Varför inte hage?

V

Venezuelas

Varför måste vissa hingstägare behandla sina hingstar som om det vore gjorda av porslin?! :confused:
Att hästarna inte ens får dagligutevistelse är ju hemskt! :eek:

Vad har man igentligen för syn på hästen idag? :crazy:

Förstår de inte att hästar inte är gjorde för att stå 23 timmar om dygnet i en box? :(

Fick höra att cardento aldrig får gå i hage, vad har han för liv igentligen? Visst, toppenskötare och allt, men ett normalt hästliv, kommer han få det? :confused:

Jag är upprörd över att folk bara stänger in hästar såhär :mad:


*Klagotråd*
 
Sv: Varför inte hage?

Jag har min hingst ute hela dagarna typ..Visst sen stäckte hjan sig en gång..men är smällar man får ta;)..

Sen går han med benskydd fram just för skaderisken...Alltså han är rätt oförsiktogt när stona brunstar så han slänge på huvudet och benen flyger åt 300 olika håll;)

Men tycker att man verkligen borde ha sina hingstar ute! visst är det jobbigt då amn oftast inte kan ha de i hopa med någpn annan..Men bara så de får vara ute lite om dagarna..
 
Sv: Varför inte hage?

Alla hästar löper risk att skadas i naturen, det är som du sa, smällar man får ta..

Ja! Ut med hingstarna! :mad:
 
Sv: Varför inte hage?

Tycker att de ska vara lag på att ha hästen ute minst 6 timmar per dag!!
Min är ute i 12 timmar :p

Helst skulle jag vilja att min häst gick på lösdrift (!) men kanske inte så smart om man tränar mycket och tävlar m.m. :smirk:

Visst ska hingstarna få gå ut men de får inte rymma och betäcka någons sto :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte hage?

Cardento går i hage har sett det med egna ögon flera gånger.
(visserligen flyinges minihagar men)

Men håller med om att hästar bör ha daglig utevistelse.
 
Sv: Varför inte hage?

Eftersom cardento inte är född i sverige så är det ofta så att från början står de inne mycket för dom är mycket värda. Sedan när dom kommer hit vill vi släppa ut dom men om man skulle göra det med en häst som inte är van att gå ute så skulle dom få världens chock.

min gammla kompis köpte en tysk hoppare på sommaren så han skulle få gå på bete direkt när han kom. Vi släppte ut honom i en stor grön hage med 2 meters stängsel, han började skaka och sedan tog två små försiktiga steg sedan brallade han loss järnet och slet av en sena, föll omkull och fastnade i stängslet. Han klarade sig men fick vila i 1½ år i box och små promenader. Han var kollugn hela tiden och gillade läget om att bli ompyslad och bli tjock :p

Hästar som inte är vana är det livsfarlig att släppa i större hage, man får vänja dem efter hand. minkompis gjorde så att hon lät honom stå i utebox oxh sedan bygga till en hage precis vid boxen så han kunde gå ut lite när han ville sedan ökade hon efterhand.
'
Men eftersom hingstarna redan är vana vid innelivet och är friska så är det smidigt för hingsthållarna att ha det så. Sedan vat jag att på flyinge så får alla hingstar gå promenader plus att dom rids så inte riktigt 23 timmar inne.
 
Sv: Varför inte hage?

Vi har en arab hingst som alltid går ute.Han har gått med 4 ardenner valacker och en welsh hingst och en ardenner hingst SAMTIDIGT. och Hästen lever och mår hur bra som helst. Han var heller inte van vid att gå i hage när han kom till oss. Och kan ni tänka er. Han har inre blivit skadad heller. Bara lite små sår.
 
Sv: Varför inte hage?

Skulle aldrig få för mig att särbehandla någon häst oavsett om den är värd 10 miljoner eller om det är en hingst :o

Jag har bästa tävlingshästen, unghingsten, avelsstona och mina förra hingstar - SAMTLIGA går på lösdrift.

Hingsten får alltid sällskap, antingen av unghingstflocken eller med ett/fler ston. Har haft två skador på 11 år, och de var inte hag-vistelse-relaterade...
 
Sv: Varför inte hage?

Det här måste ju vara specifikt för vissa ridhäst-hingstar i sådana fall.

Har hittills inte mött på en enda hingst inom travet som INTE har fått gå ut!
Oavsett om hästen har varit en aktiv tävlingshäst eller en dyr import-avels-hingst!

Tycker det är bedrövligt..och djurplågeri!!!
Men har sett fler exempel på porslinshästar som nödvändigtvis inte behöver ha varit hingstar..
 
Sv: Varför inte hage?

Lär man hästarna att umgås från första början så är det inga problem:smirk:
 
Sv: Varför inte hage?

Ojdå;)..Min gick med en islandshästvalack fram till en köpte hono som 3 åring när han sedan började betäcka kunde inte hna gå med någon anann för han var så dominant typ...Fast endel hingsatr går ju ändå med valacker men det är rätt ovanligt;)
 
Sv: Varför inte hage?

lektra skrev:
Eftersom cardento inte är född i sverige så är det ofta så att från början står de inne mycket för dom är mycket värda. Sedan när dom kommer hit vill vi släppa ut dom men om man skulle göra det med en häst som inte är van att gå ute så skulle dom få världens chock.

min gammla kompis köpte en tysk hoppare på sommaren så han skulle få gå på bete direkt när han kom. Vi släppte ut honom i en stor grön hage med 2 meters stängsel, han började skaka och sedan tog två små försiktiga steg sedan brallade han loss järnet och slet av en sena, föll omkull och fastnade i stängslet. Han klarade sig men fick vila i 1½ år i box och små promenader. Han var kollugn hela tiden och gillade läget om att bli ompyslad och bli tjock :p

Hästar som inte är vana är det livsfarlig att släppa i större hage, man får vänja dem efter hand. minkompis gjorde så att hon lät honom stå i utebox oxh sedan bygga till en hage precis vid boxen så han kunde gå ut lite när han ville sedan ökade hon efterhand.
'
Men eftersom hingstarna redan är vana vid innelivet och är friska så är det smidigt för hingsthållarna att ha det så. Sedan vat jag att på flyinge så får alla hingstar gå promenader plus att dom rids så inte riktigt 23 timmar inne.
Vilken sabla tur att han inte bröt benet när han gick ur hästtransporten.Eller fick transportsjuka! Det sker ju mer olyckor med transporter än vad det sker olyckor i en hage.
 
Sv: Varför inte hage?

Chima skrev:
Tycker att de ska vara lag på att ha hästen ute minst 6 timmar per dag!!
Min är ute i 12 timmar :p

Helst skulle jag vilja att min häst gick på lösdrift (!) men kanske inte så smart om man tränar mycket och tävlar m.m. :smirk:

Visst ska hingstarna få gå ut men de får inte rymma och betäcka någons sto :eek:
En sådan lag hoppas jag att vi slipper. Jag får mina föl i feb/mars och aldrig att jag skulle släppa ut en fölunge i 6 timmar när den bara är några dagar gammal. Våra går ut flera gånger per dag men korta stunder när dom är riktigt små.
 
Sv: Varför inte hage?

Så nu får man inte åka transport heller???

hästar som går i hage kan väll köras mycket i transport också eller??

föresten åker inte den här personen mycket, tävlar mest på klubbnivå. (fråga mig inte varför hon köppte en fin tysk då för det vet jag inte)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte hage?

Ja, där ser man...det är så olika, mina (varmblodiga travare, nordsvensk brukshäst och halvblod...) föddes ute och har gått ute konstant direkt efter....tagits in framåt höstkanten. Första fölomgången lät jag stå inne men efter att ha haft ett knasigt sto som ställde sig på magen på sin unge tänkte jag om och efter det är dom ute...
 
Sv: Varför inte hage?

åke skrev:
En sådan lag hoppas jag att vi slipper. Jag får mina föl i feb/mars och aldrig att jag skulle släppa ut en fölunge i 6 timmar när den bara är några dagar gammal. Våra går ut flera gånger per dag men korta stunder när dom är riktigt små.


6 timmar PER dag, du kan ju släppa ut den i omgångar eller liknande.
 
Sv: Varför inte hage?

Venezuelas skrev:
Varför måste vissa hingstägare behandla sina hingstar som om det vore gjorda av porslin?!

Jag har träffat på många som är rädda för hingstar, såväl stallägare som andra hästägare, och det är inte i alla inackorderingsstall som man öht accepterar att ta in hingstar, till att börja med.
Sen är det lite känsligt om en hingst skulle komma lös på stallplan/ridhuset/stallet/hagen eller andra ställen där det vistas hästar, som faktiskt skrämmer väldigt många.

Har träffat otaliga individer som är Rädda för att hantera hingstar. Ibland kan denna rädsla vara befogad, men till 90% är det bara byggt på obefogade rykten och fördomar.

Jag känner hingstägare som kämpar i andra sidan av skottlinjen - att hitta ett stall som accepterar att hingstarna får ha sin dagliga utevistelse, i en hage där de faktiskt kan se andra hästar :smirk:

Vad jag upplevt så är hingstar inte alls mycket besvärligare att hantera än valacker eller ston. Om de är besvärliga eller ej att hantera är en ren individfråga, och framför allt en fråga om uppfostring.

Sen har de ju sina fördelar också... hingstar är oftast väldigt smarta, och väldigt måna om att uppfylla alla uppgifter man ger dem, och de ger också "det där lilla extra" även inne på tävlingsbanan, något som ofta valacker och ston saknar.
 
Sv: Varför inte hage?

caballus skrev:
Jag har träffat på många som är rädda för hingstar, såväl stallägare som andra hästägare, och det är inte i alla inackorderingsstall som man öht accepterar att ta in hingstar, till att börja med.
Sen är det lite känsligt om en hingst skulle komma lös på stallplan/ridhuset/stallet/hagen eller andra ställen där det vistas hästar, som faktiskt skrämmer väldigt många.

Har träffat otaliga individer som är Rädda för att hantera hingstar. Ibland kan denna rädsla vara befogad, men till 90% är det bara byggt på obefogade rykten och fördomar.

Jag känner hingstägare som kämpar i andra sidan av skottlinjen - att hitta ett stall som accepterar att hingstarna får ha sin dagliga utevistelse, i en hage där de faktiskt kan se andra hästar :smirk:

Vad jag upplevt så är hingstar inte alls mycket besvärligare att hantera än valacker eller ston. Om de är besvärliga eller ej att hantera är en ren individfråga, och framför allt en fråga om uppfostring.

Sen har de ju sina fördelar också... hingstar är oftast väldigt smarta, och väldigt måna om att uppfylla alla uppgifter man ger dem, och de ger också "det där lilla extra" även inne på tävlingsbanan, något som ofta valacker och ston saknar.

:bow: :bow: :bow: :bow: Har en åtta årig dotter som hanterar våran hingst dagligen. Han går i en hage med sina polare och har uppsikt på stona. Står bredvid ett sto i stallet utan problem.
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Corax
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 153
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp