Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

kl
en grind behöver inte vara stängd för att man hänger upp handtagen, jag stänger sällan grindarna egentligen, men jag hänger upp dem på stolpen de sitter fast i, så de inte riskerar att frysa fast i leran eller begravda under snön.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag hänger upp handtagen där det behövs. Sen har jag ingen lera som handtagen läggs i:p
Jag är mkt noga med mina staket o tar även bort snön från trådarna i sommarhagarna- för viltet.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

kl

Jag hänger också upp handtagen när jag ställt in hästarna, men på stolpen mittemot den där man stänger hagen, så att säga.
Stängd hage = hästar i den. Öppen hage = hästar i stallet. Så fungerar det här och det fungerar alldeles utmärkt.

För övrigt går det jättebra att torka bort eventuellt smuts med den fiffiga uppfinningen papper, eller varför inte handduk.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Frysa fast i leran? Vi har varken lera i eller utanför hagarna så här är det inga problem. Tycker för övrigt det ser slarvigare ut med lera överallt än när det ligger ett par handtag i gräset.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

word på den ;)

hästarna går två och två och en del är bökiga unghästar, att slänga trådarna och gå rakt fram är bra enkelt. man slänger trådarna en bit bort så de är inte iväg för hästarna och lerhögar eller så massiva snöhögar har vi sällan. Dessutom sätter vi inte på strömmen förräns alla är ute så de går att fiska upp via linan.

Vid utsläpp går jag in i hagen och släpper hästarna och tar sen handtaget när hästarna gått iväg. Antingen knatar de iväg långsamt och då är det ingen risk att böja sig ned eller så har de brallat iväg och då är det inte heller nån risk, de är för långt borta. Riktigt så snabb är jag inte att jag hinner släppa hästar och sen tvärvända innan de är iväg. Hade iofs aldrig släppt hästar så att jag riskerat att hamna vid bakbenen ändå.

Handtagen går sällan sönder och någon el har marken aldrig lett.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

*kl*

Jag har fått lära mig att man måste stänga haggrinden efter sig annars blir de andra hagarna strömlösa. Så är det kanske inte överallt?
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det beror såklart på hur strömmen är kopolad. Vi använder en hage i taget och har bara atrömmen kopplad dit. Dessutom drar vi ur strömmen när hästarna inte är i hagen.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Är det rätt draget så nej. Man har ledning under grindhålet så grinden blir strömlös men el i resten av stängslet. Men det är nog inte många som gör så om de stängslar själva?
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

kl
Jag hänger också upp handtagen när jag ställt in hästarna, men på stolpen mittemot den där man stänger hagen, så att säga.
Stängd hage = hästar i den. Öppen hage = hästar i stallet. Så fungerar det här och det fungerar alldeles utmärkt.

Så gör vi med! Väldigt bra om det är en stor kuperad hage där man inte har översyn över hela hagen, är grinden stängd vet man att det ska finnas hästar där.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag har alltid stängt grinden efter mig även om hagen blir tom när min häst gått ut, eller hängt upp handtagen på grinden om det går. I min nuvarande hage går inte det, och jag har fått höra att det är störigare att grinden är stängd när hästarna ska ut på morgonen än att handtagen ligger på marken (det är inte jag som släpper ut). I och med att stallägaren själv slänger handtagen till sin hage på marken och vill ha hagen öppen när hon ska ta ut hästarna på morgonen (hon tar dem två och två, så det blir svårare att manövrera runt dem då), så får jag göra som hon vill. Det är hennes stall och hennes handtag. Men om jag hade haft eget stall hade jag självklart hängt upp dem/stängt grinden. Jag är anti att ta ut hästarna två och två över lag och går hellre två gånger = inget problem. Mina hästar har fått lära sig att gå ut lugnt och sansat, vända runt och vänta medan jag stänger grinden och sen fortsätta upp till stallet. En självklarhet när det är två hästar i hagen och jag bara kan arbeta med en i sänder, tycker jag.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Mina handtag blir varken smutsiga eller förstörda. Jag vill inte ha stängda hagar. Är de stängda finns det hästar inne i de. Har hagar som ingår i promenadstråk. Då vet folk.

Jag anser att det ser betydligt värre ut med omockade hagar. Att det är ordning är en sak, att det är fint endast på ytan är ngt annat.

Vad vill du säga med det?

Att jag har fint på ytan för att jag hänger upp grindhandtagen men att jag i själva verket har omockade hagar och att det är värre?

mvh Eva
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Om handtagen blir smutsiga o förstörda så kan jag inte se att det är snyggt ens utanför hagen.:D Lite ordning krävs det för att man ska kunna lägga dem på marken.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

kl
Jag erkänner! Jag kastar vintertid handtagen på marken när jag tar in damerna på kvällen. Det hela rör sig om lättja från min sida. Orsaken till lättjan är att när hästarna är inne ska jag ut med nästa dags foder och att då komma fram till ett stängt led som jag måste öppna lyfta in en säck i taget (överfulla så det är svårt att få tag i handtagen), stänga ledet igen för att sedan öppna en gång till när jag ska ut är onödigt jobb. Det är nog svårt att kånka runt de där överfulla säckarna utan att dessutom ha en tråd att trassla in sig i. När fodret är utlagt stänger jag ledet så det är enkelt att släppa ut nästa dag.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

jo det blir de men eftersom det är vid insläpp har vi redan stängt av strömmen. den får inte stå och gå hela nätterna när ingen är ute.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Har lite svårt för när "hästmänniskor" kastar handtagen på marken när de skall hämta hästen i hagen? Varför gör de det? Vet de inte bättre?

Är det blött på marken så kan strömmen gå från tråden till hästen. Hästen kan bli rädd och trassla in sig i trådarna. Vilka skador hästen kan få och veterinärkostnaderna för det behöver man väl inte närmare gå in på?

Sen blir ju hadtagen skitiga. I kylan fryser de fast i marken eller så går de sönder då plasthandtagen är sköra i kylan. Hästen kan dessutom trampa sönder dem.

Påtalade det olämpliga i att kasta handtagen på marken för en "hästskötare och ridskoleelev". Hon tyckte att det inte gjorde så mycket. Handtagen är inte så dyra.

Dyra? Det kostar mig en arbetstimme att köra och hämta nya handtag på granngården. Sedan går det en timme till att hämta verktyg och byta ut trådar och söndriga handtag, återställa etc. Det kostar ridskolan mellan 600 och 1200 kronor att byta ut söndriga handtag. De pengarna kan användas bättre till något annat...

När jag hämtar en häst från hagen eller skall släppa in en häst till en hage så har jag hästen i ena handen och tar handtaget i den andra. Jag hanterar unghästar, galopphästar och hingstar och behöver sällan eller aldrig slänga hantagen på marken. Hästarna lär sig att vänta eller vända runt så jag kan hänga upp handtagen. Är det så svårt?

:confused:

Fast man lägger väl aldrig tråden på backen om det är ström i? Gör aldrig jag, är som att be om att hästen ska bli rädd vid grinden.

På sommaren/våren och jag tar in sista hästen kan jag lätt slänga det på marken (så länge det är strömlöst), vintern brukar jag försöka sätta tillbaka åtminstone översta tråden, när man ska släppa ut den första taggade hästen vid isgata så man slipper gräva fram den under snön.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Vad skall jag säga annat än att din kristallkula har nog varit någon annanstans än här.

De flesta av mina vinterhagar ligger i anslutning till en grusad serviceväg att leda hästarna på. Denna grusväg använder jag även för transporter inom fastigheten med traktor.
Att slänga ut handtagen på servicevägen betyder i bästa fall att de kan bli smutsiga om det skulle vara äckelväder och det skvätter ur någon pöl på dem. Men troligast är att jag skulle mosa hantagen litet titt som tätt med traktorn när jag kör ut hösilage, vatten eller andra traktorgöromål.

Vintertid plogar jag servicevägen så det är lättframkomligt att leda hästar till och från hage. Skulle det då ligga handtag i snön så skulle de följa med på köpet.

mvh Eva
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag har väldigt stor respekt för el, även om jag mentalt försöker förbereda mig på att ta i något som kan vara strömförande så samarbetar inte kroppen och hjärnan. Tycker inte om att ta i tråd även om jag VET att det inte är någon ström i den. Är en jäkla hare med det, haha. Men el är min svaga punkt! Därför tycker jag att det är totalt vidrigt att ta upp kastade grindar, eller knyta upp grimskaft från stolpen t.ex. (Är de lite fuktiga så blir de strömförande om de ligger emot tråden - någon som hört talas om haspar?? :confused:)

Jag tycker att jag har en bra grindteknik, jag har lätt för att få ut hästar även om hästen inte riktigt vill sköta sig och det är en flock med hästar bakom som gärna vill förbi. Och det utan att slänga grinden på marken, släppa ut fel häst eller för den delen nudda marken eller göra något strömförande. Antingen lyfter jag snett rakt upp med sträckt tråd, eller så öppnar jag inåt med sträckt tråd så att jag kan mota hästarna bakom med grinden så att man får lite mer spelrum för hästen som ska ut.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Kan tillägga att om det är så att grinden ska vara öppen, så öppnar jag den åt andra hållet och hänger den på staketet, så att den inte nuddar marken men att grindhålet är öppet. Det är ett mycket smart sätt tycker jag :D
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Vad skall jag säga annat än att din kristallkula har nog varit någon annanstans än här.

De flesta av mina vinterhagar ligger i anslutning till en grusad serviceväg att leda hästarna på. Denna grusväg använder jag även för transporter inom fastigheten med traktor.
Att slänga ut handtagen på servicevägen betyder i bästa fall att de kan bli smutsiga om det skulle vara äckelväder och det skvätter ur någon pöl på dem. Men troligast är att jag skulle mosa hantagen litet titt som tätt med traktorn när jag kör ut hösilage, vatten eller andra traktorgöromål.

Vintertid plogar jag servicevägen så det är lättframkomligt att leda hästar till och från hage. Skulle det då ligga handtag i snön så skulle de följa med på köpet.

mvh Eva
Då har du nog byggt hagen för nära vägen. Den ska kunna plogas antar jag. Om du kör över handtagen ligger de ju i själva öppningen. Då förstår jag ditt resonemang. Kastas lite hur som...
Klart som korvspad att man inte lägger dem på en väg, utan nära staketet- på utsidan!. Det viktigaste är att inte hästarna kan fastna i dem.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Vägen är perfekt där den ligger eftersom att jag lätt kan serva alla hagar från den.
Visst skulle jag kunna göra som du föreslår att lägga hantagen nära staktetet på marken men eftersom det är samma jobb att vända runt hästarna direkt (samt att det ser slarvigt ut med dem liggandes) så föredrar jag att hänga upp dem.

Fast orginalfrågan var väl varför en del kastar handtagen med stängseltråd på marken?
I min värld så gör man bara det om man är lat och nonchalant. I en del fall dock, är man kanske tvungen för att hästarna är ouppfostrade så de inte lyssnar på skötaren.

Jag vill ju tro att majoriteten hänger upp sina grindhandtag på en stolpe eller på en tråd även om de kanske inte stänger själva grinden.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan. Det är så att ett utav plasthandtagen till min hästs hage leder ström. Känner JAG, men ingen annan. Givetvis så är det då något...
Svar
11
· Visningar
1 621
Senast: Masse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 515
Senast: moonstruck
·
R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 426
Senast: Vica
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp