Varför lyfter småhundsägare sina hundar vid hundmöte för?

Sylwia

Trådstartare
Nästan 80 % av alla hundmöten jag har (bor i Västerbotten) med mindre hundar så lyfter deras hundägare sin hund..!? Jag menar, varför? Jag förstår inte varför man gör på det sättet? Jag menar, trots att det är en liten hundras så är det fortfarande en HUND som behöver få träffa andra hundar, lära sig gå förbi andra hundar och träna på hundmöten, lyfter man då upp sin hund varje gång så blir det ju att man tar ifrån hunden sin naturliga reaktion och projicerar sitt människosätt på hunden och hen lär sig inte något annat än att hoppa upp i famnen på hundägaren... Suck..

Hade jag mött en ägare till en stor hund på promenad som ansåg att min hund behövde träffa andra hundar (och menat sin egen) hade jag blivit skogstokig. ;)

En stor del av vardagsträningen för mig går ut på att hundarna INTE ska träffa eller hälsa på andra hundar. Jag tar visserligen inte upp dem så länge det inte kommer en lös hund, för oavsett hur snäll den andra hunden är så finns det viss skärpa i min ena och jag har i alla fall förstått vad strikt ägaransvar betyder i en sån situation...

Jag har lyft hund vid hundmöte. Vi mötte okänd hund som jag tyckte tittade lite konstigt på den jag hade i snöret, och eftersom det var kompisens ögonsten så tog jag henne helt enkelt i famnen och gick åt annat håll :o Det var förmodligen helt onödigt från min sida men min hjärna sa mig bara "ALDRIG i helvete att det får hända något under mitt ansvar".

Jag bor också i västerbotten och har aldrig upplevt att någon lyft sin hund i en hundmötessituation. Men då har jag en liten hund själv och låter den inte gå fram mot/till okända hundar.

Jag har dock själv lyft både nuvarande hund och förra hunden i enstaka situationer med framrusande hundar som ägarna inte lyckas kalla på eller hålla tillbaka. Vägrar riskera någonting i sådana situationer. Men det kan inte räknas som normalt "hundmöte".

Jag menade inte att alla hundar SKA träffa och hälsa på varandra utan jag menar att när jag kommer och går med min hund (som är kopplad) och min hund går bra vid hundmötet (då vi tränat hundmöten ett bra tag nu) så lyfter automatiskt den andre hundägaren sin hund.. den låter inte sin hund gå på naturlig väg med de 4 ben som hunden har fått för att bla kunna GÅ, ger inte sin hund en chans att gå förbi på naturlig väg utan hundägaren bestämmer i förväg att lyfta upp sin hund utan att det uppstått minst hotfulla situation, ingenting har hänt man ska bara gå förbi varandra. Jag anser att man "handikappar" sin egen hund när man gör sådär! Hunden lär sig inte något utan bara att bli upplyft så fort de ser en annan hund.. hade dessa hundar blivit utsläppta i naturen hade de varit de första som inte klarat sig.

Men varför gör ni så? Vad lär sig er hund? Lär sig inte att hantera situationen själv i alla fall. Hundar har sprungit fram till min hund också, när han var en valp kom det två stora hundar fram rusande och jag såg bara till att vara tydlig i MITT kroppsspråk, och sa stopp till båda hundarna och sen gick jag först fram till de och de fick hälsa på mig först sen lät jag de lukta på min hund. Ingenting har hänt. Även hundar so, morrat åt min hund har jag sett till att min hund får en chans att yttra sig först, ser jag att det blir för mycket ragg så tar jag bara min hund och går därifrån. Skulle en riktigt hotfull situation uppstå så kommer jag att skydda min hund med allt jag har. Men! ALDRIG att jag kommer att göra det på förhand eller över minsta lilla blick en annan hund ger min hund..

Som nuvarande ägare till en stor och snäll men burdus och ivrig hund (som vill fram men inte får, men det syns han vill) och tidigare ägare till liten hund så skulle jag i ditt fall fundera på om de su möter uppfattar din hund på samma sätt som du gör.

I princip ingen lyfter sin lilla hund när de möter min stora luns. Jag lyfte sällan min lilla vid möte. NÄR jag lyfte var när jag upplevde att den andra hundägaren inte hade kontroll på sin hund eller faktiskt inte kunde läsa sin hund korrekt och förstod vad den sa. Dvs även om hunden på ytan var lugn och gick fot i koppel syntes att hela hunden var i beredskap. Stela ben, hög svans, fixerad blick, strama läppar osv. Och en matte helt utan beredskap. ETT utfall mot en liten kan räcka.

När jag hade min förra stora, samma ras och storlek som den nu, men annat temperament. Så då lyfte betydligt fler småhundsägare sin hund. Förståeligt då min hund trots prickfritt fotgående tydligt men tyst sa "du borde dö!"

(Sen finns alltid puckon. Som gubben med en ettrig liten papillonhane i flexikoppel som släppte fram den till min dåvarande riesenschnauzer. Som hade uttalad hanhundsaggressivitet. Hade jag varit minsta lilla mindre varse hade papillonen dött... )

Men som sagt - troligen uppfattar andra inte alls din hund som du gör. Och om ni haft problem med möten så även om han nu går där han ska osv kan han fortfarande tyst vråla isande hotelser som de andra hundarna reagerar på.

Men varför gör ni så? Vad lär sig er hund? Lär sig inte att hantera situationen själv i alla fall. Hundar har sprungit fram till min hund också, när han var en valp kom det två stora hundar fram rusande och jag såg bara till att vara tydlig i MITT kroppsspråk, och sa stopp till båda hundarna och sen gick jag först fram till de och de fick hälsa på mig först sen lät jag de lukta på min hund. Ingenting har hänt. Även hundar so, morrat åt min hund har jag sett till att min hund får en chans att yttra sig först, ser jag att det blir för mycket ragg så tar jag bara min hund och går därifrån. Skulle en riktigt hotfull situation uppstå så kommer jag att skydda min hund med allt jag har. Men! ALDRIG att jag kommer att göra det på förhand eller över minsta lilla blick en annan hund ger min hund..
Nu har du ju inte läst vad folk har skrivit. Hundarna har lyfts upp då personen som håller i kopplet bedömt att situationen kan bli farlig och leda till att hunden blir skadad.
Ingen har skrivit att de lyfter upp hunden vid alla hundmöten.
Jag har också små hundar och skulle jag bedöma en situation som hotfull och med stor risk att de blir skadade/ihjälbitna skulle jag göra allt för att förhindra att det händer bland annat genom att lyfta upp hunden.
Min ena hund hade blivit allvarligt skadad eller till och med dött om inte min mamma lyft upp henne från en ilsken schäferblandras som kom rusandes fram och högg.
Ett bett kan räcka för att döda.

Varför? För att det kan räcka med ett enda bett och så är min hund inte längre i livet. Aldrig i hela helvete att jag riskerar det.
Min hund får träffa flera olika typer av hundar i alla möjliga storlekar och på alla möjliga humör där jag trivs med ägaren och litar på att den personen har koll på sin hund. Aldrig i livet att jag "tränar" med någon som står tio meter bort och ropar lite slappt på en hund som inte lyssnar för fem öre eller nån som står och sliter i ett koppel utan att kunna hålla emot ordentligt. Och definitivt inte någon, som @Alexandra_W nämnde ovan, inte kan läsa sin hund alls och exempelvis påstår att den är lugn när man till och med ser hur den darrar för att den spänner sig så mycket.

I mitt område bor det mycket hundar av olika storlekar och temperament. Vet bara en kvinna som alltid lyfter upp sin hund. Men hon gör det redan på 50 meters håll och går åt andra håller, oavsett om det är en stor eller liten hund hon för möte av. Övriga djurägare lyfter inte upp sina hundar. Tvärtom är det väldigt ovanligt att någon gör det. Däremot är det många som vill att hundarna ska hälsa, vilket jag inte vill.

Nästan 80 % av alla hundmöten jag har (bor i Västerbotten) med mindre hundar så lyfter deras hundägare sin hund..!? Jag menar, varför? Jag förstår inte varför man gör på det sättet? Jag menar, trots att det är en liten hundras så är det fortfarande en HUND som behöver få träffa andra hundar, lära sig gå förbi andra hundar och träna på hundmöten, lyfter man då upp sin hund varje gång så blir det ju att man tar ifrån hunden sin naturliga reaktion och projicerar sitt människosätt på hunden och hen lär sig inte något annat än att hoppa upp i famnen på hundägaren... Suck..
Jag har inte läst allt i tråden, men jag kan tänka mig att de som lyfter upp sina små kelgrisar gör det därför att en liten hund har svårt att hävda sig om den till exempel möter en stor hund och det uppstår bråk mellan hundarna.

Amateur Pethead

När jag passade mammas förra tik lyfte jag upp henne vid hundmöten. Hon var tyst och lugn i famnen men skällde och drog igång om hon gick. Hon drog då igång de andra hundarna också så för att få trevliga möten för alla så lyfte jag upp henne och de andra två hundarna jag gick med gick tysta och lugna förbi.

Jag har en liten, en mindre och minsta hunden.

Jag lyfter mina mindre och minsta om jag känner mig osäker på den andra hunden. De får hälsa på andra hundar när JAG bestämmer - inte när andra hundägare tycker det passar. Minstingen i flocken är så liten att en tass på fel ställe och hon bokstavligen går sönder - det riskerar jag inte.

Att lyfta upp sin lilla hund triggar ju dock igång en redan taggad stor hund något enormt , en hund i famnen är ofta bra mycket mer retning än en på fyra ben.

För att svara på frågan , jag bryr mig inte vad andr gör med sina hundar , känner sig ägaren osäker ,låt denna bära sin lilla hund och ta inte det personligt .
Jag har själv båda små och stora hunda och är definitivt försiktigare när jag är ute med bara de små.
Ser jag ett smygäckel så går vi faktiskt en omväg , för tio av tio gånger kastar sig smyghundar vi möter upp och vrålar och ägaren verkat lika chockad varje gång...

Att lyfta upp sin lilla hund triggar ju dock igång en redan taggad stor hund något enormt , en hund i famnen är ofta bra mycket mer retning än en på fyra ben.

För att svara på frågan , jag bryr mig inte vad andr gör med sina hundar , känner sig ägaren osäker ,låt denna bära sin lilla hund och ta inte det personligt .
Jag har själv båda små och stora hunda och är definitivt försiktigare när jag är ute med bara de små.
Ser jag ett smygäckel så går vi faktiskt en omväg , för tio av tio gånger kastar sig smyghundar vi möter upp och vrålar och ägaren verkat lika chockad varje gång...

Fast att det taggar den stora hunden är ägarens problem och ansvar. Så det borde ni småhundsägare inte ens behöva tänka på. Kan man önska iaf.

Sålänge ägaren har hunden kopplad och orka hålla sin stora .

Sant. Samtidigt har man nog bättre chans sparka bort en hund än ens lilla har att freda sig på backen i ett sånt läge.

Det värsta jag mötte med min lilla var dock en sjukt aggressiv katt. Som flög upp när jag tog upp henne. Lagom kul med en galen, förbannad katt i ansiktshöjd :S

Ja fy jag har aldrig varit med om någon hundattack mot mina små, men man har ju läst om dom.

Oj !
Vilken " kul katt "
Fy.
Sant. Samtidigt har man nog bättre chans sparka bort en hund än ens lilla har att freda sig på backen i ett sånt läge.

Det värsta jag mötte med min lilla var dock en sjukt aggressiv katt. Som flög upp när jag tog upp henne. Lagom kul med en galen, förbannad katt i ansiktshöjd :S
a fy

Då hundmöten är ett väldigt "onaturligt" sätt för hundar att mötas på så ser jag inte problemet med att lyfta upp sin hund. Det sänder ju snarare signaler om att man inte ska ha kontakt med den man möter.

Men det beror ju på hunden. Vissa hundar blir tryggare, vissa ägare blir tryggare och vissa känner väl sig trängda. Men jag ser inte riktigt hur det påverkar dig?

Men om nu var och varannan lyfter upp sin hund när de möter dig så kanske din hund faktiskt sänder ut signaler som du inte ser. För det är ju knappast vanligt..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar