Varför inte äta ur handen?

Sv: Varför inte äta ur handen?

Inte anklagat men du skrev såhär:

"Allvarligt, har man sånna problem med sin häst och rang att man inte själv kan avgöra om man kan ge den något ur handen ska man kanske inte ha häst?"

Antog då att du menade till mig, men om du bara menar i allmänhet och det inte va skrivet till mig så bra :smirk:

Mitt inlägg är riktat till alla nötter på den här sidan som tror att rang har med att ge en häst något ur handen eller inte. :devil: Tror folk skulle har mindre problem med sina hästar om de ägnade sig åt att tänka istället för att gå på en massa skit. :bow:

Är du Falun inte lite inkonsekvent här:
"Hästar ger inte varandra godis!
En häst är ett flockdjur och jobbar för komforten medans tex en hund är ett rovdjur som jobbar för maten... Därför ger jag min hund en godbit när den gjort något bra. Min häst däremot får rejält med eftergift/ vila en liten stund i passet och det är nog inga morötter i världen som skulle bräcka det.
Visst kan jag ge min häst en morot ibland, men då gör jag det inte för att hon varit "duktig ". Att ge hästen godis som belöning tror jag absolut inte på eftersom de inte ens kan kommunisera mellan sina två hjärnhalvor, då måste man vara på sekunden snabb att ge godiset och det är det nog ingen som är...
Det kanske inte just är det att hästen blir nafsig, det är det ju inte alla som blir. Men har du otur så har du en häst som tillslut kräver att få godis annars kan det vara... Många hämtar sina hästar i hagen med kraftfoder, tillslut fungerar inte det heller. Hästar är smarta och problem löses inte med godis. "

Först säger du alltså att man inte kan lära hästen något med godis och sedan att hästen lär sig att bli respektlös och att inte göra något om de inte får godis?

Det är inte bara du, många säger ju så. Hästen lär sig inte med godis MEN de lär sig nafsa, tigga osv.

Mycket inkonsekvent resonemang. Om hästen lär sig olater med godis, kan de naturligtvis lära sig bra saker också med godis. Håller med Mia R, respekt och ledarskap sitter inte sådana små saker. Ingen blir ledare bara av att inte ge mat till hästen. Det är inte heller så lätt att man kan bli ledare bara genom att mata en häst, men matandet hör defintivt ihop med människans djurtämjande. Flumskaft som tror att den som matar hästen visar ranglågt beteende kan inte ha haft mycket med hästar att göra, eller andra djur för den delen.

Jag red ett gotlandsruss för ca 1,5 år sedan,
och hon som ägde honom höll på med Horsemanship.
Jag fick inte ge honom något som t.ex godis eller
foder från handen, och hon sa att det var för att
hästen blir naffsig. Men det finns säkert fler orsaker. :idea:

Mvh: Lillan.

Okey, jag har alltid haft principen att aldrig mata hästen ur handen för det är inte så hästar behandlar varandra. När en ranghög häst vill ha mat i hagen är det bara för den att ta det, de ranglåga hästarna flyttar på sig och "lämnar" maten. Så ser jag på mat vid hand, om vi ger hästen mat via handen blir det ju direkt "Jag överlämnar denna mat till dej, jag är lägre än dej" Det är iallafall MIN åsikt.
Det märktes efter att en brud vart hemma hos mig och gav min häst godis från handen. Följande dag när jag skulle ge hästarna hö i hagen så försökte hästen visa mig att det var dens hög och att det var bäst att jag flyttade på mig. Nu har vi dock kommit tillrätta med det problemet eftersom jag inte ger henne mat vid hand. Nu flyttar hon på sig istället för att hota mig, och så skall de ju vara, jag är ju ledaren, jag skall inte behöva flytta på mig, jag bestämmer ju.
Men det hände MIG, om era hästar inte försöker ta över ledarrollen så visst, då e d väl ok kanske, men jag ger aldrig mina hästar mat vid hand och det kommer jag aldrig göra. Och varför göra det? DE E JU SÅ ONÖDGT..?
Varför tror ni hästar blir så svårfångade till slut..?? bara för att folk ger efter och mutar med mat?
Visst kan man säkert lära hästen bra saker också med att ge godis, men jag tror inte på det. Jag vill kommunicera med hästen via kroppsspårket, inte via godisbitar..? Jag ger eftergift, och det duger gott och väl.

Senast ändrad av en moderator:

Vi ger djuren godis med handen.
Det har ingenting med mutor eller belöning att göra. Inlärning osv sker med andra metoder.

Våra höns kan vara tiggiga. ;)
Hästar, hundar, katter m fl är det inte.
Svår-"fångade" hästar? Icke.

Hästarnas uppförande gentemot folk har i grunden inget med godis via hand att göra.
Däremot har det en hel del med folks beteende överhuvud taget att göra. Så i en del fall kan säkert godismatande förstärka feluppfattning från hästens sida.

LAI

Hej! Jag brukar mata min häst ur handen. Den nafsar inte och inte heller bufflar. Jag tror inte det har något att göra med rang och sådant utan helt enkelt att sätta en gräns.
Min häst måste vänta tills jag säger att den kan ta godbiten och får defentivit inte buffla, nafsa eller hitta på andra dumheter.
Jag tror inte det är någon fara med att ge ur handen så länge man har en bestämd gräns.:D

Mia_R skrev:
Mitt inlägg är riktat till alla nötter på den här sidan som tror att rang har med att ge en häst något ur handen eller inte. :devil: Tror folk skulle har mindre problem med sina hästar om de ägnade sig åt att tänka istället för att gå på en massa skit. :bow:

allt handlar inte om mat via handen, men det kan säkert bidra till att hästen blir osäker eller hur man skall uttrycka det, LIA förklarade jättebra, hon är klok hon

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
612
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 218
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka