Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

Sv: Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

Susan skrev:
Du skall inte hänag med och ställa lite skojjiga frågor till Roepstorff nästa helg??? :D
Det vore ballt.
Sen undrar jag vad ROM är,

Var kommer Roepsdorff att begfinna sig nästa helg?
ROM är "range of motion", rörelseomfång.

jag är ju lite svensk av mig och har lite svårt att ifrågasätta folk rätt upp i ansiktet, men om man har förberett kanske man kan ställa jobbiga "dumma" frågor...
Förhoppningsvis får jag mer info från FNs Dr Meyer i veckan som belyser detta här och det som Welling gjorde. Han var lite lätt upprörd över FEIs vridna kommitté...

Tessan

Jag har inte Ridsport, vad säger de om kritiken?
De anar inte vilken kritik FEI kommer att få när alla har hunnit samla sina ord på papper. Withages får skaffa bettskena, vad jag hör från tyskarna.

Tessan

Ridsport har två artiklar i detta nummer.

sammandrag: Tyska domare har efter ett möte beslutat att officiellt protestera mot FEI och kräver vetenskapliga bevis. "FEI har gått miste om en stor chans att ställa sig kritisk till denna i åratal omstridda utbildningsmetod" säger DRV:s ordförande. Menar vidare att FEI:s slutsatser grundar sig i att dess kommitter förberett sig dåligt inför mötet, medans rollkurens anhängare mötte upp väl förberedda med uttalanden både från sina veterinärer och videoinspelingar av metodens fördelar. FEI borde enligt den tyska domarkåren ha stått emot propagandan och inte glömt bort att FEI:s dressyrhandbok grundar sig på den klassiska dressyrkonstens lära.

sen bemöter FEI den tyska kritiken i en anslutande artikel.
de framhäver att det varit en opartisk bedömning och att medverkande i arbetsgruppen bestått av ett stort antal experter från hela världen. och att slutsatsen är att metoden inte är skadlig om den används på rätt sätt. FEI skriver också att alla felaktikgt använda träningsmetoder är oacceptabla och att aggressiv ridning skall förhindras och förbjudas, bla med hjälp av Stewardsystemet, med bevakning i uppvärmingsarenan på tävling. Forskning om "hyperflexion of the neck" kommer att fortsätta. FEI:s dressyrkommitte vill även betona vikten av att de internationella dressyr reglerna i såväl uppvärmning som träning tar all hänsyn till hästens välbefinnande. FEI vill även påminna om att seminariet var första steget, att de hängivet arebeter för att säkra hästens välbefinnande och ber både media och de olika grupperingar inom dressyrsporten att avvakta med ytterilgare kommentarer innan den formella rapporten presenteras.

det finns även insändare ang. Rollkuren, bla en lång där Wiveka Schenholm kritiseras och svarar.

Låter intressant. Jag får väl så lov att köpa den igen.

Det där med aggressiv ridning tänker vi råda bot på. Alla förespråkare för metoden menar ju att den inte har något med det att göra. Men jag och en hollänks terapeut tänker visa lite video som visar att själva rollkuren är den mindre delen av problemet, och att aggressiviteten och spänningen är det stora problemet. Det de behagade visa upp ridmässigt på mötet har inget att göra med hur de rider i verkligheten.

Tessan

Stor Hästmässa i Västerås

sufflera mig du :D

Du har koll på detaljerna - jag moppsar

Jag har läst, och jag bockar för insändaren som var riktad till W. :bow:

Jag har Ridsport men jag har inte kommit till debattsidorna än... Men nu måste jag ju springa o göra det på momangen! *Nyfiken i en strut* :D

Har funderat på att åka....Vilken dag skall du dit? Kanske dags för en liten träff.

Emma VSM, ska du med till Västerås?

Såg nu att det är i helgen. Söndag ska jag tävla så då går inte. Curtis, vilken dag ska du åka?

Susan skrev:
Stresshormon.

Adrenalin frigörs om du blir skrämd

Är du stressad under längre tid så frigörs Cortisol.

Jag tror att Cortisolets uppgift är att höja vakenhetsgraden = mer allert.
Efter extrem kraftig långvarig stress sjunker nivåerna och man känner sig hela dagen som om kl är 5 på morgonen. ( oskönt)

Cortisolet bryter ned en mängd organ.

Fler kan detta bättre, men jag var snabbast :D

Cortisolet påskyndar åldrandet och orsakar olika sjukdomar.. (vid långvarig hög halt cortisol i kroppen) men vi behöver också det ämnet för att komma upp på morgonen ;) Cortisolet frigörs vid stress, behöver inte alls vara lånvarig stress, utan bara vid ett stresspåslag, och ämnet finns kvar i kroppen i 13 timmar.

Jag går en utblidning nu där vi har fått en programvara och utrustning där vi kan mäta vår egen stress, och har fått verktyg att i stället öka mängden.. ooooooh, vad hette det nu.. Det ämne som frigörs när man mår rikgtigt bra. Men oavsett hur mkt "må bra" ämne man frigör, finns alltid ett överskott Cortisol.

onödigt vetande kanske...

true_blue skrev:

jaaa.. kan det ha varit det..? känner igen! :idea:

utbildningen var jättebra, men det var a la korvstoppning.. Ska titta igen i mina anteckningar så jag får allt på plats :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka