Varför just NU???!!!

Comfort

Trådstartare
Till våren flyttar vi til en gård låångt ut i skogen,och med en sambo som jobbar till ett på natten ibland komer jag ju såklart känna mig rädd och övergiven...... och måste ha en hund!
Men nu sitter vi i en lägenhet och kan inte ha en, utan det får bli om ca ett år.

men givetvis kan jag inte hålla mig borta från tex Blocket, utan sitter ändå och tittar på all underbara labbevalpar som bara SKRIKER ut att de vill komma och bo hos mig!
Nu har jag hittat, 4 mil härifrån, en mil ifrån nya stället, faktiskt billiga, (dock blandras 75% Labbe, 25%golden.) :love:

kan man ringa och höra om de kommer att ha valpar nästa sommar med? Så man vet om man ska leta då, eller ta ifrån lokalt vilket jag hellre gör?

(ursäkta om detta låter rörigt, men feberyrsel kan göra så..)

Sv: Varför just NU???!!!

Ska du låta bli att känna dig rädd ska du väl satsa på något annat än den blandningen kanske? ;)

Varför inte höra av dig till en seriös uppfödare, berätta när tajmingen kan fungera för er och be denne att ha er i åtanke om den planerar valpar. Typ något sånt.

Ja en kommer du känna dig jätte trygg med ner pervo Per kommer för o kika på dig genom fönstret...:D

haha, jo jag vet, men främst sa den vara en familjehund, kan den se lite skräckinjagande ut är det ett plus!:angel:
Mest för att stilla min hundlängtan,och för att inte vara ensam. Man känner sig ju rätt mycket säkrare om det finns en hund, kommer det tex en inbrottstjuv och hunden skäller kan ju inte han veta vad det är för hund...

(pappa har en golden/new foundland blandras som har mycket vakt i sig, kommer det nån ny får den fjäska för att komma in. Och de är ju inte direkt vakthundraser heller precis,:laugh:)

tilläggas bör också att mn högsta önskan har alltid varit att ha en rottis, men efter många böner från både min och sambons familj att inte skaffa en har jag fått ge mig:cry:;)

Nu blir jag faktiskt lite förbaskad. Orkar man inte åka längre och hitta en vettig hund? Utan letar efter de som är närmast? Dessutom hoppas jag verkligen inte att blandrasuppfödaren planerar fler kullar.

Nej, se dig för vilken ras du vill ha. Kolla sedan vilken kennel du vill ha ifrån. Och man åker faktiskt bara till uppfödaren ett fåtal ggr, så vad gör det om det är en bit ifrån?

därför att jag tycker att om det finns nära, varför åka långt? Och jag tillhör de som inte har nåt emot blandraser. I rimlig blandning.

och det var inte alls så att jag letade nära, utan dessa fanns nära.

och hunden ska bli en familjehund. Inte till utställning, lydnadstävling eller nåt sånt, så att åka land och rike runt för att hitta den "exteriört perfekta" hunden känns onödigt. Och jag ska inte syssla med avel, det behöver du inte vara rädd för.

(och ska du predika om blandraskorsningens vara eller inte vara, kanske du skule välja de som korsar tex schäfer/dobberman osv, de som faktikst kan vara farliga.)

Hehe, på tal om hundar som skulle slicka ihjäl en inbrottstjuv så tror jag fullt och fast på att ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle våga angripa mig på min och hundens kvällsrundor :o När mina arbetskamrater hörde var jag brukar jogga sent om kvällarna tyckte de att jag skulle byta runda 'men jag har ju Sirius med mig' :D Undrar varför de inte tycker han är någon vidare vakthund?

22855988.jpg

Jaha, så dobermannkorsningar är farliga? Jag hade ingen aning om att vi pratade blandras-farliga hundar. Snarare vad som är hälsosamt.

Och nej, man behöver inte åka land och rike runt för att hitta en exteriört bra hund. Men däremot MENTALT! Ska du ha något som har koll på dig ute på landet lär du knappast ha en harig hund.

Är det inte åtminstone viktigt att få en hund med så goda chanser som möjligt till ett långt och friskt liv? Retrievers har en hel del problem med både höfter, armbågar och ögon. Hur stor chans tror du det är att blandrasuppfödarna röntgar, ögonlyser årligen och endast parar hundar från kullar där hälsostatistiken är god? Relativt få hundägare, på det stora hela, tävlar eller ställer ut sina hundar, men det inte främst DÄRFÖR man bör välja renrasigt och registrerat från en seriös och kunnig uppfödare...

Ska ni köpa valp till nästa vår/sommar och är intresserade av en labrador är det väl alldeles lagom att börja se sig om efter en seriös uppfödare som planerar någon lämplig kull tills dess. Jag tycker att man åker så långt man behöver för rätt hund men vill man nu inte det så finns det ju 7 uppfödare bara i Kalmar län listade på labradorklubbens hemsida...

.

och hunden ska bli en familjehund. Inte till utställning, lydnadstävling eller nåt sånt, så att åka land och rike runt för att hitta den "exteriört perfekta" hunden känns onödigt. .)

Så då gör det inget om diverse sjukdomar poppar upp i fyraårsåldern hos hunden?

givetvis ska ja röntga och lysa, ögon, leder osv, nåt annat finns inte på kartan.

Om båda föräldrarna finns att träffa, vilket jag hoppas att de gör, och de verkar lugna och stabila, efter flera möten, så kommer jag iallafall seriöst fundera på det.

Aliide: nej jag menade inte att alla dobermannkorsningar är farliga, men oftast blandar man väl inte de raserna för att få en trevlig och lugn familjehund?

givetvis ska ja röntga och lysa, ögon, leder osv, nåt annat finns inte på kartan.
Men det va rinte det folk menade.
Man menade att föräldrarna bör vara ögonlysta HD kollade för att försäkra dig om att din valp blir frisk!

För att återgå till TS fråga

Givetvis kan du ringa och fråga om de planerar någon mer kull.

ja det är klart.. uuuhhh tur att det är lång tid kvar, får spara till en valp som man vet är frisk, det är det ju klart värt.

Men det var inte det jag menade. Om hunden bär på anlag för ögonsjukdom, t.ex. PRA som gör hunden blind (finns hos retriever) eller för HD/AD så spelar det ju ingen som helst roll att DU undersöker DIN hund. Det är föräldrarna och deras syskon, mor/farföräldrarna och så vidare bakåt i leden som ska vara undersökta.

Att hundarna är trevliga familjehundar är INTE tillräckligt för att motivera användande i avel, det är SÅ mycket mer än så som krävs vilket majoriteten av blandrasuppfödarna tycks strunta i och de står ju inte heller under någon "övervakande instans" som tvingar dem; inga krav måste uppfyllas för att få registrera valparna och uppenbarligen ställer deras valpköpare heller inte speciellt höga krav...

jo det var det jag menade i mitt senaste inlägg - det får bli en hund som jag vet är frisk, alltså en som är från en kennel, eller iallafall seriös uppfödare där man kan få se papper på att tidigare generationer är fria.

Jag såg inte det innan jag skickade mitt. Men det låter bra att du tänkt om! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
15 035
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 276
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka