Den som har sådana erfarenheter av sporrar, som att hästen blir avtrubbad har missbrukat sporren och använt den i fel syfte. Jag har fått lära mig att "underskänkeln är till för sporren". Jag rider med långa sporrar och anledningen till att jag gör det är att då jag vill ge min häst en liten extra kick, t.ex. vid byten, så ska jag inte behöva dra upp hälen för att komma åt honom. Om jag drar upp hälen så kommer jag att spänna mig i höften, kanske vika mig i sidan och hästen störs av min sits. Jag kan i och för sig göra t.ex. byten utan sporrar, och jag använder dem inte heller alltid även om de sitter där, men då man vill ha en extra reaktion från hästen så är sporren bra.
Jag bytte från spö till sporrar då jag började rida med kandar för det blev lite mycket i handen att hålla reda på. Annars kan spö ge samma effekt och detta är ofta ett bättre alternativ för den som ännu inte har lärt sig att använda sina underskänklar på ett bra sätt.
Jag förstår att ryttare som ständigt rider sina hästar med underskänkeln upplever att deras hästar trubbas av, men jag tror inte att det är själva sporren som gör det utan snarare det sätt på vilket ryttaren använder sina hjälper.