Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?
om man vill ha en öppen hage att bara gå rätt in i på morgonen, varför inte bara installera en liten krok på ena grindstoplen att hänga grindtråden på?
i 2 av hagarna har jag trästaket med trägrind och elastisk repgrind på insidan, grinden är strömlös så fort den är öppen. har en extra isolator på grindstolpen där jag hänger upp grinden när jag tar in hästen, enkelt och säkert.
har förberett det i hage nr 3 också men än så länge är det vanligt tråd staket hela vägen runt den hagen och en lite för bred grindöppning, så där kastas trådarna till sidan vid insläpp och man får leta grindhandtag på morgonen efter, men elen bryts i alla hagar när den grinden är öppen och hästarna är mer intresserade av sin frihet och höet än att springa ut ur hagen som tur är. längtar tills jag kan flytta grinden och ha nergrävd el runt grindhålet och trä staket.
angående att tråden skulle blåsa in i staketet och bli strömförande har jag inte haft några problem med, då grinden är elastisk så blir det ett kort snöre/iten ögla som hängs upp så det inte rör vid marken, och blåser det in i tråden ändå så är grindhantaget fast i en tom isolator, så det värsta som händer är att det knäpper lite där grindtråden rör trästolpen. skulle öglan blåsa så grinden "blokeras" så är det ju bara att haka loss grindhantaget och leda hästen igenom, grinden är ju strömlös då = ingen risk för stötar.
att hänga upp grindhantaget på tråden är vansinne, då förstör man ju hela funktionen med att ha grinden strömlös vid öppet läge.
var med om det i ett stall med annars super fina hagar och perfekt el system, fick tjata på de andra stallskötarna då det inte var så roligt att komma med 3 hästar till en knäppande grindtråd som flängde i vinden.