Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

Sv: Varför publicerar Ridsport en 5 år gammal intervju?

Men det skojjigaset är ju det jag skrev i tåden som togs bort.
Att han efter två års studier på ett klassiskt institut startat av "ngra" som var på SRS. Kunde konstatera att denna häst inte kude utbildas klassiskt utan måset böjas ned.

Känns storyn igen :D

Roepsdorff och Johnston hade uppenbarligen kommit underfund med att hästarna satte under sig mindre i rollkur än annars (mätningar med tryckkänsliga treadmills) men detta faktum fick inte presenteras på mötet. Varför inte? Deras andra resultat om ryggrörelse fick ju presenteras? Varför hindrades detta?

Det är mycket att bli upprörd över ibland:

1. Artikeln är gammal. Jag blev mycket förvånad när jag kände igen den, eftersom jag läst den på nätet för flera år sedan. precis som flera andra här på forumet.

2. Schenholms totala brist på kritiskt förhållningssätt i sin journalistik.

3. Att ridsport ännu inte tagit in de insändare jag skrivit i ämnet. De handlar just om hur synd det är att svensk dressyrelit ännu inte tagit ställning MOT "hyperflexion".

4. Men detta Noir berättar från mötet tar nog priset!!!! Det fanns alltså vetenskapliga fakta som inte fick presenteras på mötet...????

Jag blir mörkrädd. :crazy: :(

Mina källor uppger det, ja. Och det är mycket sorgligt. Men det säger också en hel del om hur många fingrar SJ har med i spelet och på hur många ställen. Han är nog väldigt, väldigt slug (fastän han framstått som tvärt om i sin korrespondans med mig ;- )

Tessan

och just den omtalade rollkuren (som man för övrigt tydligen inte får kalla den längre) är ganska vanlig bland hoppryttare. Det var på hopptävling jag själv såg det från början. Hela framhoppningen kryllade av det. (detta var ca 15 år sedan) Konstigt att diskussionen inte finns bland hoppryttarna också.

För övrigt så kommer AvG till Linköping för att hålla en clinic/galashow i oktober. Kanske går det att förbereda någon slags aktiviteter i samband med det för att medvetandegöra sveriges dressyrryttare...?

Kanske något seminarium om olika arbetsformer med injudna expertveterinärer????

Mvh Monika

Jag har gamla videofilmer från Schockemöles tid när hans stallpersonal motionerar hästar i "fastspänt" gramanläge. Inte så smickrande precis.

Curtis skrev:
För övrigt så kommer AvG till Linköping för att hålla en clinic/galashow i oktober. Kanske går det att förbereda någon slags aktiviteter i samband med det för att medvetandegöra sveriges dressyrryttare...?

Kanske något seminarium om olika arbetsformer med injudna expertveterinärer????

Mvh Monika

Åh vad spännande. Det vill jag gå på jag skulle vilja höra henne live. Det är alltid intressant att höra källan och inte allt på omvägar.

Jag ska på VM i sommar men jag tror inte det kommer vara öppet så att man kan se framridningen och det är ju synd för det är ju alltid lika intressant.

Håller med!! Skulle vara mkt intressant att höra och se henne! Ska detta vara i samband med Linköping Horse Show? Ngn som vet??

Kolla nya Hästmagazinet. :)
Tror AvG skulle vara där i samband med invigningen och hålla en clinic eller vad det var.

Gramantygeln är oftast missbrukad. Men ingen kritiserar hoppryttarna som har hästar som ser ut som julgranar.

jag tror inte att det är lätt att få hästen att gå som Ankys utan att vara mjuk på handen o ödmjuk.?

Är det nå´t som borde förbjudas eller ha körkort för, så är det Gramantygeln.

Jag antar att du inte menade till mig?

Hoppryttarna kritiseras också.. Men inte alltid i dressyrforumet ;).

Okej, tack! Ska kolla upp det! Bor ju ganska nära så då vore det ju dumt att inte passa på!

Och angående att hoppryttarna också kritiseras så tycker jag att den kritiken inte alls är särskilt framträdande. Menar då i media och rent allmänt, att hoppryttarna inte kritiseras ngt speciellt här på dressyrforumet är ju inte så konstigt ;)

Jag anser mig inte vara tillräckligt kunnig för att ta ställning i rollkursfrågan men ligger det ngn sanning i det Schenholm skrev i sitt inlägg i senaste numret av Ridsport? Att den form då hästarna går med hjorthals och sänkt rygg är lika illa som att tvinga/placera hästens väldigt djupt?

Senast ändrad av en moderator:

Hej!!!!!!!!!!!

och julen varar fram till påska :angel:

Man kan ju fråga sig om en våldtäkt framifrån eller bakifrån är bättre. Kanske bättre att slippa se den som utför handlingen... = fritt citerat från en nätskrivare i USA.

Naturligtvis är det lika fel - det handlar inte om riktning eller ... - färg ... eller temperatur ... eller struktur. eller -

Alldeles för många rider inte tillräckligt bra. (Den som är felfri kan ju kasta första stenen) Det är inte det det handlar om, utan att det som anses vara det BÄSTA, det man skall sträva efter själva grundstenen i dressyren - det är den som man helt bortser ifrån.

Så ser jag det. mvh/T_B

**Lina** skrev:
Jag anser mig inte vara tillräckligt kunnig för att ta ställning i rollkursfrågan men ligger det ngn sanning i det Schenholm skrev i sitt inlägg i senaste numret av Ridsport? Att den form då hästarna går med hjorthals och sänkt rygg är lika illa som att tvinga/placera hästens väldigt djupt?

Nu kommr överkursen.....
delvis knapplån......

Egetligen förstår jag fortfarande inte skillnaden på Om Man placerar eller tvingar det är ju bara ord
huvudställningen är ju ändå den samma...

Likaså skillanden mellan att rida med graman eller rollkur.
resultatet blir ju detsamma.
huvudpossitionen blir ju den samma
och påverkan på ryggverksamheten densamma

Jag vet inte hur du rider, men jag skulle aldrig klara av att få hästen i Rollkür utan Graman. Dvs.tvinga dit huvudet.

Skulle du klara det med kandarstång eller annat stångbett då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka