Som någon redan sagt: Då man visar upp sin häst på tävling så ska den vara så "färdig" att den ska kunna ridas med sporrar och i högre klasser även på kandar.
Sporren används som en förstärkning, en impuls, då man vill ha lite extra "tramp" eller "energi" i det man utför. Jag flyttar t.ex alltid min häst för vikten då jag utför en öppna eller sluta. Endast då jag har honom där jag vill kan jag ibland använda sporren för att be honom att ta i lite till.
Då det gäller kandaret så är det ett medel som används till att förfina ryttarens hjälper ännu mer. Det är absolut ingen "hjälputrustning". Kandaret kan ses som ett instrument med inte bara grundtoner som hos tränset, utan även mellantoner. Och åter som någon redan sagt, kandaret är svårt att använda på rätt sätt. Man ska inte tro att det hjälper till att lättare få hästen i form, det är tvärtom svårare och kräver otroligt mycket känslighet och mjukhet från ryttarens sida. I de klasser som det är obligatoriska att rida på kandar förväntar man sig att ryttaren har uppnått den graden av känslighet som krävs för kandaret.
Nästa steg är att rida hästen på endast stång. Det ingår inte i våra dressyrprogram för tävling, men är verkligen en konst. Man kanske skulle införa tävlingsklasser där blank stång är obligatorisk? Problemet är väl att man kanske inte får så många starter...