Att hunden försvarar har inget att göra med att den skulle vara "stärkt". Det handlar om resursförsvar, inget annat.
Som du vill.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att hunden försvarar har inget att göra med att den skulle vara "stärkt". Det handlar om resursförsvar, inget annat.
Tvärtom hur?Varför jobbar du så aktivt på att stärka hunden? Det ska väl snarare vara tvärtom
Hur länge ska du vara hundvakt?Jag är hundvakt åt en väns hund just nu och den har chockat mig rejält. Har alltid upplevt den som mjuk
Däremot kanske hunden bör få ha en viloplats där den vet att den får vara ifred från dom andra hundarna. Men det är ju för hundens skull.
Samma här. Här har var och en sin egen viloplats. Sängen är till för oss folk. Hundarna har korg. Vi inkräktar inte på varandras sovplatser.Där har du anledningen till att jag inte hade tagit upp hunden i sängen. En egen plats att kunna komma undan om den blir stressad/tycker det känns jobbigt pga de andra hundarna. För hundens skull.
Sen om/när hunden vant sig/känner sig säker, så är den självklart välkommen att få vara med vart den vill.
Men jag hade till en början försökt att eliminera varje sak jag kunnat för att inte provocera fram något mellan hundarna, tex som situationen blev i sängen. Jag hade plockat bort ben och leksaker och inte utfodrat hundarna tillsammans, allt för att tänka säkerhet för att det inte ska hända något/uppstå skador på några hundar.
Där har du anledningen till att jag inte hade tagit upp hunden i sängen. En egen plats att kunna komma undan om den blir stressad/tycker det känns jobbigt pga de andra hundarna. För hundens skull.
Sen om/när hunden vant sig/känner sig säker, så är den självklart välkommen att få vara med vart den vill.
Men jag hade till en början försökt att eliminera varje sak jag kunnat för att inte provocera fram något mellan hundarna, tex som situationen blev i sängen. Jag hade plockat bort ben och leksaker och inte utfodrat hundarna tillsammans, allt för att tänka säkerhet för att det inte ska hända något/uppstå skador på några hundar.
Ja det är en n smaksak . Jag tycker om att ha mina hundar i sängen de får gärna inkräkta på min säng hur mycket de villSamma här. Här har var och en sin egen viloplats. Sängen är till för oss folk. Hundarna har korg. Vi inkräktar inte på varandras sovplatser.
Myser ihop gör vi över allt annars. Soffan, golvet, ute mm.
Nej. Det behöver inte vara en smaksak. Alla hundar klarar inte av att hålla sams i situationer om uppmärksamhet och närhet från oss människor. Många hundar kan vara enormt resursvaktande i sådana situationer. Speciellt en lite osäker hund som finner människan som sin trygghetsresurs. Tex en ny hund i ny miljö.Ja det är en n smaksak . Jag tycker om att ha mina hundar i sängen de får gärna inkräkta på min säng hur mycket de vill
Jag vet jag vet. Smaksak var man trivs med för typ av hundar också. Mina är milda och om de någon gång tycker att någon av de andra kommer för nära morrar de och då flyttar sig den andra direkt. Jag trivs med milda snälla hundar och skulle inte tycka om att ha hundar som vaktade så pass att de flyger ihop över resurser.Nej. Det behöver inte vara en smaksak. Alla hundar klarar inte av att hålla sams i situationer om uppmärksamhet och närhet från oss människor. Många hundar kan vara enormt resursvaktande i sådana situationer. Speciellt en lite osäker hund som finner människan som sin trygghetsresurs. Tex en ny hund i ny miljö.
Hur vet du när du skaffar en valp om den kommer att bli mild som du kallar det eller resursvaktande?Jag vet jag vet. Smaksak var man trivs med för typ av hundar också. Mina är milda och om de någon gång tycker att någon av de andra kommer för nära morrar de och då flyttar sig den andra direkt. Jag trivs med milda snälla hundar och skulle inte tycka om att ha hundar som vaktade så pass att de flyger ihop över resurser.
Och tack för alla träninngstips och omtänksamma råd. Men jag bad absolut inte om detta. Ville bara höra om detta är vanligt förekommande. Då jag inte uppfattar det som frisk att en hund ska bita efter både människor och hundar för den är osäker .. jag har absolut inget intresse av att Träna andras hundar har mina egna och dom är så som jag vill ha dom. Sen skiter jag i hur andra tränar sina hundar. .tycker bara inte det är trevligt när en hund ska försöka bita en människa som beter sig fullt normalt. Inte alkis inte högljudd yvig eller något åt det hållet. Tvärtom han ignorerade denna hunden.
Hur vet du när du skaffar en valp om den kommer att bli mild som du kallar det eller resursvaktande?
Eller menar du att du skulle avyttra hunden om den utvecklade vissa egenskaper?
Absolut att man sätter oddsen på sin sida i val av ras. Och genom att ta reda på den mentala statusen i linjerna. Men det är ju inga garantier.Det är ju betydligt vanligare i vissa raser än i andra. Köper man en bruksras kommer det nästan på köpet. Medan retrievers många gånger helt verkar sakna förmågan att visa aggression i sådana sammanhang.
Tack för mycket bra svar ! Hunden verkar må bra i övrigt och är glad och mycket snäll annars. Ägaren jobbar på osäkerhetenOm den osäkra hunden inte får det utrymme den vill ha så är det ju helt naturligt att hotet trappas upp och följs av ett bett. Sannolikt är det inte ett allvarligt bett i sådana situationer utan mer stöt/nafs. Om man inte pressar hunden ytterligare då. Ur hundens synvinkel är detta inga konstigheter. I princip alla hundar har ett långt och välfungerande varningssystem som de tar till innan bett, några få är "lömska" och biter utan förvarning. Men de är så ovanliga att jag aldrig sett någon. Och då har jag sett 1000-tals hundar. Det är mycket mycket vanligare att hunden har ett "fint" språk (särskilt bland vallhundraser) och att hundägaren missar de här små signalerna. Min egen hunds starkaste varningssignal när han är nära bett är att han blir "svart" i ögonen. Nu har jag tagit honom från situationen båda gångerna han har visat detta så det har inte blivit värre än så. Men för en ouppmärksam eller oerfaren ägare så är det lätt att missa de små signalerna och då menar man att bettet har varit "oprovocerat".
Men bara för att något är normalt så behöver inte det betyda att det är önskvärt. Jag tycker ju att en hund som biter en människa som bara står och pratar är riktigt kass mentalt. En sådan hund åker nog rätt snabbt på en rapporteringskod A på ett officiellt hundsammanhang, dvs den har visat ett oacceptabelt beteende. Är hunden stor eller man har barn eller det bara blir för besvärligt så är det ett vanligt skäl till avlivning, och lyckas den skada en annan människa så finns ju risken att polisen kommer och hämtar hunden (högst osannlikt när det gäller en liten sheltie). Man kan ju också fundera på hur en sådan hund faktiskt mår när den upplever allting som hotfullt? Väljer man att inte avliva så tycker jag att man som ägare ska se till att skaffa sig sådan utbildning att man kan hantera hunden på ett sätt som inte riskerar omgivningen, och som gör att hunden kan få ett drägligt liv.
Det kan jag såklart inte veta till hundra procent. Men jag väljer raser med Spaniel retriever mentalitet ( ja jag vet att Alla sådana inte är milda ) ja jag hade nog faktiskt omplacerat en hund som biter efter folk jag har haft en hund som inte tålde andra hundar i tio år och det begränsar livet enormt.livet är för kort för att hålla djur med mentalitet man inte alls trivs med. Jag har valt en ras som är snäll mot allt och alla för det trivs jag medHur vet du när du skaffar en valp om den kommer att bli mild som du kallar det eller resursvaktande?
Eller menar du att du skulle avyttra hunden om den utvecklade vissa egenskaper?