Varför just NU???!!!

Sv: Varför just NU???!!!

haha, ok!
För visst kan man väl se paper? Annars kan de ju bara säga att de är kollade?

haha, ok!

Ja du ska ha all rätt att se papper och intyg! VÅGA vara kritisk även om du känner stort förtroende för människorna. När jag köpte raskatt var jag så dum att jag inte bad om att få se papper på föräldrarna...och fick en katt med HCM (hjärtfel)..:(

haha, ok!

Om du vänder dig till en etablerad och seriös renrasuppfödare så behöver du inte be om att se papper på det. Rashundar har ofta ett bekämpningprogram för de sjukdomar och defekter som finns i just den rasen. För att uppfödaren skall få registrera valparna så att de får en stamtavla så måste uppfödaren intyga detta till SKK...
Alltså ... stamtavlan är normalt en garanti för att föräldradjuren har genomgått de tester som krävs för just den rasen.

Ja du ska ha all rätt att se papper och intyg! VÅGA vara kritisk även om du känner stort förtroende för människorna. När jag köpte raskatt var jag så dum att jag inte bad om att få se papper på föräldrarna...och fick en katt med HCM (hjärtfel)..:(

HCM kan dyka upp även efter testade föräldrar.
Du kan testa hur mycket du vill, vill det sig illa utvecklar katten HCM en vecka efter ultraljudet.
HCM kan man INTE skylla på uppfödaren..

(Sorry för OT, men jag var bara tvungen.)

HCM kan dyka upp även efter testade föräldrar.
Du kan testa hur mycket du vill, vill det sig illa utvecklar katten HCM en vecka efter ultraljudet.
HCM kan man INTE skylla på uppfödaren..

(Sorry för OT, men jag var bara tvungen.)

Det har jag inte sagt något om! Man kan inte garantera att hunden blir HD fri fast båda föräldrarna är "A" heller. I min ena hunds kull är bägge föräldrarna "A" men fick både C och D valpar. Min är dock "A" tack och lov. I detta fallet tog jag dock uppfödaren på orden när hon garanterade att katterna var testade med ultraljud. När katten sedan var köpt läckte det ut att mamman bara var kollad med stetoskop. Man ska inte vara naiv utan hellre då övernogrann. Då har man gjort det man kunnat. Det gjorde inte jag.

Senast ändrad:

Ska du låta bli att känna dig rädd ska du väl satsa på något annat än den blandningen kanske? ;)

Varför inte höra av dig till en seriös uppfödare, berätta när tajmingen kan fungera för er och be denne att ha er i åtanke om den planerar valpar. Typ något sånt.

Tycker inte ni ska vara så nedlåtande på labbe golden hundar hade för många år sedan en labbe och en bättre vakt hund har jag inte sett. För han såg och var väldigt snäll till han kände på sig att jag var rädd för något då ställde han sig mellan mig och den som jag var rädd för.

så även en sådan hund kan ha vakt insinkt

motsattsen en granne som har en Rottis som ligger på soffan och sover lyfter inte ens på huvet när dom hade inbrott en natt.

så jag tror att de blir som man uppfostrar dom.

Det där stämmer inte! Menar du alltså att årtusenden selektiv avel inte spelar någon roll? Jag tror det är lite farligt att underskatta de egenskaper vi har premierat under så lång tid även om det naturligtvis finns individer som avviker från rasens standardegenskaper.

Nästan ALLA hundar har viss vaktinstinkt och naturligtvis kan man sedan träna hunden till olika saker. Men en hund som är avlad för att vakta gör i många fall detta naturligt. Jag levde nio år med en komondor (ungersk herdehund - vakt, inte vall) och det var väldigt intressant att se hur de nedärvda egenskaperna bara fanns i denna hund som aldrig tränades till att vakta. Flocken - inklusive nyfödda kattungar - var helig och utomstående gjorde absolut bäst i att inte tränga sig på. Hunden gjorde ju alltid som vi sa och återkommande gäster i hemmet räknades snart till flocken, medan "utbölingar" betraktades med stor skepsis.

När vi flyttade till stan blev detta beteende aningen jobbigt att hantera - man fick hålla ständig koll, speciellt eftersom en klippt komondor inte ser avskräckande ut (utan som ett stort lamm) så folk kunde plötsligt komma fram för att klappa. Så när komondoren dog av ålder fick hon ingen efterföljare. Men skulle jag få för mig att flytta ut i enslig bygd skulle jag definitivt överväga en herdehund igen - dock: här måste man verkligen veta vad man har i snöret!!

Beträffande ursprungsfrågan: TS, var noga vid val av uppfödare! Sätt dig redan nu in i rasklubbens arbete. Läs RAS (Rasspecifika avelsstrategier) där det framgår vilka bekämpningsprogram som finns inom rasen och hur rasklubben menar att man skall arbeta med detta. Titta på olika uppfödare i närheten och se hur de bedriver sitt avelsarbete och hur de ger sina valpköpare support. Du måste själv bilda dig en uppfattning om vad du vill ha ut av hund och uppfödare.

Jag har precis haft min första kull (de är 14 veckor nu) och jag blir lite ledsen när jag gång på gång läser att valpköpare väljer oregistrerat/blandras/uppfödare som gör minsta möjliga ansträngning (=följer registreringsbestämmelserna men inte mer) för att de "bara" ska ha en familjehund. Det som jag (och jag tror inte jag är ensam) känner mig oroad för är inte huruvida mina valpar vinner på utställning i framtiden eller ej. Nej, det jag nu verkligen hoppas är att de blir sunda, vettiga och långlivade familjemedlemmar. Däri ligger den största utmaningen! Själv känner jag att jag gjort så gott jag kunnat och gjort mer än vad som krävs för registrering, men trots detta är jag ibland lite orolig för allt som trots det kan hända. Däremot oroar jag mig INTE för att de alla ska få 3:or på utställning (även om jag naturligtvis hoppas att det ska gå bättre).

Det finns ingen anledning att vara mindre noggrann vid avel av hundar som "bara" ska bli familjehundar (=ca 80 % av alla som föds upp misstänker jag).

vaktinstinkt är något alla hundar har mer eller mindre.
jag har en tollare/bc som jag verkligen inte har uppfostrat till vakt (vall/fågel) men hon vaktar till o med kylskåpet när jag inte är hemma:cool: hon skällde ut min svågers kompis som skulle låna lite is.:p det ligger i hundens natur att skydda sin flock och revir. är jag däremot hemma ligger hon mest o sover o struntar i vad som händer hemma.:grin:vissa raser är framavlade för vakt.annars kanske vi skulle skaffa en chiauha och uppfostra den?? blir säkert en skitra vakt!;)

Vad jag menar var att även den "snällaste" sällskaps hund har förutsättningar att bli en bra vakt hund, men att den som man kanske tror är en jätte vakt hund är en riktig "fjolla".

Har själv en kompis som hade en Borde Collie som var son vallig att det inte gick att ha barn i närheten, så själv klart har avlingen och dessursprung en stor betydelse , men för den skull underskatta inte en vanlig familje hund.

Man får ju också tänka på hur stark en hund är i psyket, ALLA som vill ha vakt hund kanske inte klarar av att uppfostra den RÄTT utan att den blir farllig för familjen.

Hoppas ni förstår mitt tänk bättre nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 811
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
15 035
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 276
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka