Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Vi har nu de grindarna som består av ett elförsett gummiband/resårband. Fungerar fantastiskt bra för att undvika att handtagen hamnar på marken samt att hästarna trasslar in sig.
Tror faktiskt att det är en investering värd att tänka på?!
Ni tjänar tid, pengar, ökar på säkerheten och med ditt inlägg att döma så kommer du att få färre gråa hår ;)

Fullkomligt älskade de handtagen tills en häst fick för sig att gå ut ur hagen. "gummibandet" skalade benet från knät upp till bogen.
Det är den värsta skadan jag sett på en häst..

Annars är kastade handtag på backen bland det värsta som finns. Håller med de som säger att hästarna ska lära sig att vända och stå still vid grinden medan man hänger upp den igen...
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det finns ju grindar som funkar som ett flexikoppel också, sådana skulle jag vilja ha.
Jag hänger alltid upp handtaget på tråden, så att hagen är öppen när den är tom men inga trådar ligger på marken. Dels är det enklare att gå ut med hö nästa morgon, dels kan viltet få dricka ur termobaren nu när det är svårt för dom att hitta vatten
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det intressanta är att när väl faktum inträffat, handtagen är fastfrusna i backen, ringer folk till stallägaren (jag i det här fallet) och klagar över att det inte går att stänga grindarna och "vad ska vi göra nu"? ...stallägaren (jag) frågar varför grindarna inte var stängda under natten och får till svar "det vart så bråttom igår kväll"??? Till saken hör att det stod klart och tydligt i stallrutinerna att alla grindhandtag ska hängas tillbaka i stängt läge. När det inte görs förväntas det att stallägaren ska komma per pronto och lösa situationen som uppstått...Ok, om det hänt en gång men när samma sak upprepar sig gång på gång... Idag har jag inga hyresgäster:cool:
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Fullkomligt älskade de handtagen tills en häst fick för sig att gå ut ur hagen. "gummibandet" skalade benet från knät upp till bogen.
Det är den värsta skadan jag sett på en häst..

Annars är kastade handtag på backen bland det värsta som finns. Håller med de som säger att hästarna ska lära sig att vända och stå still vid grinden medan man hänger upp den igen...

jag har bara "gummi grindarna" där vi har trä grind också, har också haft en häst som försökt gå igenom stängd grind( grinden följde ju med då, och då elen var av + hästen hade täcke på sig så fattade inte hästen riktigt varför jag fick panik, kände väll inte tråden riktigt då jag bara hade översta tråden stängd.) fick tillbaka hästen och ingen skada skedd och har inte hänt igen. men vill ha oelastiskt där hästarna kan tänkas gå igenom för säkerhets skull.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Varför lär inte ridskolan sina elever ett bättre säkerhetstänk? Jag har då aldrig lärt mig nåt annat än att man öppnar, leder ut hästen och stänger i samma rörelse om man är ensam, så gjorde mina ridlärare och det är inte svårt. En enkel rutin är att handtagen alltid ska vara stängda oavsett om man tror att hagen är tom, då slipper man problem med grinar på marken och samtidigt riskerar man aldrig att lämna en häst i en öppen hage.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Det här plus att få springa runt och leta efter folks grimskaft ger mig högt blodtryck och ett jäkla humör.

Hur svårt kan det vara?
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

kl

Har eget stall där det bara är jag som sköter hästarna.
Slänger handtagen på backen av lathet och har inga problem med det.
Slänger dom så dom hamnar förbi stolpen dom sitter i så det är ingen fara att hästen går i trådarna.
Har inga skor nu på dom heller så ingen ström får dom i sej, har inte fått förut heller med skor på...
Skulle dom frysa fast eller går sönder så är det inte hela världen för mej heller.

Det enda som skulle skrämma dom är väl en regnig sommar, då smäller det ganska bra i tråden om den ligger på marken och då stänger jag oftast grinden efter mej.
Men det är inte jämt då heller, dom är inte så skvätten av sej.

Men absolut, skulle jag hyra i ett större stall med andras hästar så förstår jag problemen och skulle stänga grindarna efter mej.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Håller med! Jag hänger stänger alltid grindarna efter mig. Jobbar på en ridskola och där har många problem med att hänga upp grindarna. Har man en jobbig häst som inte kan snurra runt eller vänta så gå isåfall tillbaka och häng upp grinden sen. Så svårt är det inte. Vi har sagt att om grindarna inte är upphängda så släpper vi inte ut hästen. Så nu hänger de flesta upp grindarna och ingen stackars häst har behövt stå inne ;)
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

KL

Vet inte om jag är dum nu, men menar inte TS även den varianten att man har hämtat hästarna i hagen och därefter lämnar handtaget liggande på marken? Vilket är lika korkat det.

Ok, så detta händer när folk tagit ut sista hästen ur hagen? Men hur gör de när de tar ut hästar och det finns hästar kvar i hagen? Om de kan stänga efter sig då så fattar jag inte varför man gör annorlunda med sista hästen? :confused:

Samma sak fast bakvänt blir det ju när man släpper ut, man måste ju stänga grinden innan man släpper hästen, annars kan den ju kuta rakt ut igen.

Verkar som att det är ett vanligt problem när man läser alla svar.. har aldrig stött på det där vi stått.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

det är precis som att vissa folk har svårt att stänga dörrar efter sig, eller på ridskolor; tvätta betten efter lektion. eller mocka efter häst i ridhus/padock,
ngn annan kommer ju ändå att vara där/gå igenom /använda det efter mig, så då kan väll dom stänga/ städa.

jag har eget stall och ja jag är lat ibland och slänger saker här och där och fuskar ibland, men det är alltid jag som gör i ordning det dagen efteråt = jag latar mig inte så ofta då det bara blir mer jobb dagen efter.
går man på ridskola 1 gång i veckan så är det inte "deras problem om handtagen går i sönder eller om bettet är fullt av intorkat gojs, det är nästa person som får ordna det :/. och då bryr folk sig inte om att göra det helt enkelt.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Vi slänger tråden på marken när vi tar in alla hästarna. Dock stänger vi av strömmen först såklart. Det är så stallägarna gör och då gör jag samma de få gångerna jag tar in hästarna själv. Men vi brukar ta in alla tre hästarna samtidigt och då blir det bökigt att vända alla och haka fast handtagen igen. De väntar snällt så det går, men varför mecka med det när ingen stör sig på att de ligger på marken? Men så hade jag inte gjort om det inte var ok för stallägaren såklart.

När det inte drabbar någon annan så är det ju inga problem ... dessutom är det ingen risk att de blir nertrampade i leran för vi slänger ibte tråden framför hästarnas fötter (har ingen lerig hage heller för den delen) och skulle det gå sönder så får vi väl ta ett av dem vi har på lager. Men inget har gått sönder än på tre år ...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag slänger handtagen på marken, dock iväg från själva öppningen, när jag tar in tre eller fyra hästar samtidigt (och naturligtvis när ingen är kvar i hagen), men jag stänger av strömmen först. Det känns alldeles för riskabelt att behöva hålla koll på trådarna också med två hästar i var hand. Nedtrampade i leran eller fryser fast? Nä, jag hänger ju upp dem när hästarna är inne.

Jag hade såklart inte gjort det om stallägaren sagt ifrån, men jag står i ett litet kollektivstall där det är helt okej.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Skulle aldrig slänga på marken. Mina hästar lär sig att vänta och vara lugna. :D Sen kan det ju hända att man tar in andras ouppfostrade hästar men då får man se till att få dom lugna så man kan hänga handtagen i lugn och ro.
Hur svårt ska det vara undrar man ibland.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Tror det är slarv oftast. Det är ju inte rocket science att lära dem gå snällt i snöre direkt... Folk är bara stressade gör det som verkar gå snabbast för stunden.

Har också sett det som Tua skrev - att man först drar dem i huvudet, och sedan blir arga och rycker i huvudet igen när de går för fort, eller går förbi, eller vad det nu är för dödsynd de gör.

Vi har en grind som axels - när den är öppen är det ingen el i. Bara att öppna, stanna, häst går förbi och vänder, jag stänger, och vi går sedan dit vi ska. Det tar en nyinflyttad häst två omgångar att fatta proceduren utan någonsomhelst tjafs.
Det är faktiskt o tydligen en konst att få människan att inte vara nonchig eller bara klantig när de ska hålla upp båda trådarna från marken.

jag ser det som säkerhetstänk att inte hålla upp grindarna samtidigt som man ska vända en eller två ivriga hästar. Jag går hellre en vända tillbaka o tar upp dem.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Och om hästen blir ivrig i en annan situation, vad gör du då? Hästen får faktiskt lära sig vänta och vara uppmärksam än då tycker jag. Lika lite som den får gå först in genom stalldörren, inte stå still vid möte i trafiken, börja äta innan jag hällt upp frukosten färdigt i krubban lika lite får den göra sig till en säkerhetsrisk vid intag.

Men om jag tar in två hästar och den ena eller båda är nya för mig eller inte tillräckligt lydiga med mig, då gör jag oxå som du för då blir det en risk!
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Nu vänder jag i princip aldrig då jag har diken utanför grinden.
Sen är det smalt o ena hästen går in före i hagen o då ska den vara öppen.

Samma sak ut från hagen. Nej jag är inte besvärad av att låta grindarna vara väl lagda åt eller upphängda åt sidan.

min tanke var när ganska ovant folk ska ta in andras hästar. många ggr ser det ut att vara bara tur att hästarna inte fastnar.

Jag kan förstå när många ska öppna o stänga o inte vet var grindarna är slängda. då krävs en viss ordning.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Jag har även haft "slussar" innanför grinden o inte heller där stänger jag när vi gått ut. Har ej kunnat vända på en ganska hårt trafikerad väg. slussen var ett skydd för för att trängsel inte ska kunna ske vid grinden o därmed fått hästar som gått ut.

Den ena hästen vände o sprang ut en gång som ung- inte dennas hage:bump:
Där fanns dock ingen trafik o den andra hästen hann jag stänga in o rymlingen kunde ganska lätt fångas in.
 
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

kl

Helt obegripligt att kasta handtagen på marken. De blir smutsiga och förstörs lätt. DEssutom är det en säkerhetsfråga. Jag anser att hästarna skall vara så pass fostrade att de vänder upp så skötaren kan stänga efter dem.

Här fostras hästarna redan från tidig ålder att följa grimman och skötaren. Det innebär att jag kan leda 2, 3 eller 5 hästar genom olika grindar och hästarna vänder snällt upp och väntar på att jag hänger upp handtagen. Detta tarvar dock långa grimskaft. I synnerhet vid en hage där det olyckligt nog ligger ett dike där hästarna normalt vänder runt så de måste hoppa upp på vägen. (Inser att jag borde lägga ett markrör där).

Även den 8 årige sonen vet att hänga upp grindhandtagen även om han bara bara har lov att leda en häst i taget.

Nya hästar brukar ta någon vecka innan de lärt sig rutinerna, sedan gör de som de andra.

Jag skulle bli galen på att behöva skotta för att få tag handtagen och kunna stänga grinden. Dessutom ser det oerhört slarvigt ut när de är kastade på marken.

mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Varför kastar en del handtagen med stängseltråd och allt på marken?

Mina handtag blir varken smutsiga eller förstörda. Jag vill inte ha stängda hagar. Är de stängda finns det hästar inne i de. Har hagar som ingår i promenadstråk. Då vet folk.

Jag anser att det ser betydligt värre ut med omockade hagar. Att det är ordning är en sak, att det är fint endast på ytan är ngt annat.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan. Det är så att ett utav plasthandtagen till min hästs hage leder ström. Känner JAG, men ingen annan. Givetvis så är det då något...
Svar
11
· Visningar
1 621
Senast: Masse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 515
Senast: moonstruck
·
R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 426
Senast: Vica
·
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp