Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Om du försöker insinuera att mina hästar är ouppfostrade så tror jag inte att man kallar dem för fjärrstyrda o supersnälla:rofl::love: Senast igår av för mig okända människor.

Nej jag varken smutsar ner eller kör över handtagen o det ser heller inte slarvigt ut. Däremot har jag sett folk som hängt upp handtagen sen sen trasslat in hästarna i snörena när det har blåst. Jag ser det som en större risk.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jaa du, jag hade en vän som inte kunde förstå varför hennes sto inte ville gå genom grindhålet. Hon hade frågat alla och envar och fått "superbra" tips som att "prygla upp stojäveln" mfl mkt tveksamma tips.

Jag var med henne när hon tog in sin häst och såg direkt att felet kunde vara att hon slängde tråden på marken. Jag påpekade lite vänligt att det kanske kunde vara problemet men det kunde det inte vara, absooolut inte. Nehe då....

En vecka senare ringde hon mig och sa att hon börjat hänga upp handtag/tråd direkt utan att låta den hänga på marken. Det hade tagit några dagar innan hästan hade lugnat sig - och nu gick hon lugnt och fint vid intag.

Tack och lov för hästens skull kände jag. Ibland får man tänka till lite ;)
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Och jag har varit med om hästar som varit livrädda för att gå genom grindhålet om skötaren håller i tråden samtidigt, bland annat en skitstor och hispig nordsvensk som delade hage med min unghäst. Han kastade sig ut ur hagen om man inte kastade bort tråden först. Totalt livsfarligt alltså och jag uppfostrar inte andras hästar. I det stallet hängde jag för övrigt alltid upp tråden, men gick tillbaka efter jag tagit in hästen. ... var och en gör som de själva anser är bäst och säkrast.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Varför skulle jag insuniera det? :confused:

Du har ju dessutom förklarat att du lägger dem prydligt längs staketets utsida och för att kunna det så måste ju hästen lydigt följa med följa med, svänga runt och vänta på dig.

mvh Eva
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Står man uppstallad någonstans där man själv inte kan påverka vilka hästar som står där så får man gilla läget och göra det bästa av situationen.
Jag skulle inte heller få för mig att uppfostra någon annans häst, i synnerhet inte med livet som insats.

mvh Eva
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det finns fler orsaker än lat och nonchalant om du läser våra inlägg.
Jag tycker också det är bökigt att gå ut och svänga runt med två hästar och handtaget i handen.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

*kl
Vi kastar alltid grindarna på marken. Dels leder vi alla hästar två och två, så det blir smidigare, dels är vi två stycken i stallet och vi har valt att ha det så. Elen stängs ju av innan vi tar in hästarna. Enda undantaget är om någon/några hästar går in innan insläpp. Då stängs grinden efter för att elen ska ledas runt hagarna.

Tja, kalla det lathet, men vi tycker det är smidigare att ta upp handtagen från marken vid utsläpp än att vända två hästar o hänga upp grindarna vid intag.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

kl.

jag kastar mina handtag på marken ^^

jag har eget stall med tre hästar och tar in dem i två omgångar. jag har en box stor hage innanför öppningen i hagen som jag kallar slussen. så jag har två grine öppningar.

när jag tagit in en häst hämtar jag de sista två på en gång och då hänger jag den yttersta grindhandtagen på staketet och den sista handtagen slänger jag åt sidan när jag håller hästarna. efterår går jag tillbaka och stänger.

inga skodda hästar. inga ivriga hästar och jag är absolut inte rädd för dem ^^

de vänder atomatiskt med mej när jag ska stänga grinden och ibland glömmer man att hästen är med :) men som sagt när jag tar två på en gång kastar jag handtagen åt sidan

l
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

KL

Under en period kastade jag alltid grinden - för då var det spiraltråd. Alltså drog den ihop sig snabbt som attan bara man släppte grinden, och hängde sedan från stolpen utan att nudda marken och på så vis göra marken strömförd. Supersmidigt :idea:
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Ja, spiraltråd är supersmidigt till den dagen hästen fastnar med svansen i grinden :crazy: används sådana grindar fortfarande till hästar? Totalt livsfarligt!
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Slänger alltid iväg handtagen bort från hagen. Och skitiga ? Nej de blir då inte :) Och risk för att hästen ska fastna är minimal eftersom de slängs längs med resten av staketet. Tycker inte det är konstigt alls :)
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Ja, spiraltråd är supersmidigt till den dagen hästen fastnar med svansen i grinden :crazy: används sådana grindar fortfarande till hästar? Totalt livsfarligt!

Ja fy tusan :crazy: Det är inte roligt när hästen drar i full panik genom hagen med en spiralgrind i svansen. Det hände här hemma för några år sedan när jag tillfälligt hade satt dit en sådan för att den vanliga grinden hade gått sönder. Då var jag glad att sambon var hemma, att hästen litar så mycket på människor som han gör och att sambon hade sinnesnärvaro nog trots att han på den tiden aldrig var i närheten av hästarna annars.
Sambon gick helt sonika in i hagen, hoade och lyfte lugnt armarna när hästen kom i vild panik sparkandes bakut efter grinden som hängde fast i svansen. Hästen stannar och han håller hästen med armarna om halsen medans han ringer dottern som stod i duschen. Hon kommer utrusande i bara morgonrock och kunde efter lite pyssel befria hästen ifrån spiralen. Jag kom hem när dramat redan var över. Jag skulle inte rekommendera någon att använda sådana grindar.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Har varit med om samma. En gång flög den iväg som en projektil.
Har ej använt dessa på 10 år o aldrig mer.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag kastar trådarna på backen om jag tar in alla hästar samtidigt (3st) o jag vet att det inte ska snöa eller frysa på. Spiralgrindar har jag också slutat att använda eftersom hästarna fastnade i dom o drog sönder dom.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Har varit med om samma. En gång flög den iväg som en projektil.
Har ej använt dessa på 10 år o aldrig mer.

Usch ja :-( I ett stall jag stod inackorderad i för flera år sedan fastnade ett sto med täckesspännena i en spiralgrind. Fick panik när hon hon backade och upptäckte att hon satt fast. Grinden lossnade givetvis tillslut med världens fjong!Hästen drog i väg i världens panikfart med spiralgrinden fast i täcket. Sprängde 2 hagar och begav sig ut på en ganska så hårt trafikerad väg med mkt tung trafik i kolsvart mörker. Hu så rädda vi var. Hon återfanns som tur var vid liv ca en halvmil ifrån stallet. Skadad dock men hon återhämtade sig. Så nej fy, såna grindar är jag allergisk mot!

TS:
Jag slänger också grindhantagen på marken, alt. hänger upp på stolpen (men inte på den stolpe som gör att grinden stängs). Grindarna är alltid öppna när inga hästar är i hagarna. Är enklast så eftersom jag/vi tar ut 2 och 2. Drar alltid ur elen innan insläppet och slår inte på den förrens alla hästar är ute!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Frysa fast i leran? Vi har varken lera i eller utanför hagarna så här är det inga problem. Tycker för övrigt det ser slarvigare ut med lera överallt än när det ligger ett par handtag i gräset.

Du får gärna komma och hjälpa till med att gräva bort 40 tunnland lerjord (som är rätt vanligt i norra halland) och byta ut den mot sandjord eller annat lämpligt underlag... *ler*
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag kastar de på marken MEN jag stänger ju alltid av elen innan jag tar in hästarna!!

Har ingen lera de kan frysa fast i, är gräs eller grus utanför mina hagar. Vill inte ha massa öglor av eltråd som hästarna kan fastna i. :crazy:
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag har lämnat hästar inne i stallet när grindhandtagen legat slängda i snödrivor TROTS att jag tjatat mig blå om att de ska hängas upp sedan i somras.

Det var dessutom på två hagar samtidigt, så berörda jästägare fick order att skotta fram grindarna om de ville ha sina hästar ute. Inget jag kan hålla på med i vintermörkret klockan 05.30. :cool:

Med hänga upp menar jag att man stänger den övre grinden och hänger de andra i den, att hänga dem på den stolpe de kommer från så att det blir öglor på marken skapar lätt trassel.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

I många stall klarar man inte av att leda hästarna. Man tar trots det två ihop och kan då inte stänga. Hyr man in nån för fodring är det också dessutom sällan så att de får bra med pröjs och ser något större skäl att jobba mer än "alla andra".

Jag tycker tvärtom det är bra för hästarna att lära sg vänta. De kommer ner i varv generellt och blir lättare att ta in öht.
Innan jag öppnar grinden så checkar jag av att hästen är med mig och inte negligerar iom fokus på annat. Då kan man också vända dem och de vänta.
Många bara fångar in skyndar att öppna och liksom gamblar gällande om hästen är med dem eller i sin egen bubbla. Gärna har man också redan drag i grimskaftet och hästen för nära sig/trängande. Ciiirkuuus garanterad snudd på.. Människa inledd av hästarna om man har tur oskadda..
Ibland får man då bryta mitt i allt och skrika på hästarna och rycka i dem eller så får man hålla hästarnas tempo och dra bäst man kan..
Nja, inte min kopp te..

Tar ofta två hästar samtidigt och stänger grinden efter mig. :angel: Men då är det mina hästar som har vant sig vid att stå brevid varandra, bakom mig och vänta medans jag hänger undan grinden. När jag hade en inhysning tog jag den för sig då den inte kändes trygg
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag har satt upp en extra stolpe med isolatorer utanför hagen, på lagom avstånd, där jag kan hänga upp trådarna. Jag har fler än två trådar i staketen och kan då hänga upp alla utom en vid in- utsläpp. Det är alltid lättare att bara ha en tråd att handskas med när man ska vända med hästen/hästarna.

Jag har ström på även när hagen är tom så viltet lär sig att se upp för staketet. Har tidigare fått hagarna raserade av vilt men med ström på håller det mycket bättre.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan. Det är så att ett utav plasthandtagen till min hästs hage leder ström. Känner JAG, men ingen annan. Givetvis så är det då något...
Svar
11
· Visningar
1 621
Senast: Masse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 515
Senast: moonstruck
·
R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 426
Senast: Vica
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp