varför kandar??

Och fina hjälper som bara går att ge med sporren.. hmm.. Har man en häst som måste bankas fram och inte vill ändra om utbildningen/inte kan så visst kan man ge finare hjälper med en sporre. Men det är ju verkligen att dölja symptom och man vill väl komma åt problemet??

det va ju så jag tänkte.. trodde det fanns en bra förklaring, men att man rider på kandar bara för att visa att man kan tycker jag låter lite konstigt, till en del men det måsste vell finnas någon mer anledning..

Den som har sådana erfarenheter av sporrar, som att hästen blir avtrubbad har missbrukat sporren och använt den i fel syfte. Jag har fått lära mig att "underskänkeln är till för sporren". Jag rider med långa sporrar och anledningen till att jag gör det är att då jag vill ge min häst en liten extra kick, t.ex. vid byten, så ska jag inte behöva dra upp hälen för att komma åt honom. Om jag drar upp hälen så kommer jag att spänna mig i höften, kanske vika mig i sidan och hästen störs av min sits. Jag kan i och för sig göra t.ex. byten utan sporrar, och jag använder dem inte heller alltid även om de sitter där, men då man vill ha en extra reaktion från hästen så är sporren bra.

Jag bytte från spö till sporrar då jag började rida med kandar för det blev lite mycket i handen att hålla reda på. Annars kan spö ge samma effekt och detta är ofta ett bättre alternativ för den som ännu inte har lärt sig att använda sina underskänklar på ett bra sätt.

Jag förstår att ryttare som ständigt rider sina hästar med underskänkeln upplever att deras hästar trubbas av, men jag tror inte att det är själva sporren som gör det utan snarare det sätt på vilket ryttaren använder sina hjälper.

Reglen om sporrar är definitivt onödig, borde verkligen vara valfritt. Vaför lära hästen att gå med något som den är för känslig för? Varför få den "avtrubbad" för att visa att den har en viss grad av okänslighet? För om man sätter sporrarna korrekt (dvs INTE på hälen eller grovt nedåtpekande) så är det väldigt svårt att rida med skänkeln (man kanske vill använda underskänkeln och en viss grad av hälen ibland utan att sporren sitter där). Och man vill väl hellre använda lite skänkel utan sporre än sporren "direkt". För om man har korrekt spända sporrar och sitter på en normalstor häst måste man vinkla in tårna för att inte komma åt hästen med en korrekt placerad sporre. Har eg inget emot sporrar, rider vissa hästar m det men det borde vara valfritt!
Mennn :crazy:Man rider ju inte med hälen.Skänkeln kan ligga alldelens stilla in till hästens sida och sporren behöver inte användas...Och inte behöver du vinkla om benet/foten heller..låt underskänkeln ligga still så används inte sporren..Fattar inte att så många har sådan dåligt koll på sporrens användande.. :crazy:Det verkar som om många tror att sporren endast är till för att banka på en trög häst med och göra den okänslig....
Så ska det inte vara..Sporren behöver inte göra ont när den används..Den kan trycka mycket löst .Hellre faktiskt att jag petar med sporren på en liten yta (liten hjälp) än att jag använder hälen(storhjälp)
Sporren ska inte göra ont på hästen..Sagar man hästen på detta vi då tycker jag oxå att man ska rida utan för då har man inte sitts och kunskap nog att använda detta hjälpmedel.

Och fina hjälper som bara går att ge med sporren.. hmm.. Har man en häst som måste bankas fram och inte vill ändra om utbildningen/inte kan så visst kan man ge finare hjälper med en sporre. Men det är ju verkligen att dölja symptom och man vill väl komma åt problemet??
Läs mit ovanstående svar :crazy:

Tänkt inte på det på det sättet.

Tänk istället på det som att när man går på lågstadiet behöver man en viss sort böcker, när man går på mellanstadiet en annan sort och när man går på högstadiet ytterliggare en annan sort.

Om man nu ska jämföra med det så behöver man i början ett ledat bett för att komma åt böjning/ställning i kroppen = "lågstadiet".

När man kommer upp på mellanstadiet har man börjat fått koll på sin och sin hästs kropp, hästen svarar oftast för endast sitthjälper och man har böjat komma till mer och mer samlande rörelser. Då behöver man både något som kommer åt böjning/ställning och något som hjälper en att länga ut överlinjen. Då kommer kombinationsbetslingen in. T.ex då kandar även om jag själv föredrar kapson och stång.

När man kommit upp till högstadiet har man så bra koll på sin häst och sig själv att i princip alla "problem" kan lösas med sitsen och man behöver inte längre något som hjälper en med böjning/ställning. Stången kommer också att hållas på mer eller mindre lösa tyglar (beror på vem man frågar!).
Det är lättare att reglera böjning genom hästens kropp med sitsen än längningen av överlinjen, därmed får man fortfarande behov av ett stångbett.

Så egentligen har tävlingsdressyren (i alla fall i mina ögon) fastnat i "mellanstadiet"...alltså med kombinationsbetslingen.

Sen som sagt ska man kunna rida med ett vanligt tränsbett oavsett utbildningsnivå, MEN när man utbildar sin häst vill man ju bästa möjliga utrustning för att man i alla fall inte ska ha problem med det...

Så ser i alla fall jag på det.

För mig blir också sporrarna överflödiga då man inte ska behöva använda skänklarna alls till slut, självklart teoretiskt sett. I praktiken måste man ju använda dem ändå, men väldigt lite.

Nu är det så att det är bara så det är :). Man ska from. LA:4 använda kandar. Sporrar ska också användas men detta har jag för mig gäller för alla klasser. Det är så för att ryttaren ska kunna visa upp att han/hon kan hantera detta. Man rider ju inte på kandar för att hästen är svår att hålla eller så.

Nu är det så att det är bara så det är :). Man ska from. LA:4 använda kandar.

FEL!! LA:4 rids på träns! I LA:5 och MSVB:1 däremot får du använda kandar, men det är valfritt. Du kan alltså välja att rida på antingen kandar eller träns.

Nirak

Ok, tack för det. Det var ett litet tag sedan jag tävlade och då var det nämligen LA:4 och uppåt. Det har kanske ändrats nu. :cool:

:o det hat jag missat...är det en ändring som gjorts?eller har det varit så gämt?
För jag har för mig att det var så som jag beskrev förut?
Men jag kan ha missuppfattat :p

För att reda ut alla 'måste- måste inte' kommentarer som säger olika saker.

Detta gäller nu:

Sporrar är valfritt på lokaltävling, obligatoriskt på regionaltävling och högre. Det spelar ingen roll vilken klass det är.

För ponny är det träns i alla klasser.

För häst är det träns t.o.m. LA:4. I LA:5 och Msv B:1 får RYTTAREN välja mellan träns och kandar. I Msv B2 och högre är kandar obligatoriskt.

Och som vanligt: på klubbtävling bestämmer klubben.

vilken del av benet använder man?`

Jag ogillar starkt att man har den meningen att alla hästar ska kunna gå med sporrar. Om man har en häst som är extremt känslig för skänkel anser jag ju det inte vara en nackdel. Och även den hästen måste gå med sporrar pga regler.

Jag har aldrig någonsin träffat på någon häst som inte reagerar på flugor på kropper! Om en häst känner en sådan så borde det ju vara som så att den känner skänkel oavsett tryck, det har ju bara med hur pass lydig den är för skänkeln som visar hur mycket den "tar" den.

I princip så skulle det ju vara som så att om en häst går bra utan både kandar och sporrar i alla samlade rörelser så borde det ju visa att just den hästen är den som är allra mest lydig och känslig!

Jag har både hästar som fungerar med och utan sporrar och eftersom jag får välja mellan kandar (svår fälttävlan) och träns så väljer jag träns, tyvärr får jag inte välja bort sporrar.

Jag har aldrig någonsin träffat på någon häst som inte reagerar på flugor på kropper! Om en häst känner en sådan så borde det ju vara som så att den känner skänkel oavsett tryck, det har ju bara med hur pass lydig den är för skänkeln som visar hur mycket den "tar" den.

Håller inte helt med ang lydigheten. Det kan vara så också att ryttaren ger en massa signaler hela tiden och hästen måste lära sig sålla för vilka som är viktiga.

Detta har inget med olydnad att göra. Ett exempel: Hur ska hästen veta när man "klämmer" för att man har tappat balansen och man skänklar för att den ska gå fram?

mvh Jessica

Det finns ett förslag (från en domare/överdomare) till dressyr-kommittén att sporrar ska vara valfritt och träns tillåtet på alla tävlingar, vi får se hur det går med det.

Har FEI krav på sporrar och kandar så lär nog kravet vara kvar på svenska tävlingar också.

Hur ska hästen veta när man "klämmer" för att man har tappat balansen och man skänklar för att den ska gå fram?

Vad är eg skillnaden när man rider med sporrar? Det finns något som heter hand och säte med. Och tappar man balansen så har ju hästen svårt att förstå sätet med i så fall.

Nej, det kanske var en dålig liknelse i sammanhanget, men jag ser ändå inget problem med sporrar när man rider korrekt.

Däremot kan jag tycka att det kunde vara frivilligt upp till samma klasser som kandaret är tvång. Men det kommer alltid finnas ryttare som använder både kandaret och sporren felaktigt.

mvh Jessica

vilken del av benet använder man?`
Vaden och sittben!
Jag ogillar starkt att man har den meningen att alla hästar ska kunna gå med sporrar. Om man har en häst som är extremt känslig för skänkel anser jag ju det inte vara en nackdel. Och även den hästen måste gå med sporrar pga regler.
Det är absolut ingen nackdel att en häst är känslig .Det är en fördel och ett bevis på att hästen är riden på rätt vis.Men som sagt som jag sagt tidigare MAN BEHÖVER INTE ANVÄNDA SPORREN FÖR ATT DEN SITTER PÅ STÖVELN!Då har man dålig koll på sin sitts om man ändå använder dem (man måste han kroppskontroll):smirk:
I princip så skulle det ju vara som så att om en häst går bra utan både kandar och sporrar i alla samlade rörelser så borde det ju visa att just den hästen är den som är allra mest lydig och känslig!
Självklart är det så...Men om du som ryttare rider en sådan häst måste du ju då kunna annpassa dina hjälper efter hästens känslighet.Med sporrar eller utan ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 406
Senast: Strandad
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 415
Senast: hhere
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 601
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar