varför kandar??

C

coscos

vet inte om tråden ligger rätt men jag mosste få veta!
min kommpis börgar nu tävla sin d-ponny i hästklasserna efter som hon är över 18. och då mosste ponnyn gå på kandar varför är det så?? det är verkligen ett mysterium samma med sporrar varför mosste man ha sporrar på dressyr tävlingar??

Varför?
Ja hästen ska vara så pass utbildad att den kan gå med den utrustningen..
Och jag fattar inte varför alla reagerar så negativt till sporrar..Även om sporren sitter på foten så behöver den ju inte användas :smirk:
Sporren är inget som är till för att saga hästen eller misshadla den med..sporren gör att du kan ge små fina hjälper..Det är ju det som är meningen i dressyren det ska knappt synas att man ger en hjälp...
Och dessutom får man anvdrag om man använder sporren på fel vis ;)
Det krävs skicklighet att rida på kandar.Även där kan du få avdrag för att kandaret sköts fel det dras på ryttarens sitts och hållning och inverkan..

Måste och måste, hon kan ju välja att rida lägre klasser;)

Och måste hon rida på kandar borde hon vara en riktigt duktig ryttare som tävlar så pass höga klasser att det inte är några problem att tävla med kandar...

Och sporrar använder man för att för fina hjälperna, hur snyggt e det att sitta med ponnyskänklar?? och det är dessutom inget man måste använda när man har d på stövlarna!
Sporrar ska man ha från LB har jag för mig, det är ju oxå så att det krävs att man e en duktig ryttare för att kunna använda sporrar...

jojoo det är klart jag rider själv på sporrar. jag förstår inte bara varför det är ett måsste. samma med kandar. bara för att hästen kan gå på det måsste man visa upp det då?

joo hon tävlar ganska höga klasser det är en super ponny..
men vart går "gränsen" för att man måsste ha kandar på hästen vid tävling?

bara för att hästen kan gå på det måsste man visa upp det då?

"Alla" hästar kan gå med kandar, men det är grymt svårt att använda det som ryttare, jag har ridit på kandar en gång och man måste va bra mycket känsligare och dessutom har man 2 tyglar att hålla koll på!!

Det är valfritt i LA:4 (tror det är det, vet att det är i La iallafall) rider man sen MSV ska man ha kandar..Och då ingår det väl även galoppombyten?

Valfritt och valfritt..Det är de som håller i tävlingen som bestämmer om det är kandar eller inte...Man blandar inte ekipage i en klass med kandar och utan.. :)

japp det gör det tror jag..

jo det är klart att det är svårt att rida på kandar. men är det så att man rider på kandar bara för att visa att man behärskar att använnda det?

Dressyr tävlar man väl ändå för att visa upp att man behärskar de olika svårigheterna med sin häst? :confused:

Det borde ju vara lika svårt för en ovan ryttare i en LD att göra en snygg galoppfattning som en ryttare i MSV att rida på kandar?

ok.. har lixom aldrig tänkt på att "svår" utrustning ingick utan bara rörelser..

och ja skal vara dressyr ryttare humm :o

Om du är en duktig ryttare ska du ju kunna rida vilken häst som helst med sporrar..Det är för att visa ryttarens skicklighet :)

Fast egentligen är det ju lite bakvänd filosofi *ler* En skicklig ryttare borde kunna rida sin häst på enkelt bett och utan sporrar. :)

Det behöver inte alls vara så ;)
Visst ska du kunna rida utam dem.men du ska oxå kunna rida vilken häst som helst med dem. :)

Hästen kan alltid gå igentligen med sporrar och kandar .men frågan är om ryttaren kan rida hästen med dessa ;)
Man får avdrag enligt TR om hästen är irriterad på en hjälper.Och hästen tex slår med svansen eller gnisslar tänder eller dyligt..
Och du behöver ju inte använda sporren för att den sitter där ..eller stången..Det går att rida med sittben och på bridongen.

I samlade övningar som tex piaff kan man använda kandar-stången till att länga hästens överlinje. Vilken kan bli för kort i just sådanna övningar.

Som någon redan sagt: Då man visar upp sin häst på tävling så ska den vara så "färdig" att den ska kunna ridas med sporrar och i högre klasser även på kandar.

Sporren används som en förstärkning, en impuls, då man vill ha lite extra "tramp" eller "energi" i det man utför. Jag flyttar t.ex alltid min häst för vikten då jag utför en öppna eller sluta. Endast då jag har honom där jag vill kan jag ibland använda sporren för att be honom att ta i lite till.

Då det gäller kandaret så är det ett medel som används till att förfina ryttarens hjälper ännu mer. Det är absolut ingen "hjälputrustning". Kandaret kan ses som ett instrument med inte bara grundtoner som hos tränset, utan även mellantoner. Och åter som någon redan sagt, kandaret är svårt att använda på rätt sätt. Man ska inte tro att det hjälper till att lättare få hästen i form, det är tvärtom svårare och kräver otroligt mycket känslighet och mjukhet från ryttarens sida. I de klasser som det är obligatoriska att rida på kandar förväntar man sig att ryttaren har uppnått den graden av känslighet som krävs för kandaret.

Nästa steg är att rida hästen på endast stång. Det ingår inte i våra dressyrprogram för tävling, men är verkligen en konst. Man kanske skulle införa tävlingsklasser där blank stång är obligatorisk? Problemet är väl att man kanske inte får så många starter...

Ville bara peta in att "alla" hästar inte kan gå på kandar.
De flesta hästar som gör det idag "kan" det egentligen inte. De har för liten mun, men man trycker in det ändå och stänger käften med en nosgrimma så man inte ser protesterna.

Jag tycker att man i alla fall borde ha valmöjligheten att rida på t.ex. stång och kapson, blank stång eller hackamore.

Som någon redan har påpekat (jag och namn!) så har man stången för att den, rätt använd, hjälper till att länga ut överlinjen och när man kommer till väldigt samlande rörelser så behövs det. Fast man ska givetvis kunna rida utan stången också.

Sporrar är för mig ett mysterium varför man ska behöva ha det! En ryttare och häst som är så samspelta, som de borde vara på en lite högre nivå, behöver inte det. Och en häst och ryttare som inte är samspelta borde inte ha sporrar.

Valfritt och valfritt..Det är de som håller i tävlingen som bestämmer om det är kandar eller inte...Man blandar inte ekipage i en klass med kandar och utan..

Där är du tyvärr ute och cyklar litegrann :)
I LA:5 och MsvB:1 är det valfritt att rida på kandar eller träns och det är RYTTARENS val och ingen annans. Det innebär att i en och samma klass kan det blandas ekipage med träns och kandar.
I klasser lägre än LA:5 får bara träns användas och i klasser högre än MsvB:1 får bara kandar användas.

/Lisa - tävlingsledare

Det med att länga ut överlinjen köper jag..

Men inget mer.. VAD är det för mening med att visa att m,an kan använda saker som man inte ska behöva??? Precis som att jag skulle tvingas lära mig köra en trimmad bil i 200 runt en bana "bara för att kunna" när jag ändå aldrig kör snabbare än 110 på rakt motorväg.. *fattar inte*

Reglen om sporrar är definitivt onödig, borde verkligen vara valfritt. Vaför lära hästen att gå med något som den är för känslig för? Varför få den "avtrubbad" för att visa att den har en viss grad av okänslighet? För om man sätter sporrarna korrekt (dvs INTE på hälen eller grovt nedåtpekande) så är det väldigt svårt att rida med skänkeln (man kanske vill använda underskänkeln och en viss grad av hälen ibland utan att sporren sitter där). Och man vill väl hellre använda lite skänkel utan sporre än sporren "direkt". För om man har korrekt spända sporrar och sitter på en normalstor häst måste man vinkla in tårna för att inte komma åt hästen med en korrekt placerad sporre. Har eg inget emot sporrar, rider vissa hästar m det men det borde vara valfritt!

Skulle oxå vilja rida dressyren bettlöst men det får man ju inte ;) (syftar då på tränsklasser och bettlöst utan hävstång men det räknas väl som grimma då ... )

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 406
Senast: Strandad
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 415
Senast: hhere
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 601
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommarföräldrar 2024
  • Gamla trotjänare
  • Leasa eller köpa bil