varför kandar??

Det verkar som att många här tror att sporrar och kandar är till för att "väcka upp" tröga eller okänsliga hästar. Det är tråkigt att så många har den uppfattningen. Det är klart att alla hästar som rids med sporrar och kandar ska kunna ridas utan sporrar och med vanligt träns eller till och med bettlöst. Det är endast de hästar som är välskolade och känsliga för hjälper som kan ridas med sporrar och kandar på ett korrekt sätt.

I princip så skulle det ju vara som så att om en häst går bra utan både kandar och sporrar i alla samlade rörelser så borde det ju visa att just den hästen är den som är allra mest lydig och känslig!
ett ekipage som inte kan utföra dessa samlande rörelser utan kandar och sporrar kommer inte heller att kunna göra det (på ett bra sätt) med kandar och sporrar eftersom dessa förfiningsmedel ställer högre krav på ryttarens känslighet.

självklart, men jag är mer ute efter varför man måste ha sporrar, inte att man inte kan rida den känsliga hästen med dem eller inte.

jag kan ju tycka att många av de ryttare som rider kandarklasser använder sin sporre bra mycket mer än de behöver.

självklart, men jag är mer ute efter varför man måste ha sporrar, inte att man inte kan rida den känsliga hästen med dem eller inte.
Du har svaret i din egen mening ovan :D
Du som ryttare ska kunna rida vilken häst som helst med sporrar och anpassa din sits och skänkel där efter :)

anledningen till frågan var att min kommpis nu tävlar häst klasserna med sin d-poony (nu förra helg)
och hon höll på att träna att rida hästen på kandar hemma. glömmde fråga henne...

kan ju medela att hon vann la:5 och kom 3:a i msv:b2 :D så nu skal hon sopa banan med ponnyn #stolt#

För att kunna utföra en så samlande rörelse som piaff eller passage korrekt, så behöver hästen länga sin överlinje för att komma under sig med bakbenen. På ett vanligt tränsbett är det svårt att göra den korrekt då S-kurvan i halskotpelaren blir fel av ett tränsbett, då detta blir bakåtverkande i såpass hög samling. Därav användningen av kandar, det blir mer eller mindre skadligt att samla hästen såpass mycket på ett vanligt tränsbett.

Vad gäller sporrarna: har du någonsin sett Kyra använda sin skänkel på ett sådant sätt att hon inte kan undgå att använda sporren, vare sig hon vill eller inte?

Du som ryttare ska kunna rida vilken häst som helst med sporrar och anpassa din sits och skänkel där efter

Just det! Jag har aldrig sett någon ryttare vara så skicklig att man aldrig gör det. Och har man den där känsliga hästen och behöver det där lilla extra trycket av den delen som sporren sitter så kan det ju faktiskt vara som så att den reagerar på sporren på negativt sätt.

Det behöver inte betyda att ryttaren på något sett gör fel, utan behöver just lite mer tryck.

Det har varit så alltid i LA.5. Fast programmet har ju bara funnits sen 2003. :) Du kanske tänker på gamla LA.4 då var det oxå några regler kring kandar & träns, kan ha varit som du skrev i den möjligen? :confused:

Sv: varför kandar??

Folk som "måste" tävla på kandar vill inte ,
och t.ex. jag , junior på ponny, vill men får inte. Det verkar aldrig bli "rätt", haha ;) .

Jag vet många ponnyryttare(juniorer) som rider bra mycket bättre på kandar än en del seniorer som tävlade på regionala dressyrtävlingen här som var för några veckor sedan. MINST två hästar gick och gapade konstant, det var inte kul att se :cry: .
Men, regler ska tydligen inte förstås :crazy: .
och sporregeln är otroligt kass tycker jag, känner "min" ponny av sporrarna det minsta är det kört, han spänner sig fruktansvärt mycket även fast jag inte ens använder dom :crazy: . Jag avskyr sporrar.

Sv: Re: varför kandar??

La:5 och la:6 är det valfritt om hästen ska gå på kandar eller träns, Alla MSV klasser oc uppåt skall ridas på kandar.

coscos skrev:
det va ju så jag tänkte.. trodde det fanns en bra förklaring, men att man rider på kandar bara för att visa att man kan tycker jag låter lite konstigt, till en del men det måsste vell finnas någon mer anledning..

Klart det finns andra anledningar.

T.ex. när jag ber min häst om samlad trav så ska ju hon gå med mycket hög nacke, eller hur. Då kan jag be om lite höjning med hjälp av bridongen MEN för att hon inte ska spänna underhalsen så kan jag ibland också få krama stångtygeln för att hon samtidigt ska söka sig framåt nedåt.

I galoppen så tar jag nästan aldrig i stången utan bara bridongen för att min häst naturligt vill lägga sig på bogarna då. Med andra ord så använder jag bridongen höjande.

I piaffträningen använder jag däremot mest stången då man måste vara jättenoga med att hästen länger överlinjen och söker sig framåt nedåt i denna övning annars är det jättelätt att man får en häst som sänker ryggen, får hjorthals och triangulerar.

Ovan är några orsaker till varför man använder kandar. Varför det är ett krav kan jag däremot inte svara på. Kanske är det så att det ska vara lika för alla helt enkelt, vad vet jag

Hoppas att detta inlägg i alla fall gav dig lite försåelse varför åtminstonde jag anväder kandar (förutom att vi nu ska ut och tävla kandarklasser förståss och MÅSTE ha kandar :D ).

Mvh//LG

I Msv B:1 är det också valfritt om man vill tävla på träns eller kandar.

/Lisa

qodrofenia skrev:
Det behöver inte alls vara så ;)
Visst ska du kunna rida utam dem.men du ska oxå kunna rida vilken häst som helst med dem. :)

Hästen kan alltid gå igentligen med sporrar och kandar .men frågan är om ryttaren kan rida hästen med dessa ;)
Man får avdrag enligt TR om hästen är irriterad på en hjälper.Och hästen tex slår med svansen eller gnisslar tänder eller dyligt..
Och du behöver ju inte använda sporren för att den sitter där ..eller stången..Det går att rida med sittben och på bridongen.

Fast det stämmer ju inte riktigt, vet flertal hästar som inte går på kandar pga att de är för grunda i munnen vilket gör att de inte får plats med kandaret.

Jag har träffat på väldigt få hästar som är så trånga och grunda i munnen att de inte kan gå på kandar då det finns så oändligt många varianter av bridonger och stänger. Det finns ju oerhört tunna bridonger och stänger idag. Det finns ju även massor av olika tungfriheter. Oftast går det att hitta ett kandar som hästen trivs på, men det gäller att ha lite tålamod samt vilja att pröva olika bett och kombinationer.

Vidare kan det ju vara så att man upplever att hästen går mycket sämre när man stoppar i kandar för första gången och tro att det är själva betten. Att ha kandar är ju en vanesak både för ryttare och häst och tar tid att vänja sig vid. Det går med andra ord inte att stoppa in ett kandar två dagar före tävling och tro att allt ska flyta på som valingt. Precis som allt när det gäller hästar får man ha tålamod och tid.

Mvh//LG

LillaGeisha skrev:
Jag har träffat på väldigt få hästar som är så trånga och grunda i munnen att de inte kan gå på kandar då det finns så oändligt många varianter av bridonger och stänger. Det finns ju oerhört tunna bridonger och stänger idag. Det finns ju även massor av olika tungfriheter. Oftast går det att hitta ett kandar som hästen trivs på, men det gäller att ha lite tålamod samt vilja att pröva olika bett och kombinationer.

Vidare kan det ju vara så att man upplever att hästen går mycket sämre när man stoppar i kandar för första gången och tro att det är själva betten. Att ha kandar är ju en vanesak både för ryttare och häst och tar tid att vänja sig vid. Det går med andra ord inte att stoppa in ett kandar två dagar före tävling och tro att allt ska flyta på som valingt. Precis som allt när det gäller hästar får man ha tålamod och tid.

Mvh//LG

Visst, men min pålla kan inte gå på kandar. Hon går väldigt bra på det och skulle verkligen vilja ha det nu i år då det blir betydligt svårare i vår dressyr. Har ridit på vanligt träns tidigare och visst det går, men det lilla extra får jag endast till på kandaret.

Nu är hon extremt trång och tungan åker ut på ena sidan direkt nu när det kommer på. Har provat det mesta i stång/bridong väg men tyvärr det funkar inte.

Har tävlat på kandar en massa gånger på andra hästar. Och vet ju självfallet att det inte går att stoppa in ett par dagar före tävling :smirk:

Men denna häst är speciellt och svår betslad överhuvudtaget oavsett om det gäller dressyr, hoppning eller terrängen. Så hon är nog det där undantaget som är så sällsynt.

olgaklara skrev:
vet flertal hästar som inte går på kandar pga att de är för grunda i munnen vilket gör att de inte får plats med kandaret.

Klart att det finns hästar som inte klarar av att gå på kandar, men du skrev att du vet ett FLERTAL hästar som inte klarar det och det var det jag reagerade på och inte riktigt höll med om.

Tråkigt att din häst inte klarar av kandar när det är kandartvång i de högre klasserna.

Har du prövat stång med ledbara stänger och bred tungfrihet (så att stången inte alltid verkar så fort du tar i stångtygeln och bred tungfrihet för att 1. tungan ska få plats 2. verkar mer på lanerna).

Mvh//LG

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 406
Senast: Strandad
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 415
Senast: hhere
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 601
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommarföräldrar 2024
  • Gamla trotjänare
  • Leasa eller köpa bil