skull.

Appropå clinicen med Anky så är jag himla nyfiken på det! :)
Jag vill också gå!
Mer info: http://www.linkopinghorseshow.se
Man kan beställa biljetter via ticnet. Länk finns på hemsidan.

Och såhär står det i nya Hästmagazinet:

Onsdag 4 Oktober, 19.00-22.00
Galakväll m. Anky van Grunsven

"Onsdagen bjuder på AvG's enda framträdande i Sverige 2006.
En galakväll där dressyrens under kommer belysas."
Tack LO för att du ingriper i min frånvaro.....

Mvh Monika

Intressant, men antagligen.... AvG har gett ut en video med "Dressyrens hemligheter" - och det är väl det som översätts med "under" i den svenska showen....
Efter att ha sett videon kändes det som ett stort jaha??? och vilka var hemligheterna?
- I och för sig alltid kul att se världskändisar live, men jag tror inte man ska förvänta sig några underverk tyvärr. Å andra sidan - ni som vill gå har chans att bli positivt överraskade om ni tror på min inställning! - Knepigt det där! Hoppas på uttömmande rapporter från dem som ger sig av (till Linköping alltså)! mvh/T_B

ÄNTLIGEN!!! 8angående ditt engelska inlägg)

Man har mätt endorfinhalten(smärtstillande) i blodet på fiskar som har en krok i munnen, den var åtta gånger så hög som normalt. Av det drog man slutsatsen att fiskar kan känna smärta när man fiskar :D

Han ställel ju en retorisk och seriös fråga på slutet.
Allt det där pågår ju försök om nu i Zürich.

Hjärtfrekvens har ju mäts hos hästar under sk. handikappridning.
Terapeutisk ridning vill TA att man kallar det.

Själv tyckert jag att det räcker med att lyssna på hur en hyperflexad häst låter: Med det hysteriska flåsandet, behöver jag inte stetoskop för att förså att hjärtfrekvensen är hög, ochhsäten upprörd. Det sysn ju också på dess försök att slå sig fri.

Men all froskning skall ju bevisas, vi kan ju inte begära att Whitages skall ha förtroende för min hörsel, elelr min förmåga att läsa häst:D

Senast ändrad:

Som sagt, det smidigaste måste ju vara att ta salivprover på hästarna med avseende på cortisol. Genom att jämföra halterna på hästen när den rids i "normal" form (vad nu det är) och när hästen "rollkuras" kan man få en uppfattning av när den är mest stressad. Dessa försök har ju gjorts på bl a grisar för att jämföra stressen mellan olika behandlingar före slakt (ex pådrivning med el eller inte, trängsel vid slakttransport osv).

Eftersom jag hör så mkt ditt och datt om Anky och min ridlärare är helt betuttad i henne och jag inte vet vad jag ska tro så vill jag åka och titta mest för att bilda mig en egen uppfattning, eller bygga till på den jag redan har. :)

Några under förväntar jag mig inte. :D :o

Liten fråga..
Vad är cortisol? Funktion? :o

Stresshormon.

Adrenalin frigörs om du blir skrämd

Är du stressad under längre tid så frigörs Cortisol.

Jag tror att Cortisolets uppgift är att höja vakenhetsgraden = mer allert.
Efter extrem kraftig långvarig stress sjunker nivåerna och man känner sig hela dagen som om kl är 5 på morgonen. ( oskönt)

Cortisolet bryter ned en mängd organ.

Fler kan detta bättre, men jag var snabbast :D

Senast ändrad:

Och vad gör ett stresshormon (pinsamt, detta har jag ju läst i skolan :o )?

Cirisol och Cortisol är inte samma sak, tolkade jag rätt?

Tack! :D

Du måste vänta i lugn och ro tills jag har redigerat mitt tangentfummel det vet du ju....
:rofl:

Susan skrev:
Du måste vänta i lugn och ro tills jag har redigerat mitt tangentfummel det vet du ju....
:rofl:

Du menar att Cirisol och Cortisol är samma sak antar jag? :idea: :p

Jag glömde. :o :rofl:

Cortisol är en cortikosteroid och alltså ett hormon. Det som många sprutar in i hästarnas leder och som kallas cortison är en tillverkad variant som har ungefär samma effekt som cortisol i en skadad led. Vid en infektion bidrar cortisolet till snabbare läkning (enkelt uttryckt). Cortisolets huvuduppgift har också med kroppens metabolism att göra. Det utsöndras ur binjurarna och har till uppgift att frigöra glukos (socker) till blodet. När man blir stressad frigörs en större mängd cortisol för att djuret ska få en högre koncentration socker i blodet. Detta för att förbereda för t ex en flykt (det går åt energi). Vi har alla en dygnscykel, där cortisolhalten förändras över dygnet. En långvarig stress kan göra att cortisolhalten istället minskar (kan kanske tänka att kroppen blir avtrubbad). Cortisol är alltså en bra indikator på hur mycket stress ett djur utsätts för.

Tack så mkt! :bow:

På vilket sätt bryter cortisolet ned en mängd organ?

Ja, jag tycker att det var helpuckat att mäst hjärtfrekvensen hos dels fritidshästar ridna normalt och dels dressyr-GP-hästar och sen jämföra dem. Dessutom mätte de 30 minuter efter matning och 30 minuter efter träning (vanlig och rollkur). Vilka hästar tror ni har bäst kondis/vilopuls? De som tränas av amatörer för nöjes skull eller de som tränad med halvstrypt syretillförsel i en kadaverdiciplinerad topträning?

Det är så jäkla lätt att mäta kortisol i saliven. man kan göra det med 5 minuters mellanrum, och i stort sett under flygande gång. Vad är problemet? Ville ve inte ha det svar som det antagligen skulle ge?

Cortisol sliter dessutom på organismen. Det ger lägre serotoninnivåer i hjärnan (depression) och är skälet till att folk som stressat länge kan gå in i väggen/bli deprimerade. Långvarig stress/kortisolpåslag kan ge alla möjliga auto-immuna sjukdomar, diabetes, struma, reumatism... Slitsamt. Det visar sig också i förhöjt kolesterol, vilket är en indikator på risk för hjärtinfarkt och högt blodtryck. Allt beroende på långvarig stress.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Varsågod, visst är kroppens system intressanta och faschinerande!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka