varför naffsar hund?

kossankaj

Trådstartare
Jag är hundvakt åt en väns hund just nu och den har chockat mig rejält. Har alltid upplevt den som mjuk och mer introvert än extrovert.
Igår var vi ute och gick och då började en människa prata med oss och denna hunden blev helt crazy totalt crazy av ingen anledning alls. Jag fick hålla den riktigt kort för den försökte på riktigt bita människan ..mina hundar är väldigt lugna och låter sig klappas så det var absolut inget grupptryck. Jag hörde hur den bet i luften och verkligen försökte få tag i människan och bita !! Nu imorse hände nästa grej.
Kompisen hund låg i sängen med mig och då går min ena hund förbi helt lugnt och nosar på marken nedanför sängen. Då flyger denna hunden fram och biter min hund tre gånger på rad i ryggen. Helt oprovocerat !! Fick dock bara päls i munnen och min hund gick bara undan och blev chockad och ledsen.
Sheltie är rasen på hunden som naffsar om man får nämna det. Är detta verkligen en normal hund ?

Sheltie är rasen på hunden som naffsar om man får nämna det. Är detta verkligen en normal hund ?

En normal sheltie i alla fall. ;)

Du måste släppa övertygelsen om "oprovocerat", hunden anser sig provocerad av något. Du kan inte räkna ut vad förrän du accepterar att det är så (även om du själv inte håller med).

Vad gäller situationen med den hälsande människan, ta ut avstånd om det händer igen! Att korta in kopplet gör att hunden känner sig mer trängd och ger den något att kämpa emot, vilket gör reaktionen värre.

Okej . Tycker det är dåligt iaf den bet min sådär. Kändes inte sunt. Mina morrar år varandra om de kommer för nära bara. Det är väl friskare än att flygs upp och bita?
Jo med människan ute förstår jag att dem ville ha avstånd . Men jag var tvungen att hålla kort koppel för inte människan skulle bli biten helt enkelt. Människan betedde sig inte märkligt dök inte på hundarna på något vis utan var lugn och ignorera kompisens hund. Känns inte som ett sunt beteende tycker jag. Men jag har väl tur med milda snälla hundar då.

Det är inte märkligt om du utgår från hunden och inte från dig själv. Uppenbarligen tycker hunden att främmande människor är obehagliga och gör vad han/hon kan för att hålla undan dem. När det gäller din hund som blev nafsad så handlar det om resursförsvar. Hunden upplever dig eller sängen (eller båda) som en resurs och försvarar den. Inget konstigt alls. Och bett skulle inte jag kalla det om det bara slets loss lite hår, snarare en frånfräsning på hundspråk.

Okej . Tycker det är dåligt iaf den bet min sådär. Kändes inte sunt. Mina morrar år varandra om de kommer för nära bara. Det är väl friskare än att flygs upp och bita?
Jo med människan ute förstår jag att dem ville ha avstånd . Men jag var tvungen att hålla kort koppel för inte människan skulle bli biten helt enkelt. Människan betedde sig inte märkligt dök inte på hundarna på något vis utan var lugn och ignorera kompisens hund. Känns inte som ett sunt beteende tycker jag. Men jag har väl tur med milda snälla hundar då.

Varför så dömande? Hunden har inte skadat någon, ens. Det är dåligt, onormalt, osunt, friskt, milt, crazy och jag vet inte vad. Försök ta ett steg (eller tolv...) tillbaka och inte reagera så känslosamt. Jag tror det kan vara en nyttig erfarenhet för dig, och en chans att lära dig mer om hur hundar fungerar.

Att din hund inte blev skadad är som @Christensen1 redan skrivit inte någon miss av den här hunden, den bet (eller stötte) i pälsen som en markering helt enkelt. Helt med avsikt. Man kan väl säga att det är något steg vassare än att morra, men inte helt vansinnigt på något sätt. Förmodligen hade den varnat innan också, genom att kanske snegla och/eller stelna till, men din hund fattade (eller brydde sig) inte om varningen, så hunden eskalerade.

Vad gäller att du kunde höra hunden bita i luften när den reagerade på människan, så betyder inte det att den faktiskt tänkte bita personen. Kanske hade den gjort det också, men att bita i luften är en alldeles egen signal och betyder inte att hunden missar. Jag tror du både över- och snedtolkar hunden, och skulle tjäna på att öppna upp dig för en ny erfarenhet. :up:

(Därmed inte sagt att hunden ska få göra vad som helst, givetvis! Men det är inte din hund så någon beteendeförändrande träning ligger knappast hos dig utöver att hålla alla någorlunda lugna och trygga så länge.)

Alla hundar och raser har inte samma signaler.
Mina hundar morrar ytterst sällan, utan har andra signaler för att till exempel berätta att de vill ha utrymme eller att man ska ge fan i deras tuggben.

Att du tycker att det är dåligt och inte känns sunt tycker jag snarare är ett tecken på att dina begränsningar i kunskap, erfarenhet och tolerans när det gäller andra och andras hundar. Du skulle antagligen inte vara en bra hundvakt för mina hundar, om man säger så ;) Jag tänker också att din kompis antagligen har missbedömt och skulle ha lämnat hunden till någon som har lite mer förståelse och som känner hunden bättre. Hade min hundvakt sagt att mina hundar var dåliga och osunda så har jag uppenbarligen bett fel person om hjälp.

Alla hundar och raser har inte samma signaler.

Vill bara instämma i detta.
Har en av varje här hemma.

Hanen använder hela reportoaren från stelhet till blick, morr och tillslut utfall/nyp. Men han använder väldigt mycket morr i sitt språk när han söker avstånd.

Tiken är tvärtom. Har hört henne morra för att hon är sur någon enstaka gång men däremot blir hon stel och ger onda blickar. Om det inte lyssnas på gör hon utfall för att säga till att hon vill bli lämnad ifred. Däremot så morrar hon OFTA för att prata, få uppmärksamhet och vill leka/leker :D

Dom är så fascinerande våra hundar i sina olika språkbruk, eller vad man ska säga :)

Jag är hundvakt åt en väns hund just nu och den har chockat mig rejält. Har alltid upplevt den som mjuk och mer introvert än extrovert.
Igår var vi ute och gick och då började en människa prata med oss och denna hunden blev helt crazy totalt crazy av ingen anledning alls. Jag fick hålla den riktigt kort för den försökte på riktigt bita människan ..mina hundar är väldigt lugna och låter sig klappas så det var absolut inget grupptryck. Jag hörde hur den bet i luften och verkligen försökte få tag i människan och bita !! Nu imorse hände nästa grej.
Kompisen hund låg i sängen med mig och då går min ena hund förbi helt lugnt och nosar på marken nedanför sängen. Då flyger denna hunden fram och biter min hund tre gånger på rad i ryggen. Helt oprovocerat !! Fick dock bara päls i munnen och min hund gick bara undan och blev chockad och ledsen.

Något triggade den ju helt uppenbart. Annars hade den inte reagerat så.

Att den försvarar sin plats i sängen är inte oväntat om den är lite otrygg - på nytt ställe, ny flock, ny människa.

Låt inte främmande klappa den, och markera för hunden att du försvarar er båda (framförallt att du försvarar hunden) från främmande. Den är inte hundens sak att bedöma, den kan sitta bakom och gömma sig vid behov. Håll inte fast, utan låt den hålla avstånd.

Min gamla schäfer tyckte att jag var halvkass på främlingsbedömning så han kunde blåsa upp sig emot "otäcka" (fulla/stora/högljudda) människor. Jag fick själv vara väldigt tydlig med att jag klarade biffen och inte (alltid) behövde understöd av honom.

Hade en rädd liten omplaceringslabbe för många år sedan som flög på och högg om hon triggades. Henne fick jag träna en del annat med också, men mycket trygghet och att hon kunde lita på att jag skyddade henne från vissa saker.

Förstår inte riktigt grejen med att du tar upp den hunden i sängen hos dig. Varför :confused:

Det är defintivt det sista jag skulle göra som hundvakt.

Tycker inte att det är konstigt alls att situationen urartade som den gjorde i sängsituationen. Ang människan så kom hen ändå för nära hunden, enligt hunden och det utlöste en reaktion.

Handlar snarare om att du har hundar som litar på dig och känner sig trygga, än att de nödvändigtvis bara skulle vara snälla.
Och vise versa med hunden du är hundvakt åt.

Varför skulle inte hundvaktshunden få vara med de andra i sängen?

Alla mina kollohundar får möjlighet att sova i sängen med oss andra.

De andra hundarna var inte i sängen. Bara hundvaktshunden.

Måste fråga, vad är kollohundar?

Jag tycker nog ditt beteende är konstiga än hundens, ts. Jag tror inte ett ögonblick på att det är oprovocerat. Däremot tror jag att du missat samtliga av hundens signaler.

Att korta kopplet för att hunden inte ska bita en människa - what? Nog gjorde du mer för att korrigera än så vill jag hoppas? Och hur löste du situationen - för det slutade väl inte med att du höll emot i kopplet, avslutade samtalet och gick vidare?

Ta upp en ny hund i sängen känns ju inte helt genomtänkt, särskilt mot bakgrund att du haft problem på promenaden. Varför jobbar du så aktivt på att stärka hunden? Det ska väl snarare vara tvärtom i ditt arbete med/för hunden?

Jag tycker nog ditt beteende är konstiga än hundens, ts. Jag tror inte ett ögonblick på att det är oprovocerat. Däremot tror jag att du missat samtliga av hundens signaler.

Att korta kopplet för att hunden inte ska bita en människa - what? Nog gjorde du mer för att korrigera än så vill jag hoppas? Och hur löste du situationen - för det slutade väl inte med att du höll emot i kopplet, avslutade samtalet och gick vidare?

Ta upp en ny hund i sängen känns ju inte helt genomtänkt, särskilt mot bakgrund att du haft problem på promenaden. Varför jobbar du så aktivt på att stärka hunden? Det ska väl snarare vara tvärtom i ditt arbete med/för hunden?

Återigen, varför är det konstigt att ha hunden i sängen?

Återigen, varför är det konstigt att ha hunden i sängen?

Jag skulle aldrig ha någon av våra i sägen för jag tycker personligen att det är skitäckligt. Sedan innebär det för mina hundar en särställning att befinna sig med mig i möbler, eller för den delen nära. Jag stärker inte en strulig hund genom att ha den så nära mig, särskilt inte om den gjort utfall.

Jag skulle aldrig ha någon av våra i sägen för jag tycker personligen att det är skitäckligt. Sedan innebär det för mina hundar en särställning att befinna sig med mig i möbler, eller för den delen nära. Jag stärker inte en strulig hund genom att ha den så nära mig, särskilt inte om den gjort utfall.

Jag håller inte med. Att vila tillsammans med en trygg grupp upplever jag har en enormt stärkande och lugnande effekt på hundar.

Fast nu är det ju ingen trygg grupp om en hund ballar ur och började attackera människor. Då fixar man först problemet innan man börjar stärka den som ballar ur genom positiv särbehandling. I min värld.

Har precis fått rätt på den vi fick hem, lugnet återställt i flocken. Från dagliga slagsmål till rättning i leden. Det har inte direkt kommit gratis, utan med ögon i nacken och varje situation under järnkontroll.

Fast jag tar för givet att den befintliga flocken är trygg och sund om TS är beredd att ta in en främmande hund på det sättet.

Jag tror snarare att det handlar om osäkerhet än om egentliga felbeteenden. I min värld är osäkerhet och rädlsor inte nått som åtgärdas med korrigering och tumme i ögat. Möjligen undertrycks. Och det har verkligen inget att göra med att du tycker det är äckligt att ha hundarna i sängen...

Att hunden försvarar har inget att göra med att den skulle vara "stärkt". Det handlar om resursförsvar, inget annat.
Utfall handlar i de allra flesta fall om rädsla. En hund blir inte mindre rädd av att hållas undan.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 307
Senast: Tonto
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?