Sv: Varför inte äta ur handen?
Okey, jag har alltid haft principen att aldrig mata hästen ur handen för det är inte så hästar behandlar varandra. När en ranghög häst vill ha mat i hagen är det bara för den att ta det, de ranglåga hästarna flyttar på sig och "lämnar" maten. Så ser jag på mat vid hand, om vi ger hästen mat via handen blir det ju direkt "Jag överlämnar denna mat till dej, jag är lägre än dej" Det är iallafall MIN åsikt.
Det märktes efter att en brud vart hemma hos mig och gav min häst godis från handen. Följande dag när jag skulle ge hästarna hö i hagen så försökte hästen visa mig att det var dens hög och att det var bäst att jag flyttade på mig. Nu har vi dock kommit tillrätta med det problemet eftersom jag inte ger henne mat vid hand. Nu flyttar hon på sig istället för att hota mig, och så skall de ju vara, jag är ju ledaren, jag skall inte behöva flytta på mig, jag bestämmer ju.
Men det hände MIG, om era hästar inte försöker ta över ledarrollen så visst, då e d väl ok kanske, men jag ger aldrig mina hästar mat vid hand och det kommer jag aldrig göra. Och varför göra det? DE E JU SÅ ONÖDGT..?
Varför tror ni hästar blir så svårfångade till slut..?? bara för att folk ger efter och mutar med mat?
Visst kan man säkert lära hästen bra saker också med att ge godis, men jag tror inte på det. Jag vill kommunicera med hästen via kroppsspårket, inte via godisbitar..? Jag ger eftergift, och det duger gott och väl.